2 maanden backpacken Australië

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
suzanneopreis

voor het eerst 2 mnd Australie

Bericht door suzanneopreis »

Hoi allemaal,

in juli en augustus van 2013 wil ik misschien backpacken in Australie. Nu heb ik nog wat vragen en hoop dat jullie mij kunnen helpen met het beantwoorden van deze vragen!

- Zijn twee maanden genoeg?
- Wat zijn volgens jullie onmisbare plaatsen en to-do's in Australie?
- Wat zou volgens jullie het beste reisschema zijn voor een alleenreizende meid van 22 jaar die een onvergetelijke reis wilt maken en openstaat voor contact met andere backpackers en Australiers? ^O^

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp! Tips zijn altijd welkom _O_
Yvonnetje
Reisexpert
Contacteer:

Re: voor het eerst 2 mnd Australie

Bericht door Yvonnetje »

Hoi Suzanne,

tof dat je wilt gaan backpacken.
In 2 maanden kun je heel wat zien in Australië, maar er is zoveel te zien en te doen dat je er met gemak een half jaar zou kunnen reizen & werken.

Ik raad je aan om eens op de pagina te kijken https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/australie/ met heel veel nuttige informatie over reizen in Australië.
Ook in het Australië-forum vind je veel tips over wat je moet zien, wat handige routes zijn en hoe lang je voor een reis 'moet' uittrekken. australie-f1.html
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com

2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
suzanneopreis

ps. sowieso wil ik de volgende drie plekken bezoeken :D
1. Sydney,
2. Great Barrier Reef and
3. Kakadu National Park.
suzanneopreis

Yvonnetje schreef:Hoi Suzanne,

tof dat je wilt gaan backpacken.
In 2 maanden kun je heel wat zien in Australië, maar er is zoveel te zien en te doen dat je er met gemak een half jaar zou kunnen reizen & werken.

Ik raad je aan om eens op de pagina te kijken https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/australie/ met heel veel nuttige informatie over reizen in Australië.
Ook in het Australië-forum vind je veel tips over wat je moet zien, wat handige routes zijn en hoe lang je voor een reis 'moet' uittrekken. australie-f1.html
Hoi Yvonne, enorm bedankt voor je antwoord! Sowieso wil ik de volgende drie plekken bezoeken
1. Sydney,
2. Great Barrier Reef and
3. Kakadu National Park.

Welke highlights zouden volgens jou goed bij deze drie punten aansluiten?
suzanneopreis

Advies route 2 mnd Australie

Hoi allemaal!

Volgend jaar wil graag ik 2 maanden (juli-aug) backpacken in Australie om daar te duiken, surfen, feesten en Australie te ontdekken *)
Dit is de route die ik in gedachten heb:
Sydney
Byron Bay
Fraser Island
Airlie beach/Withsundays
Cairns/ Great barrier reef
Alice springs/ Ayers rock/ Kings Canyon
Darwin/Kakadu

Nu zijn mijn vragen aan jullie:
- is deze route te doen in 2 mnd?
- is het leuker om deze route te starten in sydney of andersom in darwin?
- hebben jullie nog tips?

Alvast enorm bedankt ^O^
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Je 3 punten liggen enorm ver uit elkaar, hou daar rekening mee. Je zou in 2 maanden van Sydney naar Cairns kunnen reizen en dan naar Darwin kunnen vliegen/rijden om daar Kakadu te bezoeken.

Wat verder aanraders zijn ligt aan jou...wat vind je leuk om te doen/bezoeken...natuur (bossen/stranden/woestijn?), steden of dorpjes, hou je van extreme sporten, wil je een relaxte reis of heel veel doen.... Hoe wil je gaan reizen; liften, eigen vervoer, openbaar vervoer of vliegen?

Als je toch Kakadu gaat bezoeken is het een aanrader om meteen Litchfield National Park mee te pakken en eventueel Katherine Gorge. Beiden schitterende natuurplekken.

Succes!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Erik
Site Admin

Re: Advies route 2 mnd Australie

Bericht door Erik »

Ik heb ooit iemand het stuk van Sydney tot Cairns in vijf weken zien doen.... het kan dus :) ook met de tijd die jij er voor hebt, de vraag is wil je overal naar toe of wil je ook even ergens wat sfeer proeven?
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Hou er ook rekening mee dat het in juli-augustus in Sydney e.o. winter is, dus kouder dan wanneer je in januari daar zou zijn (maar nog steeds niets vergeleken met onze Nederlandse winters). Juli-augustus is voor Darwin/Kakadu goed aangezien het daar dan het droge seizoen is en de kans groter is dat wegen open zijn in het park. De afgelopen weken (juni/juli) was het rondom Alice Springs ook niet echt warm (15 overdag en zelfs rond het vriespunt 's nachts). Kan me voorstellen dat je hiermee rekening wilt houden bij het plannen van je trip.
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

suzanneopreis schreef: Sydney
Byron Bay
Fraser Island
Airlie beach/Withsundays
Cairns/ Great barrier reef
Alice springs/ Ayers rock/ Kings Canyon
Darwin/Kakadu
Het zou kunnen, maar het ligt er wel een beetje aan hoe je overal naar toe gaat. Ga je vanuit Sydney met de auto naar Cairns? Ga je met het vliegtuig naar Alice Springs (houd er rekening mee dat Uluru enz. niet naast de deur van Alice Springs ligt) en Darwin? En wil je inderdaad ergens alleen zijn, of ook echt de sfeer proeven, alles zien en beleven? Om maar een voorbeeldje te noemen: Wij zijn vorig jaar bijvoorbeeld 2 weken in Cairns (en de directe omgeving) geweest en ik kan je vertellen dat we nog lang niet uitgekeken waren :) Al zijn er mensen die Cairns na een paar dagen wel weer hebben gezien??)
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Tomvanduijnhoven

2 maanden backpacken Australië

Bericht door Tomvanduijnhoven »

Hallo allemaal,

Ik ben Tom, 22 jaar en zit met het idee om in december en januari naar Australië te gaan om te gaan backpacken. Ik weet dat twee maanden kort is en het liefst zou ik eerder gaan of langer blijven, maar dat is helaas niet mogelijk.

Nu zat ik zelf te denken om tijdens deze twee maanden de Oostkust te bekijken van Noord naar Zuid (bv. Cairns - Sydney). Echter lees ik veel dat je tijdens deze maanden beter het noordoosten van australie kunt vermijden ivm overstromingen en wateroverlast.

Een andere optie waaraan ik dacht ik starten in Darwin en dan vanuit daar naar Alice Springs en Adelaide. En daarna vanuit Adelaide de zuidoost kust te verkennen met eindpunt Sydney (of misschien zelfs Brisbane??)

Mijn plan is om zoveel mogelijk samen met andere backpackers te reizen of met het OV.

Graag hoor ik jullie reacties.

Groeten, Tom
ketting
Reisexpert

Re: 2 maanden backpacken Australië

Bericht door ketting »

In die periode is het in het noorden van Australie dan "wet season". Het is dan vooral erg warm en vochtig. Behalve dat je kans hebt op floods en wateroverlast lijkt het me geen pretje met die hoge luchtvochtigheid. Alice springs zal anders zijn maar daar is het dan ook flink warm, 35 graden is eerder regel dan uitzondering. Al zul je daar geen weken verblijven.

Ik zou, zoals je zelf aangeeft, van Alice Springs via het zuiden naar Brisbane gaan.
Erik90
Vakantieganger

Route <2 maanden Australie realistisch?

Bericht door Erik90 »

Hi allen,

Het ziet er naar uit dat ik vanaf januari een studiestop van een half jaar heb en wellicht vul ik die in met een leuke reis. Na vorig jaar 3 maanden in de VS te hebben gezeten denk ik nu aan de combinatie van ZO Azië (het bekende Thailand/Laos en evt. Cambodja) en een stukje oostkust Australie! Voor dit alles kan ik maximaal 3-4 maanden uittrekken en ik ben daarom benieuwd hoe realistisch al mijn plannen zijn. ;)

Over 6 weken Azië maak ik me niet zo druk, het is meer de haalbaarheid van de route en het financiële plaatje van twee maanden oostkust Australië. Ik denk aan Melbourne - Sydney - Brisbane - Cairns. Per stad een dag of 4/5 en daarbuiten alles invullen met reizen/natuur/kust/fun etc. De nadruk moet niet op de steden liggen maar ik denk dat je zo wel mooie punten hebt om telkens naar toe te reizen, met onderweg al het natuurschoon. In de outback heb ik me nog niet echt verdiept. Het lijkt me zeker gaaf om eens te zien, maar niet om voor 2-3 weken in te reizen en verblijven. Is Alice Springs & Uluru ergens te combineren met bovenstaande route of moet je dan al aan een binnenlandse vlucht? Voor mij is het (nog) geen absolute must see.

Ik heb hier en daar wat verhalen gelezen en gehoord en weet dat anderen over zo'n route ook een jaar kunnen doen. Zonder echt aan een heel strikt schema vast te zitten hoef ik echter nergens te gaan werken of ergens wekenlang te blijven hangen. Is bovenstaand dus realistisch of wil ik te veel doen in korte tijd en kom ik daardoor nergens echt aan toe?! Drop gerust jullie suggesties hoe je deze route anders zou in kunnen vullen of wat ik nu al vergeet... thanks!

Erik
Kims
Reisexpert

Re: Route <2 maanden Australie realistisch?

Bericht door Kims »

Hi Erik,

Je route is zeker realistisch voor ongeveer 2 maanden. Dan heb je de tijd om toch nog flexibel te zijn en veel te kunnen doen en zien. Het probleem met Alice Springs, Uluru etc, is dat je er alleen naartoe kunt rijden via de zuidelijke route (adelaide) of noordelijke route (binnenland in via Townsville of Cairns). Er is alleen een 4WD tussendoor weg zeg maar en om die te rijden heb je de nodige voorbereiding, een 4WD en 4WD ervaring nodig.. Het handigste is daarom inderdaad vliegen anders ben je zo aanzienlijk meer tijd kwijt aan heel veel rijden om er te komen. Mocht je dat niet willen, dan zou je ook een aantal keren het binnenland in kunnen rijden aan de Oostkust. De outback is meer dan 80% van Australie niet alleen het Rode Centrum, dus opties genoeg.

Hou wel rekening met de seizoenen, die kunnen erg bepalend zijn voor je trip. Wanneer ga je??

Groetjes
Erik90
Vakantieganger

Bericht door Erik90 »

Hoi Kim,

thnx voor je reactie. Als ik dan Alice Springs zou willen doen wordt het vliegen aangezien ik aan geen van je voorwaarden kan voldoen. ;) Genoeg moois aan parken e.d. binnenlands van de oostkust te zien?

Als ik ga houd ik 1 februari als vertrekdatum aan, dus febr-maart in Australie. Dit is de nazomer, maar maakt het dan nog veel uit in welke richting ik de route zou volgen? Ik heb nu noordwaarts staan (Melbourne>Cairns), ook omdat vliegen naar Azie vanaf daar me goedkoper lijkt (maakt dit uit?).
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Heel veel te zien in in de binnenlanden van de Oostkust, bossen, bergen, rivieren, meren, savannelandschappen, outback etc. Ik zou je aanraden wat in reisboeken en op het internet rond te kijken wat je leuk lijkt.

Maakt inderdaad niet veel uit hoe je de route doet voor die maanden qua nazomer in het zuiden of vakanties etc. Hou wel rekening met het regenseizoen in de tropen, zie ook febr-cairns-brisbane-t24366.html en er staat nog meer info op zowel dit forum als onder reisinformatie daarover. Hou goed het weerbericht in de gaten ivm cyclonen rond die tijd in de tropen!

Ik weet niet zeker of vliegen vanuit Cairns naar Azie perse goedkoper is omdat het maar een klein stadje is en je in het laagseizoen zal vliegen. Het zou kunnen zijn dat je vanuit Sydney of Melbourne een goedkoper ticket kan boeken. Even rondsnuffelen op het internet om daarachter te komen :)

Succes ermee!
Plaats reactie