Even een korte intro: Johan, vrijgezel, 26 jaar en woon in het mooie Limburg! Sinds 2008 werkzaam in de accountancy en afgelopen januari mijn masteropleiding afgerond. Sinds de documentaire ''Long way round'' van Ewan McGregor en Charley Boorman heb ik de droom om ook een wereldreis per motor te gaan maken. Sinds die tijd ook diverse andere verhalen gelezen en andere docu's gezien.
Wereldreis:
Wanneer: Vertrek medio september 2012 voor onbekende duur (schat zelf circa 1 jaar).
Wie: Ik en mijn broer (indien ook interesse mail maar; kan dus ook een gedeelte mee gaan).
Hoe: ''Goedkope'' landen wil ik verblijven in hostels e.d. en in de ''dure'' landen zoveel mogelijk kamperen.
Tempo: Is moelijk in te schatten maar ik verwacht ongeveer 5-6 maanden in Azie te verblijven en 6-7 maanden te doen over Australie, Zuid-Amerika en Afrika. Ik ga in ieder geval voldoende rustdagen inplannen en mij zeker niet haasten.
Route
Geen gedetailleerde route uitgestippeld. Wel een globale route waar we heen willen reizen en deze is als volgt:
Heibloem > Iran > India > Nepal > China > Noord Korea (niet per motor) > Indonesië > Australië > Nieuw Zeeland > Zuid Amerika (Noord naar Zuid of andersom) > Zuid Afrika en via oostkant terug naar Europa
Voorbereiding tot nu toe
Motor is gekocht (BMW F800GS voor de geintresseerde) incl kofferset, tanktas en overige benodigdheden. Vaccinaties heb ik al gehad of nog een afspraak staan. Gelukkig heb ik goede zorgverzekering (Interpolis met studentenpakket) waarbij alle inentingen NIET werden vergoed

De reisverzekering moet ik nog afsluiten maar informatie is opgevraagd (dus nog kwestie van vergelijken en afsluiten). Motorverzekering idem.
Reisblog
Momenteel nog under construction. Reisverslagen, foto's en filmpjes zullen hier worden geplaatst. Ik heb een GoPro Hero 2 camera gekocht om het een en ander te filmen. Ik zal de site, zodra deze gereed is, hier posten. Fotocamera en een laptop gaan dus ook mee.
Vragen / advies
1. Visum voor Iran, India en China wil ik vooraf aanvragen. Restant koop ik wel bij de grens. Heeft iemand ervaring met visums aanvragen waarbij de aankomst / vertrekdatum / verblijfplaats onbekend is? Zo ja, hoe aan te pakken?
2. Ik hoor van diverse kanten dat je China moeilijk in komt met een voertuig. Iemand hier ervaring mee / hoe aan te pakken?
3. Indien je per motor reist heb je een ''Carnet de Passage'' nodig (soort paspoort voor de motor). Nog niet naar gekeken maar wil dit deze maand gaan regelen. Iemand nog tips voor aanvraag voor meerdere werelddelen? Via de site van de ANWB wordt ik doorverwezen naar de ADAC dus ik weet wel waar ik ze moet aanvragen.
4. Zoals uit mijn reisroute blijkt zal ik diverse malen per schip / vliegtuig moeten reizen. Belangrijkste transporten zijn dus van Indonesië naar Australië, Australië naar Nieuw Zeeland, Nieuw Zeeland naar Zuid Amerika (ergens noordelijk of zuidelijk), en daarna nog naar Zuid Afrika.
Ik ben met name op zoek naar goedkope mogelijkheden aangezien de prijzen nogal verschillen. Ik zal mijn motor per vliegtuig verschepen (voor lange afstanden) en zal de motor gedeeltelijk moeten demonteren om deze zo klein mogelijk te maken (passend maken in houten krat).
Alle tips / mogelijkheden / alternatieven etc zijn welkom! Gezien het nog een tijd duurt gelukkig nog tijd zat.
5. Internationaal rijbewijs vraag ik pas in september aangezien deze maar 1 jaar geldig is (via ANWB). Of kun je ergens langer krijgen?
6. Zijn er (belangrijke) zaken waar ik aan moet denken / vooraf moet regelen die ik niet heb benoemd?
Indien vragen / opmerkingen / onduidelijkheden dan hoor ik het graag!
Mvg, Johan