Maar iemand zal moeten beginnen, denk ik, Erik. Kijk bijvoorbeeld naar 'fair trade' producten. Eerst was er een kleine groep mensen die het belangrijk vond om een 'eerlijke' prijs te betalen voor voedsel/kleding/koffie. Die groep werd groter waardoor ook grotere bedrijven zich genoodzaakt zagen hier iets mee te doen, waardoor het nu wereldwijd een stukje beter gaat. Ditzelfde geldt voor biologische producten. Ook het gat in de ozonlaag, zure regen, enz.: een kleine groep bemoeide zich hiertegenaan, totdat het een soort 'storm' werd, opgepakt werd door media en vervolgens ook overheid en op dat moment werd er iets gedaan. Iets moet wel opgemerkt worden en vaak wordt dat door een kleine groep gedaan.
En ja, ik ben het met je eens dat 'duurzaamheid' nu als een marketingtruc wordt gebruikt. Handig voor supermarkten (die de prijs van biologisch voedsel kunstmatig hoog houden, want tja, mensen hebben daar blijkbaar meer voor over) en vliegtuigmaatschappijen.
Je kunt wachten tot 'de overheid' iets doet, maar je kunt ook zelf nadenken en besluiten wat je wilt doen. Je kunt vervolgens doen wat jou het beste lijkt. Zelf blijven nadenken en deels je gevoel volgen. Ik eet bijvoorbeeld bij voorkeur biologisch, maar heb nog meer voorkeur voor lokaal. Als ik een niet-eko appel kan kopen bij een boer om de hoek of een eko-appel uit Nieuw-Zeeland, dan kies ik voor die niet-eko-appel van die boer.
Maar het blijft een lastig probleem. Het gaat niet alleen om biologisch en niet-biologisch, maar ook om een eerlijke verdeling van voedsel, gebruik van landbouwgrond, gebruik van medicijnen, enz: het dumpen van europese kippen in delen van Afrika waardoor daar de lokale kippenboeren in de problemen komen, het afhankelijk maken van westerse landbouwgiffen/kunstmest/gentechnologie voor lokale boeren in derde wereldlanden, het maar volstoppen met antibiotica van koeien, varkens, enz waardoor steeds met bacteriën resistent worden...
Iedereen moet daarin zijn eigen keuze maken, denk ik. Maar het zou wel fijn zijn als mensen er in elk geval over zouden nadenken. Voor mijzelf: ik vind het prettiger leven door in elk geval te proberen een steentje bij te dragen. Waarom? Zie onderstaand mooi citaat:
Sterk verhaal
Ik ken een sterk verhaal
Het is op het strand
Er is een man
En er zijn ook heel veel vissen
Op het strand
De man bukt
Hij pakt één vis
Hij geeft de vis een kus
Hij gooit de vis in zee
De vis is blij
De man bukt weer