Foto's gemaakt in RAW maar met met verkeerde instellingen

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Plaats reactie
Erik
Site Admin

Foto's gemaakt in RAW maar met met verkeerde instellingen

Bericht door Erik »

Weer even een vraagje voor de fotografen op dit forum. Wanneer je een foto gemaakt hebt in RAW maar met een te hoge ISO waarde hebt gefotografeerd kun je dit (ISO) dan nog in je RAW bestand aanpassen?

Om de een of andere reden heb ik op een moment mijn ISO niet terug gezet en niet gemerkt terwijl deze erg hoog stond.
Nienke Krook
Reisexpert
Contacteer:

Re: Foto's gemaakt in RAW maar met met verkeerde instellinge

Bericht door Nienke Krook »

Je kunt het niet meer aanpassen maar met Photoshop wel corrigeren (zonder zo'n programma heb je sowieso weinig aan RAW). De nieuwste Photoshop heeft een optie waarmee je de korrelligheid vrij goed kunt verminderen, dit is handig als je bijvoorbeeld een te hoge iso hebt gebruikt.
http://www.thetraveltester.com [verhalen en tips over betekenisvol en onafhankelijk reizen] | binnenkort: downundertrip.com [expert tips voor je eerste Australië bezoek]
DennisR
Reiziger
Contacteer:

Bericht door DennisR »

De ISO kan je idd niet meer aanpassen achteraf, maar zolang je geen overbelichte plekken in de foto hebt kan je het wel corrigeren in de ras editor. Overbelichte plekken wil zeggen dat deze pixels geen data bevatten en je er dus ook niks meer mee kunt. Als je op manueel werkt is het belangrijk dat je in het begint altijd even je instellingen allemaal naloopt en goed zet voor de betreffende gelegenheid. Ik heb deze fout in het begin ook wel eens gemaakt.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik heb zojuist een aantal foto's geprobeerd aan te passen maar soms krijg je dan inderdaad de korreligheid. Maar dat is pas wanneer je exterme wijzigingen gaat maken.

@Nienke welke optie is dat in photoshop? Dan ga ik dat eens uitzoeken.

Het verbaast me dat je met zo'n hoge iso soms nog best okay foto's kunt maken. (het verbaast me nog meer dat ik het niet heb opgemerkt :) )

Heb nu pas voor de eerste keer in RAW de foto's gemaakt en moet zeggen dat er een wereld voor me open gaat :)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Volgens mij staat hij onder 'masks' en dan 'reduce noise'. Er zijn verschillende opties, zelf gebruik ik meestal 'luminescent'. Pixels die afwijken van de achtergrond worden afgevlakt (heel kort samengevat ;)).
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Nienke Krook
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nienke Krook »

Ik heb na een seminar van Mark Galer, dé photoshop man, gelijk de CS5 bijbel gekocht. Pfff dan kom je erachter hoe weinig je eigenlijk van fotobewerking weet (maar gelukkig ook hoe ontzettend veel er mogelijk is!) Ik ben er nog niet echt voor gaan zitten, maar de korreligheid krijg je idd met noise reduction weg. Het is een heel gepriegel soms, beetje meer van dit, beetje minder van dat.... Maar wel leuk om te doen en te zien dat je superstrakke platen kunt krijgen...
Binnenkort toch maar eens serieus erin duiken :)

Tijdens dat seminar (dat vooral ging over het hebben van een "non-destructive workflow", het bewerken van foto's zonder aan het bronbestand te zitten) was zijn eerste slide deze trouwens:
Afbeelding
Slik!
http://www.thetraveltester.com [verhalen en tips over betekenisvol en onafhankelijk reizen] | binnenkort: downundertrip.com [expert tips voor je eerste Australië bezoek]
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Met Photoshop kan heel veel, maar een goede foto komt nog altijd uit de camera, en NIET uit de computer. Zorg dat je instellingen goed zijn, zodat je zo min mogelijk de foto's hoeft te verscherpen, ruis hoeft de verwijderen, en de belichting al zo goed mogelijk is (al valt er met RAW wel het een en ander te redden). Een slechte foto zal in PS nooit een fantastisch foto worden, al kun je wel een prachtige foto nog een fikkie beter maken.

Sommige mensen raken overdonderd door de mogelijkheden van PS, en beginnen lukraak te bewerken. Vraag je echter eerst of wat je wilt laten zien, en hoe me dat het best kunt bereiken. Wil je laten zien wat het oog ziet, of wil je je foto tot kunst verheven? Met beide is natuurlijk niets mis, als je maar weet wat je doet! Er zijn mensen die een foto maken van een prachtig landschap, en dan de kleuren zo bewerken dat je hele hoge saturaties en contrasten krijgt. Die stijl is misschien mooi voor een foto in een flitsende stad, maar past dat bij een sereen landschap? Door de vibrance omlaag te gooien (ik kom ff niet op de NL term...), oogt een foto oud. Ziet leuk uit bij mijn foto's van Tsjernobyl, maar het zou de sfeer in een flitsende disco teniet doen. Ik vind dat foto's te vaak verkeerd bewerkt worden. Kwestie van smaak natuurlijk. Maar verdiep je ook hier eens in!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

ISO is het laatste knopje waar je moet aankomen op je camera. Liever nog een statief gebruiken en een langere sluitertijd dan de ISO omhoog te schroeven. Al zijn de betere camera's toch wel erg goed aan 't worden in hun prestaties op dat vlak.
In CS kan je bij 'filters' inderdaad 'ruis verminderen' want dat is het grote neveneffect van een te hoge ISO, vooral in de donkere delen van een foto. Er bestaan ook andere ruisfilters zoals Noise Ninja e.d. Zelf ben ik erg tevreden van Dfine van de Nic software die bij mij als plug-in op CS staat.
Niet vergeten dat je als eerste stap ook al ruisreductie kan toepassen in de Raw convertor.
marcellus

Bericht door marcellus »

Hai Erik, als je je RAW bestand opent via Bridge (onderdeel van photoshop cs4 of 5 ) dan kom je in je Rawfile converter.
Je ziet dan naast je beeld(foto) meestal aan de rechter kant een kolom met bovenin je histogram van dat beeld.
Daar onder zie je diverse icoontjes met oa Basic , Tone curve en Detail.
Als je het icoontje "Detail" aanklikt dan zie je een optie om je scherpte aan te passen in het Rawbeeld en om je ruis (noise) aan te passen.
Daarmee kan je in eerste instantie beter de hoeveelheid ruis proberen weg te werken omdat je daar nog in een Raw digitaal bestand aan het werk bent en daardoor geen kwaliteit verliest.
Je kan idd ook de ruis weg werken in photoshop onder filters > noise > reduce noise ......
Er is ook een manier om ruis weg te werken in je kanalen rood-groen-blauw maar dit is wat lastiger uit te leggen.
Wat soms ook goed werkt is om de ruis aan te pakken door er een lichte onscherpte op te zetten, ook weer via je filters... dat geeft het beeld een wat zachtere sfeer... ff uitproberen zou ik zeggen... enne wel telkens in lagen werken he, zodat je altijd nog terug kunt of die laag nog kan aanpassen.
succes
Plaats reactie