Nieuwe (breedhoek) lens voor camera

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
kohraya
Reisexpert

Re: Nieuwe (breedhoek) lens voor camera

Bericht door kohraya »

Ingritaaa schreef:
Mijn twijfel is tussen (of: deze lenzen zijn beschikbaar):
Nikkor 10-24 F3.5-4.5 (749 euro)
Tamron 10-24 F3.5-4.5 (439 euro)
Tokina 11-16 F2.8 (599 euro)
Sigma 10-20 F3.5 (619 euro)
Sigma 10-20 F4-5.6 (469 euro)

Heeft iemand een goed advies?
Ik zou resoluut voor de Tokina gaan. F2.8 ... wat wil je nog meer?
Bij Kamera Express komt hij 585€.

@Erik
Om het nut van die lichtsterke lenzen uit te testen, moet je met dezelfde instellingen je lenzen uittesten.
Dus niets op automatisch instellen. Je zal dan zien dat je foto's dan vooral beter scoren op vlak van scherpte en ruis.
Ik volg helemaal mee met de uitleg van "ketting". Ik heb nooit een Tokina f2.8 kunnen vergelijken met mijn Sigma 10-20, maar bij die laatste heb ik ook nooit te klagen gehad van ruis en scherpte. Je maakt er trouwens ook een heel ander soort foto's mee (geen portretten of macro bvb waarbij scherpte op de 1e plaats komen).
Bij lenzen met een ander bereik, speelt de lichtsterkte wat mij betreft een grotere rol.
Maar toch had ik die Tokina graag op mijn camera gehad (... fullframe is echter een ander verhaal).
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Heb gisteren nog even een en ander opgezocht en probeer voor mezelf duidelijk te krijgen waartussen ik nu eigenlijk kies :) Een 10-70 lens bestaat niet dus moet een keuze maken tussen twee verschillende dingen (jammer).
Ok dus om even alles op een rijtje te zetten:

Breedhoeklens:
  • Geeft me een nieuwe mogelijkheid om brede landschapsfoto's te maken
  • Is een aanvulling op mijn "bereik" van lenzen
Een nieuwe 17-70 lens
  • Geeft me grofweg hetzelfde "zoombereik"
  • Geen scherpere foto's
  • Kan gemakkelijker in donkere omgeving foto's maken
  • Kan makkelijker "diepte" in de foto aanbrengen
Ik neem aan omdat de 17-70 lens meer voordelen geeft deze door jullie wordt aangeraden? Deze voordelen wegen zwaarder dan het feit dat je een nieuw bereik kunt aanspreken?

In een eerdere post werd ook gezegd dat investeren in een A 100 niet veel zin heeft, dus een nog betere optie zou zijn een betere body te kopen?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

De Nederlandse naam voor een breedhoeklens is trouwens een groothoeklens _O-
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Jenny schreef:De Nederlandse naam voor een breedhoeklens is trouwens een groothoeklens _O-
Zal het onthouden, zie door de bomen het bos niet meer :) Heb je misschien ook nog een goed advies waarmee mijn keuze vergemakkelijkt wordt? :)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Erik schreef:
Jenny schreef:De Nederlandse naam voor een breedhoeklens is trouwens een groothoeklens _O-
Zal het onthouden, zie door de bomen het bos niet meer :) Heb je misschien ook nog een goed advies waarmee mijn keuze vergemakkelijkt wordt? :)
Zie mijn reactie op je andere vraag.

Je moet een keuze maken. Het is óf 'extreem' groothoek óf een lens met zoom. Je ontkomt er dus niet aan om meerdere lenzen mee te nemen, of om bepaalde foto's niet te maken.

Ik neem zelf op reis meestal een 11-18mm, een 15-85mm en een 100mm lens mee. Dat betekent wisselen!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Dank je wel voor beide reacties!

Dat ik een keuze moet maken is me inmiddels duidelijk. Vind het alleen lastig inschatten waar ik op dit het meeste aan heb. Mijn huidige lens verruilen voor een betere of om een groothoek toe te voegen aan mijn lenzenkit?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Uiteindelijk wil je ze toch waarschijnlijk beide ;)

Op grond daarvan zou ik nu voor een groothoek gaan, en doorsparen voor een vervanger van je kitlens.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Alhoewel reclamefolders soms spreken over de "perfecte allroundlens" bestaat zoiets gewoon niet.
Er is dus niet één lens waar je alles mee kan. Zoals Jenny zegt; dat wordt wisselen.
Maar ook met een breedhoeklens kan je spelen met scherptediepte. Het heeft niet alleen te maken met je zoombereik, maar ook met de afstand tot je onderwerp.
Indien ik met mijn breedhoek zeer dicht op een onderwerp zit, zal de achtergrond wazig worden bij een groot diafragma (kleine F-waarde). Hoe meer zoom je gebruikt, des te sterker dit effect.
Een breedhoeklens staat er echter om bekend dat hij vooral geschikt is voor een grotere scherptediepte. En dat is meestal ook wenselijk indien je landschappen fotografeert. Maar het kan dus ook anders indien je instellingen en afstand juist gekozen zijn.
Uiteindelijk is het een persoonlijke keuze van welke lens je wil. Bij mijn overstap naar Canon heb ik nu een breedhoek en een macrolens omdat dit in mijn interesseveld ligt. Voor portretten heb ik de 'plastic fantastic' 50mm 1.8 lensje gekocht. Lichtsterk, scherp, lichtgewicht, maar geen zoom. Maar uiteindelijk zal ik mijn arsenaal toch uitbreiden (als de centjes er zijn ...).
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

kohraya schreef:Voor portretten heb ik de 'plastic fantastic' 50mm 1.8 lensje gekocht. Lichtsterk, scherp, lichtgewicht, maar geen zoom.
Die is inderdaad geweldig! Ik heb deze lens gekregen als afscheid van mijn oude werk, ideaal voor portretten (al gebruik ik daar ook vaak een 100 mm voor) en voor close-ups binnen.
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Misschien een domme vraag, maar ik snap iets niet:

Er wordt hier door een aantal mensen gezegt dat Erik niet moet gaan investeren in duurdere lenzen bij zijn huidige camera, maar dat hij moet investeren in een nieuwe body. Maar als hij nieuwe lenzen koopt kan hij deze toch ook weer gebruiken als hij zijn body over een tijdje tóch wilt upgradem (mits hij bij sony blijft)? Of zit ik er nu helemaal naast ?

:D
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa »

Dat klopt helemaal!

Ik zou ook wel een nieuwe body willen maar ik wil nu eerst een andere lens zodat ik die in ieder geval in huis heb en dan over een paar jaar een nieuwe body. (D5200 of D7100)
Een lens gaat toch lang mee :)

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wat mijn keuze nog lastig(er) maakt is dat is ik niet weet of ik bij Sony wil blijven. Een aantal dingen zijn "vervelend" aan de huidige body en weet niet of die in een nieuwe versie zijn opgelost. Daar heb ik me nog niet in verdiept. Als dat niet blijkt te zijn heeft het kopen van een lens ook niet echt veel zin.
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa »

Hmm, nee inderdaad. Misschien is het een idee om eens bij een speciaalzaak te kijken? Dan kun je vertellen wat je niet bevalt aan je huidige model en kunnen ze je vast goed helpen!

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik heb nu de lens op een andere body kunnen uitproberen en hiermee is het een eitje om de achtergrond te laten vervagen op een foto. Ook wanneer ik hiervoor mijn eigen kitlens gebruik is dit vele male gemakkelijker dan met mijn huidige camera. Het lijkt er dus op dat ook een nieuwe body een deel van het probleem oplost zoals anderen al hadden aangegeven. Een verklaring heb ik er niet voor, iemand die dit kan toelichten?! Ik dacht namelijk dat dit vooral lens afhankelijk was?

Ook kun je met sommige nieuwe bodies panorama foto's maken. Voor huis tuin en keuken gebruik goed genoeg en goedkoper dan een groothoeklens :)
Plaats reactie