Filmcamera zou ik thuis laten, tenzij je veel waarde aan filmpjes hecht. Je kunt evt. ook korte filmpjes met je fotocamera maken. Wij hebben de filmcamera vorig jaar wel meegenomen naar Australië, maar dat was meer om mijn (schoon)familie te laten zien waar en bij wie ik heb gewoond toen ik als uitwisselingsstudent in Cairns woonde.
Ik heb een tijdje 2 camera's mee genomen op reis: een wat uitgebreidere camera en een simpele aan-knip-uit camera. Ik maak met deze laatste ook hele mooie foto's, de uitgebreidere camera nam ik op een gegeven moment niet meer mee als we een dagje eropuit gingen. Teveel gedoe. Als ik iets moois zie wil ik meteen een foto maken, niet eerst alles instellen, uitpakken, klaarzetten en dergelijke. Blijkbaar heb ik daar stiekem toch het geduld niet voor

Als we op reis zijn, loop ik loop altijd rond met de camera in mijn broekzak, binnen handbereik!
En daarom maak ik ook altijd veel te veel foto's.
Ik neem bijna altijd een oud mobieltje mee. Hij werkt nog prima, maar hij is al wat beschadigd, dus als deze gestolen wordt is het niet zo erg. Als je je smartphone meeneemt, zorg er dan wel voor dat je internet uit staat. Anders ligt er een megarekening op je te wachten als je weer thuis komt......
Ik heb geen tablet, maar een kleine notebook van Samsung. Ik gebruik 'm overal voor en deze gaat dan ook mooi mee op reis! Het bevalt echt uitstekend, was niet duur (voor minder dan 200 euro gekocht) en weegt maar een paar kilootjes.
Let er wel op dat je van alle apparaten een aankoopsbewijs kunt weerleggen. Ik dacht altijd om aan te kunnen tonen dat het van jou is, maar blijkbaar heeft dat met belasting te maken (als je geen bonnetjes hebt, kan het zijn dat je er belasting over moet betalen).