welke slaapzak en waarom

bolletjeom
Reisexpert
» 02 jun 2009 18:39
Jeroen wil een nieuwe slaapzak. En ik mag jullie namens hem het volgende vragen:
Welke slaapzak hebben jullie?
Welk merk?
Wat voor type materiaal (vulling) en welke vorm?
Tot welke temperatuur zou die geschikt moeten zijn en is die dat ook?
Is het een lichtgewicht of niet?
Kan je hem kwijt onderin je rugzak?

We hebben beide een slaapzak van Perrysport. Een wildebeast Bushbaby. die heeft een comfortwaarde van +4graden en een Extreme van -5 graden.
Heb net even opgezocht wat die waardes betekenen. comfort wil zeggen dat de slaapzak je nog goed warm kan houden en bij extreem kan ie je nog net warm houden.
Hij weegt amper 1 kilo en is lekker klein

Voor Kenia en Tanzania raden ze een slaapzak aan voor -10 en Jeroen wil later dat jaar ook nog naar Kirgizië en Tatjikistan. Ik neem naar Afrika gewoon mijn huidige slaapzak mee en trek wel iets extra's aan op de koude nachten maar voor Jeroen is het wel logisch om een nieuwe te gaan zoeken
tips?
Dexter
Reisexpert
» 02 jun 2009 20:32
Ik heb een lichtgewicht slaapzak, 600gram. Mummiemodel. Vulling van dons omdat ik veel kan transpireren snachts. Bij De Wit gekocht, aanbieding, 140e. Merknaam weet ik niet meer, isolatiewaarde geen idee, weet ook eigenlijk niet meer waar ik hem gelaten heb maar zal hem toch eens gaan zoeken. Iig warm genoeg in Bromo.
Ikkes
Reiziger
» 29 jun 2009 19:45
ik heb een Bever, mummy slaapzak met 90% ganzendons, hij weegt iets meer als een kilo.
Heeft me in Nepal prima warm gehouden op 4500 meter hoogte. Ik weet de temp niet meer, maar het flesje water naast mijn bed was bevroren toen ik wakker werd. Ik geloof dat hij me tot -10 comfortabel moet kunnen houden.
Dons is best groot, maar hij past wel onderin mijn rugzak.
Jenny
Reisexpert
» 29 jun 2009 20:11
Ik heb net een nieuwe slaapzak aangeschaft via een vriend van me die in het leger werkt. Warm tot -20 graden, je kan er heerlijk in weg kruipen, hoes voor erom voor als het regent/nat is, lakenzak voor erin om hem schoon te houden en te wassen op 60 graden. Ideaal! Tenminste, als je met de auto weg gaat, want het is een groot en log ding (ik kampeer regelmatig in Nederland, daarvoor is-ie prima) :O

Echter, deze rugzak kan niet mee naar Z-Afrika deze zomer. Wat dan wel? Ik weet het niet... Ik heb geen flauw idee hoe ik met duikspullen, matje en slaapzak onder de 20 kg kan blijven :? Mijn 'lichte' slaapzak heeft een conforttemperatuur van 15 graden, dat is echt niet voldoende... Mss dat ik voor een combinatie van deze slaapzak met een fleece dekentje ga.

@ Rudi: extra kleren zullen je nauwelijks extra warmte bieden. Slaapzakken bieden juist warmte doordat ze je lichaamswarmte vast houden. Wanneer jij die warmte door kleren tegen houdt, isoleert je slaapzak minder. Kleren OP je slaapzak leggen zou wel effect hebben, maarja, die glijden er af in de loop van de nacht.
Globeskater
Reisexpert
» 30 jun 2009 16:31
erg interessant topic, heb zelf een log groot ding die nog niet eens lekker warm is dus ben wel benieuwd naar meerdere antwoorden!
Rick
Reisexpert
» 30 jun 2009 16:44
bolletjeom schreef:Jeroen wil een nieuwe slaapzak. En ik mag jullie namens hem het volgende vragen:
Welke slaapzak hebben jullie?
Welk merk?
Wat voor type materiaal (vulling) en welke vorm?
Tot welke temperatuur zou die geschikt moeten zijn en is die dat ook?
Is het een lichtgewicht of niet?
Kan je hem kwijt onderin je rugzak?
tips?
  • Een zwart met oranje.
  • Lafuma warm'n light 650 down pro.
  • Dons en dons vorm (of bedoel je de slaapzak zelf? dat is een mummy :P).
  • +7°C <> -13°C (heb hem dan wel niet op de -13 gehad maar zeker wel een paar graadjes onder de 0 en dat hield hij goed uit).
  • 650 gram.
  • Jazeker, heb onderin in mijn rugzak zelfs nog een slaapmatje en lakenzak erbij inzitten. ;)
bolletjeom
Reisexpert
» 30 jun 2009 17:09
dat klinkt goed rick! warm en niet zwaar!

Gerelateerde onderwerpen

In totaal is er 1 gebruiker online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 1 gast (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast