6 weken Noorwegen van Noord naar Zuid

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
BeeBee
Vakantieganger

6 weken Noorwegen van Noord naar Zuid

Bericht door BeeBee »

Hoi,

Ik ga eind augustus voor 6 weken naar Noorwegen. De planning was om helemaal in het noorden (honningsvag) te beginnen en van daaruit een bezoekje aan de noordkaap te brengen. Dan via Alta, Tromso, Lofoten naar het zuiden te reizen.
Eind augustus loopt het seizoen in het noorden een beetje ten einde en het busvervoer e.d. is daar natuurlijk al beperkter, waardoor ik denk dat het mij teveel tijd en geld kost om naar de noordkaap te gaan. Als je met het openbaar vervoer reist kun je nou eenmaal niet gaan en staan waar en wanneer je wilt dus vaak kost dat extra tijd (en extra overnachtingen, dus geld)...

Mijn vraag is nu....is de noordkaap echt de extra tijd en moeite waard of is het zo'n "na 10 minuten heb je het wel weer gezien" plek?
En heeft Alta nog iets bijzonders te bieden?

Ben er nu over aan het denken om in Tromso te beginnen. Vast nog heel veel ander moois te zien in Noorwegen ;-)
Wat is jullie mening? Wel of geen noordkaap?

Nog meer mensen die rond 25 augustus die kant op gaan?

Gr BeeBee
Reismeis
Reisexpert

Re: Noorwegen

Bericht door Reismeis »

Als het mooi weer is, is de Noordkaap echt wel de moeite waard! Het uitzicht moet dan echt fenomenaal zijn! Wij verbleven twee dagen op de dichtstbijzijnde camping (we moesten alsnog een heeeel eind rijden :P ). We hebben beide dagen mistig weer getroffen, maar desondanks hebben we ons daar toch zeker een paar uur vermaakt. Er zit ook een bezoekerscentrum bij waar je o.a. een panoramafilm kunt bekijken en een restaurant, vanwaar je ook kunt genieten van het uitzicht. Als je weer terug rijdt, kom je door een aantal schattige vissersdorpjes, echt heel erg leuk. Maar als je al je twijfels hebt, het weer is slecht en het wordt lastig om er te komen, zou ik het niet doen. Aan de andere kant zeg ik op mijn beurt, als je daar in de buurt bent, moet je het eigenlijk wel gezien hebben :P

Als je naar Honnigsvag gaat, mag een bezoek aan de Artico Ice Bar niet ontbreken. Kost ook een paar centen, maar ook dat is ontzettend leuk. Het Nordkapp museet vind je hier ook.

Houd er wel rekening mee dat je ook entree (dik 30 euro) moet betalen om de Noordkaap met het bezoekerscentrum te bezoeken. Dit kaartje is dan wel 48u geldig en dekt ook de parkeerkosten. Kijk hier: https://www.rica-hotels.com/PageFiles/1 ... s-2012.pdf voor meer informatie. Ga je met eigen vervoer, dan kom je nog een tolpunt tegen, maar als ik de nieuwsberichten mag geloven, hoef je hier vanaf 1 juli 2012 geen tol meer voor te betalen. Dit vond ik ook nog op Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Knivskjellodden

Je kunt je in Tromso ook prima een of meerdere dagen vermaken. Er is een prachtige botanische tuin, Polaria, de IJskathedraal en nog veel meer.

Ik weet niet zoveel van Alta. Er moet wel iets van Unesco zitten, maar dan zou je even op Google moeten kijken. Edit: Dit zijn de rotstekeningen van Hjemmeluft.

Nog enkele tips wat bezienswaardigheden in Noorwegen betreft (even gekopieerd uit een eerdere reactie van mij):
- Het Samipark in Karasjok
- Lofotr Viking Museum, nabij Borg
- Lofoten, Nusfjord
- Saltstraumen, draaikolken bij Bodo
- De Noorse hoogvlakte en de Poolcirkel
- Laksfossen, een giga waterval
- Dagje Trondheim
- Vikingbegraafplaats Vang
- Magalaupet, een bepaald deel van een rivier (vrij vertaald: maagdarmkanaal)
- Ridderspranget, nauwe kloof waar het water doorheen geperst wordt
- De staafkerk van Lom
- Dagje Oslo

Afrader:
De Gronli Grotta bij Mo i Rana..
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
BeeBee
Vakantieganger

Bericht door BeeBee »

Bedankt voor de info!
Hier kan ik wel wat mee :-)

Ik ga nog even nadenken over de noordkaap.
Als ik er niet teveel tijd mee kwijt ben doe ik het alsnog. Maar wil voorkomen dat ik te weinig tijd heb om in het zuiden mijn ding te doen.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

houdt er wel rekening mee dat je het zuiden makkelijker weer kunt bezoeken dan de noordkaap..

in het zuiden zou ik zeker de prekestolen lopen, vond dat echt fantastisch en als je de noordkaap bereikt hebt is de zuidkaap lindesnes fyr ook erg leuk, bijzondere natuur en ruige zee ;) dit zijn voor mij echt 2 dingen die uit het zuiden zijn bijgebleven!

verder is een gletschertocht altijd mooi en heb je een mooie mountainbike route waar ook de norway in a nutshell tour naar flam toegaat..
Plaats reactie