zaratoestra schreef:@Erik: hoe lang was je er? da's helemaal aan mij voorbij gegaan, wist wel dat je daar ergens zat maar geen idee hoe lang en waar allemaal.
50 euro hebben we het dus pp. he??
Ja 50 euro per persoon

, maar eigenlijk dus wat meer dus. Ik ben vier weken weg geweest en ben van Mexico naar Guatemala naar Belize gereist (Maya Route). We hebben best veel kilometers afgelegd en overal met eerste klas bussen gereisd. Dit i.v.m. veiligheid en de snelheid waarmee we dan konden reizen. We zijn een dag later vertrokken doordat de vlucht vertraagd was, dit hebben we wel op een dure manier gecompenseerd. Dat zit nu nog bij mijn kosten opgeteld.
Verder verbleven we gewoon en hotels die we met name via Tripadvisor opzochten die niet duurder waren dan (ongeveer) €30,- per nacht voor een double room met badkamer. Ook onze eis is dat het gewoon basic, maar schoon moet zijn. Goedkoper hebben wij niet (altijd) kunnen vinden. Wat ik wel vond was dat het spreken van Spaans je kosten kunnen drukken. Door het spreken van de taal krijg je vaak gewoon lagere prijzen of beter informatie aangeboden.
Tikva schreef:Serieus Erik? zou je dat budget eens kunnen opsplitsen? Zitten daar ook dingen in als bijv. duiken.
Daar ben ik nu nog mee bezig. Maar duiken hebben we uiteindelijk niet gedaan.
Tikva schreef:
Ben wel benieuwd is centraal amerika de afgelopen jaren zoveel duurder geworden, of komt het doordat je maar weinig tijd had of heb je gewoon een hoge standaard wat betreft vervoer en overnachten?
Wat betreft standaard zie hierboven

. Vergeet niet dat de Euro behoorlijk is gezakt de afgelopen jaren. Ook gaat het Midden Amerika economisch (voor die landen) best goed! Dit maak ik op uit de berichten die ik ontvang. Amerikanen zoeken het nu b.v. dichter bij huis en dus is tourisme booming.
Tikva schreef:
Hoe zit het bijvoorbeeld met kamerprijzen?
Had een vriend van mij bijvoorbeeld dit aangeraden als leuke splurge optie:tijax-jungle-lodge maar in plaats van 24 dollar kost het nu al 44 dollar. Maar had hem ook deze iguana-perdida.html aanbevolen en daar kost een kamer nu nog net zo veel (of weinig) als 5 jaar terug. Dus best wel veel verschil bij beide heb je een tweepersoonskamer met gedeelde badkamer in guatemala maar de ene kost 10 dollar en de andere 44 dollar.

Kamer prijzen heb ik volgens mij niet overal genoteerd. Maar weet natuurlijk wel waar we gebleven zijn dus kan de prijs nog even nazoeken. De informatie die we uit onze LP haalde klopte vaak gewoon niet meer (zelfs niet bij de nieuwe) en van Guatemala en Belize hadden we geen LP en hebben we dus op internet een kamer gezocht. We reizen niet superbudget maar ook niet alsof de bedragen niets uitmaken. Net als in andere landen en bij andere reizen wisselen we goedkope kamers met kamers af die value for money bieden. Ookgoed om te vermelden is dat we nog tijdens het low-season reisde en de prijzen richting het einde van de reis ook langzaam stegen = meer high season.Ook grappig om te vermelden is dat sommige exit fee's gigantisch gestegen zijn.
We hadden goedkoper kunnen reizen, maar hebben ook echt niet het geld flink laten wapperen. Kort samengevat we hebben niets anders gedaan dan andere reizen waar we vaak wel goedkoper uitkomen.