Tips voor rondreis door Italië

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
backpackert
Vakantieganger

Italie in september - tips?

Bericht door backpackert »

Begin september zijn we een paar dagen in Budapest en daarna hebben we nog wat tijd (ongeveer een week) voor onszelf. Het idee is om daarvandaan met de trein richting Italië te gaan. Nu zijn steden als Venetië, Rome, Sienna, Florence en Milaan natuurlijk altijd leuk om te bezoeken, maar heeft iemand misschien andere tips?

Ik hou er altijd wel van om mooie steden te bezoeken, maar alternatieven zijn ook enorm welkom. Het zou fijn zijn als het met de trein te bereiken is. Iemand misschien leuke aanraders in de buurt van de grote meren? Of mooie stadjes aan de kust? Of juist in de Alpen?

Ik ben benieuwd...bedankt alvast! :)
Not all those who wander are lost
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Re: Italie in september - tips?

Bericht door Globeskater »

5 Terre!

Ben daar vorig jaar september geweest, 5 mooie dorpjes die tegen de rotsen liggen aangeplakt aan de kust tussen La Spezia en Genova!

Je kan heerlijk van dorpje naar dorpje wandelen of de trein nemen die er tussen ligt.. mooie wandelingen, heerlijke dorpjes en gewoon een fantastische omgeving! Echt een aanrader!
backpackert
Vakantieganger

Re: Italie in september - tips?

Bericht door backpackert »

Globeskater schreef:5 Terre!

Ben daar vorig jaar september geweest, 5 mooie dorpjes die tegen de rotsen liggen aangeplakt aan de kust tussen La Spezia en Genova!

Je kan heerlijk van dorpje naar dorpje wandelen of de trein nemen die er tussen ligt.. mooie wandelingen, heerlijke dorpjes en gewoon een fantastische omgeving! Echt een aanrader!
Geweldige tip! Heb beetje zitten googlen en zit er echt waanzinnig uit zeg!
Ik denk dat ik die kant maar eens opga... ^O^
Not all those who wander are lost
Reismeis
Reisexpert

Tips voor rondreis door Italië

Bericht door Reismeis »

Wij gaan in de zomervakantie weer naar Slovenië en verblijven dan dicht bij de Italiaanse grens. Nu willen we ook graag wat van Italië zien, en wel van deze regio:

Ik heb op internet al vrij veel bezienswaardigheden gevonden en ik ben er inmiddels achter dat hier maar weinig toeristen komen ( *O* ), maar ik ben stiekem op zoek naar de echte 'hidden gems'..... Natuur, cultuur, historie, alles is welkom. Ook ben ik op zoek naar info, tips, ervaringen m.b.t. het rijden in het noorden van Italië. Zijn er tolwegen (hoeveel tol moet je over het algemeen betalen), of heb je een vignet nodig?

En: Is Venetië te doen in een dag? Is het écht de moeite waard of is het 'overrated' en moeten we het links laten liggen? We hoeven niet zo nodig een gondelvaart te doen ;) Het is zeker 2,5 uur rijden en als het écht de moeite waard is hebben we dat er wel voor over. Kun je daar makkelijk je auto parkeren (en hoe hoog zijn de parkeerkosten?), of is het verstandig om het laatste stukje met de trein of de bus af te leggen?

En alle overige info betreffende Italië is welkom :)
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
menasil
Reisexpert

Re: Tips en info Italië gevraagd

Bericht door menasil »

Ik ben in 2011 naar Collabo (ligt boven Bolzano) geweest in Italië. Wij reden vanaf Milan Malpensa naar Collalbo (dus een stuk waar jij niet komt) en herinner me dat we langs een flink aantal tolstations kwamen. Schijnt dat Italië relatief korte tolwegen heeft maar wel heleboel. We hadden een zakje met losse euro's en rekenende op die manier af. Je kan ook met creditcard betalen. Ik kan me echt even geen prijzen voor de geest halen, want ik zat achterin. Wel is het zo dat je 2 soorten tol hebt. Eén met een ticket die je bij de tolweg oprijden uit de automaat ontvangt en bij het verlaten van de tolweg weer inlevert. Dan reken je per kilometer af. Maar er zijn ook wegen waarbij je 1 standaard bedrag betaald. Er is een website waarop alle informatie over tolwegen in het Engels staat en heb net even gekeken en je zou zelfs kunnen kijken hoe duur je route is qua tol! http://www.autostrade.it . Soms pakt die de Engelse vertaling niet meer als je doorklikt maar dan moet je even opnieuw "English" aanklikken.

Wij hadden een huurauto dus over vignetten weet ik niet echt iets maar volgens google zou je die niet nodig hebben in Italië. Verder niet zelf gereden dus weet niets te vertellen over de rijstijl haha.
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Bedankt voor de info! Geen vignet nodig dus, als ik dat zo lees :) We proberen altijd zoveel mogelijk de snelwegen te vermijden (reist veel relaxter, plus je ziet veel meer!), maar soms ontkom je er niet aan.
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Wij vinden Venetie zeker niet overrated. Wij waren er wel in de winter...dus bijna geen toeristen en bleven er 5 dagen. Ik vind Venetie leuker dan Rome :-)

Enkele maanden terug gingen we vrienden bezoeken in Slovenie, Koper regio en zij zeggen dat het qua tijd evenveel tijd in beslag neemt met de auto of per trein. Dus als je geen goedkopere parkeer mogelijkheden ziet kan je misschien per trein gaan.
Kunnen jullie geen dagje in Venetie blijven slapen???
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

We zijn vorig jaar min of meer bij toeval een stukje door Muggia gereden en dat is het enige wat we van Italië hebben gezien. Gisteren heb ik ook twee collega's gesproken die in Venetië zijn geweest, ook beide into cultuur, historie en mooie plekjes. De een, M, zou er zeker 2,5 uur voor rijden als ze weer zou gaan, de ander, S, niet. M. zei dat vooral het slenteren door de stad ontzettend leuk was en het wachten voor de San Marco de moeite waard was. S. gaf aan dat het er vooral heel erg stinkt, het er duur is, er heel (te)veel mensen zijn in de zomermaanden en je heel lang moet wachten voor de San Marco (en deze uiteindelijk ook niet de moeite waard is). Ik weet dat er treinen gaan inderdaad en je kunt ook met de ferry naar Venetië. Het punt is dat onze vouwwagen in Slovenië staat en dat het mijn man niet zoveel uitmaakt of hij wel of niet naar Venetië gaat :P
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Anders ter plekke kijken of jullie het er voor over hebben een dagje te gaan? Als je toch als uitvalsbasis de plek van de vouwwagen hebt, is het niet noodzakelijk van e voren overnachtingen in Venetië te boeken en ben je flexibeler om de dag te kiezen of je er nog heen wilt.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Wij zijn vanuit Levico met de trein een dagje naar Venetië geweest, op het station was het erg druk maar dat verspreidde zich wel weer over het stadje, Ik vond het erg leuk om te bezoeken en denk ook dat Venetië zo'n plek is waar je een keer geweest moet zijn! Echter is een boottochtje in zo'n gondel wel belachelijk duur!

Als kind ben ik naar Tarvisio geweest daar hadden ze destijds een leermarkt, lekker afdingen en rondkijken, ik heb mij die dag kostelijk vermaakt.. verder vond ik dat stuk Italië net onder Oostenrijk een beetje oud en vervallen aandoen, terwijl slovenië echt schitterend was, maar dat was begin jaren '90.. later naar de omgeving van Trento geweest wat wel erg mooi is!
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Thx voor alle reacties mbt Venetië. We zijn er beide wel over uit dat het echt een last minute call wordt :P Een gondelvaart trekt mij totaal niet, had inderdaad ook gehoord dat die tochtjes vreselijk duur zijn.. Tarvisio ligt niet ver van de Sloveense grens (en onze camping), bedankt voor de tip! Ik gooi 'm even op Google ^O^
DeroostL

Qreply

Bericht door DeroostL »

Hey allemaal,
Ik heb zelf ook een vraagje i.v.m. Italië.
Ik en een vriend gaan deze zomer 5 weken trekken door italië van noord tot Sicilië.
Nu zouden we liefst willen besparen op camping etc. dus was mijn vraag: "Weet er iemand hoe we hier zouden moeten aan beginnen?"
Alvast bedankt!
Groetjes,
Twee enthousiaste beginners
Joost92

Bericht door Joost92 »

Ik vond Venetie niet zo denderend eigenlijk, wellicht was dat ook omdat ik er in Augustus was: veel te vol met toeristen. Ik zou het, voor de volledige ervaring, toch niet in de schoolvakantie doen..
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik ben drie keer in venetie geweest en vind het dus wel echt mooi. Behalve het hoofdeiland zijn er ook genoeg kle8inere eilandjes te bezoeken. Maar als je er nog nooit geweest bent dan gewoon san marco plein doen en lekker door de straatjes slenteren. Lekker je eigen lunch samenstellen en een ijsje eten.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Bedankt voor jullie reacties. Joost92, wij zijn door mijn werk verbonden aan de schoolvakanties, dus we hebben helaas geen andere optie :)
Plaats reactie