Backpacken in de jaren 90

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Matthijs

Backpacken in de jaren 90

Bericht door Matthijs »

Beste forumlezers,

Ik ben op het moment bezig om een script te schrijven en een belangrijk gedeelte van het verhaal speelt zich af in het Australie van de jaren 90 door de ogen van een backpacker.

Ik zou graag van mensen die in die tijd daar aan het rondtrekken waren, willen weten hoe het er aan toeging toen. Zijn er grote verschillen met de manier van nu, waren er bepaalde onderdelen die typisch voor die tijd waren?
Waren de backpackers andere mensen?

Ik zou graag een zo realistisch mogelijk beeld willen maken en hoop dat ik op de steun van de backpacker community kan rekenen. Ook als je mensen kent met misschien verhalen over die tijd of Australiers die werkzaam zijn in de toerism.

Basically ben ik met elke informatie al dolblij.
Jenny
Reisexpert

Re: Backpacken in de jaren 90

Bericht door Jenny »

Ik heb nog nooit door Australie gereisd, dus over dat deel van de reis kan ik je weinig vertellen.

Groot verschil tussen de jaren 90 en nu is natuurlijk de communicatie en informatievoorziening.

In de jaren 90 begon de mobiele telefonie net op te komen, maar heel veel mensen hadden nog geen mobiele telefoon. Het 24/7 bereikbaar zijn wat veel backpackers nu belangrijk vinden was er toe nog niet. Ook was internet voor veel mensen nog redelijk nieuw, dus het intensieve mailcontact wat mensen tegenwoordig hebben was toen veel meer beperkt. Skypen was ook niet mogelijk. Ook omdat indertijd nog lang niet iedereen internet thuis has. (Al is dat in de loop van de jaren 90 uiteraard gegroeid.) Je had minder contact met het thuisfront.

Doordat internet minder was, liep ook de informatie overdracht anders. De wereld was groter en onbekender, er waren minder logs van reizigers waar je inspiratie op kon doen voor je reis. Je moest het doen met boeken, die natuurlijk veel minder actueel zijn. Tevens waren er geen fora om je vragen op te stellen: je moest het echt ZELF doen. Ik heb het idee dat heel veel mensen nu digitaal aan het handje genomen willen worden, en hun route van A tot Z uitpluizen en op internet laten goedkeuren. En dat dat hun duwtje in de rug is om daadwerkelijk te durven gaan. De oudere generatie is daadkrachtiger en heeft minder bevestiging nodig.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Daphne M

Qreply

Bericht door Daphne M »

Ik heb in de jaren 90 door Australie gereisd! Ik kom er nog regelmatig en de grootste verschillen zijn voornamelijk de bereikbaarheid met het thuisfront, met andere reizigers en goedkopere binnenlandse vluchten tegenwoordig. Toen was het steeds een verrassing als je weer bekenden tegenkwam, nu kun je van te voren afspreken. En de stapels post die je uit Nederland kreeg was natuurlijk een feest! Wil je meer weten mail me dan even.
Groetjes Daphne
Plaats reactie