Twee weken naar Marokko
-
Optimaal schema
Hoi!
Ik wil van 18 oktober t/m 4 november graag rondreizen door Marokko.
Aankomst in Marrakech, vertrek vanuit Casablanca.
Is het onderstaande schema realistisch en logisch?
19/10 – 29/10 (10 dagen)
Marrakech (aankomst) – Ourzazazate – Merzouga (Erg Chebbi) – Essaouira – Casablanca (als tussenstop onderweg naar Rabat)
29/10 – 4/11 (6 dagen)
Casablanca – Rabat – Fes/Meknes – Casablanca (vertrek)
Tussen deze 'grote' plaatsen wil ik indien ik daar tijd voor heb ook nog wat kleinere dingen aandoen die ik tegenkom.
Hoor graag jullie expertise en eventuele tips betreffende deze planning! Ik heb nog niet geboekt.
Alvast bedankt!
Ik wil van 18 oktober t/m 4 november graag rondreizen door Marokko.
Aankomst in Marrakech, vertrek vanuit Casablanca.
Is het onderstaande schema realistisch en logisch?
19/10 – 29/10 (10 dagen)
Marrakech (aankomst) – Ourzazazate – Merzouga (Erg Chebbi) – Essaouira – Casablanca (als tussenstop onderweg naar Rabat)
29/10 – 4/11 (6 dagen)
Casablanca – Rabat – Fes/Meknes – Casablanca (vertrek)
Tussen deze 'grote' plaatsen wil ik indien ik daar tijd voor heb ook nog wat kleinere dingen aandoen die ik tegenkom.
Hoor graag jullie expertise en eventuele tips betreffende deze planning! Ik heb nog niet geboekt.
Alvast bedankt!
Re: Optimaal schema
Heb je een huurauto, ga je toertjes boeken of ben je afhankelijk van het openbaar vervoer? Dat maakt nogal uit.
Voor Marrakech-Ourzazazate – Merzouga en weer terug naar Marrakech zou ik minimaal op 5dg rekenen als je een 2nachten 3dg tour neemt vanuit Marrakech dan heb je dus nog genoeg tijd nodig voor Essaouira en Cassablanca. Moet je zelf rijden of bus dan heb je meer tijd nodig.
Voor Marrakech-Ourzazazate – Merzouga en weer terug naar Marrakech zou ik minimaal op 5dg rekenen als je een 2nachten 3dg tour neemt vanuit Marrakech dan heb je dus nog genoeg tijd nodig voor Essaouira en Cassablanca. Moet je zelf rijden of bus dan heb je meer tijd nodig.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
-
Nog 2 dagen en ik ga!
Schema ziet er als volgt uit:
3 dagen Marrakesh
1 reisdag Ourzazate met tussenstops
2-3 dagen Woestijntrekking
1 reisdag Imlil
2-3 dagen Bergtrekking
2 dagen Essaouira
reisdag van Essaouira naar Rabat/Fez/Meknes met trein
4 dagen Rabat/Fez/Meknes
1 reisdag Casablanca - Terugvlucht
Is dit haalbaar? In dit schema zitten nu 19 dagen, ik heb er maar 17 (inclusief terugreisdag).
Hoeveel dagen heb je nodig voor Rabat/Fez/Meknes? 4 of 6? Eventueel kan ik Essaouira laten schieten namelijk. Of is Essaouira heel erg de moeite waard?
OF... zal ik alleen in het midden/zuiden blijven hangen? En Rabat/Fez/Meknes laten voor wat het is?
Verder nog tips betreft woestijntrekkings? Hoelang? In Ourzazate boeken of zelf nog dichterbij zien te komen?
Alvast bedankt!
Schema ziet er als volgt uit:
3 dagen Marrakesh
1 reisdag Ourzazate met tussenstops
2-3 dagen Woestijntrekking
1 reisdag Imlil
2-3 dagen Bergtrekking
2 dagen Essaouira
reisdag van Essaouira naar Rabat/Fez/Meknes met trein
4 dagen Rabat/Fez/Meknes
1 reisdag Casablanca - Terugvlucht
Is dit haalbaar? In dit schema zitten nu 19 dagen, ik heb er maar 17 (inclusief terugreisdag).
Hoeveel dagen heb je nodig voor Rabat/Fez/Meknes? 4 of 6? Eventueel kan ik Essaouira laten schieten namelijk. Of is Essaouira heel erg de moeite waard?
OF... zal ik alleen in het midden/zuiden blijven hangen? En Rabat/Fez/Meknes laten voor wat het is?
Verder nog tips betreft woestijntrekkings? Hoelang? In Ourzazate boeken of zelf nog dichterbij zien te komen?
Alvast bedankt!
Aantal dagen vind ik even lastig in te schatten, maar ik zou wel voor Fes en Meknes gaan. Essaouira is de moeite waard en eigenlijk anders dan alle andere plaatsen in je reis. Dus misschien leuk om te zien. Maar volgens mij kun je daar niet met de trein komen. Misschien kun je een iets kortere woestijntrekking doen. Wanneer je één nacht in de woestijn verblijft heb je ook een prima idee hoe het is (en mogelijk vind je het dan ook al wel weer genoeg).
-
Hallo! Wat ik me kan herinneren van het rondreizen in Marokko is dat je best snel kunt komen waar je wilt zijn als je maar van tevoren weet wanneer de bus of trein vertrekt. Soms gaat er bijvoorbeeld maar 1 trein per dag van A naar B. Het is dan handig om van tevoren te weten wanneer die trein precies gaat. Ik zou Fes en Meknes niet overslaan, zijn erg mooi steden. Verder is het Atlasgebergte (bijv. Tafraoute) ook erg mooi! Veel plezier!
10 dagen marokko, tips voor trips!
Hoi,
Eind augustus ga ik samen met een vriendinnetje 10 dagen naar Marokko. We vliegen naar Marrakech en het idee is nu om eerst een weekje hier te blijven en vanuit Marrakech wat leuke tripjes te doen en om vervolgens nog enkele dagen naar zee te gaan. Dus ik heb 2 vragen:
- Welke kustplaatsje is het meeste geschikt om 2 dagen aan het strand te liggen. Had al gelezen dat Essaouira ontzettend mooi en gezellig is maar dat je als tourist je ongemakkelijk op het strand kan voelen. Is dit nu nog steeds zo? En ook midden in het hoogseizoen? Of zijn er stranden bij hotels waar er meerdere mensen in bikini (dus geen burkini) liggen? En wat raden jullie anders aan, Casablanca? (Liever niet Agadir zeggen, dit lijkt me namelijk te touristisch
)
- En welke dagtripjes raden jullie aan vanuit Marrakech, m.n. qua reisafstand? Het wordt sowieso een kamelen/woestijn tour maar daarnaast zou ik nogwel iets 'actiefs' willen doen. Hebben jullie ervaring met de Ourika vallei, Ait Ben Haddou, de Ouzoud watervallen of iets anders in het Atlasgebergte? Er is namelijk zo'n groot aanbod en aangezien we niet heel veel tijd hebben wil ik ook niet meer in een auto zitten dan dat we echt wat zien of doen? Dus alle tips qua reisafstanden en of het echt de moeite waard is, zijn meer dan welkom!!
Ontzettend bedankt
Eind augustus ga ik samen met een vriendinnetje 10 dagen naar Marokko. We vliegen naar Marrakech en het idee is nu om eerst een weekje hier te blijven en vanuit Marrakech wat leuke tripjes te doen en om vervolgens nog enkele dagen naar zee te gaan. Dus ik heb 2 vragen:
- Welke kustplaatsje is het meeste geschikt om 2 dagen aan het strand te liggen. Had al gelezen dat Essaouira ontzettend mooi en gezellig is maar dat je als tourist je ongemakkelijk op het strand kan voelen. Is dit nu nog steeds zo? En ook midden in het hoogseizoen? Of zijn er stranden bij hotels waar er meerdere mensen in bikini (dus geen burkini) liggen? En wat raden jullie anders aan, Casablanca? (Liever niet Agadir zeggen, dit lijkt me namelijk te touristisch

- En welke dagtripjes raden jullie aan vanuit Marrakech, m.n. qua reisafstand? Het wordt sowieso een kamelen/woestijn tour maar daarnaast zou ik nogwel iets 'actiefs' willen doen. Hebben jullie ervaring met de Ourika vallei, Ait Ben Haddou, de Ouzoud watervallen of iets anders in het Atlasgebergte? Er is namelijk zo'n groot aanbod en aangezien we niet heel veel tijd hebben wil ik ook niet meer in een auto zitten dan dat we echt wat zien of doen? Dus alle tips qua reisafstanden en of het echt de moeite waard is, zijn meer dan welkom!!
Ontzettend bedankt

Re: 10 dagen marokko, tips voor trips!
Zelf zou ik misschien niet zo lang in Marrakech blijven. Er is zoveel te zien en met een auto kun je gemakkelijk overal komen.
Ik denk dat Agadir toch echt de enige plek is waar je aan het strand kunt liggen zonder dat je opvalt
Deze plaats is er helemaal op in gericht en inderdaad voor toeristen (en dus ook toeristisch). Marokko blijft een Islamitisch land waardoor er nu nog niet zoveel mogelijkheden zijn om op het strand te liggen.
Wanneer je "maar" 10 dagen hebt zou ik misschien voor een andere plek kiezen dan Casablanca. De Moskee is erg mooi, je hebt er souks en nog wat andere dingen, maar op de Moskee na die kun je ook vinden in andere plaatsen.
Essaouira vond ik erg leuk en ook gemakkelijk te bereiken vanuit Marrakech. El Jaddia was ook leuk, maar in een middag heb je het gezien. Misschien dus op doortocht naar Casablanca? De rest ligt denk ik te ver weg voor wat je zou willen (Meknes, Fes etc) Een kamelentocht in de Sahara is ook erg de moeite waard, maar wel een eind rijden.
Ik denk dat Agadir toch echt de enige plek is waar je aan het strand kunt liggen zonder dat je opvalt

Wanneer je "maar" 10 dagen hebt zou ik misschien voor een andere plek kiezen dan Casablanca. De Moskee is erg mooi, je hebt er souks en nog wat andere dingen, maar op de Moskee na die kun je ook vinden in andere plaatsen.
Essaouira vond ik erg leuk en ook gemakkelijk te bereiken vanuit Marrakech. El Jaddia was ook leuk, maar in een middag heb je het gezien. Misschien dus op doortocht naar Casablanca? De rest ligt denk ik te ver weg voor wat je zou willen (Meknes, Fes etc) Een kamelentocht in de Sahara is ook erg de moeite waard, maar wel een eind rijden.
Ourika Valley vond ik echt heel erg mooi! Zeker een aanrader. Wij zijn naar het (touristische) Setti Fatma gegaan. Wel had je hier supermooie watervallen. Neem goede schoenen mee en je kunt hoog klimmen!
Ik heb zelf op een niet touristisch strand gelegen in bikini in maart. Wij werden dus een klein beetje raar aangekeken, maar als je je daar niets van aantrekt is er niks aan de hand.
Misschien nog een tip voor als je verblijft in Marrakech. Zoek een leuk hoteltje of hostel buiten de medina. Ik werd na twee dagen al helemaal gek van de medina en erbuiten is het rustiger en kun je denk ik meer genieten van de stad, maar dat is mijn mening.
Ik heb zelf op een niet touristisch strand gelegen in bikini in maart. Wij werden dus een klein beetje raar aangekeken, maar als je je daar niets van aantrekt is er niks aan de hand.
Misschien nog een tip voor als je verblijft in Marrakech. Zoek een leuk hoteltje of hostel buiten de medina. Ik werd na twee dagen al helemaal gek van de medina en erbuiten is het rustiger en kun je denk ik meer genieten van de stad, maar dat is mijn mening.
Bedankt voor jullie goede tips!
We willen 6 nachten in Marrakech verblijven, maar waarschijnlijk maar 2-3 dagen in Marrakech zelf rondstruinen en die andere gebruiken om de omgeving te verkennen. Dus hopelijk raken we zo niet verveeld!
Ik heb er in ieder geval super veel zin in.
We willen 6 nachten in Marrakech verblijven, maar waarschijnlijk maar 2-3 dagen in Marrakech zelf rondstruinen en die andere gebruiken om de omgeving te verkennen. Dus hopelijk raken we zo niet verveeld!
Ik heb er in ieder geval super veel zin in.
- bolletjeom
- Reisexpert
ik vond Essaoueira ook erg leuk en het is makkelijk te bereiken vanaf Marrakech.
Hou er wel even rekening mee dat het niet per definitie strandweer is!
Ik was er in augustus vorig jaar. 52 graden in Marrakech, 25 graden in de bergen, boven de 45 graden in Taroudent en essaouira 26 graden met heel veel wind.
Leuk voor een lekkere strandwandeling maar niet om op het strand te liggen. Er staat regelmatig veel wind in dit gebied. Daarom hebben een flink aantal hotels buiten de stad ook een beschut gelegen zwembadje.
Overigens heb ik me prima vermaakt zonder het strand te hebben bekeken. Ik vond het er zeer relaxed
Hou er wel even rekening mee dat het niet per definitie strandweer is!
Ik was er in augustus vorig jaar. 52 graden in Marrakech, 25 graden in de bergen, boven de 45 graden in Taroudent en essaouira 26 graden met heel veel wind.
Leuk voor een lekkere strandwandeling maar niet om op het strand te liggen. Er staat regelmatig veel wind in dit gebied. Daarom hebben een flink aantal hotels buiten de stad ook een beschut gelegen zwembadje.
Overigens heb ik me prima vermaakt zonder het strand te hebben bekeken. Ik vond het er zeer relaxed
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
5 dagen, Marrakech en Essaouira?
Van 20 t/m 25 Juni zit ik in Marokko. Is 5 dagen lang genoeg voor Marrakech en Essouira, of zouden jullie het maar gewoon bij Marrakech houden? En heeft iemand enig iedee hoe lang de bus duurt, en wat de prijs ongeveer is. Ik ben net 4 weken terug van 3 maanden India dus de afstand is voor mij erg klein, weet alleen niet of het het wel waard is als ik maar 5 dagen heb.
Alvast bedankt
Alvast bedankt

Reisverslagen: http://bjornvanbeek.reismee.nl/
Re: 5 dagen, Marrakech en Essaouira?
Prima te combineren, bus rond de 3 uur. Marrakech is erg leuk maar 5 dagen is wel wat lang.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Bedankt:) Ik denk dat ik het gewoon even aankijk als ik daar ben. Van Mumbai werd ook gezegd dat 3 dagen genoeg was, terwijl ik er rustig 8 dagen ben blijven rondhangen. Hoeveel zou de bus ongeveer kosten? En zijn er ergens schema's te vinden?
Bedankt:)
Bedankt:)
Reisverslagen: http://bjornvanbeek.reismee.nl/
Je kunt je best 5 dagen vermaken in Marrakech, maar een uitstapje naar Essaouira is ook wel erg aan te raden!
Enkele reis is het 65 Dirham met CTM. Exclusief ongeveer 5 Dirham voor 'ruimbagage'.
Supratours is heel iets duurder dacht ik, maar het ontloopt elkaar niet veel.
Tijden en prijzen van CTM en Supratours zijn op de websites te vinden (volgens mij kun je ook al tickets kopen):
http://www.ctm.ma
http://www.oncf.ma
Enkele reis is het 65 Dirham met CTM. Exclusief ongeveer 5 Dirham voor 'ruimbagage'.
Supratours is heel iets duurder dacht ik, maar het ontloopt elkaar niet veel.
Tijden en prijzen van CTM en Supratours zijn op de websites te vinden (volgens mij kun je ook al tickets kopen):
http://www.ctm.ma
http://www.oncf.ma
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
-
Korte rondreis Fez-Marrakech-Fez
Mijn vriend en ik gaan van 16 t/m 27 september naar Marokko. Helaas hebben we niet meer tijd dus willen we het beste eruit halen. Ik ben zelf meer van de cultuur en gebouwen maar mijn vriend wil ook wel wat natuur in de reis!
Daarnaast houden we ook wel van de wat minder toeristische plekken.
We denken nu aan de volgende route:
- 16 september aankomst Fez 16.15 uur
- 17 september Fez
- 18 september Fez, einde van de dag vertrek naar Meknes met de trein
- 19 september Meknes, bezoeken Moulay Idriss en Volubulis
- 20 september Meknes-Marrakech, met de trein van Meknes naar Marrakech
- 21 september Marrakech
- 22 september Marrakech
- 23 september Marrakech
- 24 september Marrakech-Fez, met de auto
- 25 september onderweg
- 26 september aankomst Fez en overnachting Fez
- 27 september, 16.40 uur vertrek naar huis
Ik twijfel nog een beetje aan of we naar Meknes of Rabat moeten gaan en of we niet beter 1 dag minder naar Marrakech kunnen en die dag beter ergens anders kunnen besteden.
Daarnaast twijfelen we nog of we zelf met de auto van Marrakech terug naar Fez gaan of dat we dit georganiseerd doen. Vooral het tijdsaspect telt hierin mee. Daarnaast twijfelen we ook welke route leuk is om te volgen van Marrakech naar Fez.
Alle hulp is welkom.
Groet,
Hanneke
Daarnaast houden we ook wel van de wat minder toeristische plekken.
We denken nu aan de volgende route:
- 16 september aankomst Fez 16.15 uur
- 17 september Fez
- 18 september Fez, einde van de dag vertrek naar Meknes met de trein
- 19 september Meknes, bezoeken Moulay Idriss en Volubulis
- 20 september Meknes-Marrakech, met de trein van Meknes naar Marrakech
- 21 september Marrakech
- 22 september Marrakech
- 23 september Marrakech
- 24 september Marrakech-Fez, met de auto
- 25 september onderweg
- 26 september aankomst Fez en overnachting Fez
- 27 september, 16.40 uur vertrek naar huis
Ik twijfel nog een beetje aan of we naar Meknes of Rabat moeten gaan en of we niet beter 1 dag minder naar Marrakech kunnen en die dag beter ergens anders kunnen besteden.
Daarnaast twijfelen we nog of we zelf met de auto van Marrakech terug naar Fez gaan of dat we dit georganiseerd doen. Vooral het tijdsaspect telt hierin mee. Daarnaast twijfelen we ook welke route leuk is om te volgen van Marrakech naar Fez.
Alle hulp is welkom.
Groet,
Hanneke