Welke fotocamera kan ik het best meenemen?
Welke fotocamera kan ik het best meenemen?
Ik ga met mijn ouders rondtrekken door west USA. We gaan onder andere naar Bryce Canyon, Las Vegas, Carmel en San Diego. We gaan drie weken. Ik ben iemand die graag overal foto's neemt. Ik deed het altijd met de camera van mijn ouders. Dat was een compact camera met negen megapixels. Ik ben nogal technisch en kan dus overal makkelijk mee overweg.
Wie kan mij vertellen welke camera ik het best mee kan nemen?
Alvast bedankt.
Wie kan mij vertellen welke camera ik het best mee kan nemen?
Alvast bedankt.
Re: Welke fotocamera kan ik het best meenemen?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Het gaat er mij om welke camera. Dat staat daar niet duidelijk in.
de ideale camera verschilt van persoon tot persoon. je kan dus geen eenduidig advies geven.
(maar ik wil best een willeleurig merk roepen als je dat graag wilt?)
(maar ik wil best een willeleurig merk roepen als je dat graag wilt?)
De beste camera om mee te nemen is afhankelijk van wat je ermee wilt gaan doen en hoeveel je ervoor uit wilt geven.
Met spiegelreflex camera's kan je de beste foto's maken. Maar hier heb ik geen ervaring mee.
Vorig jaar zocht ik ook een digitale camera. Mijn doelstelling toen was een camera aan te schaffen die de beste kwaliteit foto's neemt. In mijn zoektocht (op internet) bleken twee typen te strijden om de titel voor 'beste digitale camera' t.a.v. kwaliteit foto's. Dit zijn de Canon G-serie en de Panasonic DMC-LX-serie. Op de verschillende forums en internetsites blijkt dat veel (profesionele) fotografen een van deze twee toestelen heeft voor de gevallen waar ze niet met al hun aparatuur aan de slag willen. Persoonlijke voorkeuren in de kleine verschillen bepaalde welke camera werd aangeschaft. Deze camera's kosten echter wel wat. (meer dan € 400,-)
Zelf heb ik de Canon G11 gekocht. Belangrijkste reden was vanwege zijn draai-scherm. Dit omdat ik relatief veel foto's maak waarbij ik de camera naar mijzelf richt voor groepfoto's of een portret met een mooie landschap op de achtergrond.
Op dit moment zijn de Canon G12 en de Panasonic DMC-LX5 de nieuwste modellen. In de onderstaande link kan je de verschillen zien.
http://snapsort.com/compare/Canon_Power ... ix_DMC-LX5
Het nadeel is dat deze digitale camera's relatief groot zijn. Je neemt ze niet zo maar mee wanneer je gaat feesten o.i.d.. Dit heeft mij doen bewegen om een compacte camera aan te schaffen. Dit is de Samsung PL150 geworden, welke ik een half jaar geleden voor €150,- heb gekocht. Dit omdat deze een extra LCD-scherm aan de voorkant heeft. Zo kan ik ook met deze camera gemakkelijk groepsfoto's en portretten maken. (zie onderstaande link) T.a.v. de kwalitieit van de foto's ben ik ook zeer tevreden met deze camera.
http://www.letsgodigital.org/nl/24669/samsung-pl150/
Zo kom ik toch terug op wat ik aan het begin vermelde. De beste camera voor jou is afhankelijk van wat je ermee wilt gaan doen en hoeveel je ervoor wilt uitgeven.
Succes met jouw zoektocht!
Met spiegelreflex camera's kan je de beste foto's maken. Maar hier heb ik geen ervaring mee.
Vorig jaar zocht ik ook een digitale camera. Mijn doelstelling toen was een camera aan te schaffen die de beste kwaliteit foto's neemt. In mijn zoektocht (op internet) bleken twee typen te strijden om de titel voor 'beste digitale camera' t.a.v. kwaliteit foto's. Dit zijn de Canon G-serie en de Panasonic DMC-LX-serie. Op de verschillende forums en internetsites blijkt dat veel (profesionele) fotografen een van deze twee toestelen heeft voor de gevallen waar ze niet met al hun aparatuur aan de slag willen. Persoonlijke voorkeuren in de kleine verschillen bepaalde welke camera werd aangeschaft. Deze camera's kosten echter wel wat. (meer dan € 400,-)
Zelf heb ik de Canon G11 gekocht. Belangrijkste reden was vanwege zijn draai-scherm. Dit omdat ik relatief veel foto's maak waarbij ik de camera naar mijzelf richt voor groepfoto's of een portret met een mooie landschap op de achtergrond.
Op dit moment zijn de Canon G12 en de Panasonic DMC-LX5 de nieuwste modellen. In de onderstaande link kan je de verschillen zien.
http://snapsort.com/compare/Canon_Power ... ix_DMC-LX5
Het nadeel is dat deze digitale camera's relatief groot zijn. Je neemt ze niet zo maar mee wanneer je gaat feesten o.i.d.. Dit heeft mij doen bewegen om een compacte camera aan te schaffen. Dit is de Samsung PL150 geworden, welke ik een half jaar geleden voor €150,- heb gekocht. Dit omdat deze een extra LCD-scherm aan de voorkant heeft. Zo kan ik ook met deze camera gemakkelijk groepsfoto's en portretten maken. (zie onderstaande link) T.a.v. de kwalitieit van de foto's ben ik ook zeer tevreden met deze camera.
http://www.letsgodigital.org/nl/24669/samsung-pl150/
Zo kom ik toch terug op wat ik aan het begin vermelde. De beste camera voor jou is afhankelijk van wat je ermee wilt gaan doen en hoeveel je ervoor wilt uitgeven.
Succes met jouw zoektocht!
Dat is een goede tip. Ik heb genoeg zakgeld, dus prijs maakt mij niks uit.
In dat geval, en aangezien je toch wil weten wat 'best' is en je nogal technisch bent : de D3X van Nikon of de 1D Mark IV van Canon.
Natuurlijk heb je aan de camera alleen niets. Een paar lichtesterke lenzen met vast brandpunt zijn dan ook een must have.
Duidelijk genoeg?
Graag gedaan hoor
Natuurlijk heb je aan de camera alleen niets. Een paar lichtesterke lenzen met vast brandpunt zijn dan ook een must have.
Duidelijk genoeg?
Graag gedaan hoor

Je hebt duidelijk al een idee dat een compact camera met 9mp niet genoeg is, uit eigen ervaring. De next step die mensen daarna nemen, en die voor de kwalitatief betere foto's gaan is dan volgens mij de spiegelreflex.
Mgoed, stap eens een mediamarkt oid binnen en ga eens camera's vasthouden. Weeg ze in je hand, pas ze in je daypack, vraag je af of je er overal mee wilt slepen, naar hoeveel feestjes wil je gaan? Ga je je storen aan het formaat of het gewicht? Vraag je af hoeveel pijn het doet als het ding gestolen word of stuk gaat etc. Dan vind je vanzelf welke camera je het beste mee kunt nemen.
Mgoed, stap eens een mediamarkt oid binnen en ga eens camera's vasthouden. Weeg ze in je hand, pas ze in je daypack, vraag je af of je er overal mee wilt slepen, naar hoeveel feestjes wil je gaan? Ga je je storen aan het formaat of het gewicht? Vraag je af hoeveel pijn het doet als het ding gestolen word of stuk gaat etc. Dan vind je vanzelf welke camera je het beste mee kunt nemen.
.:: Sapere Aude ::. - Horatius 20BC
Zolang je nog zakgeld krijgt
denk ik niet dat je een camera van enkele honderden euro's nodig hebt.
Als je altijd overal graag foto's maakt is een spiegelreflex ook niet handig want die sleep je niet zo makkelijk overal mee naar toe, alleen als je wat bijzonders gaat doen.

Als je altijd overal graag foto's maakt is een spiegelreflex ook niet handig want die sleep je niet zo makkelijk overal mee naar toe, alleen als je wat bijzonders gaat doen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Ik druk zelden foto's zo groot af dat ik daarwerkelijk 9 megapixels nodig heb. Voor de meeste afdrukken is 5 megapixels namelijk genoeg (als je bv een fotoalbum van Albeli of de HEMA wilt laten maken.)Kuess schreef:Je hebt duidelijk al een idee dat een compact camera met 9mp niet genoeg is, uit eigen ervaring. De next step die mensen daarna nemen, en die voor de kwalitatief betere foto's gaan is dan volgens mij de spiegelreflex.
Ja weet ik, maar ik ging er even vanuit dat ze de vraag niet stelt als ze tevreden was met de 9mp compact camera van haar ouders.Jenny schreef: Ik druk zelden foto's zo groot af dat ik daarwerkelijk 9 megapixels nodig heb. Voor de meeste afdrukken is 5 megapixels namelijk genoeg (als je bv een fotoalbum van Albeli of de HEMA wilt laten maken.)
Er zijn heel veel mensen die alleen maar kijken naar het aantal MP van een camera, zonder dat ze weten wat het inhoudt. Meer MP is niet altijd beter! Zo heeft de Canon G11 'maar' 10 MP, maar toch zou ik liever die camera hebben dan de G10 met 14 MP.Kuess schreef:Ja weet ik, maar ik ging er even vanuit dat ze de vraag niet stelt als ze tevreden was met de 9mp compact camera van haar ouders.Jenny schreef: Ik druk zelden foto's zo groot af dat ik daarwerkelijk 9 megapixels nodig heb. Voor de meeste afdrukken is 5 megapixels namelijk genoeg (als je bv een fotoalbum van Albeli of de HEMA wilt laten maken.)
In de openingspost staat niks over het type camera van de ouders, en niks over het budget. Het is niet mogelijk om op grond van die gegevens een PASSEND advies te geven. Al moet ik zeggen dat ik het eens ben met het advies van Kohraya, mits je natuurlijk bereid bent de nodige duizenden euro's te investeren.
- WizardOfOss
- Reisexpert
- Contacteer:
Mwah, dat is nog altijd amateurspul, vergeleken met bijvoorbeeld een Hasselblad H4D. Dat is toch wel het minimale wat je nodig hebt om aardige kiekjes te kunnen schietenJenny schreef:Al moet ik zeggen dat ik het eens ben met het advies van Kohraya, mits je natuurlijk bereid bent de nodige duizenden euro's te investeren.

Nouja vandaar dat ik dus erbij zei dat ze een winkel in moet gaan om lekker te gaan vasthouden/wegen/etcJenny schreef:
Er zijn heel veel mensen die alleen maar kijken naar het aantal MP van een camera, zonder dat ze weten wat het inhoudt. Meer MP is niet altijd beter! Zo heeft de Canon G11 'maar' 10 MP, maar toch zou ik liever die camera hebben dan de G10 met 14 MP.
In de openingspost staat niks over het type camera van de ouders, en niks over het budget. Het is niet mogelijk om op grond van die gegevens een PASSEND advies te geven. Al moet ik zeggen dat ik het eens ben met het advies van Kohraya, mits je natuurlijk bereid bent de nodige duizenden euro's te investeren.

Ik heb denk ik nu wel een keuze gemaakt. Ik ga aankomend weekend de Canon EOS 5D Mark II Body kopen. Hij ligt fijn in de hand. Hij is gelukkig ook niet zo extreem groot.
Bedankt voor alle reacties
Bedankt voor alle reacties