Kosten backpacken Midden-Amerika

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
SimonL

Kosten backpacken Midden-Amerika

Bericht door SimonL »

Beste mensen,

Er zijn al wat topics over de kosten van het backpacken in Midden Amerika geweest, maar deze zijn alweer een beetje gedateerd. Vandaar dat ik er een 2011 topic over open.

Ik wil vanaf oktober 2011 voor 4 maanden gaan reizen (backpacken). Ik twijfel heel erg tussen Midden-Amerika en Zuid-oost Azië. Deze twijfel heeft vooral te maken met het kostenplaatje, Azië is natuurlijk veel goedkoper. Maar hoe duur is Midden-Amerika eigenlijk? Daarnaast spelen voor mij ook zaken mee als veiligheid en het feit dat ik alleen ga reizen. (het is mijn eerste echte backpack ervaring)

Mijn plan is om te beginnen in Costa Rica (daar spaanscursus) en van daaruit richting Mexico te reizen. (eventueel eerst via Panama). Zoals eerder aangegeven ga ik backpacken en hoef ik niet in luxe hotelkamers te slapen of te eten bij dure restaurants. Zijn er mensen die een prijsindicatie kunnen geven voor wat je per dag kwijt bent?

- Hostel
- Eten/drinken
- Activiteiten (trekking, surfen, national parks incl. gids ed.)
Laatst gewijzigd door SimonL op 13 jun 2011 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Kosten backpacken Midden-Amerika

Bericht door Tikva »

Je kiest ook wel gelijk het duurste land uit. Costa Rica is duur, als het je om je budget gaat dan kan je beter een talencursus doen in Nicaragua dat zal je al heel veel schelen.

Ik heb geen recentere prijs informatie voor je als wat je kunt vinden in de al door jouzelf genoemde topics en wat bij de reisinformatie van de betreffende landen staan. Maar mijn ervaring is dat het niet opeens veel duurder of goedkoper wordt (tenzij het komt door de dollarkoers).
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
SimonL

Bericht door SimonL »

Bedankt voor je reactie Tikva!

Ik heb mij intussen helemaal ingelezen en besloten dat ik naar Midden-Amerika ga!

Ik wil beginnen in Guatemala, daar 2 weken een spaanscursus doen en dan van daar naar het zuiden reizen. Ik heb in totaal ongeveer 4 maanden (flexibele terugreis data) en zit een beetje in dilemma met het einde van mijn reis.

Momenteel heb ik twee keuzes: of ik vlieg terug vanuit Panama City of ik vlieg terug vanuit Bogota. Ik ga een flexibel ticket boeken waardoor ik de datum + stad nog kan veranderen (ook in andere steden), maar dit kost dan wel 50€. Het liefst boek ik het dus meteen gewoon goed :)

Tijdens mijn reis wil ik de meeste tijd doorbrengen in guatemala, honduras en nicaragua. Dit vooral vanwege de kosten en omdat ik vaak lees dat de bezienswaardigheden in deze landen vergelijkbaar zijn met Costa Rica en Panama. Uiteraard wil (en moet) ik door Costa Rica om in Panama te komen. Maar ik wil daar dus niet teveel tijd doorbrengen.

Nu dus mijn vraag aan jullie: is het realistisch om deze reis in 3 tot 3,5 maanden te doen? Als dat zo is kan ik namelijk nog ongeveer 2 weken in Colombia reizen en dan vanuit Bogota terugvliegen. De oversteek vanuit Panama naar Colombia zou ik dan waarschijnlijk per boot doen. (is duur, maar volgens mij wel de moeite waard?? en de kosten die ik hier maak spaar ik dan natuurlijk uit door maar kort in het relatief dure Costa Rica/Panama te verblijven)

What say you? :)
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

De kosten voor Panama vielen mij alleszins mee, maar het is zonder twijfel duurder dan Nicaragua en Honduras.

het is mogelijk Costa Rica door te reizen in 1 dag, maar het is wel moeilijk. Ik heb er twee dagen over gedaan :)

In totaal heb ik 5 maanden in midden amerika gezeten en ik heb me nooit verveeld. Dit is een lange tijd en ik ben veel mensen tegen gekomen die alles in een maand wilden zien, het is maar net welke afweging je wilt maken. Colombia is ook een fantastisch land, 7 weken was nog veel te kort om dat te doen. De boottocht van Panama naar Cartagena via de San Blas eilanden schijnt geweldig te zijn, ik heb het om financiele redenen niet gedaan.

Ik had ook verschillende afspraken staan die me voort hebben gedreven, als ik er naar terug kijk heb daar af en toe spijt van. Zo heb ik op sommige plekken te veel tijd besteed om te wachten op mensen en heb ik op andere plekken niet genoeg tijd kunnen besteden om op tijd ergens anders te zijn. Als je voor 50 euro de totale vrijheid kunt kopen om te kunnen anticiperen op onverwachte (positieve of negatieve) ervaringen dan is dat eigenlijk helemaal niet veel geld.

Een reis is gewoon niet goed te plannen, dus persoonlijk zou ik de vrijheid houden mijn terugvlucht pas op het laatste moment te boeken en die 50 euro bij te betalen.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik heb zelf in iets meer 3 maanden door midden-amerika gereisd en toen ook Mexico stukje en Belize gedaan en niet costa rica en panama. Dus ik zou denken dat het wel kan. Die periode is zeker niet genoeg om alles te zien maar wel om genoeg tijd te hebben voor de bekende plekken in de landen en af en toe wat anders. We hebben bijvoorbeeld ook gewoon 10 dagen alleen maar gedoken in Honduras.

Ik vraag me alleen af of 2 weken niet heel kort is coor colombia, aan de andere kant als je het doet voor de bootreis dan zou je daar voor kunnen kiezen. Die bootttocht staat nog wel hoog op mijn wensen lijstje.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
SimonL

Bericht door SimonL »

2 weken is inderdaad veel te kort voor Colombia!

Ik heb ervoor gekozen toch vanuit Bogota ipv. Panama city terug te vliegen omdat ik echt heel veel goede dingen over die boottocht hoor. Daarnaast hoor ik ook enorm positieve verhalen over Colombia, dus ik dacht; als ik dan toch in de buurt bent... :@

Misschien heb ik ook wel een beetje last van het 'ik kom er voorlopig niet meer, dus ik moet heel veel zien!' syndroom 8)7
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

2 weken Colombia kan wel hoor....als je maar keuzes maakt. 10 dagen Caribischs kust + nachtbus naar Bogota en paar dagen Bogota is niks mis mee. Flexibel ticket voor 50 Euro extra is niks! Waar heb je dat gevonden....?

Weet niet precies wat je budget is, maar met 10 Euro voor een hostel en 10 voor eten zou je een eind moeten kunnen komen (weet huidige prijzen ook niet precies). Daar komen dan nog excursies, vervoer, en en evt. alcoholische versnaperingen bij.
SimonL

Bericht door SimonL »

Via Kilroy Travels en dan ticket bij Iberia. Eerste keer veranderen is straks 50€, daarna mag je nog wel een aantal keer maar dan kost het 170€.

Ik moet nog wat meer verdienen maar ik mik op een budget van 55-60$ per dag. Zou genoeg moeten zijn toch?
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ja, gemiddeld 40 Euro ofzo per dag moet lukken in die contreien (ex heen- en terugvlucht dus).
pindakase
Reiziger
Contacteer:

Bericht door pindakase »

Budget voor centraal amerika hadden wij op 30 euro pppd. Daar is makkelijk aan te houden. Wij hadden overigens nog een extra 'potje' om duiken te maken (we hadden een financiele meevaller vlak voor vertrek die we dus voor het duiken opzij hadden gezet). Dus duiken zat niet in dat budget. Die 30 euro was luxe in Guatemala, Nicaragua en Honduras. Het budget is te doen in Mexico en Costa Rica en krap in Belize.

Goede keus om toch Colombia te doen, vond het echt fantastisch. Neem aan dat je het hebt over die 5 daagse tocht vanuit Colon naar Cartagena? Heb die zelf niet gedaan, maar alleen maar goede verhalen over gehoord. Zelf ben ik ruim 5 weken in Colombia blijven hangen en dat was nog veel te kort, dus 2 weken... In midden Amerika waren wij 3 maanden, maar ook met Mexico en Belize dus. We hadden geen tijd meer voor Zuidelijk Costa Rica en Panama. Zoals Jos en de andere al zeiden is er genoeg te doen, te zien en beleven in Centraal Amerika.
Plaats reactie