Na lang wikken en wegen, inlezen in de Lonely Planet, dit forum en de reisinformatie bekeken te hebben, adviezen van vrienden gekregen te hebben, ongeruste ouders gerust te stellen, zelfs als 25 jarige, en één flink spaarprogramma gestart te zijn sta ik bijna op het punt om ook mijn tickets te gaan boeken naar Indonesië om als doel backpackend vanuit Jakarta naar Denpasar op Bali.
Mijn doel is om zo snel mogelijk na mijn tweede studiejaar in de vakantie te vertrekken. Dit betekend dat ik op vrijdag 13 juli 2013 in het vliegtuig kan zitten, ik ben niet bijgelovig gelukkig, en de terugreis zet ik in op 17 augustus.
Wat betekend dit voor mijn reisplan? Ik ben van plan om via Kuala Lumpur te reizen en mijn ticket het land in en uit al te boeken. Waarom? Mocht ik ergens klem komen te zitten kan ik dan nog altijd een (goedkope) vlucht via Air Asia naar Kuala Lumpur nemen. Qua visum heb ik dus een 60 dagen visum nodig, gelukkig is daar genoeg duidelijke info over te vinden op het forum.
Echter met betrekking tot de invulling van de reis zie ik door de bomen het bos niet meer, sommigen reizen drie weken en wordt de trip die ik maak afgeraden, echter heb ik één week meer (niet twee, één gaat bijna verloren aan reizen via KL en jetlag) Dus mijn vraag, is het realiseerbaar of ben ik te optimistisch?
Mijn doel is in ieder geval in Jakarta om Bataviastad te zien, jetlag uit te zitten en verder erna kust-steden, dorpen en enkele rijstvelden en tempels zien en erna de oversteek te wagen, Gilli's ben ik niet over uit, misschien is het te commercieel voor mij. Tevens zou ik graag een vulkaan willen beklimmen en enkele surflessen misschien "on te way" uitproberen. Mijn middelen van vervoer zijn het liefste bussen of treinen, het vliegtuig wil ik zoveel mogelijk vermijden als er daardoor iets moois aan me verloren gaat. Dit brengt me tot de vraag, wat kan ik niet missen, welke vulkanen en rijstvelden moet ik bezoeken in welke regio's? Wat is een gedegen/redelijk beproefde route? Ik ben een leek op dit gebied en neem graag jullie adviezen ten harte.
Krijg ik trouwens problemen met de Ramadan: 9 juli t/m 7 aug, qua vervoer? Qua eten en dergelijke maak ik me weinig zorgen omdat ik dit wel discreet kan houden gedurende die periode en het lijkt me ook wel mooi om dit mee te maken. Trouwens ik reis alleen en hoop natuurlijk van hostels en dorm rooms gebruik te maken, zijn er enough travallers on te way of zal ik me eenzaam gaan voelen?
In ieder geval een hoop tekst, voordat jullie door de bomen het bos niet meer zien; Terima kasih
Roy.