Wereldreis per motor (vertrek september 2012)

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Johan85
Reiziger

Wereldreis per motor (vertrek september 2012)

Bericht door Johan85 »

Hallo,

Even een korte intro: Johan, vrijgezel, 26 jaar en woon in het mooie Limburg! Sinds 2008 werkzaam in de accountancy en afgelopen januari mijn masteropleiding afgerond. Sinds de documentaire ''Long way round'' van Ewan McGregor en Charley Boorman heb ik de droom om ook een wereldreis per motor te gaan maken. Sinds die tijd ook diverse andere verhalen gelezen en andere docu's gezien.

Wereldreis:
Wanneer: Vertrek medio september 2012 voor onbekende duur (schat zelf circa 1 jaar).
Wie: Ik en mijn broer (indien ook interesse mail maar; kan dus ook een gedeelte mee gaan).
Hoe: ''Goedkope'' landen wil ik verblijven in hostels e.d. en in de ''dure'' landen zoveel mogelijk kamperen.
Tempo: Is moelijk in te schatten maar ik verwacht ongeveer 5-6 maanden in Azie te verblijven en 6-7 maanden te doen over Australie, Zuid-Amerika en Afrika. Ik ga in ieder geval voldoende rustdagen inplannen en mij zeker niet haasten.

Route
Geen gedetailleerde route uitgestippeld. Wel een globale route waar we heen willen reizen en deze is als volgt:

Heibloem > Iran > India > Nepal > China > Noord Korea (niet per motor) > Indonesië > Australië > Nieuw Zeeland > Zuid Amerika (Noord naar Zuid of andersom) > Zuid Afrika en via oostkant terug naar Europa

Voorbereiding tot nu toe
Motor is gekocht (BMW F800GS voor de geintresseerde) incl kofferset, tanktas en overige benodigdheden. Vaccinaties heb ik al gehad of nog een afspraak staan. Gelukkig heb ik goede zorgverzekering (Interpolis met studentenpakket) waarbij alle inentingen NIET werden vergoed ^O^

De reisverzekering moet ik nog afsluiten maar informatie is opgevraagd (dus nog kwestie van vergelijken en afsluiten). Motorverzekering idem.

Reisblog
Momenteel nog under construction. Reisverslagen, foto's en filmpjes zullen hier worden geplaatst. Ik heb een GoPro Hero 2 camera gekocht om het een en ander te filmen. Ik zal de site, zodra deze gereed is, hier posten. Fotocamera en een laptop gaan dus ook mee.

Vragen / advies
1. Visum voor Iran, India en China wil ik vooraf aanvragen. Restant koop ik wel bij de grens. Heeft iemand ervaring met visums aanvragen waarbij de aankomst / vertrekdatum / verblijfplaats onbekend is? Zo ja, hoe aan te pakken?

2. Ik hoor van diverse kanten dat je China moeilijk in komt met een voertuig. Iemand hier ervaring mee / hoe aan te pakken?

3. Indien je per motor reist heb je een ''Carnet de Passage'' nodig (soort paspoort voor de motor). Nog niet naar gekeken maar wil dit deze maand gaan regelen. Iemand nog tips voor aanvraag voor meerdere werelddelen? Via de site van de ANWB wordt ik doorverwezen naar de ADAC dus ik weet wel waar ik ze moet aanvragen.

4. Zoals uit mijn reisroute blijkt zal ik diverse malen per schip / vliegtuig moeten reizen. Belangrijkste transporten zijn dus van Indonesië naar Australië, Australië naar Nieuw Zeeland, Nieuw Zeeland naar Zuid Amerika (ergens noordelijk of zuidelijk), en daarna nog naar Zuid Afrika.

Ik ben met name op zoek naar goedkope mogelijkheden aangezien de prijzen nogal verschillen. Ik zal mijn motor per vliegtuig verschepen (voor lange afstanden) en zal de motor gedeeltelijk moeten demonteren om deze zo klein mogelijk te maken (passend maken in houten krat).

Alle tips / mogelijkheden / alternatieven etc zijn welkom! Gezien het nog een tijd duurt gelukkig nog tijd zat.

5. Internationaal rijbewijs vraag ik pas in september aangezien deze maar 1 jaar geldig is (via ANWB). Of kun je ergens langer krijgen?

6. Zijn er (belangrijke) zaken waar ik aan moet denken / vooraf moet regelen die ik niet heb benoemd?

Indien vragen / opmerkingen / onduidelijkheden dan hoor ik het graag!

Mvg, Johan
Kims
Reisexpert

Re: Wereldreis per motor (vertrek september 2012)

Bericht door Kims »

Hi Johan,

Mooie plannen, wordt vast een supertrip!

M.b.t. puntje 2:
Wij zijn verleden jaar in Kunming, China een groep van 4 motorrijders en een 4WD met 2 Nederlanders tegengekomen die gezamelijk door China reisden met verplichte gids. Zij waren allemaal onafhankelijk uit Europa gereisd (via de Zuidelijke route) tot aan de grens met Tibet en hadden daar door middel van een bureau elkaar ontmoet om zo als groep door China te reizen. Het is namelijk verplicht in China een gids bij je te hebben en de kosten liggen rond de 8000 euro voor 3-4 weken.De kosten zijn hetzelfde voor 1 of voor 6 personen, vandaar dat zij samen reisden. De kosten kunnen trouwens wel ondertussen veranderd zijn...

Als je wil kan ik je 1 van de motorrijders emailadres mailen en kun je contact met hem opnemen. Hij heeft precies dezelfde route gedaan als jij aan het plannen bent, behalve dat hij nog 2x geprobeerd heeft (tevergeefs) Syrie binnen te komen... Hij zal veel van je vragen kunnen beantwoorden en informatie kunnen geven.

Ik zal ook eens kijken of ik de website kan vinden van de 2 Nederlanders in de 4WD als je interesse hebt.

Laat maar weten. Succes met de planning!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Johan85
Reiziger

Bericht door Johan85 »

Graag! Zet maar op de mail :)

Thx Johan
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ben vorig jaar in Indonesie een paar bikers tegengekomen die vanuit (ik geloof Malesie) via Indoensie naar Australie wilden. Zij liepen er tegenaan dat ze niet met de motor het land inkwamen. Ze hebben daarom de motoren als cargo verscheept, en hebben zelf het vliegtuig genomen.

Houd er rekening mee dat je (voor jezelf) voor Indonesie een uitreisticket nodig hebt om gebruik te mogen maken van het visum on arrival voor 30 dagen.

Hoe wil je trouwens van China naar Indonesie? Kan overland, maar is nogal een rit. Ik zou er zeker een paar weken voor uittrekken en vooral ook dingen zien onderweg (en niet elke gan rijden).
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Wauw!! Wat een fantastische reis ben je aan het plannen, zeg!! Ik ben erg benieuwd naar je blog, ik denk dat ik je ga volgen :P

1
Je hebt voor Australië ook een visum nodig, deze moet je aanvragen voordat je vertrekt. Dit kan via internet en dus overal ter wereld, ik had vorig jaar redelijk vlot (binnen een paar dagen) de bevestigingen via email binnen. Het kan ook langer duren.. Voor NZ heb je ook een visum nodig, deze moet ook voor vertrek aangevraagd worden.

5
Wat je internationale rijbewijs betreft, heb ik dit gevonden via Google:

Het kan zijn dat je voor je werk of voor je relatie langdurig en dus ook meer dan een jaar in het buitenland verblijft. Na een jaar is namelijk je internationale rijbewijs verlopen. Het is dan ook raadzaam om in je woon- en werkland als immigrant bij de plaatselijke Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) een rijbewijs van dat land aan te vragen. Veelal hoef je dan niet aan te tonen dat je kunt rijden omdat je het bewijs in handen hebt, echter in veel landen zul je wel een uitgebreid ogentest moeten doen alsmede een reactie snelheidstest. Houdt daarbij rekening dat je zo een vier uur ter plaatse onder de pannen bent. Naast je geldige rijbewijs dien je veelal of een workpermit aan te leveren danwel een huis registratie waarmee je het langdurige verblijf in het land kunt aantonen. Ook kan het nuttig zijn dat je een in het Engels vertaalde geldigheidsverklaring behorend bij je rijbewijs hebt, en is te verkrijgen bij het RDW.

6
Houd er rekening mee dat je niet altijd en overal kunt tanken en pinnen. Heb je ook een karretje achter je motor? Want je hebt nogal wat spullen nodig, zeker als je ook wilt gaan kamperen. Niet alleen een tent, maar ook slaap-, eet- en kookgerei (tenzij je uit eten gaat). Een extra jerrycan benzine en olie is vast ook geen overbodige luxe, denk ik. Heb je iets van een wegenwachtservice met werelddekking afgesloten?

Dat was even waar ik nu in eerste instantie meteen aan moest denken. Zie maar of je er wat mee kunt. Veel plezier met de voorbereidingen enne.. Hou ons op de hoogte!! ^O^
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Johan85
Reiziger

Bericht door Johan85 »

Jenny schreef:Hoe wil je trouwens van China naar Indonesie? Kan overland, maar is nogal een rit. Ik zou er zeker een paar weken voor uittrekken en vooral ook dingen zien onderweg (en niet elke gan rijden).
Alles wat overland mogelijk is zal ook overland gaan. De globale route die ik heb opgeschreven is dus ook niet volledig maar enkel om aan te geven welke richting we op willen. We zullen dus ook door Thailand / Laos etc rijden en daar ook zeker een tijd verblijven.

Gr, Johan
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Johan85 schreef:
Jenny schreef: Alles wat overland mogelijk is zal ook overland gaan. De globale route die ik heb opgeschreven is dus ook niet volledig maar enkel om aan te geven welke richting we op willen. We zullen dus ook door Thailand / Laos etc rijden en daar ook zeker een tijd verblijven.
Ik ben overland van Indonesie naar NL gereisd (niet per motor) en daar was ik langer mee bezig dan 5-6 maanden. Natuurlijk kun je altijd sneller of langzamer rijden, maar tijd en budget moeten dat toelaten.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Johan85
Reiziger

Bericht door Johan85 »

Reismeis schreef:6
Houd er rekening mee dat je niet altijd en overal kunt tanken en pinnen. Heb je ook een karretje achter je motor? Want je hebt nogal wat spullen nodig, zeker als je ook wilt gaan kamperen. Niet alleen een tent, maar ook slaap-, eet- en kookgerei (tenzij je uit eten gaat). Een extra jerrycan benzine en olie is vast ook geen overbodige luxe, denk ik. Heb je iets van een wegenwachtservice met werelddekking afgesloten?

Dat was even waar ik nu in eerste instantie meteen aan moest denken. Zie maar of je er wat mee kunt. Veel plezier met de voorbereidingen enne.. Hou ons op de hoogte!! ^O^
Zal zeker updates geven en jullie hulp ook nodig gaan hebben!

Ik heb geen karretje achter de motor maar grote aluminium koffers. Zal binnenkort wel een foto plaatsen.Tent moet ik nog kopen maar was aan het denken om deze pas in Australië te kopen dan hoef ik er niet mee te slepen in Azië. Voor wat betreft de benzine heb ik mij al 2 jerrycans van 2 liter laten monteren op de aluminium koffers. Met deze extra jerrycans verwacht ik nog dat ik zonder benzine kom te staan maar dan zie ik dan wel weer :). Wegenwacht heb ik niet afgesloten (zal eens kijken naar de mogelijkheden en de kosten). Ik neem wat reserveonderdelen mee en wat gereedschap zodat ik de meeste reparaties wel kan uitvoeren.

Mvg, Johan
Johan85
Reiziger

Bericht door Johan85 »

Jenny schreef:
Johan85 schreef:
Jenny schreef: Alles wat overland mogelijk is zal ook overland gaan. De globale route die ik heb opgeschreven is dus ook niet volledig maar enkel om aan te geven welke richting we op willen. We zullen dus ook door Thailand / Laos etc rijden en daar ook zeker een tijd verblijven.
Ik ben overland van Indonesie naar NL gereisd (niet per motor) en daar was ik langer mee bezig dan 5-6 maanden. Natuurlijk kun je altijd sneller of langzamer rijden, maar tijd en budget moeten dat toelaten.
Tijd is geen probleem en budget heb ik ook voldoende. het budget van mijn broer is een stuk lager dus we letten wel op de kosten onderweg. Tijd per land is inderdaad moeilijk in te schatten vooraf dus ik heb ook zo min mogelijk vooraf geregeld. Tijd zal het leren he :) Gr Johan
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi weer,

Zat me inderdaad te bedenken dat een jaar wel heel weinig is voor die gigantische trip. Die groep die ik tegenkwam waren al zo'n 4-6 maanden onderweg en waren "nog maar" in China. Mooi als je flexibel bent qua tijd. Let wel op de seizoenen, kan heel veel impact hebben. Die groep kwam bijna vast te zitten in sneeuwstormen in Tibet...liep bijna niet zo goed af voor ze.

Groetjes
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

6-7 voor drie continenten.. denk het niet motorrijders die ik wel eens heb ontmoet trokken toch eerder al zoveel tijd uit voor zuid-amerika alleen. Je wilt neem ik aan ook wat bekijken en niet alleen rijden.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Johan85
Reiziger

Bericht door Johan85 »

Ik denk dat jullie gelijk hebben dat het erg krap is. Maar nogmaals, tijd is geen probleem en er zal voldoende tijd worden genomen om alles op het gemak te bekijken. Alles dus lekker op het gemak :)
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Misschien heb je ook nog wat aan deze site, zij zijn een Nederlands stel dat met die groep motorrijders reisden door China in hun 4WD. Zij reisden van Nederland naar Singapore. Zij hebben veel info en tips op hun site staan.

http://www.110overland.nl

Hoe is het met de voorbereidingen?
Johan85
Reiziger

Bericht door Johan85 »

thx, zal de site eens doornemen. China hebben we inmiddels ook bekeken en het leek ons geen goede optie om per motor te doen. Veel problemen om het land in te komen, ongeldig rijbewijs, wegen en steden die niet toegankelijk zijn per motor etc. Misschien dat er op de site nog wat andere mogelijkheden staan.

We zijn inmiddels volop bezig met de visa's en de route. Morgen en overmorgen nog even op en neer naar enkele ambassade's om de formulieren in te vullen met wat tekst en uitleg erbij. Spullen heb ik grotendeels bij elkaar op wat kleinigheden na. Website is qua look zo goed als af maar daar staat nog niks op. Zal hem binnenkort eens update met route / voorbereidingen en de link hier posten.

Gr Johan
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Hoe bedoel je problemen om het land in te komen? En een ongeldig rijbewijs?

Steden of wegen niet toegankelijk? Er zijn inderdaad bepaalde gebieden die je waarschijnlijk niet in mag, maar ook veel wel. De wegen die wij hebben gezien, en dat zijn er heel wat, waren matig tot zeer goed, geen problemen.

Het alternatief is om je motor vanuit India naar Zuid-Oost Azie of Australie te laten verschepen, want je kunt niet om China heen helaas.... Of hebben jullie een ander plan?

Groetjes, Kim
Plaats reactie