Surfen en Duiken in Indonesië

Stel hier je vragen over Indonesië.
Brian_rmr

Surfen en Duiken in Indonesië

Bericht door Brian_rmr »

Hey allemaal,

Ik ben op het moment mijn reis aan het voorbereiden voor Indonesie.
Ik ga van medio mei tot eind juni naar Indonesie en er zijn twee dingen die ik zeker wil doen en dat is een week surfen en een week duiken.

Surfen:
Ik heb één keer eerder een midweek gesurfd, dus ik ben geen professional.
Wie heeft ervaring met leuke surfscholen op Bali??
Met eten/overnachting en alles erbij.

Duiken:
Ik ben nog geen onervaren duiken en wil voor mijn PADI gaan in Indonesie.
Iemand toevallig ervaring met leuke duikscholen in Indonesie (hoeft niet speciaal Bali te zijn).
Ik vind het niet erg er naar toe te reizen, zie je ondertussen tenminste nog wat van het land.
Liefst ook met verblijf in een hostel, dat zou het mooiste zijn.

Dit zijn tot voor mij de twee belangrijkste dingen die ik wil vast leggen voordat ik daar naar toe ga.
Verder wil ik alles daar een beetje over mij heen laten komen en kijken waar ik overal terecht kom.

Groeten,

Brian
Erik
Site Admin

Re: Surfen en Duiken

Bericht door Erik »

Ik heb op Bali gedoken en hier samen met aanvullingen van anderen een artikel over geschreven. Misschien interessant om te lezen
https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/in ... 15287.html

Surfen weet ik helaas niets van :)
Quvac
Reiziger

Re: Surfen en Duiken in Indonesië

Bericht door Quvac »

gaaf man! super vooruitzicht!

surfen wordt veel gedaan op bali. Kuta is mss wel de meest populaire bestemming waar dat kan. Kuta is alleen wel het mekka van de zuipende toerist, mn australiers. Ik vond kuta persoonlijk echt verschrikkelijk maar dat is puur smaak.

Dreamland, aan het zuidelijk schiereiland van bali wordt ook veel gesurfd. ik vond het hier alleen aardig pittig voor beginners! :)

het eiland nusa lembongan en nusa penide zijn ook popualir voor surfers. en ik vond dat hier wat meer het backpack publiek kwam. je kan hier ook prachtig duiken schijnt. maar voor zover ik gelezen heb is daar meer stroming.

duiken kan op meerder plekken. wij hebben onze advanced op Gili Air (eilandje voor de kust van lombok) gehaald, bij een nederlandse duikschool. echt een aanrader! als je je wil verdiepen in die duikschool moet je ff pb sturen. dan geef k je de naam.

succes met plannen:)
Niellles
Reiziger

Bericht door Niellles »

Aangezien je zegt dat het duiken niet per se op Bali hoeft roep ik toch nog maar even wat; ik heb m'n PADI OW op Pulau Weh gehaald, bij Lumba Lumba (even Google voor de site) een duikschool van Nederlandse eigenaren (met Engels sprekende instructeurs). Echt helemaal super, het duiken kan in het tempo dat jij wilt en buiten het duiken om is er zat gelegenheid om in een hangmat te hangen of op het strand een balletje te trappen met de instructeurs. De kamers zijn prima en eten kan verderop op het strand. (Tip; als je liever een koelkast op je kamer hebt dan een douche vraag dan om de aller goedkoopste kamer, mij beviel het in ieder geval erg goed.)

Als je er toevallig in de buurt komt een absolute aanrader!
jsbakker

Bericht door jsbakker »

En hoe was het? Ben wel benieuwd wat de best places waren op dit gebied?
Brian_rmr

Bericht door Brian_rmr »

Hey JsBakker,

Ik weet van gekheid niet waar te beginnen.
Wat een land en wat een mogelijkheden van wat je allemaal kan doen daarzo.

Ik heb eerlijk gezegd heel weinig gesurfd, alleen in Bali op Kuta in het begin.
Dat beviel me niet zo, puur omdat je zoveel beginners in het water heb liggen, dat je meer bezig ben mensen te ontwijken.
Verder zijn de instructeurs gewoon lokale gasten die wat willen verdienen. Maar dit is puur mijn ervaring in Kuta, Bali.
Ik ben waar naar Ulu watu geweest waar de betere surfers aan het werk gaan en dat is wel mooi om te zien.
Ook ben ik naar het Oakley surf tournament in Bali geweest, ook dat is geweldig om te zien.
Maar dat zijn plekken, daar ben ik niet goed genoeg voor om het water in te gaan.
Misschien omdat ik vorig jaar een surfcursus heb gevolgd in Portugal waar wij echt 5 dagen lang les kregen, dat het daardoor in Bali een beetje tegen viel. Ik weet het niet, ik heb het ook niet echt een kans gegeven om op andere plekken te gaan surfen eerlijk gezegd.

Maar ik ben meer bezig geweest met duiken eerlijk gezegd.
Ik ben voor mijn open water dive course gegaan bij Manta Dive op Gili Trawangan en ik kan hier niets anders dan super positief over zijn. Ik had een top duikinstructeur (Bas, uit switserland volgens mij die daar al 5 jaar zit).
En ik heb daar echt genoten van het duiken.
Ik heb verhalen gehoord van mensen die gelijk bij hun eerste duik de zee in gingen en naar 15m diepte gingen en daar instructies onder water kregen. Persoonlijk lijkt mij dat onverantwoord en zijn wij eerst het zwembad in gegaan voor oefeningen.

Eenmaal de smaak te pakken met duiken ben ik overgevlogen naar Labuanbajo, waar je bij de Rinca Islands duikt, maar dat is echt bizar mooi!!
We gingen op een zeilboot (super mooi boot, met all incl. eten etc) 3 dagen, 2 nachten het water op.
Daar doe je totaal 8 duiken, waarvan twee nacht duiken en je maakt een uitstap naar Komodo Island.

Wat is jouw planning voor Indonesia?
jsbakker

Bericht door jsbakker »

Hé leuk dat je zo enthousiast bent. Kan me voorstellen dat het wat tege viel
met beginners. Maar aan de andere kant, dan pas ik er mooi tussen haha

Ik hoop in november 4/5 weken te gaan in combinatie met 4 weken Thailand.
Omdat watersport me wel aantrekt leek het me leuk om je ervaringen te lezen
en misschien wat inspiratie op te doen.

Hoe zat het met de kosten van deze activiteiten, is het een beetje betaalbaar.
Ben net terug uit Vietnam dus moet nog even sparen ;)
Brian_rmr

Bericht door Brian_rmr »

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben ook beginner als het wat surfen betreft!
Maar gewoon doen, sommige dingen moet je zelf ervaren.
Mijn instelling was meer te surfen nadat ik in portugal de basis had geleerd, maar in Bali is er niet veel van terecht gekomen.

Qua kosten, tsja..
Het land is natuurlijk super goedkoop, dus ook voor het surfen betaal niet veel (mits je een beetje onderhandeld).
Ze zullen in het eerste instantie wel veel vragen natuurlijk, maar ik denk dat je dat ook wel had bij je vorige reizen!

Ik zat net mijn kosten een beetje door te nemen voor mijn reis, het is mij behoorlijk meegevallen voor zes weken rondreizen. En ik heb echt veel activiteiten gedaan!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Er zijn goede surfscholen op Bali voor surfers op elk niveau (niet goed, geld terug). Zelf heb ik één keer een 'les' genomen op het strand. If you pay peanuts, you get monkeys. Geen succes dus :)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Joost92

Bericht door Joost92 »

Ik heb letterlijk 0 ervaring met duiken, maar het lijkt me toch wel heel leuk om een keer te doen.. Ik wil dit doen op Bali, hoef geen PADI cursus te doen oid (vanwege tijd en financiele redenen).. Is het wel 'leuk' om gewoon een dagje te gaan duiken, en is het uberhaupt mogelijk zonder enige ervaring?

Ook heb ik gekeken naar Joe's gone diving school, vond dit wel wat duur 130$ voor een dagje.. Kan dit goedkoper? Of is dit een hele redelijke prijs?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

De prijs van een dagje duiken hangt heel erg af van waar je heen gaat, en wat je precies doet. Wil je ervaren hoe het is om onderwater te ademen, dan kan dat hier (in Nederland) voor 15 euro. Je krijgt dan een uurtje theorie en wat oefeningen in het zwembad.

Wil je een discover scuba diving doen, met een echt padi pasje, dan ben je in NL rond de 50 euro kwijt.

Wanneer je echter bedenkt dat een ervaren duiker in Bali per duik soms al US$ 50 betaalt, dan kan je je voorstellen dat je in een cursus-setting (met instructeur en intensievere begeleiding) meer geld moet betalen. Daarnaast betaal je ook voor je uitrusting en transport.

Joe's gone diving zit in Sanur. Zou je in Sanur zelf duiken dan is US$ 130 best aan de prijs. Zou je naar Tulamben gaan, dan is die US$ 130 best redelijk.
Joost92

Bericht door Joost92 »

Fair enough! Iemand ervaringen met andere scholen, die het goedkoper aanbieden? Heb nog geen reisplanning voor Bali, dus plaats maakt niet uit! En anders toch maar Joe's contacten, wil het wel graag proberen *O*

Edit: Deze site bracht me een beetje in de verwarring: http://www.tulambendivers.com/Rates.html . lijkt zo op t eerste oog veel goedkoper? Of zitten r veel adders onder t gras?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ga naar een duikschool die aan het strand ligt. Pemuteran (in het noorden), of Amed, Tulamben of Padangbai in het oosten.

Ik heb vorig jaar met White sand divers gesproken. Zeer persoonlijke aanpak en scherpe prijzen. Een dsd kost 65 euro bij hen: http://www.whitesanddivers.com/page2.php.

Als reactie op je edit: die is nog goedkoper. Tulamben heeft buiten duiken weinig te bieden, Amed en Padangbai zijn mss leuker voor jou? Amed is in ieder geval mijn favoriet!
Joost92

Bericht door Joost92 »

Bedankt! Het enige probleem is (denk ik) dat als ik op diving introduction druk, ik op de PADI site kom waar ze uitleggen wat het inhoudt. Hierbij staat dat het heel erg basic is en "in a swimming pool or other body of water". Zoals het er nu uit ziet voor mij is het (voorlopig) echter eenmalig

En hecht ik r, denk ik, niet zoveel waarde aan om een uurtje oid in een zwembad te duiken Ik wil wel graag, als ik het dan ga doen, mooie dingen zien. Is dit heel naief om dat te verwachten van een eerste keer? haha.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Volgens de padi normen is de eerste duik in 'confined' water. Dat mag in NL geen buitenwater zijn, in Indonesië wel. Dit omdat de conditietraining beter zijn.
Plaats reactie