Maar als ik in Nederland zeg dat ik een hekel heb aan die theemutsen of boerka's (niet de mensen, maar de kleding), dan ben ik toch een racist. Het grootste verschil is alleen dat in Azie de mensen de Westerlingen nodig hebben voor hun geld, en hier een groot deel van deze onfatsoenlijke cultuurbarbaren die geen respect tonen voor onze normen en waarden ons juist geld kosten 😉
Met dit verschil dat die cultuurbarbaren die ons geld kosten op onze uitnodiging hier zijn gekomen om onze vieze klusjes op te knappen en wij onszelf uitnodigen om geld uit te geven in Azie. Hoe snobistisch kun je zijn.
Jij hebt het over de generatie van de jaren 60, dat waren overigens GASTarbeiders. Het woord zegt het al: te gast. Van beide kanten was het idee om slechts enkele jaren hier te blijven. Tevens was het een win-win situatie, NL blij en die mensen ook. Vergelijkbaar met de situatie nu tussen NL-Polen, met het verschil dat de meeste Polen ook echt teruggaan. Ten tweede klopt je tweede argument ook grotendeels niet, de meeste landen en haar inwoners doen maar al te veel hun best om Westerse toeristen te trekken.
@Estelle: mijn punt over geld illustreert alleen de afhankelijkheid van die bevolking aan ons, het is geen veroordeling ofzo. Mijn punt is dat een, bijvoorbeeld, Aziaat een afkeer mag hebben tegen vrouwen die in bikini lopen, omdat dit in hun cultuur niet gebruikelijk is. Maar als ik zeg dat ik een boerka ongepast vind dan houd ik weer geen rekening met de cultuur van andere in mijn eigen land. Maw: het mes snijdt aan twee kanten. Dat het ene een religieus dogma ten grondslag heeft is volledig irrelevant voor mij, dit zou betekenen dat landen als Frankrijk en Nederland vanwege hun republieke geschiedenis geen recht van spreken hebben op hun normen en waarden puur omdat deze niet in een of ander verhaaltjesboek zijn gepubliceerd.