Baanverlenging Groningen Airport Eelde

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Marije
Reisexpert

Baanverlenging Groningen Airport Eelde

Bericht door Marije »

Zijn er hier eigenlijk veel Noorderlingen? Ik woon in Groningen en ben dus erg geïnteresseerd in de de baanverlenging die zal gaan plaatsvinden bij Airport Eelde (zie http://www.groningenairport.nl/actueel/baanverlenging/). Er zijn de laatste maanden al een aantal fijne bestemmingen bijgekomen (o.a. Barcelona en Mallorca) en als die baan klaar is (hopelijk in 2013) dan zouden er zomaar nog veel meer bestemmingen bij kunnen komen. Tenminste, dat zet men op de website van de de luchthaven: http://www.groningenairport.nl/actueel/ ... erlenging/ Ik ben blij *O* jullie ook?

Wat ik me wel afvraag, en misschien is dit wel een heel erg domme vraag |:( maar ik begrijp het echt niet zo goed, waarom betekent een langere baan dat er andere bestemmingen bij kunnen komen? Langere baan = grotere vliegtuigen ofzo?
menasil
Reisexpert

Re: Baanverlenging Groningen Airport Eelde

Bericht door menasil »

Wat ik heb begrepen is dat ze langere baan doen zodat inderdaad grotere vliegtuigen er kunnen landen.
Ik woon 3 uur van Groningen af ofzo dus voor mij heeft het absoluut geen toegevoegde waarde ;)Denk dat het treinkaartje duurder zal zijn dan een Wizzair of Ryanair vlucht haah. Maar voor de mensen in de noordelijke provincies is het wel superfijn!
Maar ben wel benieuwd wat voor nieuwe bestemmingen er komen :)
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

En grotere vliegtuigen betekent dan waarschijnlijk meer interesse van luchtvaartmaatschappijen ofzo??

Ah, dit vindt ik net op wikipedia: Het verlengen van de baan van 1800 naar 2500 meter is al decennia lang een twistpunt. De luchthaven hoopt met een langere baan grotere vliegtuigen te kunnen verwelkomen. Ook kunnen vliegtuigen dankzij een langere baan meer brandstof vervoeren en daardoor grotere afstanden afleggen zonder bij te hoeven tanken waardoor langere vluchten die nu nog een tussenstop maken op Eindhoven,Rotterdam en Maastricht dan rechtstreeks kunnen vliegen[4]. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Groningen_Airport_Eelde). En volgens radio1.nl: Met een langere baan kan Eelde grotere vliegtuigen afhandelen en wordt de regio volgens de luchthavendirectie aantrekkelijk voor prijsvechters als Ryanair en Easyjet.

@Menasil: Ja als je zo ver woont komt je idd misschien niet zo snel naar Eelde. Maar toch denk ik dat dit misschien ook wél mensen die verderweg wonen zou kunnen trekken. Er zijn bijvoorbeeld ook mensen die ivm veel goedkopere vliegtickets naar vliegvelden in Duitsland reizen of naar Eindhoven (dat laatste heb ik ook wel eens gedaan vanuit Groningen). Dus als er in Groningen ook goedkope vluchten van prijsvechters bij komen, waarom zouden ze dan niet naar Groningen komen? Als je een beetje googlet vind je echter ook heel veel negatieve reacties....

Ach ik weet het ook niet, heb er totaal geen verstand van, maar ik ben erg benieuwd. Als ik zo naar dat kaartje van mogelijke nieuwe bestemmingen kijk, dan hoop ik in ieder geval op London, Rome en Stockholm. En dan voor fijne prijsjes natuurlijk!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Vraag me af hoe rendabel dat kan zijn, gezien het feit dat er relatief weinig mensen wonen die (gemiddel) ook niet zo veel op reis lijken te gaan.
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Ik woon vlakbij Leeuwarden, maar ik ben nog nooit via Eelde gereisd. Simpelweg omdat, als wij vliegen, we vanaf Eelde niet naar onze bestemming konden vliegen. Wij gaan eigenlijk altijd via Schiphol, eind mei gaan we voor het eerst via Eindhoven. Als ik dit zo lees, is het wel iets om even in de gaten te houden, want Leeuwarden-Eelde is veul beter te doen dan Leeuwarden-Schiphol of Leeuwarden-Eindhoven hahaha. Bovendien gaan wij ook heel vaak met de auto weg, i.p.v. met het vliegtuig. Dus als we dan een keertje gaan vliegen, willen we best een stukje rijden. Dat moet toch al, als je hier in het noorden woont. Dat zijn we wel gewend :P
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Marije schreef: @Menasil: Ja als je zo ver woont komt je idd misschien niet zo snel naar Eelde. Maar toch denk ik dat dit misschien ook wél mensen die verderweg wonen zou kunnen trekken. Er zijn bijvoorbeeld ook mensen die ivm veel goedkopere vliegtickets naar vliegvelden in Duitsland reizen of naar Eindhoven (dat laatste heb ik ook wel eens gedaan vanuit Groningen). Dus als er in Groningen ook goedkope vluchten van prijsvechters bij komen, waarom zouden ze dan niet naar Groningen komen? Als je een beetje googlet vind je echter ook heel veel negatieve reacties....
Het ligt aan het totaal plaatje. Ik zelf ben wel eens vanaf Duitsland gevlogen, maar toen kon ik voor 230 euro retour naar Moskou vliegen en vanaf Schiphol was het destijds meer dan het dubbele... Ja dan loont het. Maar bij Groningen vraag ik mij af of het zoveel gaat schelen? Ik moet natuurlijk 2x een enkele treinreis betalen vanaf Den Haag, wellicht ook nog zonder korting en dan tikt het behoorlijk aan ;) Ook kan het zijn dat ik er moet overnachten, vliegtijden van budgetmaatschappijen zijn niet altijd op "handige" tijden.Maar het is even afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen :) Ik moet zeggen, ik vlieg vooral vanaf Schiphol de laatste tijd omdat KLM daar leuke aanbiedingen voor mij had en het maar 30 minuten treinen is. En ik vind het soms fijner om met een niet-budget maatschappij te vliegen. Maar als het echt 100/200 euro scheelt, wijk ik zeker uit naar een ander vliegveld.
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

Erik schreef:Vraag me af hoe rendabel dat kan zijn, gezien het feit dat er relatief weinig mensen wonen die (gemiddel) ook niet zo veel op reis lijken te gaan.
Ja dit vragen inderdaad heel veel mensen zich af en ik eigenlijk ook wel. We zullen zien!
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

Voor mij zou het fantastisch zijn, als m'n moeder, die in Haren woont, vanaf Eelde naar Denemarken zou kunnen komen. Het is voor haar ondoenlijk om hier met de trein te komen, omdat ze slecht ter been is. Ik ben dus erg blij met de baanverlenging en hoop dat Norwegian snel een beslissing neemt!
MeertenHuttinga

Qreply

Bericht door MeertenHuttinga »

Ik moet zeggen dat ik de laatste weken erg veel mensen van verderweg ben tegengekomen. Ik woon zelf tegenover het vliegveld in Eelde en heb al mensen uit zwolle , amersfoort en zelfs eindhoven mogen begroeten op onze parkeerplaats Eelde.
De scherpe last-minutes in combinatie met goedkope parkeerservice zorgt voor mensen uit het hele land.
Zelf heb ik er ook geen moeite mee om een stuk te rijden om tientallen tot honderd(en) euros te besparen :)
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

Leuk om te horen! Nee, als het geld scheelt dan zou ik dat waarschijnlijk ook wel doen.
Oh ik hoop nog steeds zo ontzettend hard dat er een paar gave bestemmingen bijkomen met goedkope tickets!
JoostvL

Qreply

Bericht door JoostvL »

Wij komen uit de regio Den Haag Rotterdam en vinden het reuze fijn om juist niet vanaf dat vervelende Schiphol te moeten vliegen als je niet intercontinentaal hoeft te vliegen. Daarom we binnenkort Milaan vanaf Groningen. Dit combineren we met een paar daagjes vakantie vooraf in het Noorden. (Dat zouden meer mensen moeten doen, want je gaat erdoor super relaxt op reis). Trouwens kleinere luchthavens hebben geen lange wachttijden en alles verloopt persoonlijker. Als zakenman vlieg ik wel vanaf Schiphol vanwege de bestemmingen. Maar dan liefst ook geen KLM met dat chagrijn van tegenwoordig met oma als prutserige purser, wat een beschamend beeld krijg je van NL. En service ho maar bij de KLM, zeker in de business class. Daarom vlieg ik veel liever nu met de A380 van Emirates. Wanneer komt die trouwens naar Groningen?
Plaats reactie