Hoe zet je reizen op je cv?

marco polo marco polo REGISTERED
Over een paar maanden zijn wij weer terug in Nederland na een jaar lang gereisd te hebben. Om deze reis te maken hebben we beide onze (vaste) baan opgezegd. Bij terugkomst begint de sollicitatiemolen dus weer. Vandaar de vraag: Hoe zet je een jaar reizen op je cv? Of zet je het er niet op?

Iemand ervaring hiermee? En wat zijn jullie ervaringen met reacties van potentiele werkgevers op het reizen?
Rick Rick Power Users
Bij mij heeft er destijds ook bijna een jaar tussen gezeten. En ik moest dus ook erna gaan solliciteren met een overlapping van een jaar 'niks'. Maar ik heb het niet in mijn CV gezet, maar in mijn sollicitatie brief. Toen ik op gesprek ging, werd het ook nog even aangehaald op een positieve manier omdat ze nieuwsgierig waren naar wat ik allemaal gedaan en beleefd had. 😉
El Niño El Niño Power Users
Het staat bij mij gewoon als sabbatical op m'n CV hoor. Eigenlijk alleen maar positieve reacties op gehad. Ok, misschien dat er hier en daar mensen waren die het eigenlijk maar niks vonden, maar dan durfden ze het kennelijk niet te zeggen. Oh ja, er was 1 vogel die zei dat ik die tijd ook nog een studie had kunnen doen......ja, eh, alsof ik nog niet hoog genoeg opgeleid ben 🙂
bolletjeom bolletjeom Power Users
wij hebben het ook gewoon in de CV staan. Beter in je CV al duidelijkheid over een periode dan vragen oproepen omdat ze een gat zien. We hebben het ook heel kort omschreven. Dus iets van Reizen van .. 2004 tot.... 2006. Zelfstandig rondtrekken door Azië, Afrika en bladiebla. Vrijwilligerswerk gedaan in Thailand, Lesotho en Zuid-Afrika.
We hadden het idee dat het aanhalen van het vrijwilligerswerk als positief gezien werd bij de gesprekken die we daarna voerde.
El Niño El Niño Power Users
Ik houd het ook kort hoor. Gewoon noemen en niet teveel aandikken enzo. Krijgen ze het idee dat je eigenlijk helemaal niet meer wilt werken 🙂
jaydee jaydee Power Users
El Niño schreef:
Ik houd het ook kort hoor. Gewoon noemen en niet teveel aandikken enzo. Krijgen ze het idee dat je eigenlijk helemaal niet meer wilt werken 🙂
wat ook zo is!!!
Nanneke Nanneke Power Users
Heb het op mijn CV gezet. Gewoon de periode dat ik weg ben geweest en in welke landen in gereisd heb. Het verklaart in elk geval meteen wat je gedaan hebt, het zegt ook e.e.a. over persoon en ik merk dat het meestal wel een gespreksonderwerp is tijdens het sollicitatiegesprek. Een persoon beweerde dat ik mijn carriere toch wel ernstig op het spel had gezet door te gaan reizen. De meeste reacties waren positief (mensen die iets vergelijkbaars hebben gedaan of aangeven er respect voor te hebben).
Jenny Jenny Power Users
Ik heb het reizen zelf nooit op mijn CV gezet, maar wel vrijwilligerswerk wat ik in het buitenland heb gedaan. Tijdens recente sollicitatie gesprekken heeft men dit altijd als iets positiefs ervaren, en soms zelfs genoteerd als een stukje extra werkervaring.
eVeLiEnSkI eVeLiEnSkI Power Users
Ik zou het sowieso op je CV aangeven. Begin datum tot eind datum , waar en wat je gedaan hebt. ( wel beknopt uiteraard) Beter een verklaring voor een inactieve periode dan een gat van een aantal maanden. Zeker als je nog iets van (vrijwilligers) werk gedaan hebt.
Het bewijst trouwens dat je initiatief neemt, zelfstandig bent, ondernemend, open minded, vaak goede talenkennis ... Meestal wordt het positief onthaald!!

Succes met jullie terugkomst!
Janneke Janneke Power Users
Een gat op je CV roept juist vragen op. Want dan kunnen mensen ook denken dat je een jaar lang werkeloos op de bank hebt gelegen om alle belspelletjes te volgen. Dus gewoon noemen. Wanneer je net terug bent van je reis kun je het ook al in je brief zetten in de trant van 'Na een wereldreis van een jaar ben ik nu op zoek naar een nieuwe uitdaging' of iets anders natuurlijk... Ik heb geen enkele negatieve reactie gehad. En op de vraag of je niet meteen weer vertrekt zeg ik eerlijk dat het reizen blijft trekken maar dat het geld op is 😉, dat je toch niet 'zo maar' een jaar weggaat en dat daar heel wat planning vooraf voor nodig is.
Nanneke Nanneke Power Users
Dat vroegen ze mij ook. Hoe ze er zeker van konden zijn dat ik niet over een paar maanden weer mijn tas zou pakken en op reis zou gaan. Heb toen ook gezegd dat het geld op is.
hariejak hariejak Power Users
Bij mij staat het op de cv. Van toen tot toen gereist. Ik was na de reis alweer na een aantal dagen aan het werk. Eerst via het uitzendbureau en na 1,5 maand nieuwe baan met vast contract. Wel bij mijn oude wergever maar op een andere locatie. Bij mij is werkervaring toch de belangrijkste factor. Ik denk dat het vooral belangrijk is om van jezelf te weten wat je kwaliteiten zijn. Dat goed kunnen overbrengen is ook belangrijk.

Ze hebben mij ook gevraagd wat mijn plannen waren maar dat heb ik in het midden gelaten. Ik heb er uiteindelijk wel voor gekozen om langer te blijven werken en niet verder te gaan met de plannen die ik had.

Moet hierbij wel zeggen dat ik 13 jaar werkervaring had toen ik besloot de boel te laten.
Langer blijven dan het eerste plan was......en toch ga je ze vandaag of morgen vragen om onbetaald verlof....haha. Of niet dan schat? Bloed kruipt toch waar het niet gaan kan. 😎

Ik zei ook altijd dat een grote reis niet iets is dat je meerdere keren in je leven doet. (wat uiteindelijk niet waar bleek)
Tikva Tikva Power Users
Als je meerdere reizen heb gedaan kan je ze er ook iets anders opzetten.
Bij 1 heb ik bijvoorbeeld Spaans leren en zelfstandig rondreizen
Bij 2 wereldreis

Lijkt het toch 2 verschillende dingen 😉
Ron Ron Power Users
ik meld het gewoon op me cv, mede omdat ik tot nu toe tijdens mijn 2 reizen die ik heb gemaakt ook gewerkt heb.
en de baantjes die ik gedaan heb toegevoegde waarde hebben voor mijn cv omdat ze voor mij beroeps gerelateerd zijn qua werk wat ik altijd doe.
panky panky Power Users
Dag Marco Polo,

Een vergelijkbaar onderwerp is eerder voorbij gekomen, zie onderstaande link.

reizen-t745.html#p3585

Wellicht vind je hier wat extra informatie.

Een verschil met de vorige topic vind ik toch de tijdsgeest. We komen immers net uit de grote recessie. En afhankelijk van welke econoom je gelooft, zitten wij nog in die recessie of er komt nog op korte termijn een tweede recessie. Het afgelopen anderhalf jaar zijn (helaas) heel veel mensen hun baan kwijtgeraakt. Hier zijn werkgevers zich ook van bewust.

In deze tijd zou ik het reizen juist vermelden. Je wilt voorkomen dat het gat in jouw CV geintrepeteerd wordt dat je al een jaar aan het soliciteren bent en nog steeds geen baan hebt. Werkgevers kunnen dan denken dat er 'iets mis' is met jou. Dit wil je uiteraard voorkomen.

Dan jouw andere vraag, hoe je het jaar reizen op je CV moet zetten. Hierbij is mijn mening dat de vacature waarop je solicteert maatgevend is. Soliciteer je bijvoorbeeld voor een baan als magazijnmedewerker of als manager. In deze twee gevallen zal de werkgever toch anders naar dit onderdeel kijken. Als ik nu zou solliciteren, net na een reis, zou ik op dit onderdeel mijn CV dan kort en bondig aanvullen met enkele activiteiten/ vaardigheden die hier ik heb gedaan/ ontwikkeld die van meerwaarde kunnen zijn voor de desbetreffende functie. Dit zijn punten die je vaak uit de vacature zelf kan halen.

Om dit toe te lichten even een voorbeeld van persoonlijke aard. Na mijn reis van 10 maanden soliciteerde ik voor een baan als projectontwikkelaar woningbouw. (projectleider voor ontwikkelen van nieuwe woonwijken) Ik zou dan het reizen kunnen toelichten met de volgende onderdelen:
  • 1. Zelfstandig 10 maanden gereisd
  • Achterliggende boodschap: ik kan zelfstandig werken
[/i]
  • 2. PADI Dive Master certificaat behaald. Getraind in het leiden van duiken met gecertificeerde duikers
  • Achterliggende boodschap: Ik kan voor groepen staan
[/i]
  • 3. Een maand bij advocatenbureau in Darwin gewerkt
  • Achterliggende boodschap: Ik ben een serieuze jongen die ook in het buiten land een respectabele baan heeft kunnen krijgen
[/i]

Een aandachtspunt is dat wat je opschrijft ook anders (negatief) geintrepeteerd kan worden. Je moet proberen het zodanig te omschrijven dat ze het positief intrepeteren, Je woordgebruik is hierbij cruciaal. Verder zou ik het kort houden. Indien ze geinteresseerd zijn, komen ze er zelf wel op terug gedurende het gesprek.

Om in te gaan op jouw laatste vraag. Tijdens mijn solicitatie (november 2006) had ik overigens geen last van het reizen op mijn CV. Maar dat waren ook andere tijden. Destijds had bijna elke ontwikkelaar een vacture openstaan.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Nog veel plezier in je laatste maanden en daarna succes met het vinden van een baan.
Erik Erik ADMINISTRATORS
Zijn er op dit moment mensen die thuis zitten door de crisis?
Anonymous tijn1980 GUESTS
ja ik 🙂

maar niet alleen door de financiele crisis, eigenlijk meer vanwege een eigen medische crisis.
Erik Erik ADMINISTRATORS
Niet zo mooi... Gaat het binnenkort weer goedkomen of gaat het nog een lange tijd duren?!
Duurt nog wel een tijdje, 9 maanden rondgelopen (gereisd) met een open wond, deze wond en de bijbehorende infectie is onlangs in het ziekenhuis weggehaald. Helaas hierdoor een flinke jaap overgehouden, en dat heeft nog een flinke tijd nodig om goed te genezen...

om de discussie ontopic te houden:

Ik heb mijn lange reizen wel op mijn cv staan, in de trend van 'zelfstandig rondgereisd in de volgende regio's: ....'.
Anonymous Seeker GUESTS
Erik schreef:
Zijn er op dit moment mensen die thuis zitten door de crisis?
Ja al 4 jaar ofzo, nee ik heb gewoon een Wao-jong
Jenny Jenny Power Users
4 jaar geleden was er toch geen crisis ?!?!?

Ik ben nog altijd van mening dat het weliswaar moeilijker is werk te vinden, maar nog altijd niet onmogelijk!
IrisH IrisH REGISTERED
Laten we het hopen 🙂 Heb het idee dat ik het gelukkig nog in een goede richting moet zoeken dus ben er (nog) niet zo bang voor.
ik zit thuis door de crisis. Met name omdat ik maar tijdelijk beschikbaar ben. Bijbaantjes heb ik eigenlijk altijd makkelijk kunnen vinden alleen nu lukt het maar niet.
Ik heb wel een klein klusbijbaantje en ik mag maandag ergens op gesprek maar dan ben ik dus al 2 maanden thuis.
Mijn "normale" werk is ook een stuk minder omdat er crisis is. Werk in de reisbranche. Daar gaat het wat minder dus zit ik meer thuis dan nodig zou zijn.
Anonymous Seeker GUESTS
Jenny schreef:
4 jaar geleden was er toch geen crisis ?!?!?

Ik ben nog altijd van mening dat het weliswaar moeilijker is werk te vinden, maar nog altijd niet onmogelijk!
Voor mij is het altijd crisis want ik kom 25% inkomen elke maand tekort. Hoe zit trouwens met jullie educatie? Ik heb sowieso niet echt goeie scholing, ja joepie ik ben met Windows bezig maar dan wordt je toch niet aangenomen want ze zoeken HBO's.

Ik kan me voorstellen bij vaak reizen heb je echt geen zin in langdurige studeren.
Seeker schreef:
Voor mij is het altijd crisis want ik kom 25% inkomen elke maand tekort. Hoe zit trouwens met jullie educatie? Ik heb sowieso niet echt goeie scholing, ja joepie ik ben met Windows bezig maar dan wordt je toch niet aangenomen want ze zoeken HBO's.
Ik heb geen idee wat je verdiend per maand, maar meen ergens gelezen te hebben dat je nog thuis woont, dan heb je toch nauwelijks uitgaven? Hoe dan ook, als je maandelijks 25% tekort komt, misschien een idee om een baan (naast school) te zoeken?

Hoe dan ook, ik heb ook niet gestudeerd, heb als hoogste een MBO diploma gehaald. Maar volgens mij doet het er ook niet echt toe wat je hebt gedaan, zolang je zelf maar weet wat je kan, en dat je niet te beroerd bent om iets te doen.

Voor een dom baantje ben je inderdaad al HBO nodig, zo lijkt het. Maar dat komt omdat er veel meer werkzoekenden dan banen zijn. En dan hebben de werkgevers het voor het uitzoeken, met als gevolg dat ze belachelijke eisen gaan stellen. Als jij weet dat je het kan, heb je heus geen HBO nodig voor veel functies. Een positieve instelling, een beetje lef en ondernemerschap... verkoop jezelf aan die werkgevers!

Als jij nu een Windows opleiding doet dan zijn er toch mogelijkheden genoeg, en als de markt nog steeds slecht is als jij klaar bent, dan leer je gewoon nog door, als je dat wilt? Internet techneuten, systeembeheerders, webdesigners, maar ook Apple en Linux-experts hebben kansen genoeg. Je moet ze wel weten te pakken.
er zijn een aantal banen waarvoor je geen opleiding nodig hebt die heel goed verdienen. Een vuilnisman verdient bijvoorbeeld beter dan veel mensen denken. En mensen met een lts opleiding, die echt een vak hebben geleerd zoals timmerman, electricien etc mogen qua inkomsten ook niet klagen. Ook banen waarin je het van je fysieke sterkte moet hebben zoals verhuizer of bezorger bij een woonwinkel of iets dergelijks verdient vaak beter dan een simpel kantoorbaantje.
Het zijn natuurlijk geen topinkomen zoals sommige managers opstrijken maar vaak is het meer dan je denkt.
Mijn man werkt in de zorg en verdient een stuk minder dan een kennis van mij die huizen voorziet van een nieuw laagje verf.
Globeskater Globeskater Power Users
tijn1980 schreef:
Seeker schreef:
Ik heb geen idee wat je verdiend per maand, maar meen ergens gelezen te hebben dat je nog thuis woont, dan heb je toch nauwelijks uitgaven? Hoe dan ook, als je maandelijks 25% tekort komt, misschien een idee om een baan (naast school) te zoeken?
als je een wajong hebt kan je er niet maar zo naast gaan werken... alleen een bepaald aantal uur binnen het percentage dat je bent afgekeurd, als je maar net iets meer werkt dan wordt je gekort en kan je soms zelfs minder inkomen krijgen...
Jenny Jenny Power Users
Globeskater schreef:
tijn1980 schreef:
Seeker schreef:
als je een wajong hebt kan je er niet maar zo naast gaan werken... alleen een bepaald aantal uur binnen het percentage dat je bent afgekeurd, als je maar net iets meer werkt dan wordt je gekort en kan je soms zelfs minder inkomen krijgen...
Wat staat beter op je CV, een langdurige werkloosheid of zo af en toe een baantje? Wanneer je gaat werken doe je werkervaring op, en dat helpt je makkelijker aan een nieuwe en beter betaalde baan.

Verder ben ik het niet eens met de stelling dat je overal minstens een HBO opleiding voor nodig hebt. Ik ken zat mensen met universitaire opleidingen die afgewezen worden 'omdat ze te hoog opgeleid zijn'. Wanneer ik kijk naar mijn leerlingen (MBO4) dan hebben de meeste van hen vrij snel na het halen van hun diploma een baan. Sterker nog: velen van hen kunnen zo aan de slag bij hun stagebedrijf, en een aantal van hen is naast hun studie druk geweest met het opzetten van een eigen bedrijfje en die hebben inmiddels een aardig klantenkring opgebouwd.
Anonymous Seeker GUESTS
@Jenny

Dan studeer jij wellicht geen I.C.T als ik op tweakers.net kijk zie ik bij 9 van de 10 als vereiste HBO denk niveau staan, en ik ga echt niet liegen en zeggen ja ik heb dat, want dat is niet zo want was ik wel naar een Hoge school geweest en geen MBO wat ik nu doe.

Verder vraag ik me af, als ik straks met mijn scholing klaar ben en dan wat certificaten in handen heb als ik dan wel aangenomen wordt, want ik heb ja nog geen werkervaring en school doet ook niet zo zijn best om ons nou een stage plek te geven.

BTW Universitair is nog hogere dan HBO dus ja dat die worden afgewezen komt omdat er HBO's worden gevraagd, ohja ik zal mijn kans grijpen bij de sociale werkplaats die kunnen mij moeilijk afwijzen.

En ja maar langdurige werkeloosheid staat niet goed op je CV maar als Wao-jonger mag je niet zomaar een baantje nemen, en je wordt sowieso al niet aangenomen met die stempel op je, en dan maar zien dat verkopers van computer afdeling bij Media Markt minder kennis in huis hebben dan mij.
tijn1980 schreef:
Seeker schreef:

Hoe dan ook, ik heb ook niet gestudeerd, heb als hoogste een MBO diploma gehaald. Maar volgens mij doet het er ook niet echt toe wat je hebt gedaan, zolang je zelf maar weet wat je kan, en dat je niet te beroerd bent om iets te doen.

Voor een dom baantje ben je inderdaad al HBO nodig, zo lijkt het. Maar dat komt omdat er veel meer werkzoekenden dan banen zijn. En dan hebben de werkgevers het voor het uitzoeken, met als gevolg dat ze belachelijke eisen gaan stellen. Als jij weet dat je het kan, heb je heus geen HBO nodig voor veel functies. Een positieve instelling, een beetje lef en ondernemerschap... verkoop jezelf aan die werkgevers!

Als jij nu een Windows opleiding doet dan zijn er toch mogelijkheden genoeg, en als de markt nog steeds slecht is als jij klaar bent, dan leer je gewoon nog door, als je dat wilt? Internet techneuten, systeembeheerders, webdesigners, maar ook Apple en Linux-experts hebben kansen genoeg. Je moet ze wel weten te pakken.
Ik heb geen geld te weinig, maar zou wel graag gewoon volle bedrag hebben dat bedoelde ik, ik krijg nu iets van € 860 euro inclusief toeslagen belasting, als ik zou werken dan zou ik hooguit 200 tot 300 euro meer hebben, maar ik vraag me af wat ik dan meer aan belasting mag betalen, ik blijf lekker door sparen, en wie weet kan ik met vervroeg pensioen en vestig ik me gewoon ergens in Azie.

Maar pensioen fonds vertrouw ik niet, dus lekker sparen aan lage rente van %2,51 of andere mogelijkheid is beleggen in Obligaties dat is zeer veilig heb ik gehoord, maar ik wil me geld niet voor 10 jaar kwijt zijn, dus blijf nog variabel sparen.
Janneke Janneke Power Users
Werkgevers mogen dan wel HBO vragen maar dat is niet het enige wat geldt. Je zou bijvoorbeeld ook vrijwilligerswerk kunnen doen wat te maken heeft met je opleiding. Hierdoor doe je werkervaring op wat goed staat op je CV! Er zijn zo veel organisaties die mensen zoeken die voor 1 of 2 dagen in de week kunnen helpen. Kijk eens op een site als www.oneworld.nl. of www.moveyourworld.nl
Seeker schreef:
Ik heb geen geld te weinig, maar zou wel graag gewoon volle bedrag hebben dat bedoelde ik, ik krijg nu iets van € 860 euro inclusief toeslagen belasting, als ik zou werken dan zou ik hooguit 200 tot 300 euro meer hebben, maar ik vraag me af wat ik dan meer aan belasting mag betalen, ik blijf lekker door sparen, en wie weet kan ik met vervroeg pensioen en vestig ik me gewoon ergens in Azie.

Maar pensioen fonds vertrouw ik niet, dus lekker sparen aan lage rente van %2,51 of andere mogelijkheid is beleggen in Obligaties dat is zeer veilig heb ik gehoord, maar ik wil me geld niet voor 10 jaar kwijt zijn, dus blijf nog variabel sparen.
Ok, tja het is een lastige keuze voor jou. Maar werken heeft natuurlijk veel voordelen, zo gaat je sociale leven er in elk geval een stuk op vooruit, want je komt in contact met collega's, en die kunnen weer vrienden worden etc.

Van de andere kant, nu ben je volledig afhankelijk van de staat, als je een geschikte baan zou vinden, dan is het toch een fijn gevoel dat je zelf voor je eigen geld werkt. Dat reist ook wat prettiger lijkt me. En net wat Jenny zegt, het staat een stuk beter op je CV dan dat je er op moet zetten dat je werkloos bent. Waarom zou je tijdens een gesprek vertellen dat je een uitkering hebt? Niemand die er naar vraagt, zeker niet als je aangeeft dat je nog thuis woont. Waarom solliciteer je niet gewoon bij de Media Markt of een andere computerzaak? Als je er zoveel vanaf weet, dan pas je er prima tussen lijkt me.

Obligaties en vooral staatsobligaties werden altijd gezien als veilige belegging, maar vele duizenden zijn de afgelopen jaren ook hiermee het schip in gegaan door zich obligaties in hypotheekschulden aan te laten smeren. Staatsobligaties? De VS en Griekenland staan op de rand van de afgrond, wie volgt?

Als je geen kaas hebt gegeten van financiële producten, begin dan niet met de winstpakkers waar de banken je mee om de oren smijten. Zet je geld op een normale direct opneembare spaarrekening, en ok de rente is laag, maar je hebt wel de grootste zekerheid.
Anonymous Seeker GUESTS
tijn1980 schreef:
Seeker schreef:

Ok, tja het is een lastige keuze voor jou. Maar werken heeft natuurlijk veel voordelen, zo gaat je sociale leven er in elk geval een stuk op vooruit, want je komt in contact met collega's, en die kunnen weer vrienden worden etc.

Van de andere kant, nu ben je volledig afhankelijk van de staat, als je een geschikte baan zou vinden, dan is het toch een fijn gevoel dat je zelf voor je eigen geld werkt. Dat reist ook wat prettiger lijkt me. En net wat Jenny zegt, het staat een stuk beter op je CV dan dat je er op moet zetten dat je werkloos bent. Waarom zou je tijdens een gesprek vertellen dat je een uitkering hebt? Niemand die er naar vraagt, zeker niet als je aangeeft dat je nog thuis woont. Waarom solliciteer je niet gewoon bij de Media Markt of een andere computerzaak? Als je er zoveel vanaf weet, dan pas je er prima tussen lijkt me.

Obligaties en vooral staatsobligaties werden altijd gezien als veilige belegging, maar vele duizenden zijn de afgelopen jaren ook hiermee het schip in gegaan door zich obligaties in hypotheekschulden aan te laten smeren. Staatsobligaties? De VS en Griekenland staan op de rand van de afgrond, wie volgt?

Als je geen kaas hebt gegeten van financiële producten, begin dan niet met de winstpakkers waar de banken je mee om de oren smijten. Zet je geld op een normale direct opneembare spaarrekening, en ok de rente is laag, maar je hebt wel de grootste zekerheid.
Ik heb al bij MediaMarkt gesolliciteerd ik werd niet aangenomen, wat ik vreemd vindt omdat personeel daar toch geen verstand van heeft wat ze verkopen.
Tikva Tikva Power Users
Seeker schreef:
[Ik heb al bij MediaMarkt gesolliciteerd ik werd niet aangenomen, wat ik vreemd vindt omdat personeel daar toch geen verstand van heeft wat ze verkopen.
Verstand van zaken is niet het enige waar werknemers opletten. Een verkoper bij de media markt moet bijvoorbeeld ook vriendelijk zijn, goed kunnen luisteren en doorvragen, cross-selling.

Zou een een baan zonder klantencontact niet beter voor je zijn.

En er is inderdaad altijd genoeg vrijwilligerswerk te doen.
Anonymous Seeker GUESTS
Tikva schreef:
Seeker schreef:
[Ik heb al bij MediaMarkt gesolliciteerd ik werd niet aangenomen, wat ik vreemd vindt omdat personeel daar toch geen verstand van heeft wat ze verkopen.
Verstand van zaken is niet het enige waar werknemers opletten. Een verkoper bij de media markt moet bijvoorbeeld ook vriendelijk zijn, goed kunnen luisteren en doorvragen, cross-selling.

Zou een een baan zonder klantencontact niet beter voor je zijn.

En er is inderdaad altijd genoeg vrijwilligerswerk te doen.
Jawel een baan zonder klantencontact is zeker beter, ik heb wel iets goeds op mijn cv staan van sociale werkplek, ik zat als stagiaire in de belangrijkste groep, best grappig, ik denk als ik er toen der tijd voor betaald gekregen had ik niet zulke frustraties gehad.

Ik heb ook eens zo'n baantje als fundraiser gehad, en dat verdiende goed, maar stopte wel na 3 weken omdat je er echt niet vrolijk van werd. En nu ben ITIL citified lol, en komende week dan een Windows examen, maar Windows dat ligt me echt totaal niet en ik zie me er ook geen werk in krijgen zonder praktijk ervaring op te doen. Van vrijwilliger werk wordt je niet echt rijkere, dan heb ik nog steeds mij wao-jong, die hou ik ook als ik werk maar dan wordt ie bevroren, als ik werkloos wordt dan krijg ik hem weer.

@tijn1980

Variabele sparen met vrij opneembaar brengt meer op dan vast sparen, vooral bij leaseplanbank waar ik nu al mijn geld heb staan, ze keren elke maand de rente uit en dan krijg je rente op rente effect, wat je gewoon in spaarcaculator als maandelijkse bijstorting berekend en dan heb je meer rente dan met vast sparen aan 4%, best vreemd dat 2,51% meer oplevert met maandelijkse rente uitkering dan 4% met jaarlijkse rente uitkering.
Jenny Jenny Power Users
Seeker schreef:
En nu ben ITIL citified lol, en komende week dan een Windows examen, maar Windows dat ligt me echt totaal niet en ik zie me er ook geen werk in krijgen zonder praktijk ervaring op te doen. Van vrijwilliger werk wordt je niet echt rijkere, dan heb ik nog steeds mij wao-jong, die hou ik ook als ik werk maar dan wordt ie bevroren, als ik werkloos wordt dan krijg ik hem weer.
Is geld het enige wat telt?

Bij het doen van vrijwilligerswerk doe je werkervaring op, wat je kan helpen bij het vinden van een volgende baan. Je leert mensen kennen, en ook dit sociale netwerk kan je verder helpen op de arbeidsmarkt. Bovendien doe je wat, waardoor je je vast nuttiger voelt binnen de maatschappij. En je HELPT mensen met het doen van vrijwilligerswerk, dus ook anderen worden er beter van.

Ik heb vorig jaar een aantal maanden een WW uitkering gehad, en ik ben maar wat blij dat ik weer aan het werk ben! En dat is niet eens omdat ik nu zoveel meer geld krijg dan met die uitkering, aangezien het me helaas niet gelukt is om een fulltime baan te vinden.
Anonymous Seeker GUESTS
Jenny schreef:
Seeker schreef:
En nu ben ITIL citified lol, en komende week dan een Windows examen, maar Windows dat ligt me echt totaal niet en ik zie me er ook geen werk in krijgen zonder praktijk ervaring op te doen. Van vrijwilliger werk wordt je niet echt rijkere, dan heb ik nog steeds mij wao-jong, die hou ik ook als ik werk maar dan wordt ie bevroren, als ik werkloos wordt dan krijg ik hem weer.
Is geld het enige wat telt?

Bij het doen van vrijwilligerswerk doe je werkervaring op, wat je kan helpen bij het vinden van een volgende baan. Je leert mensen kennen, en ook dit sociale netwerk kan je verder helpen op de arbeidsmarkt. Bovendien doe je wat, waardoor je je vast nuttiger voelt binnen de maatschappij. En je HELPT mensen met het doen van vrijwilligerswerk, dus ook anderen worden er beter van.

Ik heb vorig jaar een aantal maanden een WW uitkering gehad, en ik ben maar wat blij dat ik weer aan het werk ben! En dat is niet eens omdat ik nu zoveel meer geld krijg dan met die uitkering, aangezien het me helaas niet gelukt is om een fulltime baan te vinden.
Bij mij wel, ik ga ervan uit dat je niet kost en in woning in Afrika vergoed kreeg of wel? Uiteraard geweldig om vrijwilligere werk in buitenland te doen, vooral als dat ook nog op kosten van andere is, maar ik heb vroeger ooit vrijwilliger werk gedaan, en dat deed ik omdat ik leuk vond om in dat cafe te werken, dus ik kreeg 1 penningen en dat was het dan. Maar vindt maar leuk vrijwillgere werk, buiten 1 daagse events waar je kunt helpen.

De reden dat alleen geld telt is omdat ik dat hard nodig heb, dus als ik 8 uur per dag lig te verdoen voor niks, dan had in die 8 uur ook geld kunnen verdienen op wat voor manier dan ook, ik zou bijvoorbeeld wel spullen op internet willen verkopen, maar ik zie dat niet slagen met de concurrentie en de gierigheid van Nederlanders, ik wou dan spullen goedkoop importeren en dan verkopen in nl, helaas gaat dat niet want zodra je op ebay zoekt zie je al dat het uit UK even duur of goedkoper is.
MODERATOR AAN HET WOORD:
Zullen we weer een beetje on topic gaan?? Het geklets over Seekers privé problemen om aan geld te komen en de reacties daarop helpen het originele onderwerp niet echt.
Alvast bedankt voor de medewerking.

voor het geval mensen het niet meer weten. Het onderwerp is: Hoe zet je reizen op je cv? 😉
Jenny Jenny Power Users
Volgens mij zijn de meeste opties over 'reizen op het CV' wel genoemd.

- zeggen dat je zelfstandig rondgereisd hebt
- sommigen verwijzen naar een blog, maar daar ben ik zelf nooit zo happig op
- wanneer je reizen combineert met vrijwilligerswerk kun je dat uiteraard ook melden (dat staat zelfs best goed op je CV is mijn ervaring!)
- je kan ook spreken van een 'sabbatical/gap year'

Ondanks dat vrijwilligerswerk in het buitenland meestal niet gratis is, zie ik het als een waardenvoile investering. Ik heb er een hoop van geleerd wat lesgeven betreft (en wat me goed van pas komt in mijjn huidige functie), over mezelf en over andere culturen. Van vrijwilligerswerk in NL kan je net zo goed een hoop leren, en ik vind het jammer dat het doen van vrijwilligerswerk niet meer wordt gepromoot in onze samenleving (al wordt er tegenwoordig een begin gemaakt door de socale stages op middelbare scholen).
ik ben een beetje aan het solliciteren....voor het geval het nog beroerder word in de reisbranche door vulkanen ofzo.
Merk toch dat mijn CV echt heel veel bedrijven afschrikt. Op mijn CV staat sinds 2004 alleen maar reizen en werk in de reisindustrie maar ik krijg echt overal verschrikt commentaar terwijl ik voor die tijd leuke functies op mijn CV heb staan.
Voor de uitzendburo's moet ik motivaties schrijven waarom ik wél een normale baan zou willen en dat ik plechtig beloof nooit meer reislustig te worden enzo.
Ik word afgewezen omdat men denkt dat ik nooit lang ga blijven, dat ik me ga vervelen etc. Zelfs als ik uitleg dat ik verzadigd ben qua reizen en me prima kan redden met gewone vakanties.

ik heb nu 3 cv's: eentje met alle reizen er uitgebreid op voor sollicitaties in de reisbranche
eentje waar op staat: wereldreis met vrijwilligerswerk, werk en studie. ik noem alleen continenten en omschrijf het werk.
en eentje waar op staat : wereldreis met vrijwilligerswerk, werk en studie
Jenny Jenny Power Users
bolletjeom schreef:
Voor de uitzendburo's moet ik motivaties schrijven waarom ik wél een normale baan zou willen en dat ik plechtig beloof nooit meer reislustig te worden enzo.
Ik word afgewezen omdat men denkt dat ik nooit lang ga blijven, dat ik me ga vervelen etc. Zelfs als ik uitleg dat ik verzadigd ben qua reizen en me prima kan redden met gewone vakanties.
Is de financiele onzekerheid in de reisbranche (weinig werk) en de belachelijk lage salarissen (weinig geld) niet voldoende argument om te blijven? (geld = op...)

ik stuit ook op veel vragen omdat ik overweeg een opleiding (flink) onder m'n niveau te doen. maar de opleiding op niveau kan ik niet bekostigen..... de meeste opleidingsinstanties waarderen de eerlijkheid en snappen m'n standpunt. je kan toch aangeven dat je meer wil verdienen?
ik geloof dat de gemiddelde werkgever hoopt op een sollicitant die ervan droomt op bij hen te werken en niet op een sollicitant die alles best vind zolang het maar betaald.
Ik geef wel aan dat het financieel gewoon niet haalbaar is om dit werk lang te blijven doen en dat ik het na jaren op een houtje bijten zat ben en ook wel eens lekker uit eten wil omdat ik het kan betalen. Ik noem het dus wel. Maar ze zijn allemaal nogal bang dat ik het werk niet leuk ga vinden.
Dexter Dexter Power Users
Ik begrijp het punt, en het is ook mijn 'grootste angst' om nogmaals een langere reis te maken. Feit is gewoon dat de meeste mensen in huisje-boompje-beestje denken; ik denk dat je echt geluk moet hebben bij een werkgever waarvan de manager het begrijpt en je een kans wilt geven. Wij denken: een reiziger heeft veel van de wereld gezien, zich op andere punten ontwikkeld en staat zelfstandig en stevig in het leven. Zij zien: flierefluiter die lekker is gaan reizen en genieten, bang om zich te binden, losbandig is en moeilijker om in een keurslijf te proppen.

Ideaal zou zijn een baan waarbij je bv 2-3 maanden per jaar weg kan (bijvoorbeeld door seizoensinvloeden), of als allerbeste: eigen baas waarbij je die vrijheid hebt (lees bijvoorbeeld de 4hour workweek).
Ideaal zou zijn een baan waarbij je bv 2-3 maanden per jaar weg kan (bijvoorbeeld door seizoensinvloeden),
ZOOO!!!! dát zou echt perfect zijn!! Ik wil bijna betalen om zo'n baan te vinden...hahaha.

ik kreeg ook als tip mee van een intercedente om te melden dat ik niet nu thuis ga zitten omdat het tijd is voor de kinderwens. "men" mag daar niet naar vragen maar ze denken het wel: vrouw, 37, wil in 1 keer thuis blijven bij echtgenoot....dat zal wel babytjes worden binnen nu en een jaar ofzo
zaratoestra zaratoestra Power Users
tis inderdaad niet evident. ik was werkloos sinds april 2009 en toen ik in maart 2010 op sollicitatiegesprek ging waren ze al achterdochtig. ik vertelde eerlijk dat ik eerst ons huwelijk wilde regelen in juli omdat ik punctueel ben en graag alles tot in de puntjes in orde heb. 😁
en in september we 1 maand op reis gingen.
nadien heb ik pas gesolliciteerd voor jobs zoals mijn vorige baan was en later pas voor functies die breder waren dan mijn vorige functie.

nu begin ik morgen aan mijn derde baantje in dezelfde sociale voorziening maar wel telkens op andere plekken. nu loopt het tem september.
wat superleuk is [qua bezigheid en ook financieel]
nu hoorde ik vorige week dat er 3 collegas van mij op pensioen gaan [juli,september en december volgend jaar]
net het jaar dat wij aan het reizen zullen zijn. klote
ok,rationeel gezien is het niet zeker dat ik dan de job zou hebben,maar in een bedrijfje met 15 werknemers waar er 3 op pensioen gaan zou dit wel haalbaar zijn.

ik kon eigenlijk niets degelijks toevoegen aan dit topic, maar bedoel gewoon dat er tegenwoordig zo een onzekerheid is en ze eisen zoveel van de werknemers.
flexibilteit qua uren en vrijaf en wissels enzo, rijbewijs en eigen auto, niet teveel uitgesproken interesses waar je benen kan breken ofzo, niet echt kinderwens,...

verschrikkelijk. om als 'kassierster' in okay warenhuis te werken moet je psychotests doen,gesprek,vaardigheidstest en dit alles in 3 rondes. komaan is toch niet normaal meer he.

rudi alvast veel succes met het solliciteren. thumbs up

groetjes ellen
LaosFan LaosFan Power Users
Ik heb mijn reizen ook op mijn C.V. staan. Ik heb al wel een paar keer vragen en opmerkingen hier over gehad en sommigen lijken bang dat je snel weer weg bent. Vaak vinden ze het ook erg interessant en willen ze er meer over weten.
marco polo marco polo REGISTERED
Ondertussen weer zeven maanden terug van de reis. Uiteindelijk heb ik de reis niet op mijn CV gezet maar wel in de begeleidende brief. Eerste brief is 4 januari verstuurd en per 1 maart heb ik weer een baan.
Mocht ik weer gaan solliciteren dan zou ik de reis wel op mijn CV zetten omdat ik anders echt een 'gat' heb. Nu kon ik in ieder geval mijn CV afsluiten met werkervaring.
Eigenlijk heeft de reis wel geholpen om mijn huidige baan te accepteren want ik werk nu in Duitsland. Voor de reis weet ik niet of ik zo'n stap zou hebben genomen. Bij terugkomst had ik een sterk 'is dit alles' gevoel en heeft de baan in Duitsland me wel geholpen om het avontuurlijke gevoel voort te zetten.
Anyway, dank voor de reacties op mijn vraag!
loesopreis loesopreis Power Users
Een andere vraag in deze strekking: Wat doe je tijdens solliciteren met je reisblog?

De verhalen van mijn reizen staan openbaar op weblogs. Veel plezier van gehad, en medereizigers hebben er nog steeds profijt van. Ik zet reizen op mijn cv, maar bewust niet mijn weblog. Toch zal een beetje creatief werkgever al googlend mijn verhalen en foto's uit Verweggistan kunnen vinden. En direct een beeld vormen, wat niet het geval is als ze alleen mijn brief met cv lezen.

Wat vinden jullie, is het een probleem als een toekomstige werkgever op je reisverhalen stuit? Of kan dat juist positief werken?
tja. Ik zet het niet op mijn CV
Verder probeer ik mijn naam uit mijn blog en website te houden. Maar dat is niet helemaal gelukt. Tegenwoordig zijn ze heel goed in googelen en vinden ze echt vanalles over je. Ik vind het eigenlijk niet al te schokkend wat ik op het internet vind als ik mijn naam in tiep. 1 vind ik wel "erg". In 2003 heb ik advies gevraagd aan een buro voor anticonceptie en die mail komt dus naar boven. Dat was een MAIL en niet een publieke vraag want anders had ik niet mijn volledige naam genoemd.
Wel is positief dat er 2 goede doelen die ik heb gesteund naar boven komen, dat 2 websites me bedanken voor mijn inbreng en dat er een link staat naar een artikel in het AD waarin ik genoemd ben.
Verder komen er ook allemaal dingen naar boven van mensen met dezelfde naam waar ik niets mee te maken heb. Ik zie dat ik fantastisch kan fotograferen en iets met een steenfabriek doe, ik ben landschapsarchitect, en verder win ik wel eens wat met voetbal 😎

maar goed, als ze willen lezen dan doen ze hun best maar. als ze me daarom niet willen....dan scheelt mij dat weer verloren tijd voor een sollicitatiegesprek.
klaartjedj klaartjedj REGISTERED
Ik heb mijn reizen niet op mijn CV gezet, maar ik heb wel de vaardigheden er op gezet die ik heb opgedaan op mijn vakanties. Dingen zoals 3 weken survivalen in je eentje in Zuid-Amerika en de dingen die je daarbij geleerd hebt kunnen denk ik wel van toegevoegde waarde zijn. Ook in de sollicitatiebrief kun je kort uitleggen waarom je er een langere periode uit bent geweest. Ik zou het in ieder geval niet verzwijgen.
  • 75

Jump To

/9999