Slangen in Laos

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Barmar
Vakantieganger

Slangen in Laos

Bericht door Barmar »

Hallo allemaal,
Half november ga ik naar Laos. Omdat ik slangen mooie dieren vind ben ik op zoek naar locaties waar je ze in hun natuurlijke omgeving kunt vinden.

Uiteraard weet ik ook dat de natuur geen dierentuin is en dat het geluk is als je ze ziet, maar misschien dat hier iemand uit ervaring kan spreken en slangen heeft gezien in een Nationaal park in Laos.
Als er iemand een tour weet waarbij je slangen kunt gaan zoeken hoor ik dat graag.

Tips over Nationale parken waar je zelf kunt wandelen zonder gids en ook met gids zijn altijd welkom. Momenteel is er nog geen reisschema dus alle tips kunnen worden gebruikt.

Alvast bedankt.
Groeten, Mandy
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Slangen in Laos

Bericht door Tikva »

Ik vond de hoeveelheid dieren in de nationale parken in Laos nogal tegen vallen. Helaas houden de laotianen wel van een stukje bushmeat en worden vogels maar ook reptielen gevangen om op te eten. Ik ben in Laos geen enkele keer een slang tegen gekomen in het wild, wel in thailand.

In het midden van het Laos kan je bijv een trekking maken rond Tha Kaek https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/la ... si704.html

Behalve wilde slangen is er in Bangkok ook een slangenfarm die je kunt bezoeken, dit was de eerste plek in Azië waar antigif wordt gemaakt. Best interessant en er wordt echt voor de slangen gezorgd.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Het klopt dat je niet heel veel dieren zult zien in Laos. Aangezien veel mensen arm zijn en extra voedsel dus welkom is jaagt men op veel plaatsen op alles wat beweegt en eet men bijna alles op. Maar er is natuurlijk wel 'wildlife'. Zo komen er olifanten, apen, tijgers, leguanen, saola's (zeer zeldzaam) en nog diverse andere diersoorten voor in het land. Ook slangen. Een paar jaar terug zaten we op een boot en omdat het water laag stond (en er veel mensen in de boot zaten, waardoor die laag lag) moest een deel van de mensen eruit om een stuk te lopen. Voor mij stapten een paar mensen bijna op een slang.

Door heel het land zijn er plaatsen met slangen. In de nationale parken zitten slangen. In het noorden zou je het Nam Ha National Park kunnen proberen. Ik kan ook weleens navraag doen als je wilt. Tegen die tijd ben ik ook daar. Wellicht kan ik een goede gids voor je regelen.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Barmar
Vakantieganger

Bericht door Barmar »

Tikva en Laosfan, bedankt voor jullie snelle reacties.

@tikva ik ben idd in Bangkok al bij de slangenfarm geweest, was zeker interessant, ook in het overige Thailand geluk gehad om slangen te zien bij tours.Misschien dat ik met de plaatselijke bevolking mee kan gaan om bushmeat te zoeken:) Ik ga zeker even bij de website kijken voor de trekking.

@Laosfan, ik had jullie website over Laos ook gevonden en had gedacht als ik hier geen bericht zou krijgen ik op jullie website een bericht zou achterlaten, heel toevallig dus:)
Wel jammer dat er niet veel dieren zijn, ik had eigenlijk gedacht dat er in Laos best veel dieren in het wild te bewonderen waren maar helaas....

Heb van eerdere berichten begrepen dat er in het zuiden (bij Bolavenplateau bv nog minder dieren te spotten zijn) hebben jullie daar ervaring mee?

Ga jullie tips verder betrekken bij mijn reisplanning. Thanx
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Barmar: graag gedaan. :)

Ik weet niet of er in dat gebied minder dieren zijn. De temperatuur ligt er wat lager maar ik heb wel van mensen gehoord dat er tijgers zitten. Ik ben er in oktober weer in de buurt. Ik zal eens navraag doen. Er zit zeker wel wild in Laos, maar ik denk dat het meerdere redenen heeft dat je de dieren wat minder vaak ziet, jagen en het grote oppervlakte natuur zijn er 2 redenen van denk ik.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Bij de watervallen van Kuang Si ben ik wel een slang tegen gekomen tussen de struiken.
Maar aangezien die beestjes erg schuw zijn en al op de vlucht slaan als ze de trillingen voelen,
zal je niet makkelijk 'toevallig' een slang ontmoeten. Anders is het indien je er bewust op naar zoek gaat.
Daarvoor moet je op de hoogte zijn van de habitat en gewoonten van de plaatselijke soorten.
En als je dan gaat zoeken onder stenen of boomstronken, is het goed om te weten welke soorten giftig zijn,
en wat je nog zoals tegen kan komen wat giftig is.
Ik heb in Italië en Luxemburg ooit slangen gevangen (resp. enkele ringslangen en een gladde slang)
en het is makkelijk te onthouden dat er hier maar één giftig is. In Laos kunnen de zaken anders liggen ....
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

In Viengxay (oosten van Laos, niet ver van de stad Sam Neua) werden we eens gewaarschuwd om op te letten bij het zwemmen bij de watervallen omdat er veel slangen zouden zitten.
Barmar
Vakantieganger

Bericht door Barmar »

Super bedankt voor de reacties. :)

@kohraya, ik ben niet van plan ze te vangen hoor, vind het alleen altijd supergaaf om slangen te zien in de natuur. Ook al schieten ze maar voor je weg op de pad :)
Mede omdat plaatselijke bevolking vaak wel op de hoogte is waar slangen zich schuilhouden ben ik daarom ook op zoek naar een gids die kan helpen om ze te zoeken.

@laosfan, bedankt voor de andere tip, ga het zeker in overweging nemen.
greatwallnepal
Reiziger
Contacteer:

Bericht door greatwallnepal »

Drie jaar terug had ik in Laos, in grotten nabij Thakek, nog een slang die over mijn voet heen gleed in de haast om voor mij weg te komen...

In een maand tijd was dit overigens de enige slang die ik in Laos heb gezien. In vergelijking met andere tropische landen scoort Laos daarmee erg slecht.
Barmar
Vakantieganger

Bericht door Barmar »

Beste allemaal,

Inmiddels weer terug van een reis door Laos. Gelukkig :) heb ik bij de waterval in Luang Nam Tha het fortuinlijke geluk gehad dat ik een kleine green vine snake heb gezien (ongeveer een meter). Hij lag in de bosjes heel dicht langs de pad en schoot ervan door nadat hij door had dat we eraan kwamen. Na heel stil te hebben staan kijken bleef de slang rusten en konden we goed kijken.

Gelukkig wel vlindertijd dus die waren er veel, ook duizendpoot en grote spinnen in een grot, verder helaas weinig dieren gezien. Niet echt naar op zoek geweest ook.

Bedankt voor jullie tips!

Groeten, Mandy
Plaats reactie