Reisverzekering afsluiten en zorgverzekering wel of opzeggen?

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Re: Reisverzekering en Zorgverzekering

Bericht door stevenl »

Wilko schreef:Dit heb ik nergens terug kunnen vinden, maar ik weet uit ervaring dat het mogelijk is gemoedsbezwaarde te zijn en bijvoorbeeld onder de WA verzekering van je partner te vallen.
WA verzekeringen (officieel Aansprakelijkheidsverzekering Voor Particulieren, AVP) kent 2 soorten dekkingen: alleenstaande of gezin. Om onder de dekking van je partner te vallen moet je partner een gezinsdekking afsluiten.
WorldTraveler

Reisverzekering en Zorgverzekering

Bericht door WorldTraveler »

Dat het allemaal nog niet zo makkelijk is om je uit te schrijven bij de zorgverzekering blijkt nu wel ik ermee bezig ben.

Ik ben verzekerd bij Zekur (Unive, onderdeel van VGZ). Allereerst moest ik een toetsingsformulier invullen. Hierin heb ik aangegeven te gaan emigreren voor 1 tot 3 jaar. Verder heb ik nog wel een huis in Nederland, maar geen werk meer.

Nu kreeg ik eerst gewoon een afwijzing zonder reden. Ik heb er toen achteraan gebeld en aangegeven dat ik mij laat uitschrijven bij de gemeente. De vrouw die me te woord stond gaf aan dat het inderdaad vreemd is dat ik in dit geval mijn verzekering niet kan opzeggen. Ze zou het doorgeven aan de afdeling die erover gaat en ik zou snel een reactie kunnen verwachten.

Na een paar dagen (best snel dus) krijg ik een persoonlijke mail van diezelfde vrouw. Dit was haar reactie:
Je gaf telefonisch aan dat wij je dienen uit te schrijven omdat je naar New Zeeland gaat verhuizen. Ik heb je verzoek voorgelegd aan de desbetreffende afdeling.
Wij hebben je verzoek voor uitschrijving afgewezen om dat het een tijdelijk verblijf is. Je hebt de intentie om tussen 1 en 3 jaar terug te komen. Per 2 november 2012 is de uitschrijving van de gemeente gaf je aan. Helaas geeft deze info geen recht op uitschrijving zorgverzekering.

Mijn reactie was:
Zou je mij kunnen uitleggen als ik van plan ben om te emigreren, waarom ik dan verzekeringsplichtig blijf?
Ik zal niet ingeschreven staan in Nederland en ook geen aanspraak maken op het Nederlandse zorgstelsel. Wat is dan nog reden dat ik mij niet kan uitschrijven, terwijl ik geen deel uitmaak van de Nederlandse maatschappij?

Ik hoor graag terug op basis van welke wet en regelgeving deze uitspraak tot stand is gekomen.

Bovendien kom ik onderstaande tegen op de website van VGZ, waar u onderdeel van uitmaakt.

Wonen in het buitenland, stoppen met werken in Nederland
U woont in het buitenland, maar omdat u werkt in Nederland, hebt u een Nederlandse zorgverzekering. Stopt u met werken in Nederland? Dan bent u niet meer verzekeringsplichtig in Nederland. U kunt uw verzekering bij VGZ dan opzeggen. De einddatum van uw dienstverband dient u aan te geven in uw opzegging. Dit wordt ook de einddatum van uw verzekering.

Ik stop dus met werken (per 1 nov 2012) in Nederland en zal er ook niet meer wonen. Volgens mij heb ik dan alle recht om mijn verzekering bij u op te zeggen!

Nu ben ik erg benieuwd naar hun reactie...
Hopelijk is het wel snel geregeld, want het duurt niet zo lang meer voordat ik weg ga en ik wil wel alles voor die tijd goed geregeld hebben.

Als jullie nog goede tips hebben dan lees ik ze graag!

Groeten Bas
WorldTraveler

Zo daar ben ik weer met een nieuwe (teleurstellende) reactie van Unive.
----------------------------
Beste Bas,

Bedankt voor je e-mail waarin je ons een vraag stelt over je opzegging. Graag reageer ik hierop.

Wanneer je voor onbepaalde tijd naar het buitenland gaat is het inderdaad correct wat je gelezen hebt op de website. Hieronder lees je de wetgeving op dit gebied:

Als je langer dan 1 jaar maar korter dan 3 jaar in het buitenland verblijft, bepaalt de zorgverzekeraar of het verblijf van tijdelijke aard is en of je nog verzekeringsplichtig bent voor de zorgverzekeringswet. Dit is afhankelijk van je persoonlijke situatie.

Bij een verblijf langer dan 3 jaar en er is geen economische binding meer met Nederland eindigt in ieder geval de Nederlandse verzekering.

De verzekering eindigt ook als je in het buitenland werkzaamheden gaat verrichten bij een niet-Nederlandse werkgever: In EU-/EER-/Verdragslanden of Zwitserland valt je direct bij aanvang van de werkzaamheden onder de wetgeving van het desbetreffende land. De verzekering in Nederland eindigt dan.

In niet-EU-/EER-/Verdragslanden ben je niet AWBZ-verzekerd en niet verzekeringsplichtig voor de Zorgverzekeringswet indien je gedurende een aaneengesloten periode van ten minste drie maanden werkzaamheden verricht. Dit geldt dan voor de periode waarin je gewerkt hebt. Dit kun je bij terugkomst in Nederland aantonen met een werkgeversverklaring end an krijg je eventueel premie terug.

Bas, heb je nog vragen over dit onderwerp? Stuur gerust een e-mail terug, wij helpen je graag.

Tot slot wens ik je een prettige dag.

Met vriendelijke groet,
ZEKUR van Univé
---------------------------------

Hierop heb ik het volgende bericht geschreven:
--------------------
Bedankt voor je reactie.

Op basis van de wet, zoals ik dat tenminste in je reactie lees, mogen jullie dus bepalen of ik mij wel of niet mag uitschrijven.
Volgens de tekst op jullie eigen website voldoe ik aan de criteria om mij uit te schrijven. Waarom wijzen jullie mijn verzoek dan toch af? Ik heb hier nog steeds geen steekhoudende argumenten voor gelezen in alle correspondentie. Dit komt volgens mij doordat jullie deze ook niet hebben. Behalve het zeggen van we schrijven je niet uit, omdat wij vinden dat het niet mag, is een nogal kromme beredenering. Vooral als jullie op de eigen website schrijven "Stopt u met werken in Nederland? Dan bent u niet meer verzekeringsplichtig in Nederland. U kunt uw verzekering bij VGZ dan opzeggen. De einddatum van uw dienstverband dient u aan te geven in uw opzegging. Dit wordt ook de einddatum van uw verzekering."

Ik stop dus met werken (per 1 nov 2012) in Nederland en zal er ook niet meer wonen. Volgens mij heb ik dan alle recht om mijn verzekering bij u op te zeggen!

Hopelijk kunt u mijn verzoek nu goedkeuren en afhandelen.

Met vriendelijke groet,
---------------------------------------

Wat een gedoe is dit zeg. Blijkbaar heeft de zorgverzekeraar het zelf voor het zeggen. Uiteraard schrijven ze je dan niet uit. Hoe goed wil je het hebben. Premie vangen van iemand die toch geen aanspraak zal maken op het Nederlandse zorgstelsel.

Nu zal moeten blijken hoe klantvriendelijk Unive is en of ik de verse of rotte vruchten ervan pluk.

Bas
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

HI,

Ongelofelijk wat een gedoe inderdaad! Nederlandse bureaucratie ten top vrees ik...

Veel succes en hou ons op de hoogte van het verloop van je gevecht ;-)
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Inderdaad dom gedoe zeg.... Vreselijk!
Is er niemand (hier of in je vriendenkring) die je een beetje kan helpen met het opstellen van een brief die ze niet kúnnen afwijzen?
Jullie herhalen zo te zien allebei steeds dezelfde argumenten en komen zo duidelijk niet verder...
Misschien kun je het, door het op een andere manier te zeggen of door wat harder te zijn, toch voor elkaar krijgen?
Of wellicht kun je bureau rechtshulp eens aanschrijven of bellen om te kijken wat zij zeggen?

Veel succes ermee in ieder geval en hou ons op de hoogte...
Ben erg benieuwd naar de uitkomst.
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
WorldTraveler

Bedankt voor jullie reacties.

Ik wacht nog even af wat de reactie op mijn laatste mail is. Daarna ga ik inderdaad het advies opvolgen om hulp in te schakelen. (als ze bij hun punt blijven)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Kun je niet sowieso opzeggen per 1 januari?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Je geeft eerder aan nog wel een huis te hebben in NLD? Een koophuis? Je kunt er dan toch ook voor kiezen wel ingeschreven te blijven en ook je zorgverz aan te houden + een goedkope reisverzekering. Omdat je geen inkomen hebt krijg je zorgtoeslag en ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit als met een dure wereldreis verz. Of ga je werken in Nz? Dan wordt het weer anders
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
WorldTraveler

Het lijkt eindelijk te gaan lukken....

Doordat ik aangegeven heb "tijdelijk" te gaan emigreren, lees 1 tot 3 jaar, schrijven ze me niet uit.

De plannen zijn nu bij mij gewijzigd. Ik ga permanent emigreren. Hierdoor zeggen ze dat ze me wel kunnen uitschrijven. Mocht ik om wat voor reden dan ook in een periode van 1 tot 3 jaar weer terug naar Nederland komen dan heeft dit geen consequenties (boetes).

Nu gaan ze het verzoek opnieuw in behandeling nemen met die wijziging.

Hopelijk is het straks geregeld.
WorldTraveler

De vlag kan uit!

Unive heeft mijn verzoek tot uitschrijving gehonoreerd. Als je jezelf dus wilt uitschrijven geef dan aan dat je van plan bent je definitief te vestigen in het buitenland. (dus langer dan 3 jaar).

Als je na een jaar weer terugkeert naar Nederland heeft dit geen consequenties en kan je jezelf gewoon weer inschrijven.

Groeten Bas
Marlies99

Qreply

Bericht door Marlies99 »

Wij willenin 2013 voor een jaar naar het buitenland vertrekken. We zijn van plan de zorgverzekering aan te houden en een aanvullende reisverzekering (die 365 dagen reizen toestaat) af te sluiten. Omdat we langer dan 8 maanden gaan, moeten we ons uitschrijven bij het GBA. Dit is voor onze kinderen sowieso waarschijnlijk noodzakelijk om onder de leerplicht uit te komen. Nu heb ik gelezen dat voor kinderen die zijn uitgeschreven en in het buitenland wonen de ziektekostenverzekering niet rechtsgeldig blijft. Ze zijn nu (gratis) meeverzekerd. Wie weet hier meer van? Ik zal ook mijn verzekeraar om advies vragen.
ruudboer

Bericht door ruudboer »

Beste allemaal,

ik ben me ook een beetje aan het verdiepen in de lang op reisverzekeringen, omdat ik voor langere tijd naar Australië ga. Nu kwam ik op de site van Mondial Assistance een handig overzicht tegen waarin staat wanneer je nou je zorgverzekering beter wel en niet kunt opzeggen (weet niet of dit in het verleden al eens gepost is):

https://www.mondial-assistance.nl/Mondi ... 10_288.pdf

doe er je voordeel mee zou ik zeggen !

groetjes,

Ruud
Renovatio

Bericht door Renovatio »

Beste allemaal,
ik heb met zeer veel interesse dit artikel gelezen en ben ook door jullie adviezen een stuk wijzer geworden.
Ik zou ook graag mijn situatie eens ter beoordeling aan jullie willen voorleggen.
Ik wil voor maximaal 7-8 maanden naar Thailand. Ben er eerder geweest voor een maand en heb daar met zeer veel plezier mijn tijd besteed. De 7-8 maanden wil ik gebruiken om te kijken of het me dan nog steeds zo goed bevalt.Zo ja dan keer ik terug en emigreer,zo niet, nou dan is het gewoon een goede ervaring geweest.
De vraag is deze: als ik voor 7-8 maanden ga, heb een huurwoning, wil ik deze gaan opzeggen.
De kosten worden anders te hoog voor me.
Is het wijsheid om me voor die periode uit te schrijven en een postadres te nemen?
Een vriend heeft nl aangeboden, dat ik zijn adres mag gebruiken als postadres.
Of is het wijsheid om zijn adres te gebruiken als woonadres.Bv dat ik daar dan een kamer heb. deze optie was voor hem ook geen probleem. Ik zal dan, neem ik aan, voor kosten zoals belastingen, verzekeringen etc. blijven betalen en sta nog steeds geregistreerd. Hij heeft een eigen huis.
graag jullie reactie.
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Hoi Renovatio,

Leuke en spannende plannen heb je : ))

Kun je voor die 7 maanden niemand vinden die op je huis zou willen passen?
Als je niet besluit te blijven, ben je je huis kwijt.

Als je je inschrijft op het adres van die vriend, gaan zijn maandelijkse gemeentebelastingen en waterschapsdinges omhoog (Mits hij nu alleen woont. Wanneer je gaat van een twee- naar een driepersoonshuishouden, blijven zijn kosten voor zover ik weet gelijk). Dat kan soms flink oplopen, afhankelijk van de gemeente.
Ook zal hij belasting moeten gaan betalen over eventuele huur die jij hem betaalt.
Als hij dit niet opgeeft aan de belasting en ze ontdekken dit (kans is vrij klein als je de huur contant betaalt), kan hij z'n huis kwijtraken, afhankelijk van de voorwaarden in z'n koopcontract.
Ik weet er het fijne niet van, maar volgens mij heeft het wel enige consequenties.
Misschien zijn hier mensen die precies weten hoe het zit en anders zou je het eens (anoniem uiteraard) bij zijn gemeente kunnen navragen.

Heb je je al verdiept in het emigratieproces van Thailand?
Dat is namelijk ook niet zo heel eenvoudig volgens mij...

Succes!
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Renovatio

Bericht door Renovatio »

bedankt voor je reactie, ik hoop dat er nog meer raecties volgen.
Plaats reactie