Brommer en Reisverzekering

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
Plaats reactie
Hendrik93

Brommer en Reisverzekering

Bericht door Hendrik93 »

Beste allen,

momenteel ben ik de praktische dingen van mijn reis aan het uitzoeken en kwam ik wat bijzonderheden tegen bij de aanbieders van reisverzekeringen als OHRA en Delta Lloyd, vooral bij de eerste hebben veel backpackers een verzekering. Veel mensen die naar zuid oost azie reizen, waaronder ik, huren een keer een brommer (50cc).

Ik stuitte op de volgende passages binnen de polisvoorwaarden van de aanbieders, waar de bepaling is opgenomen dat ze in de volgende niet verplicht zijn tot uitkering bij ongeval (invaliditeit en overlijden als gevolg van).

OHRA:
2. Besturen motorrijwiel of bromfiets
Ongevallen die de verzekerde overkomen als bestuurder van een motorrijwiel met een cilinderinhoud van 50 cc of meer, voor zover hij ten tijde van het ongeval de leeftijd van 23 jaar nog niet heeft bereikt en ongevallen die een verzekerde jonger dan 16 jaar overkomen als bestuurder van een motorrijwiel met een cilinderinhoud van minder dan 50 cc.
Delta Lloyd:
BESTUREN MOTORRIJWIEL OF BROMFIETS
Ongevallen die de verzekerde overkomen als bestuurder van een motorrijwiel met een cilinderinhoud van 50 cc of meer, voor zover hij ten tijde van het ongeval de leeftijd van 23 jaar nog niet heeft bereikt en ongevallen die een verzekerde jonger dan 16 jaar overkomen als bestuurder van een motorrijwiel met een cilinderinhoud van minder dan 50 cc.
Nu zijn er aanbieders (tasman,europeesche) die dit wel vergoeden maar ongeveer 2500e. Bovendien zijn die vele malen duurder.

Bij uitsluitingen bij geneeskundige kosten kan ik niks vinden over het besturen van een brommer. Ik neem dus aan dat medische behandelingen als gevolg van een brommer ongeluk WEL vergoed worden maar dat een uitkering als ik invalide, hoop het natuurlijk niet :P , zal worden uitgesloten is.

Nu mijn vraag:
Is verzekering bij een ongeval te zien als een soort compensatie en hoef ik dus niet bang te zijn dat een medische behandeling als gevolg van een brommer/scooter ongeluk niet zal worden vergoed?

Hoop dat iemand mij kan helpen.

groetjes,
Hendrik93

Re: Brommer en Reisverzekering

Bericht door Hendrik93 »

Ik heb het antwoord op mijn eigen vraag gevonden, had wat beter moeten zoeken :@ . Excuses, dit topic mag worden verwijderd.

Het antwoord stond in dezelfde polisvoorwaarden:
Strekking
De maatschappij verzekert u en de verzekerde(n) per reis van een
uitkering door een ongeval, dat overlijden of blijvende invaliditeit
tot gevolg heeft en een verzekerde overkomt. Vergoeding van
geneeskundige kosten valt hier niet onder
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Was een interessante vraag, waar ik helaas het antwoord niet op wist. Goed om te zien dat je zelf het antwoord gevonden hebt. Hierdoor is het topic meteen interessant met mensen die dezelfde vraag hebben (en om eventueel ooit naar terug te verwijzen).
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

let goed op, want schakelbrommers in bv. Indonesie en Thailand hebben vaak een 80-100 cc motorinhoud.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa »

Maar dan boven de 23 jaar wel? Erg onduidelijke en incomplete tekst als je het mij vraagt..

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

Rick
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rick »

Interessant inderdaad, ik neem aan dat je ook in bezit moet zijn van een A-rijbewijs als je boven de 50cc vergoed wilt hebben? En daar komt nog eens bij dat je vanaf je 18e een (gelimiteerde) A-rijbewijs kan behalen.
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Tekst is inderdaad niet compleet zo te zien.

Klopt, de 'brommers' hier zijn minimaal 100 cc, vaak 120-135 cc.

En aan de trekst te lezen (als ex verzekeringsman) zijn ongevallen wel gedekt indien verzekerde boven de 23 jaar is. Wat ik hier niet kan zien is de gevolgen van rijden van zo'n 'brommer' zonder geldig rijbewijs, want veelal zal dat het geval zijn.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

En een 100 cc 'brommer' bestuur je in NL niet met een autorijbewijs of brommercertificaat, maar met een motorrijbewijs.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Hendrik93

Bericht door Hendrik93 »

stevenl schreef:Tekst is inderdaad niet compleet zo te zien.

En aan de trekst te lezen (als ex verzekeringsman) zijn ongevallen wel gedekt indien verzekerde boven de 23 jaar is. Wat ik hier niet kan zien is de gevolgen van rijden van zo'n 'brommer' zonder geldig rijbewijs, want veelal zal dat het geval zijn.

Ik vond de tekst ook onvolledig en niet goed uitgewerkt. Ik vroeg mij nog iets af mogelijk kan u mij daar wat over vertellen. In de polisvoorwaarden van Centraal Beheer staat hier niks over, echter na telefonisch contact werd mij verteld dat dezelfde bepaling geldt. Wat is nu hetgeen waar ik rekening mee moet houden, de telefonische mededeling of de polisvoorwaarden op internet?
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Hendrik93 schreef:
stevenl schreef:Tekst is inderdaad niet compleet zo te zien.

Ik vond de tekst ook onvolledig en niet goed uitgewerkt. Ik vroeg mij nog iets af mogelijk kan u mij daar wat over vertellen. In de polisvoorwaarden van Centraal Beheer staat hier niks over, echter na telefonisch contact werd mij verteld dat dezelfde bepaling geldt. Wat is nu hetgeen waar ik rekening mee moet houden, de telefonische mededeling of de polisvoorwaarden op internet?
Ik weet niet hoe compleet de voorwaarden op internet zijn, dus kan je vraag niet beantwoorden. Maar kan je wel vertellen dat de polisvoorwaarden (officieel verzekeringsvoorwaarden) die je ontvangt bij de polis de officiele voorwaarden zijn die van toepassing zijn. Als daar geen beperking in staat wat betreft het rijden/besturen van een motorvoertuig op 2 wielen zijn er geen beperkingen aan, wat er ook aan je verteld is door de telefoon.
Hendrik93

Bericht door Hendrik93 »

Dacht ik een beetje wegwijs te zijn geweest binnen de reisverzekering kom ik toch binnen dezelfde polisvoorwaarden van OHRA iets opmerkelijks tegen.

In de polisvoorwaarden van OHRA staat onder het hoofdstukje geneeskundige kosten die men optioneel kan verzekeren het volgende over uitsluitingen:
Artikel 19
Uitsluitingen
Naast het gestelde in artikel 10 verzekert de maatschappij niet de kosten van geneeskundige behandeling:

4. als gevolg van een ongeval, waarvoor de maatschappij geen
vergoeding geeft volgens artikel 16;
En in artikel 16 staat de bepaling die ik al eerder heb geplaatst:
Afgaande op de polisvoorwaarden kunnen geneeskundige kosten als gevolg van een brommerongeluk voor mensen onder de 23 jaar dus ! NIET ! vergoed worden.

Dit is iets waar naar mijn mening veel mensen bij OHRA die niet ouder zijn dan 23 jaar zeker rekening mee moeten houden.

voetnoot: let wel dat geneeskundige kosten niet het basispakket zijn van een reisverzekering bij OHRA maar wel sterk aangeraden is.
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Hendrik93 schreef:Dacht ik een beetje wegwijs te zijn geweest binnen de reisverzekering kom ik toch binnen dezelfde polisvoorwaarden van OHRA iets opmerkelijks tegen.

In de polisvoorwaarden van OHRA staat onder het hoofdstukje geneeskundige kosten die men optioneel kan verzekeren het volgende over uitsluitingen:
Artikel 19
Uitsluitingen
Naast het gestelde in artikel 10 verzekert de maatschappij niet de kosten van geneeskundige behandeling:

4. als gevolg van een ongeval, waarvoor de maatschappij geen
vergoeding geeft volgens artikel 16;
En in artikel 16 staat de bepaling die ik al eerder heb geplaatst:
Afgaande op de polisvoorwaarden kunnen geneeskundige kosten als gevolg van een brommerongeluk voor mensen onder de 23 jaar dus ! NIET ! vergoed worden.

Dit is iets waar naar mijn mening veel mensen bij OHRA die niet ouder zijn dan 23 jaar zeker rekening mee moeten houden.

voetnoot: let wel dat geneeskundige kosten niet het basispakket zijn van een reisverzekering bij OHRA maar wel sterk aangeraden is.
Klopt, zo interpreteer ik dit ook, en denk dat dit heel duidelijk is. Dit geldt overigens alleen voor de reisverzekering, niet voor de ziektekostenverzekering (geen idee wat daar van toepassing is).
Plaats reactie