5 weken backpackend door Bali naar Java.

Stel hier je vragen over Indonesië.
ZiMoN

Re: 5 weken backpackend door Bali naar Java.

Bericht door ZiMoN »

Ik en mijn vriendin zijn net hetzelfde van plan! Wij vertrekken ook rond 17 juli voor bijna 6 weken. Nu opzoek naar nog een goedkoop vliegtuigticket :) zal rond de 800€ pp zijn. Hoeveel heb jij betaald?

Hou me op de hoogte van je eventuele route e.d., ik zal hetzelfde doen!
RSrunner
Vakantieganger

Bericht door RSrunner »

Hoi, wat leuk voor jou en je vriendin! Bij mijn vliegmaatschappij kwam ik ver boven de 800 euro uit maar net onder de 1000,- vergeet je cookies niet.. dit was de goedkoopste die ik kon vinden en ik heb heel wat afgezocht. Ik kan je wel een lijstje met maatschappijen pm-en. Qua route, tsja de typische java - bali jaunt met hopelijk een dagtripje naar de varanen.. ik ben me nog aan het oriënteren op wat andere alternatieven tussendoor. Ik open binnenkort een keer een blog als jou/jullie/alle anderen het leuk vinden zet ik de link ook hier neer..
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

ZiMoN schreef:Ik en mijn vriendin zijn net hetzelfde van plan! Wij vertrekken ook rond 17 juli voor bijna 6 weken. Nu opzoek naar nog een goedkoop vliegtuigticket :) zal rond de 800€ pp zijn. Hoeveel heb jij betaald?
Voor 17 juli zal je wss geen tickets voor 800 euro meer vinden. Dan zijn alle schoolvakanties door heel Nederland begonnen, plus de bouwvak is begonnen in een deel van het land. Hoogseizoen dus!

Ikzelf boek meestal in oktober/november voor die periode. Naar Maleisië voor 650 euro, en dan met Air Asia verder. Ik vermoed dat dat ook nu de goedkoopste optie is.

Houd wel rekening met de ramadan-drukte.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
RSrunner
Vakantieganger

Bericht door RSrunner »

Hoi allemaal,

Weer een vraagje vanuit mijn zijde: over het visum dit keer. Na wat ik gelezen heb op visa4indonesia en dit forum heb ik twee opties, welke bij mij beide verwarring opwekking. Nouja..

Optie 1: Visa On Arrival en verlengen.
Een 30 dagen visum bij aankomst op Jakarta aanvragen. Heb ik hier in eerste instantie recht op? Aangezien ik alleen een uit-ticket kan overleggen na 35 dagen? Of moet ik een extra vlucht het land uit hebben (binnen 30 dagen) bij de eerste aanvraag bij aankomst? Kan ik het visum alleen laten verlengen als ik Indonesië weer binnenkom of kan ik dit ook "onderweg" doen (evt. zodat een extra ticket terug overbodig wordt als ik al een extra vlucht nodig blijk te hebben) Het verlengen, moet dit precies op de dertigste dag of kan ik dit bijvoorbeeld ook al na 5 dagen doen in Yogjakarata bijvoorbeeld. (aangezien ik maar 35 dagen "nodig" heb)

Optie 2:
Visit Visum: http://visa4indonesia.nl/types-of-visa/visit-visa/
Mijn favoriete optie, maar ik denk ook de meest moeiljke: een visum voor 60 dagen, conflicterende eis:
A sponsor letter from an institution in Indonesia or from applicants family member or friend in Indonesia with his/her ID (KTP) attache
A visit Visa application shall be submitted by the applicant concerned or his/her sponsor to the overseas Visa Officer after fully complying with the general visa requirements.

Zijn hier bedrijven/maatschappijen voor waardoor ik dit (90 dagen) vantevoren kan regelen? Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Tevens kan ik eventueel contact opnemen met wat kennissen die familie in de Molukken hebben, maar aangezien de ambassade streng is (tenminste, zo ervaar ik het na alle topics en het reisinformatie stukje op het forum hier) wordt dit dan als plausibel ervaren aangezien mijn in en uit ticket (Jakarta -> Denpasar) duidelijk vertellen dat dit niet in de reisplanning staat, of gaat het echt enkel om het "garant" staan? Ik ken tevens ook iemand die familie heeft in Lombok maar daar heb ik niet zoveel contact meer mee..

Al met al, zouden jullie het voor mij iets duidelijker willen maken? It would help a lot.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Garant staan betekent dat iemand verantwoordelijk voor je is. Als jij fouten begaat, kan de ander daar (financieel) voor gestaft worden. Ik zou er niet vanuit gaan dat een vage kennis dat risico durft te nemen. Maar misschien kan visum.nl of visumdienst.nl je helpen?

Vorig jaar was het nog mogelijk om een niet-verlengbaar toeristenvisum voor 60 dagen te krijg in den Haag. Voor een sociaal cultureel visum wat te verlengen was had je wel een sponsor nodig. Ik zou voor de zekerheid even bellen of dat type visum is afgeschaft?

Verlengen in Indonesië kan trouwens op veel plaatsen. Houd er wel rekening mee dat het een week kan duren, dus dat je langere tijd op die plek moet zijn.
RSrunner
Vakantieganger

Bericht door RSrunner »

Heb vandaag gebeld naar de Indonesische Ambassade en een mevrouw vertelde me eigenlijk dat ik gewoon voor een V.O.A. moet gaan en dan later moet verlengen, Maar ik denk niet dat ze me helemaal begrepen heeft en gewoon het standaardverhaaltje verteld heeft; op mijn vragen over het niet verlengbaar toeristisch visum en of ik dan een uitticket nodig had binnen 30 dagen (in het geval van VOA) ging ze niet op in/ontwijkend en door met het standaardverhaaltje.

Ik denk dat ik maar een afspraak ga maken om wat wijzer te worden en rustig de tijd kan nemen om precies te begrijpen wat ze nu bedoelde, ze sprak namelijk heel erg snel.. ^O^
RSrunner
Vakantieganger

Bericht door RSrunner »

Inmiddels heb ik mijn nieuw paspoort opgehaald. Verder heb ik nog contact gehad met visum.nl, zei gaven me onderstaande info:
"Goedemiddag,
Voor een 60 daags toeristenvisum heeft u geen sponsor nodig. U dient wel een bewijs van in- en uitreis aan te leveren.
(Een sponsor is enkel nodig voor een verblijf langer dan 60 dagen).
Met vriendelijke groet,"
Half april dus het visum aanvragen in mijn geval! Ik ga voor een 60 dagen visum direct via de ambassade/consultaat. Er is wel een klein obstakel nu, ik heb mijn rechterpols gebroken en zit 8 weken in het gips, extra veel tijd om de route uit te stippelen. Ik heb als troost bij de toko een lekker flesje bintang gekregen, helden!
RSrunner
Vakantieganger

Bericht door RSrunner »

Vandaag mijn visum aangevraagd in Den Haag, en het was inderdaad goed druk daar in deze tijd, volgende week ophalen.. Het toeristenvisum voor 60 dagen kan dus zonder sponsor (zoals het er nu naar uit ziet) *O* *O*

Maar, het volgende is ook gebeurde.. Mijn broertje is (toch) in de gelegenheid om met mij mee te gaan, maar dan voor 28 dagen (4 weken) -> (V.O.A) voor hem dus. Maar als hij dezelfde route boekt zou dit betekenen dat we na 4 weken ipv 4 weken en 6 dagen in Denpasar moeten zijn.

Realistisch of onmogelijk? Ik zou mijn huidig schema sowieso een beetje om moeten gooien (couchsurfing) maar daar zie ik het probleem niet van. Kortom, wat zijn jullie gedachten, ik ben net pas een beetje Bali aan het plannen en hoop zo wat tips te ontvangen. (ik wil met de boot vanuit Banyuwangi de oversteek maken)
RSrunner
Vakantieganger

Bericht door RSrunner »

RSrunner schreef:
Maar, het volgende is ook gebeurde.. Mijn broertje is (toch) in de gelegenheid om met mij mee te gaan, maar dan voor 28 dagen (4 weken) -> (V.O.A) voor hem dus. Maar als hij dezelfde route boekt zou dit betekenen dat we na 4 weken ipv 4 weken en 6 dagen in Denpasar moeten zijn. Mijn visum is binnen ^O^

16 juli vertrek AMS
17 juli 21:00 aankomst Jakarta
18 juli Bataviastad bezoeken/acclimatiseren
(Pangandaran overslaan wegens broertje, anders niet genoeg tijd in Bali?!)
19 juli Bandung
20 juli Bandung
21 juli Bandung -> Yogyakarta
22 juli Yogyakarta
23 juli Yogyakarta
24 juli Yogyakarta
25 juli Yogyakarta -> Malang
26 juli Malang
27 juli Malang
28 juli Malang -> Mount. Bromo -> Malang
29 juli Malang -> Banyuwangi (trip boeken Kawa Iljen en boot boeken voor Bali)
30 juli Banyuwangi -> Kawa Iljen -> Kebun Balawan
31 juli Banyuwangi -> Bali
(16 dagen Java dus!)
13 dagen in Bali samen met broertje nog te plannen, echter heb ik het idee dat we rustiger aan kunnen doen in Java (2 of 3 dagen extra..) dus toch Pangardaran? Of een paar daagjes in Bogor bijkomen en via Jakarta reis vervolgen naar Bandung? Uiteindelijk moet ik hem dan binnen 13 of 10 dagen in Denpasar zien te krijgen, liefste zonder vluchten... Is dit een realistische route so far qua tijdsbestek? Volgens mijn LP is Banyuwangi een goed uitvalspunt voor Kawa Iljen tour, maar qua overnachten niet, misschien een andere uitvalsbasis zoeken dus..
1 augustus still to plan
2 augustus still to plan
3 augustus still to plan
4 augustus still to plan
5 augustus still to plan
6 augustus still to plan
7 augustus still to plan
8 augustus still to plan
9 augustus still to plan
10 augustus still to plan
11 augustus still to plan
12 augustus still to plan
13 augustus Broertje terug via Denpasar!
14 augustus still to plan
15 augustus still to plan
16 augustus still to plan
17 augustus still to plan
18 augustus still to plan
19 augustus still to plan
20 augustus Zelf terug via Denpasar (nachtvlucht)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Het is Indonesie... Ik zou eens beginnen met minder te plannen.

Om toch wat input je op planning te geven:
- Veel mensen spenderen minder tijd in Malang. Ik vond het zelf wel een leuke stad, met oude koloniale dorpen als Batu en Selekta in de omgeving. Ook liggen er kleine vervallen tempels in de sawa's in de omgeving, die zeker een bezoek waard zijn. Je zou als je in tijdnood zit een dag Malang kunnen skippen. Ik vind met name je tijd in Yogya vrij kort. Er is zo veel te doen in Yogya en omgeving!

- Ik vind het niet logisch om van Malang naar de Bromo te gaan, dan terug naar Malang en dan verder naar het oosten. De eerste keer dat ik naar de Bromo ging (in 2001) deed ik dat vanuit Malang: je vertrekt om 1 uur 's nachts, en het is een helse en bochtige weg naar boven in het donker. Heb je alles gehad, dan moet je ook weer terug :'( Je kan beter in Malang een trip boeken die je naar de Bromo en Ijen brengt. Of je laat je na je bezoek aan de Bromo afzetten in Probolinggo, en je regelt daar je vervolg trip. Uiteraard kun je ook eerst naar Probolinggo gaan en dan de Bromo bezoeken en de rest regelen.

- Veel mensen blijven korten dan 13 dagen in Bali, al is op Bali genoeg te doen voor 13 dagen. Ik zou eerder extra tijd in Yogya steken dan in Prangadaran, maar dat is een zeer persoonlijke mening :) Je moet gewoon even goed afvragen waar je op wilt focussen. Mijn eerste bezoek aan Java was 4 weken, Bali heb ik verplaatst naar een volgend bezoek.
Simoon4

Bericht door Simoon4 »

Hoi!

Ben je inmiddels naar Indonesië geweest?
Hoe vond je het en is het te doen tijdens de Ramadan?

Groetjes, Simone
RSrunner
Vakantieganger

Bericht door RSrunner »

Simoon4 schreef:Hoi!

Ben je inmiddels naar Indonesië geweest?
Hoe vond je het en is het te doen tijdens de Ramadan?

Groetjes, Simone
Hoi Simone,

Ja, ik ben ondertussen al een tijdje terug, helaas. We zijn tijdens de Ramadan voornamelijk in Java & Bali geweest. Nu is het moslimgeloof voornamelijk aanwezig op Java en zul je daar dan ook de "problemen" ondervinden van deze periode, alhoewel het zeker zijn charme heeft. Positive thinking! ;) Af en toe moesten we achter gordijnen eten of bescheiden/even niet/ een flesje water drinken in de bemo's, vele bussen en treinen. Maar al met al viel het mij, in ieder geval, reuze mee. Het is gewoon af en toe even zoeken welke winkels wel of niet Bintang op voorraad hebben in deze periode als je zin hebt in een biertje en in de meer afgelegen gebieden moet je je gewoon goed voorbereiden. Met het eindfeest, Idul Fitri waren wij op Gili Air (Lombok) en de paar dagen erna die de lokalen (voornamelijke Javanezen) vrij hadden zat ik op Bali in de buurt van Kuta om mijn broertje op het vliegtuig te zetten, het was in deze plaats gewoon veel drukker maar alweer, die charme hé. Reizen met Idul Fitri kan ik je dus niet echt over informeren, maar naar horen zeggen van mede reizigers (die via de boot naar Flores gingen) was het absoluut geen aanrader! Erna ben ik naar Flores gegaan voor één weekje waarna ik de terugreis in heb gezet. Imposant gewoon die natuur!

Laat je in ieder geval niet afremmen door de Ramadam, bereid je voor, maar laat het ook op je afkomen. Maak je geen zorgen over treintickets en dergelijke, als je een beetje slim bent (een of twee dagen van tevoren reserveren) en je hebt je kaartje! (behalve bij Idul Fitri dus! )Voor mij staat Indonesië voor vele gedachtes maar vooral voor een onmisbare belevenis, mijn visie op het leven is anders en mijn omgang met mensen met een geschiedenis met Indonesië is zo onwijs tof!

Gewoon doen, en als je toch zo ver gaat, ben dan ook niet bang om dingen echt te ondernemen!
Plaats reactie