Wereldreis maken, maar heb een (huur)huis, oplossingen?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
zindie

Wereldreis maken, maar heb een (huur)huis, oplossingen?

Bericht door zindie »

Hallo allemaal,

Even het volgende, hopelijk heeft iemand een paar antwoorden voor me:

Ik heb met mijn vriend een huis gekocht 2 jaar geleden, maar op het moment zijn we uit elkaar.Hij heeft geen vast contract bij zijn werkgever, maar doet tijdelijk werk , en dus kunnen we het huis niet op zijn naam laten zetten, maar blijf ik op papier voorlopig ook nog eigenaresse van het huis. Dit is geen probleem, maar nu ga ik voor onbepaalde tijd naar het buitenland en wil ik me uit laten schrijven uit de gemeente, zodat mijn ex vriend niet voor 2 huishoudens hoeft te gaan betalen w.b. gemeentelijke heffingen, waterschapsbelastingen etc...Maar voor 1 persoon, wat aanmerkelijk scheelt in de kosten. Op het gemeentehuis vertelden ze me dat alle overheidsinstanties die op mij betrekking hebben ingelicht zullen worden w.b. mijn vertrek. Komen ze er op deze manier ook bij de bank waar wij onze hypotheek hebben af gesloten achter dat ik weg ben, en komen we zo in de problemen aangezien ik niet meer in nl ben, geen vaste baan heb, hij ook geen vast contract heeft, misschien ellende met de belasting etc....? Hoop dat t nog een beetje een duidelijk verhaal is, en dat iemand hier advies over heeft. Dank je wel....
bolletjeom
Reisexpert

Re: reizen, uitschrijving, maar ook nog een eigen huis hebben

Bericht door bolletjeom »

om te beginnen kan je je niet uitschrijven bij de gemeente als je een koopwoning hebt die op jou naam staat. (pech voor je ex)
Ten tweede...het zal de bank een zorg zijn wat je doet en waar je zit als er maar geen huurders in je huis zitten en de hypotheek op tijd betaald wordt. De hypotheek is al aan je gegeven en er staat niets in het contract over de verplichting om aan de eisen te blijven voldoen. anders zou niemand werkeloos mogen worden. Als je maar betaald en niet verhuurd!!

ellende met de belasting heb je sowieso...wie niet? >:)
Mensen die niet in nederland verblijven of geen inkomen hebben zijn heeel gek en moeten altijd nauwkeurig bekeken worden. voor de Belastingdienst ben jij minder moeilijk als je gewoon ingeschreven staat in nederland. En dat is voor jezelf ook makkelijker....behalve als je in het buitenland gaat werken.

Waarom ga je naar het buitenland en enig idee voor hoe lang? dat maakt nog wel een beetje uit.
en...wat is de status van je ex-vriend? is hij mede-eigenaar? of "verhuur" je aan hem. Wat zijn de regels die jullie onderling hebben en liggen die vast?
Kan hij het huis verkopen als jij er niet bent? kan hij er in gaan samenwonen als jij er niet bent? kan hij de keuken er uit slopen en verkopen als je er niet bent?? gekke vragen misschien maar wel iets om over na te denken

(ik heb een makelaarsopleiding, ben al een aantal jaar niet meer werkzaam in die hoek maar heb er wel een beetje verstand van. oa omdat ik zelf huisbezitter was en lang ging reizen)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
zindie

Bericht door zindie »

dank je voor je snelle reactie. Ik ga voor min. 3 maanden weg, dan even terug, en vervolgens weer weg voor een paar maanden, maar zal in de tijd dat ik hier ben niet in het huis gaan wonen en mijn ex, hij is mede eigenaar, kan het huis prima alleen betalen en zal dat ook doen. Maar ik kan me dus niet uitschrijven als ik een koophuis op mijn naam heb, ok, nou dat is dan idd pech voor hem, want dat betekent dus dat hij voor 2 huishoudens zal moeten blijven betalen, of weet je of daar ook nog speciale regeltjes voor gelden, bijv, als er tijdelijk sprake is van een 1 persoonshuishouden, kun je dan korting krijgen of zoiets op die vaste lasten...
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Je kan je pas uitschrijven uit het GBA wanneer je voor langer dan 8 maanden naar het buitenland gaat.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

om te beginnen kan je je niet uitschrijven bij de gemeente als je een koopwoning hebt die op jou naam staat. (pech voor je ex)
Ten tweede...het zal de bank een zorg zijn wat je doet en waar je zit als er maar geen huurders in je huis zitten en de hypotheek op tijd betaald wordt. De hypotheek is al aan je gegeven en er staat niets in het contract over de verplichting om aan de eisen te blijven voldoen. anders zou niemand werkeloos mogen worden. Als je maar betaald en niet verhuurd!!
Klopt helemaal. Het enige dat je kunt doen, is:
1. ingeschreven blijven staan op het gezamenlijke huis (en dan evt die ex compenseren voor die extra belastingen)
2. het huis verkopen

Maar bedenk wel dat uitschrijven uit NL meer haken en ogen met zich meebrengt. Oa wat betreft de verplicht basisverzekering. Je komt daar alleen onderuit als je minimaal een jaar ofzo weggeweest bent uit NL....of zoiets. Weet bolletje beter dan ik :-)
bolletjeom
Reisexpert

dat 1 persoonshuishouden is per kalenderjaar dus als jij je nu uitschrijft is het toch pas voor 2010. ze kijken naar de situatie op 1 januari. En heel veel is het nu ook weer niet. toch?

je ex zal misschien zaakwaarnemer voor je moeten worden. denk even over beslissingen die hij niet kan nemen zonder jou handtekening en of je wilt dat hij die beslissingen wel kan nemen. pas wel op dat ie niet kan verkopen. Dit klinkt heel cru maar ik heb hier ervaring mee. In goed overleg verkocht mijn broer ons huis. Helaas hadden we allebei een ander idee over wat een goede prijs was. Hij is op het eerste bod ingegaan omdat ie het hele huis verkopen toch maar "gedoe" vond en het hem niet zoveelkon schelen wat het opbracht. .... en dat was wel even jammer. We zijn nog steeds goede vrienden hoor maar ik had No-Way ons huis verkocht aan de eerste bieder die 15.000 onder de vraagprijs ging zitten :N

wanneer je zo kort weggaat en weer terug komt en weer weggaat dan zal je in nederland verzekerd blijven voor de ziektekosten en dan kan je ook maar beter ingeschreven staan.

je zegt dat je het huis niet op zijn naam kan laten zetten? het huis staat op jullie beider naam omdat jullie beider salaris nodig was om een hypotheek te krijgen. Wat jij bedoeld is niet "op naam" laten zetten maar dat hij jou kan uitkopen??? toch?
Want dat is wat hij feitelijk zou doen als het alleen op zijn naam komt te staan. Dan moet jij uitgekocht worden. Hoe gaan jullie dat doen met de waarde van het huis? dit zijn dingen waarvoor je echt wat vast moet laten leggen...anders krijg je ooit heel veel ruzie.
als jullie het huis over 5 jaar verkopen. krijg jij dan de helft omdat je hem het vruchtgebruik hebt gegeven? krijg jij niets omdat je niet bijgedragen hebt aan de vaste lasten?? maar omdat je hem nu niet dwingt je uit tte kopen zet je hem ook niet opstraat of hoeft het huis niet verplicht verkocht te worden ...misschienw el onder de verkoop prijs
regel dit!
zindie

Bericht door zindie »

Aangezien er nog wel 1 van de 2 eigenaren in het huis blijft wonen en de belastingdienst dus weet op wie hij de belastingen moet verhalen... Zegt dat niet iets, mag 1 van de 2 eigenaren zich niet uit laten schrijven? We verhuren het huis niet, aangezien hij er gewoon in blijft. Het kan wel een paar honderd euro schelen of je voor 1 of 2 huishoudens per jaar betaald. Thanx
bolletjeom
Reisexpert

een paar honderd euro? het gaat om gemeenteheffingen als afvalstoffen endergelijke. Bij mij was dat minder dan €100 meen ik.

Zoals ik al zei. Het gaat om de situatie per 1 januari per jaar.
Daarnaast voldoe je ook niet aan de regels om je uit te mogen schrijven bij de gemeente want je gaat korter dan 8 maanden. Ik kan me wel voorstellen dat het een vereiste is van je hypotheekcontract dat je overigens in Nederland ingeschreven blijft staan.
wat betreft het verhalen van de belasting op 1 eigenaar?!?! hoezo weet de belastingdienst dit? jullie kunnen nogsteeds fiscaal partner zijn. Wat misschien juist wel handig is als 1 bijna geen inkomen heeft.

ik kan je maar 1 ding zeggen. Ga alsjeblieft dingen vastleggen via een notaris of zeer goed advies inwinnen bij een betrouwbare belastingadviseur/ hypotheek adviseur!
zindie

Bericht door zindie »

ok, dank je voor je adviezen!!
wereldreiziger

Wereldreis maken, maar heb een huurhuis, oplossingen?

Bericht door wereldreiziger »

Hallo allemaal,

Ik wil graag binnenkort een reis maken, maar stel dat ik een huurhuis heb. Hoe kan ik dit probleem oplossen? Als ik het huis weg doe, dan word het heel moeilijk om bij terugkomst een huisje te vinden. En aan de andere kant als ik het huis hou, dan kan ik nooit mijn reis maken, want dan zou ik de huur moeten betalen. Ik vraag me af hoe mensen dit probleem oplossen?
Dexter
Reisexpert

Re: Wereldreis maken, maar heb een huurhuis, oplossingen?

Bericht door Dexter »

Je kan vragen aan je huurbaas/woningbouw of je legaal je toko mag onderverhuren voor een max periode. Of je kan het illegaal onderverhuren. Zo moeilijk is het toch niet om na te denken?
wereldreiziger

Bericht door wereldreiziger »

Dexter schreef:Je kan vragen aan je huurbaas/woningbouw of je legaal je toko mag onderverhuren voor een max periode. Of je kan het illegaal onderverhuren. Zo moeilijk is het toch niet om na te denken?

Als ik het legaal onder laat verhuren, regelt de woningstichting dan zelf een huurder? En wat zijn de nadelen hiervan? Kan je me hier wat meer over vertellen?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

wereldreiziger schreef: Als ik het legaal onder laat verhuren, regelt de woningstichting dan zelf een huurder? En wat zijn de nadelen hiervan? Kan je me hier wat meer over vertellen?
Je kan hiervoor het beste contact opnemen met de woningbouwvereniging. Pas zodra jij hen precieze eisen kent, kun je inschatten wat de nadelen zijn.

Nadelen die je wss altijd wel zult hebben:
- je bent zelf verantwoordelijk voor het vinden van een huurder, al kun je daar een bemiddelingsbureau voor inschakelen. (DirectWonen ofzo).
- je bent zelf verantwoordelijk dat de huur op tijd wordt betaald, de woningbouwvereniging doet zaken met jou, niet met die ander
- je bent zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de woning (mocht je je meubilair laten staan)
- je bent zelf verantwoordelijk voor gas-water-licht. wanneer de ander heel veel stroom gebruikt, kun je dat terug zien op je afrekening aan het eind van het jaar.
- enz

Of je de huur als inkomsten op moet geven aan de belastingdienst weet ik eigenlijk niet zeker (ik denk het haast wel)

Met een beetje gezond verstand kom je een eind ;)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

wanneer je gaat informeren wil je misschien niet dat ze een aantekening achter je naam zetten voor het geval hun antwoord NEE is en je dan illegaal wilt gaan onderverhuren.
Informeer dan niet met de uitleg: "ik ga vanaf januari op reis" maar zeg " er is een kans dat ik voor mijn werk een periode naar het buitenland kan maar ik weet niet wat voor gevolgen dit voor mij heeft en of ik het dan wil"
Als ze dan zeggen dat je niet mag onderverhuren dan staan ze in iedergeval niet op scherp om je te controleren.

Wanneer onderverhuren mag van de woningbouw vereniging is over het algemeen de eis dat het niet langer is dan 365 dagen.
al Jenny's punten kloppen
sniffertje
Reiziger

Wereldreis > 8 mnd met eigen verhuis verhuurd

Bericht door sniffertje »

Hoi,

Wij willen binnenkort op wereldreis voor een 1 a 1,5 jaar. Nu hebben we een eigen huis (met hypotheek) die we willen gaan verhuren via een verhuurbureau voor 2 jaar.

Echter we moeten natuurlijk wel ingeschreven blijven staan bij de gemeente oa. voor de OZB belasting etc. Echter heb ik hierover een aantal vragen:

- moet er iets speciaals worden geregeld voor je inboedelverzekering, of kun je die gewoon op naam laten staat en dergelijk?
- moet er iets gereld worden voor opstalverzekering, moet daar worden doorgegeven dat er andere mensen in komen te zitten?
- moet er iets geregeld worden bij de belastingdienst (zoals AroundtheGlobe zegt meer dan 8 maanden buitenland, dan toestemming), heb zelf de belastingdienst gebeld, echter die zeggen dat je je gewoon niet moet uitschrijven bij de gemeente, nu waren we dit ook niet van plan en en blijven we ook gewoon zorgverzekering doorbetalen.

Heeft iemand een antwoord op bovenstaande vragen?

Grt Rob
Plaats reactie