Hoe pak JIJ je Backpack in?

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Plaats reactie
mausje1979

Hoe pak JIJ je Backpack in?

Bericht door mausje1979 »

Binnenkort ga ik voor de eerste keer backpacken. Ik ben erg druk om alle benodigdheden aan te schaffen. *O*

Ik heb onder andere een tent, een slaapzak, en een inflatable slaapmat.
En dat zijn nu juist de dingen die veel ruimte in beslag nemen. En mijn vraag is, hoe pakken jullie je rugzak in met dit soort artikelen. -O-

Ik ben op de hoogte dat het verstandig is om je zwaarste ballast dicht tegen je rug aan te dragen, in het midden, dus niet boven in of onderin. *)

Om mijn vraag iets gedetailleerder te maken wil ik er nog even dit aan toe voegen.

Natuurlijk pak je je Backpack in op een logische volgorde van zaken die je denkt het meest te gebruiken; dus niet je toillettas helemaal onderin. Daarnaast heb je kleding en misschien etenswaren bij je.
Maar wat is logisch? *_*
Doe je je slaapzak, en/of slaapmat OOK in de backpack of bevestig die je aan de buitenkant.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het reizen van een lichtgewicht tentje? Hoe nemen jullie die mee. Om niet een 'wandelende gevaarte' te worden van rugzakken en tassen? _O- Ik heb een uitrusting bij me om ook te kunnen koken, dit zal ook in de Backpack moeten. Ik heb een 70LTR rugzak van Wildebeast, de Zambezi.
N.B.: Het betreft hier om ultralight / trekkingsmateriaal, dus het gaat meer om volume dan om gewicht. O-)
Ik slaap dus niet alleen in hotels of herbergen, ik wil ook een aantal dagen in mijn tent bivakkeren.

Wat zijn jullie ervaringen?

TX! ^O^
kohraya
Reisexpert

Re: Hoe pak JIJ je Backpack in?

Bericht door kohraya »

Slaapzak IN je rugzak, tenzij je na een regenbui graag in een natte slaapzak gaat liggen.
Al de andere rest steek je in zakken die je makkelijk in en uit je backpack haalt zonder er een zootje van te maken.
En dit alles in een logische volgorde. Je zak met kleding zit dus onder je zak met ondergoed en sokken bvb.
Tent boven op je backpak, slaapmat onderaan ... al zie ik er de lol niet van in om hier lange tijd mee te lopen zeulen :{
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Of het zwaarste onder, midden of boven moet, hangt ook af van het terrein wat je bewandelt. Aangezien ik alleen maar korte stukken loop, doe ik in theorie het zwaarste onderin.

In de praktijk: als ik mijn duikspullen meeneem op reis kán ik mijn backpack maar op een manier inpakken ;) Dan zitten de stugge (zwaardere) dingen tegen mijn rug aan, en alle soepele dingen prop ik er naast. Past precies in een 55L rugzak. (Ik heb mijn vinnen ook wel eens buiten mijn tas hangen, geen idee trouwens waarom ik daarvan afgestapt ben. Waarschijnlijk neem ik nu nóg minder kleren mee dan voorheen.)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Voor een goede balans steek je het zwaarste in het midden van je backpack, tegen je rug.
Erik101

Bericht door Erik101 »

Ik stop de slaapzak en wat kleding altijd in plastic zakken, de kans dat ze dan nat worden is veel kleiner.
Je kan de tent het best als laatste inpakken. Als je de tent als eerste moet inpakken dan moet de overige bagage uit de tent en nog niet in de backpack. Dus dan ligt alles in het natte gras of mss wel in de regen!!!
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Ik heb dat met die plastic zakken ook geprobeerd, maar vond het een heel gehannes!
Dat komt misschien ook omdat ik me vaak verplaats en dus vaak m'n tas in- en uitpak.
Inmiddels heb ik een prachtsysteem gevonden, waarbij ik overigens niet let op het gewicht.

Ik vind het nu zelfs leuk om m'n tas in te pakken!
Steeds weer een nieuw begin... : )
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
mausje1979

Bericht door mausje1979 »

@ travelator:

Ben niet nieuwsgierig hoor... maar wat voor 'systeem'?? om je backpack in te pakken?

gr. maurice
Travelator
Reisexpert

mausje1979 schreef:@ travelator:

Ben niet nieuwsgierig hoor... maar wat voor 'systeem'?? om je backpack in te pakken?

gr. maurice
Zal wel eens een foto maken als ie ingepakt is : )

Travelator
Reisexpert

Niet heel bijzonder, maar voilà...
In het onderste vak stop ik spullen die ik niet zo gauw nodig heb, met uitzondering van m'n toilettas, die leg ik bovenop en in het voorvak zitten m'n kleren, zo gestapeld dat ik ze allemaal kan herkennen en makkelijk kan pakken zonder een rommeltje te maken in m'n tas : )
IMG_6363 (2) (300x400).jpg
IMG_6363 (2) (300x400).jpg (100.06 KiB) 7631 keer bekeken
IMG_6362 (2) (300x400).jpg
IMG_6362 (2) (300x400).jpg (104.75 KiB) 7631 keer bekeken

Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Heerlijk zo'n middenvak waar je gewoon spullen uit kunt trekken :)
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Ik heb gereisd met ongeveer dezelfde uitrusting als jij beschrijft, Mausje, maar het ligt natuurlijk aan de spullen:
Ik heb een lichtgewicht éénpersoonstentje die zo groot wat als een pak melk en evenveel woog. Die bind ik stevig aan de zijkant van mijn rugzak bevestigd zodat ik hem makkelijk meteen kan pakken en opzetten. Mijn slaapmatje zit ook aan de buitenkant. Voor de rest zit alles in de rugzak. Zeker mijn slaapzak, want ik wil inderdaad niet dat die nat wordt (zoals iemand hiervoor al zei).
Mijn slaapzak gaat helemaal onderin. Hij heeft wel de nodige volume, maar is niet zwaar. Verder doe ik kleine dingetjes altijd in (stoffen) zakjes; zoals toiletartikelen (ik gebruik geen stugge toilettas), enkele ehbo-spullen (smeerseltje overigens in een stevig bakje), maar ook bijvoorbeeld ondergoed (want die raak ik altijd kwijt in mijn rugzak).
Boeken (altijd te veel) zijn voor mij het zwaarst en doe ik daarom in het midden, tegen mijn rug. Hier doe ik ook het pannensetje. De rest van mijn kleren prop ik er dan bij (ja, prop, ik probeer elk leeg stukje op te vullen). Fototoestel bovenin (je weet nooit wat je tegenkomt). Ik probeer altijd de stugge dingen eerst in de rugzak te doen en dan met kleren de gaten op te vullen. Ook probeer ik altijd kleding bovenin te stoppen, omdat dat uiteindelijk goed dichtsjort als je de rugzak sluit.
Met eten is het verschillend: tijdens een trektocht verdwijnt veel eten wat meer onderin (zo'n beetje bij de boeken). Als ik de rugzak voornamelijk gebruik om tussen plaatsen te reizen met een bus, dan doe ik het eten vaak in een aparte (katoenen, want daarna opvouwbaar, maar toch steviger dan plastic en goed te onderscheiden in hostels) tas, die ik in een bus in het bovenste rek leg ipv onderin bij mijn rugzak.
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Ik kreeg van iemand de tip om kleding op te rollen. Zo zou het minder plek in beslag nemen? Iemand ervaring hiermee?

Ik heb mijn backpack gekocht en ga in maart een maandje naar Marokko om af te studeren, dus dan kan ik mooi oefenenen met mijn backpack inruimen en wat wel en niet werkt. Heb btw ook een frontloader!
ricardobuma
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door ricardobuma »

Zeker oprollen, zo kan je elk onbenut plekje in je backpack optimaal gebruiken.

Ik moet wel zeggen, dat ik in het begin nog veel lette op de manier van inpakken. Naarmate de reis vorderde werd ik er steeds makkelijker in en gooide ik alles snel erin en had ik geen zin om alles telkens opnieuw weer netjes in te richten. Helemaal als je om de paar dagen weer vertrekt naar de volgende plaats.
Hoe boek jij jouw vliegtickets? Help mij afstuderen met het invullen van een korte enquête: https://goo.gl/e85Von
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

Dat heb ik ook, in het begin is het nog wel netjes, maar hoe langer het duurt, des te meer ik de prop methode toepas :@
In het begin vouw ik de wat grotere dingen op (broeken, vest) en rol kleine/dunnere dingen op en vul ik gaten mee.

Voor de trip deze zomer moet ik nog even kijken. Zit met een slaapzak en een matje. Ooit een matje gekocht, niet de kleinste of lichtste, maar ligt wel lekker :)
Plaats reactie