Werk, pensioen, sociale (on)zekerheid en de toekomst

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Re: Café Verweggistan

Bericht door WizardOfOss »

Tsja, had je maar een vak moeten leren })

;)
Reismeis
Reisexpert

Re: Werk, pensioen, sociale (on)zekerheid en de toekomst

Bericht door Reismeis »

~O>

:)
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Erik
Site Admin

Re: Café Verweggistan

Bericht door Erik »

WizardOfOss schreef:Tsja, had je maar een vak moeten leren })
Het is nu niet zo dat in het onderwijs werken ooit zeer goed betaalt is, en ja er komen steeds meer taken bij. Wanneer je (al dan niet bewust) de keuze maakt om daarin werk te zoeken weet je dat je meer uren moet maken dan je betaalt krijgt en wat ongeveer je salaris zal zijn. Dat het aantal uren steeds groter wordt en het loon steeds lager is natuurlijk wel schandalig. Ook hier komt misschien ooit een keerpunt, want vraag me af of de nieuwe generatie nog wel in het onderwijs wil werken met deze arbeidsvoorwaarden? Wanneer je veel wilt verdienen, weinig wilt werken, en vroeg kunnen stoppen om te rentenieren dan raad ik de zorg, onderwijs, gemeentelijke functies af :) Over het algemeen denk ik wel dat de secundaire voorwaarden beter waren/zijn dan gemiddeld?

Ook in andere vakgebieden wordt steeds meer verwacht dat je langere dagen maakt en dat lonen niet stijgen. Doe je dat niet voor jou ook tien anderen.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

ik denk dat er maar weinig docenten beseffen hoeveel meer uren ze moeten maken dan waarvoor ze betaald krijgen, zeker bij een onvolledige baan.

ik werk bijna 1,5 keer zoveel als waarvoor ik betaald krijg.

ik ken maar heel weinig mensen die nog fulltime in het onderwijs willen werken. ik heb ook bijna geen collega's gehad (sinds ik voor de klas sta) die een 1,0 fte baan hebben.

er wordt al jaren geroepen dat er een tekort aan docenten is. maar met aanhoudende bezuinigingen zie ik daar niet 1-2-3 verandering in komen. mensen roepen liever dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat dan dat men investeert.

de kenniseconomie in NL is al lang naar de k***.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Herkenning alom, Jenny!

Natuurlijk weet je dat, als je in het onderwijs stapt, je dat moet doen omdat je het leuk vindt, omdat het je passie is om met kinderen te werken, omdat je ze iets wilt leren. Niet omdat je veel geld wilt verdienen. Ik maak me ook ernstig zorgen over het aantal (goede!) leerkrachten dat uit het onderwijs stapt. Leerkrachten die eenmaal weg zijn, komen doorgaans niet meer terug. Fulltimers zie je ook niet zoveel meer in het basisonderwijs. Twee vriendinnen van mij stonden ook fulltime voor de klas, maar zaten beide voor hun 29e al thuis met een fikse burn-out.

Het is heel gewoon om klassen van 30-35 kinderen te hebben en dat is verder helemaal oké, daar draai ik mijn hand niet voor om. Leuk! Maar men vergeet vaak dat een aantal van die 30-35 kinderen een handelingsplan hebben voor rekenen die om de zoveel tijd weer herschreven moet worden en waar diverse gesprekken over gevoerd moeten worden. Met ouders en de IB-er. Na schooltijd, uiteraard. Weer een aantal vallen uit op spelling, of taal, of op het sociaal emotionele vlak. Plan opstellen en extra begeleiding geven. Ook die plannen moeten herschreven en besproken worden. En dan nog de kinderen die meer aan kunnen, die moeten ook genoeg uitdaging krijgen. En ohja, vergeten we de kinderen die gewoon leuk mee kunnen komen niet?!

Oké, de bezuinigingen zijn nu even van de baan, maar stel dat er straks toch 300 miljoen euro (300 miljoen euro!!) bezuinigd moet worden op passend onderwijs.. Dat betekent 300 miljoen euro minder voor de begeleiding van kinderen die dat zó nodig hebben. Een groot deel van deze groep zal in het reguliere onderwijs worden geplaatst (in het kader van: 'samenwerking' tussen regulier en speciaal onderwijs), waardoor de leerkracht als een soort van duizendpoot zijn aandacht moet verdelen om iedereen de nodige aandacht te geven en op niveau te krijgen en te houden. Immers, de resultaten moeten wel naar behoren van de inspectie zijn, anders word je op je vingers getikt! De kinderen die naar het speciaal onderwijs gaan hebben een beperking en hebben veel begeleiding nodig. Er zullen veel banen in het speciaal onderwijs verdwijnen, waar juist de mensen zitten die kennis hebben van de betreffende problematiek. Echt, ik hou van het onderwijs en ik zou het met alle liefde en plezier doen (en ik denk dat eigenlijk iedere juf of meester daar zo over denkt), maar ik ben heel benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uitpakken.

Ugh. Ik heb gesproken. :P
Yvonnetje
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Yvonnetje »

Karma voor Reismeis omdat ik helemaal met haar eens ben!
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com

2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ook van mij. Ze heeft helemaal gelijk.

Ik heb 5-6 keer per dag 30 andere leerlingen voor mijn neus. De les duurt 45 minuten. Dat is 1,5 minuut aandacht per leerling... Dat is weinig voor de 'normale' leerling, maar het wordt alleen maar minder als je alle ADHDers, ADDers en leerlingen met stoornissen in het autistische spectrum een klein beetje extra aandacht wilt geven. (En als je het niet wilt: don't worry, ze eisen het vanzelf op.) O ja, er zijn ook nog leerlingen met taal-* en rekenproblemen. Help, die willen ook aandacht!

* En dat zijn beslist niet de leerlingen met niet-Nederlandse ouders.

Goh.
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

Hear Hear! Ik ben onderweg docent Engels te worden. Ik moet nog LIO stage doen (volgend jaar) maar geef nu als invaller 6 uurtjes les in de week, lekker ervaring opdoen. Ik vind het echt een leuk vak, maar zie om mij heen ook dat het eigenlijk gewoon niet mogelijk is om fulltime te werken. Een goede vriendin die al afgestudeerd is werkt 1 fte, maar dat is gewoon veel te veel. Je zou toch, in wat voor beroep dan ook, fulltime moeten kunnen werken zonder jezelf helemaal over de kop te werken?
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik heb geen ervaring in de onderwijswereld (behalve mijn eigen studie etc.) maar ben het helemaal eens met Reismeis.

Ik heb zelf een paar keer voor de klas gestaan in Laos en kon toen wel ervaren dat het zeker niet makkelijk is. Ik hoop dan ook van harte dat we na 12 september een regering krijgen die verstandige keuzes maakt met het oog op de toekomst van ons land. Als je niet goed gaat investeren in de basis leg je een basis die voor grote problemen gaat zorgen (dat geldt ook voor de gezondheidszorg en vooral op het vlak van de geestelijke gezondheidszorg en de zorg voor kinderen).
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ben het eens dat je het als leerkracht echt niet gemakkelijk hebt, volgens mij zijn we het daar allemaal over eens. Wat ik apart vind is dat iedereen het er over eens is dat het anders moet, maar er geen enkele regering/partij er voor kiest om er wat aan te doen? Mensen die overspannen thuis komen te zitten kosten de samenleving meer en is sowieso een onwenselijke situatie. Is de kwestie dan sowieso te onbelangrijk?

Ik verwacht ook van een nieuwe regering eigenlijk weinig veranderingen op dit gebied.

Hoe is het eigenlijk in de omringende landen gesteld? Beter of nog slechter?
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind werken in het onderwijs het leukste wat er is! Ik kies ervoor om parttime te werken, zodat ik een veel minder hoge werkdruk heb. En bovendien weet ik wel zeker dat er ook zat andere sectoren zijn waar de werkdruk hoog is, het onderwijs is echt geen uitzondering op de regel.

Wat de politiek betreft.. Tja.. Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden (en ik ben vast niet de enige). Ik heb wel meteen na de uitslag van de laatste verkiezingen gezegd dat die drie partijen hun tijd vast niet uit zouden zitten :P Maar of een andere partij het beter zou doen? Geen idee. We zullen het zien. Ik hoop alleen wel dat de volgende regering op de juiste dingen gaat bezuinigen. Mijn vader zegt altijd dat de VVD er voor de rijken is, en dat bleek ook wel deze afgelopen periode. Iedereen moest inleveren, maar ik zie hier dat vooral de ouderen en de minima het ontzettend zwaar hebben.

Duitsland heeft bijvoorbeeld juist geïnvesteerd, i.p.v. bezuinigd. Er wordt ontzettend veel gebouwd en de banken lenen gewoon geld tegen een lage rente. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen, aangezien de Duitse economie groeit en het met de Nederlandse economie niet zo best gesteld is. Dus ja.. Het is niet zo dat het ergens anders beter of slechter is, het is gewoon anders, denk ik dan maar..
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Erik en Reismeis: zonder dit topic in politiek te laten verzanden wil ik wel zeggen dat er absoluut wel een partij is die het totaal anders zou willen. Erik, je stelling klopt dus niet denk ik. Voor de geïnteresseerde heb ik hier nog wel een boekje liggen wat heet 'Onze jeugd'. Een erg interessant (klein) boekje.

V.w.b. mijn toekomst en de onzekerheid: ik heb nu geen werk, qua 'carriere' heb ik heel erg weinig opgebouwd en qua pensioen heb ik dus ook nog niks bij elkaar gespaard. Ik heb vorig jaar een paar honderd euro uit laten betalen van pensioenfondsen omdat ik dat net zo nuttig vond als het ontvangen van 1,05 per maand in 2040 ofzo.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Dat ben ik met je eens, Laosfan, er zijn absoluut partijen die het anders willen (en ik denk dat ik ook wel weet op welke partij jij doelt). Maar of ze het ook kunnen en voorelkaar krijgen, is een tweede punt. Laten we het in ieder geval hopen! Het is straks weer aan de bevolking van Nederland.
En tegen de tijd dat we met pensioen kunnen? Ik ben nu 28 en ik houd er rekening mee dat ik tot mijn 70e moet werken. Dan kan ik -hopelijk- nog een jaartje of tien, twintig, genieten van mijn (ons) leven. Dan verkopen we ons huis, kopen we zo'n VW spijlenbusje :9~ (inclusief iemand van de thuiszorg en een tillift?)..
Maar zonder gekheid.. Je kunt nu wel van alles bedenken voor later, maar het kan over 10 jaar wel weer heel anders zijn. We mogen al blij zijn dat we de pensioenleeftijd halen. Dus ik begrijp je standpunt best!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Dan ga ik toch maar even de knuppel in het hoenderhok gooien O-) .

Mensen in het onderwijs klagen altijd zo dat de salarissen zo slecht zijn maar daar ben ik het echt niet mee eens. Ik heb genoeg kenissen in het onderwijs en salarissen tussen de zijn echt niet slecht hoor, zeker niet als je jong bent en net aan het werk.

Ja wel als je jezelf gaat lopen vergelijken met iemand met een technische achtergrond of met een salestijger. Maar kijk eens naar mensen die een een zorg, lab, p&o, adm of zoiets HBO opleiding hebben gedaan en dan is onderwijs helemaal niet slecht. Een salarisschaal voor het voorgezet onderwijs loopt door tot 4750,- per maand. Dat ga je in de commerciële sector echt niet krijgen voor werk dat naar mijn idee van hetzelfde niveau is als les geven.

Overuren maken mensen in de commerciële sector ook hoor. Een uurtje extra werken, of een uur pauze wat je nooit op kunt nemen, vergaderingen in de avond etc.. Bijna overal is dat tegenwoordig heel gewoon maar wij hebben dan niet 6 weken zomervakantie 8-) .
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Tikva schreef: Een salarisschaal voor het voorgezet onderwijs loopt door tot 4750,- per maand. Dat ga je in de commerciële sector echt niet krijgen voor werk dat naar mijn idee van hetzelfde niveau is als les geven.
Die tijd is voorbij. Al jaren. Tegenwoordig krijg je als docent niet zomaar meer een LD functie. De meesten blijven hangen in LB. Volgens mij is dat ongeveer 3500 euro. Voor iemand met een universitaire opleiding is dat niet bijster veel.

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is het in het onderwijs voor de meesten onmogelijk om fulltime te werken. Hoppa, van de 3500 euro gaat al snel een groot deel af. Laten we zeggen dat je op papier 4 dagen werkt. Je krijgt dus ongeveer 2800 euro waarvoor je 5-6 dagen per week werkt.
Tikva schreef: Overuren maken mensen in de commerciële sector ook hoor. Een uurtje extra werken, of een uur pauze wat je nooit op kunt nemen, vergaderingen in de avond etc.. Bijna overal is dat tegenwoordig heel gewoon maar wij hebben dan niet 6 weken zomervakantie 8-) .
Over een uurtje overwerk hoor je mij niet klagen. In het onderwijs werk je al snel 1,5 keer zoveel als dat je uitbetaald krijgt. En je gaat me nu niet wijsmaken dat iedereen in de commerciele sector continu 60 uur per week werkt.

Daarbij: tijdens die 'vakanties' moet je lessen voorbereiden, nakijken, SE's maken enzovoort. Ik heb dit jaar alleen in mijn kerstvakantie vrij gehad, de overige vakanties heb ik gewerkt. Ja, ik ga in de zomer 6 weken weg. Maar dat betekent in juni en september extra overwerken.

Maar goed, zolang mensen zich blind blijven staren op de 'vakanties' in het onderwijs zal er nooit iets verbeteren.
Plaats reactie