Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Bedankt voor jullie reactie! Altijd fijn om van andere reizigers tips en ervaringen mee te krijgen.
Hannee: die nachtbussen klinken wat mij betreft goed genoeg! Ik was bang voor antwoorden als 'je zit meer dan 24 uur in de bus van plaats naar plaats... '. Want dan zou het zonde zijn van de reistijd, zo lang hebben we nou helaas ook niet in Myanmar.
Kim: de links die je stuurde had ik al bekeken , maar kon er niet precies uit opmaken hoe het openbaar vervoer er nou precies was (vanwege de tip om te gaan vliegen dacht ik dus dat het heel vreselijk zou zijn). Maar jouw tip dat 1 dag in Yangon genoeg is hou ik in mijn achterhoofd !
Nog een vraagje: ik las in de LP dat november hoogseizoen is. Betekent dit dat we alles van tevoren moeten plannen? Ik hoop het niet.
Je hoeft niet alles te plannen voordat je gaat, maar wel weten wat je ongeveer wilt gaan doen. En als je er dan bent vooruit boeken voor de volgende plaats die je gaat bezoeken. Als je jouw accomodatie naar keuze wil hebben (accomodatie is erg beperkt), dan zou ik je aanraden wel alles vantevoren te boeken. De meest gewilde accomodatie is soms al weken vantevoren geboekt vandaar... De probleemplekken voor accomodatie voor ons waren Mandalay en Yangon op de terugweg. Inle Lake viel mee en Bagan hadden we wat verder vantevoren geboekt.
2,5 week is vrij krap doordat je veel tijd kwijt bent aan reizen en de afstanden aanzienlijk zijn, dus plan je route globaal met wat extra ruimte hier en daar voor het geval dat.
Veel plezier! Maar dat gaat zeker lukken want het is een geweldig land!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Wij zijn voor exact de zelfde periode aan het boeken. Krijgen nu te horen dat veel hotels vol zijn van onze reisorganisatie hier in NL. Ook direct contact met hotels per email geeft een zelfde indruk.
Uiteraard is het moeilijk te bepalen wat de werkelijkheid is. Maar Myanmar is op dit moment erg in trek als ik alles moet geloven.
Wellicht ontmoeten wij elkaar. Veel plezier met voorbereiden!
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
Dat is zeer waarschijnlijk 'de werkelijkheid'. Myanmar is ontzettend populair en wordt steeds populairder, helaas groeit de infrastructuur niet even hard mee. Er zijn relatief weinig hotels voor de groeiende massa's toeristen. Daarnaast gaan de meeste mensen naar dezelfde plekken en is het daar dus erg druk. Als je ook maar iets afwijkt van de 'big 4' is het meteen een ander verhaal.
Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
De route die jij beschrijft heb ik in 2006 in 4 weken gedaan. Het had sneller gekund, maar ik houd niet van snel reizen.
Mogelijk is het wegennet in Myanmar inmiddels verbeterd, maar ik heb HEEL veel vertragingen gehad met bussen. Altijd minstens 4 uur... Ik vond de nachtbussen toen echt een ramp.
Het is echter een prachtig land met een vriendelijke bevolking.
(Nacht)bussen werkt inderdaad prima, zelf geven we de voorkeur aan dagbussen zodat we nog wat zien onderweg. We zijn net een paar dagen terug en hebben de volgende stukken gebust (tijden bij benadering):
-Yangon-Bago: 2 uur, gaan bijna uurlijks
-Bago-Mandalay:8.30-16.00, hier gaat in ieder geval ook een nachtbus.
-Mandalay-Nyaungschwe (Inle lake): 18.00-3.00. Neem een trui mee, je gaat een aardig stuk omhoog (tot 1000m geloof ik) en de ramen gaan open. Je wordt gedropt op een kruispunt buiten het dorp, waar taxi's/scooters klaarstaan om je naar het dorp te rijden. Ze brengen je naar je hotel/GH en maken de mensen wakker daar om je te helpen...
-Nyaungschwe-Nyaung U (Bagan); 7.30-15.00. Direct uit het dorp, er zijn ook mogelijkheden vanaf het kruispunt buiten het dorp.
-Nyaung U-Yangon: 7.30-17.00 er gaat een uur later nog een en 's avonds 19.30 en 20.30 (geloof ik).
Wij hebben geen probleem gehad met bussen maar wel van anderen gehoord dat het wel eens gebeurd dat de bus stuk gaat of een lekke band heeft.
Met de accommodatie hebben wij geen probleem gehad zonder reservering, maar wij zaten nog in de staart van de regentijd/laagseizoen. Het werd wel al merkbaar drukker. Hier mikten wij normalitair op 15-25$ per nacht voor een dubbel met airco, Inle lake is koel genoeg zonder airco. Voor onze laatste nacht in Yangon hebben we gekozen voor het Seasons of Yangon hotel, tegenover het vliegveld ivm een vroege vlucht. Dit was met 40$ duurder dan we normaal deden, maar spaarde ons de taxiritten busstation-centrum (7$) en centrum-vliegveld (10$) uit.
Wanneer we de tijd vinden en de jetlag weg is zullen we onze hotels/GH/restaurantjes toevoegen en een reisverslag schrijven.
wij zijn in februari 2013 in Myanmar. We zouden ons visum regelen in Bangkok.
Ik lees nu echter (ook in LP SEA) dat het populair en voordeliger is om in Yangon via een travel agent een tour te boeken ipv zelf rond te gaan backpacken. Klopt dit? Iemand hier ervaring mee? Welke agentschappen, prijzen,...?
We hebben een budget uitgetrokken van $75/dag voor twee personen (die accomodatie delen). Lijkt dit haalbaar met de huidige prijzen in Myanmar?
“The traveler sees what he sees, the tourist sees what he has come to see.” ~ G. K. Chesterton
Als eerst Myamar is een geweldig mooi land de mensen zijn zo vriendelijk. Wij zijn er in 2011 geweest en was een top ervaring. Ik zou dan ook aanraden om lekker zelf te gaan rond reizen en niet met een groep dan leer je de mensen kennen. Wat je wel kunt doen en dat is wat de meeste mensen doen is je eerste overnachting in Yangon vast leggen en dat zou je kunnnen doen bij Motherland zij halen je ook op van het vliegveld.
Over je budget dat is redelijk wij waren met ons tweeen en gaven ongeveer €50 euro uit per dag incl hotel alleen af en toe kost een excursie wat meer maar dat wil je dan ook niet missen.
Wat ik wel aanraad is dollars te wisselen in Bangkok want het moeten nieuwe biljetten zijn zonder kreukel of vouw anders daalt de waarde of ze nemen het helemaal niet aan ook niet als er met een potlood of pen een streep op staat.
Je kunt in Koh san road schuin tegenover Dang derm hotel Bath inwisselen tegen Dollars of je moet vanauit Nederland euro's meenemen en die wisselen. Er zijn bijna geen pin automaten in myamar. En een tip bewaar de biljetten niet in een portomonee maar tussen een boek of in een doosje anders komt er een vouw in.
Hoi en allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie.
Wij streven voor Myanmar dus ook 50 euro per dag (ongeveer $75). Heb je nog tips voor goeie, propere guesthouses? Welke route hebben jullie gedaan? Motherland hebben we inderdaad ook gezien in de LP als top choice. Handig ook die airport pick-up. Hebben jullie binnenlandse vluchten gedaan ook? Zijn de nachtbussen comfortabel genoeg om effectief een nacht op door te brengen (toilet, aanvaardbare ruimte om te slapen,...)? Tnx!
“The traveler sees what he sees, the tourist sees what he has come to see.” ~ G. K. Chesterton
Ja motherland is een plek waar bijna iedereen heen gaat en ook weer vertrekt om dat ze je ophalen en terug brengen. ik heb hier onder onze planning mee gestuurd ik hoop dat je er wat aan hebt.
De dag Bussen moet je je niet teveel van voorstellen weinig ruimte maar ok. De slaapbussen zijn ok neem wel een trui mee in de bus want als ze de airco aanzetten gaat hij ook voluit.
De treinen zijn goed alleen is het spoor niet zo recht en vlak.
1 Ding is echt heel mooi innerlake en dan is queen inn top zij is zo lief en het is schoon.
Als je naar het noorden gaat kom je bijna geen toeristen tegen en dan leer je de echte mensen kennen.
Myanmar Yangon Motherland Inn 2 3 US19 apr-11 €15,20
Myanmar Yangon-Mandalay Bus 1 incl. Trip apr-11 incl. Trip
Myanmar Mandalay ET Hotel 3 US18 apr-11 €14,40
Myanmar Hsipaw Mr Charles 5 US22,5 apr-11 €18,00
Myanmar Kyaukme A Yone Oo 2 US30 apr-11 €24,00
Myanmar Mandalay-Bagan Trein 1 incl. Trip apr-11 incl. Trip
Myanmar New Bagan Kaday Aung Hotel 3 US18 apr-11 €14,40
Myanmar Kalaw Golden Lily GH 1 US10 apr-11 €8,00
Myanmar Nyaungswe Queen Inn 5 US13 apr-11 €10,40
Myanmar Nyaungswe-Yangon Bus 1 incl. Trip apr-11 incl. Trip
Hoi,
Ik wil je niet afschrikken, maar er is in 1 jaar tijd heel veel veranderd in Myanmar. De prijzen van hotels zijn erg gestegen en er schijnt in december en januari een tekort te zijn aan goedkope hotels. Wij gaan zelf 18 december en hebben alles late regelen door een plaatselijke travelagent. Niets van tevoren betaald. Voor meer info kun je lezen op het tripadvisor forum van Engeland, daar kan je ook vragen of het in februari wel goed reizen is op de bonnefooi. Succes!
Wij zijn net terug en overnachtingen zijn zeer moeilijk te vinden. Alles zit vol, alleen de duurdere hotels boven 100 dollar zijn nog beschikbaar. Februari op de bonnefooi raad ik niet aan.
Je kan trouwens tegenwoordig pinnen in Myanmar bij CB bank. En dollars mogen tegenwoordig licht gevouwen zijn. En euro's worden in hotels en banken ook geaccepteerd. Onze wisselkoers was 1079 voor 1 euro op vliegveld Yangon. In Inle Lake 1000 K voor 1 euro.
Hier een foto welke wij op 25 november jl. hebben gemaakt ivm met pinnen:
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
Hoi Elrosso
Bedankt voor je info!
Kun je ook vertellen waar de filialen van deze bank zijn? Alleen in Yangoon of ook elders?
Ik neem aan dat er Kyat uit de automaat komt?
Bedankt voor al jullie tips in dit forum topic. Ik heb de info gelijk gebruikt om onze informatie geld & budget myanmar aan te passen. Zijn er wellicht nog meer dingen in dit artikel die niet meer up-to-date zijn? geld en budget myanmar
Mochten mensen het leuk vinden zoeken we sowieso nog reizigers die recent in Myanmar zijn geweest en een korte omschrijving willen geven van de hoogtepunten van het land.