Jordanië
Re: Reistijden Jordanië
Wij hebben ongeveer dezelfde stops in gedachten (in een iets andere volgorde, aangezien we willen eindigen in Aqaba), maar dan in 10 dagen. Ik vrees dat dat wat druk gaat worden 

-
10 dagen kan zeker, ik heb ook mensen gehoord dat ze 10 dgn in Jordanië zijn geweest, maar dan moet je waarschijnlijk wel iets schrappen. Zelf hou ik er van om ergens een dag te kunnen blijven, wanneer je het leuk vindt, dus vooraf maakte ik me zorgen of 14 dgn wel voldoende was, maar dat was prima (met autohuur/ met openbaar vervoer heb je naar mijn idee meer tijd nodig). Wij zijn ongeveer een volle dag in Amman geweest (plus een avond), een volle dag in Jerash, 1 1/2 dag Petra/Wadi Musa, 1 1/2 dag Wadi Rum, 1 dag omgeving dode zee (dode zee, wadi mujib en omgeving), 1/2 dag karak, 3 dgn aqaba, 1 1/2 dg Dana, 1 dg Madaba en nog wat extra tijd rondreizen, mooie routes, veeeeel stops onderweg.Will schreef:Wij hebben ongeveer dezelfde stops in gedachten (in een iets andere volgorde, aangezien we willen eindigen in Aqaba), maar dan in 10 dagen. Ik vrees dat dat wat druk gaat worden
Veel mensen slaan Dana over, ik vond het fantastisch. Je kunt een halve dag Wadi Rum doen, maar het is geweldig om ook zeker een nacht in de woestijd door te brengen, je kunt het bij 1 dg Aqaba houden, maar het is ook leuk om wat van de stad te zien, te snorkelen, een duik te maken of gewoon relaxen. Met een week langer had ik me ook prima vermaakt, gewoon overal een dagje langer verblijven. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Langer dan 10 dagen was jammer genoeg niet mogelijk door mijn werk. En al bij al is Jordanië dan wel het ideale land. Er zijn niet veel landen die je in 10 dagen kan doorkruisen 
Dit is de planning op dit moment:
Dag 1: Madaba
Dag 2: Vanuit Madaba naar Jerash + Ajlun en terug naar Madaba
Dag 3: Via Kerak en Wadi Mujib naar de Dode Zee (kwestie van via de King's Highway te kunnen rijden)
Dag 4: Dana
Dag 5 & 6: Petra
Dag 7 & 8: Wadi Rum
Dag 9 & 10: Aqaba

Dit is de planning op dit moment:
Dag 1: Madaba
Dag 2: Vanuit Madaba naar Jerash + Ajlun en terug naar Madaba
Dag 3: Via Kerak en Wadi Mujib naar de Dode Zee (kwestie van via de King's Highway te kunnen rijden)
Dag 4: Dana
Dag 5 & 6: Petra
Dag 7 & 8: Wadi Rum
Dag 9 & 10: Aqaba
-
@wil,
dag 2 lijkt me lange dag. je zou (wanneer je in tijdsdruk komt ajlun evt kunnen overslaan).
Dag 3 zou ik andersom doen: dus vanaf madaba naar dode zee, dan wadi mujib (er van uit gaande dat je de kloof wilt lopen op dode zee niveau en niet alleen wilt bekijken vanaf kings highway) en dan via schitterende route naar karak. Wanneer je voor 16u in karak bent kan je het fort nog 2 u bezoeken en blijf je overnachten in karak en reis je vsnaf daar de volgende ochtend naar dana. In dana overnachten in een tent is super, dus een dag later reis je dan vsnaf daar in ochtend naar wadi musa/ dana.
Veel plezier!
dag 2 lijkt me lange dag. je zou (wanneer je in tijdsdruk komt ajlun evt kunnen overslaan).
Dag 3 zou ik andersom doen: dus vanaf madaba naar dode zee, dan wadi mujib (er van uit gaande dat je de kloof wilt lopen op dode zee niveau en niet alleen wilt bekijken vanaf kings highway) en dan via schitterende route naar karak. Wanneer je voor 16u in karak bent kan je het fort nog 2 u bezoeken en blijf je overnachten in karak en reis je vsnaf daar de volgende ochtend naar dana. In dana overnachten in een tent is super, dus een dag later reis je dan vsnaf daar in ochtend naar wadi musa/ dana.
Veel plezier!
Het fort gaat tegenwoordig al eerder dicht dan 18 uur dus die planning kan niet. Ik zou ook eerder eindigen bij de dode zee met zonsondergang erg mooi en je kunt daar ook om 19:00 in het laatst licht nog zwemmen. Wadi Mujib mag je tot 16:00 in voor de selfguide tour, prijzen zijn wel omhoog gegaan nu 43JD maar ik vond het een van de leukste dingen die we hebben gedaan. Vanaf de dode zee kan je redelijk simpel ook in het donker in een uurtje weer terug rijden naar Madaba of je kunt aan de dode zee slapen maar alleen maar dure hotels maar wellicht kan je via internet een leuke actie vinden.travelmariek schreef:Wanneer je voor 16u in karak bent kan je het fort nog 2 u bezoeken en blijf je overnachten in karak en reis je vsnaf daar de volgende ochtend naar dana.
Aljun is wel leuk maar als je te weinig tijd hebt kan je het missen. Ik zou ook eerder voor een paar uur in Amman kiezen als je durft te rijden in Amman dan voor Aljun.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
43JOD voor die Siq Trail? Schol 
Het plan was eigenlijk om 2 keer iets luxueuzer te overnachten, namelijk aan de Dode Zee en in Aqaba. Dus dat iets duurder hotel aan de Dode Zee is wel ingecalculeerd. En daarom ook dat we liever ergens in de (late) namiddag aan de Dode Zee zijn (vandaar die planning dus).
Achteraf gezien hadden we gerust een dag of 2 extra kunnen gebruiken

Het plan was eigenlijk om 2 keer iets luxueuzer te overnachten, namelijk aan de Dode Zee en in Aqaba. Dus dat iets duurder hotel aan de Dode Zee is wel ingecalculeerd. En daarom ook dat we liever ergens in de (late) namiddag aan de Dode Zee zijn (vandaar die planning dus).
Achteraf gezien hadden we gerust een dag of 2 extra kunnen gebruiken

@Tikva: Volgens http://www.rscn.org.jo/orgsite/Reserves ... fault.aspx is dat toch maar 13JOD voor de Siq Trail?
Nee sorry de selfguided tour is nu 16JD en de lange tour is 43 geworden.
Ik had het omgeschreven voor artg. Wij hebben de self guided tour gedaan en hoeft ook geen twee uur te duren hoor. Wij moesten best vaak en lang wachten op groepen die een paar watervallen niet af durfden en waren toch binnen 1,5 uur klaar.
Ik had het omgeschreven voor artg. Wij hebben de self guided tour gedaan en hoeft ook geen twee uur te duren hoor. Wij moesten best vaak en lang wachten op groepen die een paar watervallen niet af durfden en waren toch binnen 1,5 uur klaar.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
13 zal wel excl tax ofzo zijn.. dat doen ze constant overal nog bij op.
Ah, goed om te weten 

-
Een maand naar Jordanië
Beste medereizigers,
Ik ben langzamerhand alles bij elkaar aan het trekken om een maand door Jordanië te reizen als backpacker. Nu is dit mijn eerste niet-Europese reis en zit er de nodige spanning in mijn lichaam (positieve spanning). Zijn er reizigers die ervaring hebben in dit magistraal land?
Misschien wil ik nog een overtocht per boot of auto doen naar Israël of Egypte. Zijn hier nog tips i.v.m. visum. Het schijnt dat als je in Israël bent geweest dat je een aantal landen in het Midden-Oosten niet meer binnen mag? Hebben jullie nog een linkje voor diegene die er zijn geweest waar ik je foto's, verhalen kan nalezen en bekijken?
Met een vriendelijke reisgroet,
Sam Peeters
Ik ben langzamerhand alles bij elkaar aan het trekken om een maand door Jordanië te reizen als backpacker. Nu is dit mijn eerste niet-Europese reis en zit er de nodige spanning in mijn lichaam (positieve spanning). Zijn er reizigers die ervaring hebben in dit magistraal land?
Misschien wil ik nog een overtocht per boot of auto doen naar Israël of Egypte. Zijn hier nog tips i.v.m. visum. Het schijnt dat als je in Israël bent geweest dat je een aantal landen in het Midden-Oosten niet meer binnen mag? Hebben jullie nog een linkje voor diegene die er zijn geweest waar ik je foto's, verhalen kan nalezen en bekijken?
Met een vriendelijke reisgroet,
Sam Peeters

Re: naar Jordanië
Veel plezier!
Op ons weblog (marceltikva.blogspot.com) lees je verhalen van afgelopen april in jordanie.
Er komt de komende tijd nog een aantal reisinfo artikelen over jordanie. De israelische stempel kan je vermijden door gebruik te maken van de allenby crossing. Lees voor meer info even: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/jo ... 15375.html
Als je concrete vragen hebt hoor ik het graag.
Op ons weblog (marceltikva.blogspot.com) lees je verhalen van afgelopen april in jordanie.
Er komt de komende tijd nog een aantal reisinfo artikelen over jordanie. De israelische stempel kan je vermijden door gebruik te maken van de allenby crossing. Lees voor meer info even: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/jo ... 15375.html
Als je concrete vragen hebt hoor ik het graag.
Hee Sam,
Ik snap precies wat je bedoelt, had dat namelijk ook een maand geleden toen ik voor het eerst naar Jordanie, en daarmee voor het eerst naar het Midden-Oosten ging! Nu vind ik normaal zelf alles uitzoeken heel erg leuk en veel 'echter', maar ik ging met anderen en die wilden wel het liefste via een reisorganisatie. In het begin was ik een beetje tegen en voelde me een domme toerist, maar uiteindelijk ben ik er echt zo blij mee en heeft het zeker iets toegevoegd aan de reis! We gingen namelijk met een organisatie gevestigd in Amman zelf, dus de mensen die ervoor werkten hadden allemaal vrienden door het land wonen en wisten de echte plekjes te vinden in plaats van alleen de toeristische gebieden die je vanuit een gidsje ook wel kan lezen. Ik raad zoiets dus wel echt aan, want de Arabische cultuur is echt zo ontzettend bijzonder, vooral in combinatie met de mooie natuur en de onwijze historie die schuilgaat achter Jordanie, en die heb ik nu dubbel en dwars meegekregen. Verder ging alles ontzettend makkelijk en brengen zij je zo van a naar b zijn ze nog gezellig ook en leer je zo allemaal locals kennen (als je daar zin in hebt althans) Iig echt veel plezier, you'll love it! De organisatie heet [verwijderd] btw, ze organiseren ook dagtrips, dus je kan ook als je daar al bent en de rest wel zelf wil regelen, ze daar benaderen! Insj'allah!
Ik snap precies wat je bedoelt, had dat namelijk ook een maand geleden toen ik voor het eerst naar Jordanie, en daarmee voor het eerst naar het Midden-Oosten ging! Nu vind ik normaal zelf alles uitzoeken heel erg leuk en veel 'echter', maar ik ging met anderen en die wilden wel het liefste via een reisorganisatie. In het begin was ik een beetje tegen en voelde me een domme toerist, maar uiteindelijk ben ik er echt zo blij mee en heeft het zeker iets toegevoegd aan de reis! We gingen namelijk met een organisatie gevestigd in Amman zelf, dus de mensen die ervoor werkten hadden allemaal vrienden door het land wonen en wisten de echte plekjes te vinden in plaats van alleen de toeristische gebieden die je vanuit een gidsje ook wel kan lezen. Ik raad zoiets dus wel echt aan, want de Arabische cultuur is echt zo ontzettend bijzonder, vooral in combinatie met de mooie natuur en de onwijze historie die schuilgaat achter Jordanie, en die heb ik nu dubbel en dwars meegekregen. Verder ging alles ontzettend makkelijk en brengen zij je zo van a naar b zijn ze nog gezellig ook en leer je zo allemaal locals kennen (als je daar zin in hebt althans) Iig echt veel plezier, you'll love it! De organisatie heet [verwijderd] btw, ze organiseren ook dagtrips, dus je kan ook als je daar al bent en de rest wel zelf wil regelen, ze daar benaderen! Insj'allah!
Laatst gewijzigd door Erik op 03 aug 2012 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reclame verwijderd
Reden: Reclame verwijderd
- bolletjeom
- Reisexpert
ik ben een aantal jaar geleden georganiseerd gegaan. Puur omdat dat toen voor mij even handiger was en beter uit kwam. Pracht land!!! En volgens mij ook probleemloos zelfstandig te bereizen. Mijn verslag vind je op www.bolletjeom.nl
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Geef maar een belletje als je hier bent of stuur PM. Heb mijn eigen 4x4 en cross het hele land over.
Ik doe dit NIET commercieel, maar als onze plannen samenvallen, waarom niet?
Ik doe dit NIET commercieel, maar als onze plannen samenvallen, waarom niet?