Wereldreis maken, maar heb een (huur)huis, oplossingen?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
bolletjeom
Reisexpert

Re: Wereldreis > 8 mnd met eigen verhuis verhuurd

Bericht door bolletjeom »

Wat betreft de gemeente, gewoon ingeschreven blijven staan.
Heeft je bank je toestemming gegeven om te verhuren???
Inboedel is nogal afhankelijk van wat je achter laat. Gemeubileerd of niet. Verder vraag ik me af of je huurders een inboedelverzekering kunnen afsluiten op een huis dat al een verzekering heeft voor hun eigen spulletjes.
ik zou eens bellen met je verzekeraar en vragen hoe het zit (niet onder je eigen naam). Ik denk dat je het gewoon door kunt laten lopen. Of opzeggen als je alleen de gordijnen achterlaat en daar niet veel om geeft
opstal verzekering is een vereiste van je hypotheelverstrekker dus die moet je aanhouden
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
sniffertje
Reiziger

Bericht door sniffertje »

Ik ga het niet doorgeven bij de hypotheekverstrekker, deze geven normaal gesproken hier nooit geen goedkeuring voor.
Als je de hypotheek elke maand netjes betaald is er niks aan het handje. HEb ik gehoord van diverse hypotheek mensen.

ZIjn de ervaringen anders????

Gaan gemeubileerd verhuren, dus alles blijft achter, ik zal eens bellen met de verzekering onder een anddere naam ;)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

toestemming krijgen is lastig. Kan zijn dat zo'n verhuurbureau wel vanje vraagt of je die toestemming hebt.
Zorg voor een zeer degelijk contract zodat je huurders er ook uit gaan. Zorg ook dat je geld ergens hebt (of aan kunt komen) als je huurders niet betalen of eerder vertrekken enzo.
Want als de hypotheek niet betaald wordt en de bank komt er dan achter dat je verhuurd hebt kan je flink zuur zijn.

probeer met gemeubileerd verhuren wel zoveel mogelijk uit je huis te halen. Laat alleen staan wat je echt niet makkelijk ergens anders op kunt slaan.

over leg ook met je huurder. wil hij jouw bestek gaan gebruiken of neemt ie zijn eigen bestek mee en vind het jouwe toch maar een vies idee. pak dan je bestek in ipv dat het gaat mixen, kapot gaat of kwijt raakt (effe als voorbeeld)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
marco polo
Reiziger
Contacteer:

Bericht door marco polo »

Wij hebben ook onze (koop)woning verhuurd. We hebben toestemming gevraagd aan de bank en een brief ontvangen dat ze het gedogen. Zolang de hypotheek betaald wordt, is er niets aan de hand. Wanneer je in gebreke blijkt dan zullen ze gewoon de stappen ondernemen die ze anders ook doen. Hypotheekverstrekker deed verder niet moeilijk. We hebben zelfs onze hypotheekrente gewijzigd (hypotheek rente vaste periode liep af) terwijl we op reis waren.

Inboedel: ook toestemming gevraagd aan verzekeringsmaatschappij (Interpolis). Omdat het huis wel bewoond wordt, loopt de inboedelverzekering gewoon door. Er was eerst sprake van dat er een aantekening gemaakt moest worden maar dat bleek achteraf niet nodig.

Onze belastingadviseuse zei dat we ons officieel moesten uitschrijven maar raadde officieus aan dit niet te doen.
nini333
Reiziger
Contacteer:

Bericht door nini333 »

Officeel: als je langer dan 8 maanden van een kalenderjaar niet in Nederland bent, dien je je uit te schrijven bij de gemeente. Dan heb je ook geen recht op zorgverzekering in Nederland meer en dien je dus je zorgkosten mee te nemen in je reisverzekering.
Aanrader: huis gewoon aanhouden, zelf ingeschreven blijven, huurders ook gewoon in laten schrijven, zorgverzekering aanhouden en medische kosten bijverzekeren bij reisverzekering.).

Ik heb zelf geen toestemming gevraagd, hoor wisselende verhalen, net als hierboven.
Wat betreft verhuren: ik heb het aan de broer van een kennis verhuurd. Is natuurlijk anders. Maar heb alleen meubels laten staan en alle persoonlijke items, kleding alles in kasten etc. meegenomen. Mijn huurders hadden eigen keukenspullen. Dat is een kwestie van afstemmen.

Als je officieel verhuurd, heeft dit ook consequenties voor je hypotheekrenteaftrek en inkomstenbelasting. Als je je huis verhuurt, geen hypotheekrenteaftrek en je dient de huur als inkomsten op te geven. als je het allemaal echt officieel doet, he? Denk even na wat je hiermee wilt doen en neem dat mee in de huurprijs.
Ook zou ik even nadenken over huisdieren in je huis ja of nee. En een betrouwbaar verhuurbedrijf nemen. Kijk ook naar hun policy voor huurders en spreek af of je 2x 1 jaar wilt verhuren of de gehele periode in principe aan 1 huurder en wat hun opzegtermijn is. Ook even nadenken wat te doen als je huis 6 maanden niet verhuurd is.
Als je je huis langer dan 1 jaar aan dezelfde huurders verhuurd, hebben je huurders meer rechten. Goed om te weten en een besluit over te nemen. Zelfs met contracten voor bepaalde tijd, bouwen huurders na een jaar meer rechten op en is het lastiger om hen te laten vertrekken. Natuurlijk alles in goed vertrouwen, maar heb ook weleens verhalen gehoord over huurders die het huis niet wilden verlaten en dat kan best tricky zijn. Daarom zou ik je aanraden om 2x 1 jaar te verhuren. Ondanks dat het meer gedoe is mss.

Veel plezier met plannen en veel succes met verhuren!
Zin om meer te lezen? check mijn blog: www.seasonyourlife.nl/blog
Plaats reactie