Tips voor Bulgarije?

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
mathijs123
Vakantieganger

Tips voor Bulgarije?

Bericht door mathijs123 »

Hallo allemaal,

Na lang tobben heb ik, met eerdere hulp van julie, besloten om naar bulgarije te gaan.
Inmiddels is de LP al binnen,en is deze ook al helemaal doorgesnuffeld, maar toch wou ik ook graag van jullie horen wat de do's en dont's van het land zijn.
Wat zijn de hoogtepunten, hoe is het reizen met openbaar vervoer, en geeft het cyrillische alfabet nog probleempjes of zit ik mij daar bijv. voor niks om druk te maken?
Kortom, alle info is welkom! Graag jullie advies *O* !

Mathijs
Jenny
Reisexpert

Re: Tips voor Bulgarije?

Bericht door Jenny »

Het is inmiddels weer een aardig tijdje geleden dat ik in Bulgarije was, dus ik waag me maar niet aan tips over prijzen en OV. Maar ik kan je wel een paar plekjes zeggen die je absoluut moet bezoeken!

Neem de tijd voor Sofia. Er zijn zoveel bijzondere byzantijnse en orthodoxe kerken, dat je van de ene in de andere verbazing rolt. Het contract tussen grauw communisme en Russische pracht en praal is zo groot! Ook vond ik de antiek en prullaria markt rondom de Alexander Nevski cathedraal erg leuk. Ook de bergen rondom Sofia zijn een leuk uitstapje voor een dagje.

Plodiv heeft een leuk anfitheater en kleine straatjes met allemaal kunstenaars.

Vlakbij Burgas ligt het stadje Nessebar, wat ook erg leuk is. Burgas zelf vond ik niet zo bijzonder.

Zie ook http://www.ikreis.net/main.php?cid=56

Het alfabet in Bulgarije is net een beetje anders dan het cyrrilische alfabet in Rusland, maar de meeste karakter komen wel overeen. Wanneer je echter ons alfabet en het Griekse alfabet kent, dan kun je de ontbrekende karakters wel gokken. Niks om je druk om te maken dus!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Wat zijn de hoogtepunten:

- Natuurlijk het Rila klooster.. een echte must en terecht, als je er kunt slapen of vroeg bent nog beter.
-Wandelen in de bergen rondom sofia. (met de kabellifte omhoog en lopend weer terug, zorg voor een kaart!!!)
- Leuk inderdaad Nesebar en Plovdiv, maar ook Sozopol met openlucht biosscoop.
- Erg overrated: Veliko Tarnavo (een kasteel met veel beton, en auto's die door de straten scheuren en alles verpesten). Wel goed museum.

Hoe is het reizen met openbaar vervoer,
- Wel goed te doen, bussen zijn alleen niet van al te hoge kwaliteit en traag maar wellicht is dat (ik was er in 2005) al verbeterd. De trein is prima te doen.

En geeft het cyrillische alfabet nog probleempjes of zit ik mij daar bijv. voor niks om druk te maken?
- Af en toe wel lastig, vooral omdat veel Bulgaren echt helemaal geen engels spraken. Gelukkig kon mijn vriend grieks en door gewoon de letters uit te spreken wisten we dan wel waar welke bus heen gaat, en wat ze met welke vertrektijden bedoelen. Je kunt natuurlijk ook heel hard de naam van je bestemming schreeuwen en hopen dat iemand je helpt 8-)

Oplichterstip: Een van weinige en beste keren dat ik opgelicht ben ik Bulgarije. Taxi's moeten de prijzen op de ramen vermelden. Startprijs, km prijs etc.. in Sofia een taxi aangehouden en die zegt mijn vriend moet toch die kant uit. Dus wij die taxi in. Na een paar minuten dachten we huuh die meter loopt wel snel op. Op de ramen stond het bedrag maar dan *10. Dat valt dus niet zo snel op als er normaal 40 cent staat en dan 400 cent.

zie ook; http://marceltikva.blogspot.com/search/ ... 0Bulgarije
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik zat afgelopen zomer in Bulgarije en had zeker meer tijd bij Rila Klooster en omgeving willen doorbrengen vind het daar echt schitterend mooi!

Sofia is leuke stad en vond ook de kerken en dergelijke erg mooi

ik heb vanuit Varna een dagtripje naar Nessebar gemaakt, Nessebar zelf is mooi maar wel gigantisch toeristisch ook door het dichtbij gelegen sunny beach. Als je wel naar varna gaat is gregory's backpackers een erg leuk hostel dat wel net in een dorpje buiten varna ligt maar er gaat een bus heen en bij reserveren en aankomst wordt je op gehaald.

ik vind in veliko tarnovo de lichtshow van het kasteel/ruine achtige ding wel mooi er waren nauwelijks toeristen bij de kerk vanaf waar wij stonden te kijken en dat was wel bijzonder. Super hostel daar is het Phoenix hostel, geweldige mensen, heerlijke bedden en super ontbijt!

ik had eigenlijk net iets te weinig tijd om echt alles van bulgarije te zien en zal sommige dingen zeker nog meer willen zien!

openbaar vervoer heb ik vooral op lange afstanden de trein gebruikt, personeel en medereizigers waren erg behulpzaam toen ik bijna te vroeg uit de trein stapte hebben ze mij weer in de trein op tijd gekregen. Ik had een interrailpas dus voor mij was de trein een logisch vervoersmiddel, wel werden bussen voor lange ritten aangeraden omdat zij sneller schenen te zijn maar dit heb ik dus niet gedaan door mijn interrail. op korte afstanden heb ik de bus en in sofia ook de tram gebruikt, is allemaal vrij logisch en ging dan ook goed.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Budget bulgarije

Bericht door Tikva »

Wie is er de afgelopen tijd nog in Bulgarije geweest en op welk budget moet je als backpacker rekenen? Klopt ons budget van 30-35 p.p.p.d. zoals in onze reisinfo staat nog een beetje of is het inmiddels duurder.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
yanadp

Re: Budget bulgarije

Bericht door yanadp »

Hey,

Hangt af van naar waar ergens in Bulgarije je gaat natuurlijk, de steden zijn bv duurder dan de kleine dorpjes, je hebt toeristische steden enz...
Ben je van plan elke avond uiteten te gaan of ga je kamperen en zelf je potje koken?
Bulgarije is echt niet duur, maar je maakt het natuurlijk zo duur/niet duur als je zelf wilt. Ik denk wel dat je met 30/35 euro per dag een mooi budget hebt, maar dan zal je wel moeten couchsurfen of naar een jeugdherberg/hostel moeten gaan, want de hotels in Bulgarije zijn iets duurder.

Succes
Plaats reactie