Kosten Centraal Amerika

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
zaratoestra
Reisexpert

Kosten Centraal Amerika

Bericht door zaratoestra »

Ik heb daarnet de zoekfunctie gebruikt in het forum en vond niets over de kostprijs van het reizen in Centraal Amerika. Vreemd :-)
Daarom probeer ik het even hier.

Wat denken jullie dat een goed gemiddeld dagbudget is voor het reizen in Centraal Amerika? In mexico en in Colombia?
Een kamer is voor ons goed als ze proper is en niet slecht ruikt. Als de kostprijs naar onze zin te duur is zijn we ook tevreden met een dormbed.
We eten meestal in goedkope lokale restaurants en zijn niet zo een alcoholverslinders.

Om de 'kenners' een idee te geven. In laos, cambodja en thailand was ons budget gemiddeld 37 euro/per dag voor ons 2

Vraag 2: wat lijkt jullie een goede tijdsindicatie om van Ecuador naar Mexico te reizen. We nemen graag onze tijd .

Thanks ,

groetjes Ellen
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Re: Kosten Centraal Amerika

Bericht door Ingritaaa »

Wauw, Equador naar Mexico reizen lijkt me een ontzettend mooie trip!

Er zijn wel wat topics over de prijs, maar inderdaad niet erg veel. Ik geloof dat het ook per land flink kan verschillen. Wat ik heb gelezen is dat bijvoorbeeld Costa Rica erg duur is.

Ik ben zelf ook wel benieuwd want ik ga binnenkort naar Guatemala en wil daarna ook nog wat rondreizen rondom Guatemala.

Maar je bent alvast wat opties aan het doorspitten voor een volgende reis?

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Kijk eens bij dit recente topic voor prijzen: welk-land-moet-echt-zien-midden-amerika ... ml#p113486 bij de reisinfo van de diverse landen staan ook wel indicaties.

Prijzen verschillen inderdaad erg per land mexico, costa rica en belize zijn een stuk duurder dan bijv honduras of nicaragua. Reken afhankelijk van het land tussen de 25-50 euro per persoon per dag.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Heb gisteren mijn reis door Mexico Guatemala en Belize berekend. Tot nu toe de duurste trip die we voor die tijd gemaakt hebben. Zo veel dat ik het niet eens durf te plaatsen :) Maar met 50,- euro per dag hebben wij het niet gered.
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

@Erik: hoe lang was je er? da's helemaal aan mij voorbij gegaan, wist wel dat je daar ergens zat maar geen idee hoe lang en waar allemaal.
50 euro hebben we het dus pp. he??
Hmm, da's wel niet goedkoop eh. is zeker even duur als niet duurder dan nieuw zeeland per campervan.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Serieus Erik? zou je dat budget eens kunnen opsplitsen? Zitten daar ook dingen in als bijv. duiken.

Ben wel benieuwd is centraal amerika de afgelopen jaren zoveel duurder geworden, of komt het doordat je maar weinig tijd had of heb je gewoon een hoge standaard wat betreft vervoer en overnachten?

Hoe zit het bijvoorbeeld met kamerprijzen?
Had een vriend van mij bijvoorbeeld dit aangeraden als leuke splurge optie:tijax-jungle-lodge maar in plaats van 24 dollar kost het nu al 44 dollar. Maar had hem ook deze iguana-perdida.html aanbevolen en daar kost een kamer nu nog net zo veel (of weinig) als 5 jaar terug. Dus best wel veel verschil bij beide heb je een tweepersoonskamer met gedeelde badkamer in guatemala maar de ene kost 10 dollar en de andere 44 dollar. 8)7
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

zaratoestra schreef:@Erik: hoe lang was je er? da's helemaal aan mij voorbij gegaan, wist wel dat je daar ergens zat maar geen idee hoe lang en waar allemaal.
50 euro hebben we het dus pp. he??
Ja 50 euro per persoon :@, maar eigenlijk dus wat meer dus. Ik ben vier weken weg geweest en ben van Mexico naar Guatemala naar Belize gereist (Maya Route). We hebben best veel kilometers afgelegd en overal met eerste klas bussen gereisd. Dit i.v.m. veiligheid en de snelheid waarmee we dan konden reizen. We zijn een dag later vertrokken doordat de vlucht vertraagd was, dit hebben we wel op een dure manier gecompenseerd. Dat zit nu nog bij mijn kosten opgeteld.

Verder verbleven we gewoon en hotels die we met name via Tripadvisor opzochten die niet duurder waren dan (ongeveer) €30,- per nacht voor een double room met badkamer. Ook onze eis is dat het gewoon basic, maar schoon moet zijn. Goedkoper hebben wij niet (altijd) kunnen vinden. Wat ik wel vond was dat het spreken van Spaans je kosten kunnen drukken. Door het spreken van de taal krijg je vaak gewoon lagere prijzen of beter informatie aangeboden.
Tikva schreef:Serieus Erik? zou je dat budget eens kunnen opsplitsen? Zitten daar ook dingen in als bijv. duiken.
Daar ben ik nu nog mee bezig. Maar duiken hebben we uiteindelijk niet gedaan.
Tikva schreef: Ben wel benieuwd is centraal amerika de afgelopen jaren zoveel duurder geworden, of komt het doordat je maar weinig tijd had of heb je gewoon een hoge standaard wat betreft vervoer en overnachten?
Wat betreft standaard zie hierboven :) . Vergeet niet dat de Euro behoorlijk is gezakt de afgelopen jaren. Ook gaat het Midden Amerika economisch (voor die landen) best goed! Dit maak ik op uit de berichten die ik ontvang. Amerikanen zoeken het nu b.v. dichter bij huis en dus is tourisme booming.
Tikva schreef: Hoe zit het bijvoorbeeld met kamerprijzen?
Had een vriend van mij bijvoorbeeld dit aangeraden als leuke splurge optie:tijax-jungle-lodge maar in plaats van 24 dollar kost het nu al 44 dollar. Maar had hem ook deze iguana-perdida.html aanbevolen en daar kost een kamer nu nog net zo veel (of weinig) als 5 jaar terug. Dus best wel veel verschil bij beide heb je een tweepersoonskamer met gedeelde badkamer in guatemala maar de ene kost 10 dollar en de andere 44 dollar. 8)7
Kamer prijzen heb ik volgens mij niet overal genoteerd. Maar weet natuurlijk wel waar we gebleven zijn dus kan de prijs nog even nazoeken. De informatie die we uit onze LP haalde klopte vaak gewoon niet meer (zelfs niet bij de nieuwe) en van Guatemala en Belize hadden we geen LP en hebben we dus op internet een kamer gezocht. We reizen niet superbudget maar ook niet alsof de bedragen niets uitmaken. Net als in andere landen en bij andere reizen wisselen we goedkope kamers met kamers af die value for money bieden. Ookgoed om te vermelden is dat we nog tijdens het low-season reisde en de prijzen richting het einde van de reis ook langzaam stegen = meer high season.Ook grappig om te vermelden is dat sommige exit fee's gigantisch gestegen zijn.

We hadden goedkoper kunnen reizen, maar hebben ook echt niet het geld flink laten wapperen. Kort samengevat we hebben niets anders gedaan dan andere reizen waar we vaak wel goedkoper uitkomen.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Ik ben alleen in Costa Rica geweest en was rond de 30 euro per dag kwijt. Daar zitten ook al de binnenlandse reiskosten bij inbegrepen. Maar ik moet ook zeggen dat ik toen iets te zuinig heb geleefd.

Sowieso is het natuurlijk enorm lastig om een kostenindicatie te geven, gezien iedereen gewoon heel anders de vakantie indeelt.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Mee eens dat het lastig is een kosten indicatie te geven, maar meestal liggen de "advieskosten" niet zo ver van de werkelijke kosten. Ben nu dus ook wel benieuwd of wij te duur hebben gereisd of dat de kosten gestegen zijn.

Los van de kosten hebben we een prachtige reis gehad en hebben ook flinke financiele meevallers gehad (ook niet meegenomen in de reis).
Kiminguatemala

Bericht door Kiminguatemala »

Spaans spreken helpt veel in dit soort landen. Ik maak veel weekend tripjes in guatemala ( ik werk doordeweeks hier) en ik betaal niet meer dan 5 euro per nacht, inclusief ontbijt, voor een kamer. Dit kunnen kamers zijn die in de LP staan maar ook hostels die guatemalteekse vrienden aanraden. Dit zijn wel kamers met een gedeelde badkamer, maar over het algemeen wel schoon en netjes. Wil je een kamer met privé badkamer dan moet je echt rekenen op een euro of 10-15 per nacht. Guatemala kun je zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt. Ik eet vaak buiten antigua voor 2-3 euro. In Antigua kun je toch al gauw rekenen op 10 euro, het stappen in antigua is ook vrij duur voor guatemala, Xela is vele malen goedkoper! Alles was geìmporteerd moet worden, daar betaal je de volle mep voor maar eet je gewoon lokale producten dan is het erg goedkoop.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Nieuwsgierige vraag, heb je dan een warme of koude douche? Weet je toevallig ook wat een basic double room zou moeten kosten? Dan kan ik dat vergelijken met mijn eigen kosten.
nielsv
Vakantieganger

Bericht door nielsv »

Ik zat onder de 40 euro per dag voor een maand Mexico exclusief vluchten. Ik sliep op één nacht na steeds in dorms voor minder dan 10 euro. Eten deed ik voor 7 à 8 euro.
Mjav88
Vakantieganger

Bericht door Mjav88 »

Panama en Nicaragua red je met 3x per dag buiten te deur eten voor 25 dollar per dag. Reken in Panama op hostels rond de 10-13 dollar. Ontbijt, lunch and diner in een Fonda, 3-4 dollar.

Nicaragua zijn de hostels over het algemeen goedkoper zo rond de 6 - 9 dollar. Eten in de comedor doe je over het algemeen voor 80 - 100 cordoba = ongeveer 4 dollar.

Costa Rica is eten een stukje duurder. Maar als je daar wat anders wilt dan lokaal eten, kost het geld, net zoals drank, water, eigenlijk alles.
Plaats reactie