Mijn ouders verbieden me te reizen

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Noddy89

Mijn ouders balen dat ik op reis ga, wat nu?

Bericht door Noddy89 »

Ik heb het er al jaren over dat ik op reis wil. Toen ik ongveer 12 was wilde ik graag een jaar naar Amerika. Dit heb ik even volgehouden, maar toen kwam ik er achter dat je ook kon backpacken. Ivm school en te weinig geld is het er nooit van gekomen. Toch heb ik het er altijd over gehad en mijn ouders wisten dat ik eens op reis zou gaan.

Ik werk nu full-time, zodat ik in oktober genoeg geld heb om naar Australie te gaan. Mijn ouders vinden dit echt niet tof. Toen ik in januari zei dat ik een definitief besluit had genomen, waren ze helemaal niet blij. Ik ging naar een informatiebeurs om een beetje vragen te stellen etc. en mijn ouders wilden niet mee. Toen ik thuis kwam, kon het ze vrij weinig schelen hoe het was.
Ik wilde eerst alleen op reis gaan, maar mijn moeder wilde dat ik een reisgenoot zou zoeken. Nu heb ik misschien iemand gevonden om mee te reizen. Ik heb haar alleen nog nooit gezien, maar binnenkort gaan we afspreken.
Laatst stelde mijn moeder voor dat zij wel met mij op reis kan gaan. Dat zie ik dus niet zitten (hoef ik niet uit te leggen?)
Vervolgens heeft mijn moeder aan mijn nicht gevraagd of zij niet met mij op reis wilde. Zonder met mij te overleggen of ik dat wel wil.Dat wil ik dus niet, terwijl ik helemaal niet zo goed met mijn nicht kan opschieten.
Ik snap gewoon niet waar mijn moeder bang voor is.

Ik baal hier echt van. Ze weten dat ik zo graag op reis wil, en ze waren altijd erg positief. Nu het dan echt gaat gebeuren, doen ze heel vervelend. Ik wil niet thuisblijven. Ik ga in 2010 weer studeren en aangezien ik nu geen vaste lasten heb, is dit de perfecte tijd voor mij om te reizen.
Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet? Heeft iemand hetzelfde gehad? Wat heb je gedaan? Tips, ervaringen?
Ralph
Reisexpert

Re: Mijn ouders balen dat ik op reis ga, wat nu?

Bericht door Ralph »

Hoe oud ben je nu? Ik gok 19 en afhankelijk daar van is het wat makkelijker voor ons om advies te geven. Maar euh, je ouders kunnen niet verwachten dat jij ook een huismus wil zijn net als hun. Bovendien afhankelijk van je leeftijd moet je hun toch een keer duidelijk maken dat de tijd gekomen is dat je zelf beslissingen wil maken en je eigen leven wil leiden.

Let er wel op dat ik de rest van de situatie niet ken en mischien hard oordeel naar je ouders die wel van alles op de hoogte zijn ;)

Ps. laten zien dat ze je kunnen vertrouwen is ook onderdeel van alles. Mischien nog een keer goed met hun om de tafel gaan zitten?
Noddy89

Bericht door Noddy89 »

Ik ben 20. Mijn broer en zus zijn het huis uit. Snap ook wel dat het dan extra moeilijk is, dan zijn mijn ouders opeens met z'n tweeen. Maar toch... ik roep al zo lang dat ik weg wil en ik snap niet dat ze nu opeens zo raar doen terwijl ze eerst alles leuk vonden. Het gekke is, mijn broer en zus hebben mij altijd gezien als een klein meisje die niets zelf regelde. Mijn ouders waren altijd een beetje het tegenovergestelde. Nu zijn juist mijn broer en zus degenen die er van overtuigd zijn dat ik alles alleen kan regelen en alleen op reis kan.

Kijk, ze weten toch wel dat ik ga. Ze kunnen me niet tegenhouden, maar het zou leuk zijn als ze me een beetje zouden steunen. Ik merk er niets van.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

heel herkenbaar en ook heel begrijpelijk van je ouders.

probeer je je eens te verplaatsen in hen. Ze willen je beschermen en dat je niets overkomt. als je heel ver weg bent dan lukt dat niet. daarom hebben ze hier meer moeite mee dan je broer en zus die het huis uitgingen

je kunt hier helemaal niets aan doen, behalve met ze praten, ze laten weten dat je ze niet stom vind en wel begrijpt maar dat het je keus niet gaat veranderen en laten zien dat je de dingen goed organiseerd.
ik ben 36 en mijn moeder roept nog steeds regelmatig dat ik vooral naar huis moet komen. Wen er maar vast aan en bekijk het positief. Ze geven blijkbaar erg veel om je ( en dat kan benauwend werken). als ze zouden staan te springen om je vertrek zou je ook niet gelukkig zijn...toch?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

hey ik heb gelukkig dat mijn ouders heel erg supportive zijn in mijn reizen, wel ben ik in begin met groepsreizen meegegaan en naar landen gegaan waar mijn ouders zich prettig bij voelden, zo ben ik langzamerhand er in gegroeid dat ik reizen maar waar ik zelf heen wil al blijf ik overleggen zodat ik weet dat mijn ouders zich er ook prettig bijvoelen, zij weten nu zo langzamerhand dat ik mij wel red en mijn ouders hebben er daarom ook geen moeite meer mee dat ik alleen weg ga..

Ik denk ondanks dat je ouders nu zo moeilijk doen dat het belangrijk is dat je ze betrekt in je voorbereidingen zodat ze weten dat je serieus ermee bezig bent en zo kunnen je ouders er ook naaar toe groeien. Australië is een eind weg en dat is best eng voor ouders.. vaak is het ook lastiger voor mensen die thuis blijven dan mensen die weggaan..blijf wel duidelijk in wat je wel en niet wilt qua je reis en hopelijk wennen ze dan aan het idee dat jij een mooie reis gaat maken!
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

Of print dit topic en laat het aan je ouders lezen. Misschien zijn er ook nog andere topics waar ze wat aan hebben, voor thuisblijvers ofzo. Of over australie, dat is toch wel een veilige backpackbestemming met een op volle toeren draaiende backpackscene, waar je het prima in je eentje kan redden en zoniet je zeker weten heel veel andere backpackers tegen het lijf loopt. Het is heel begrijpelijk dat je ouders bang zijn dat je wat overkomt en je willen beschermen. Maar dit is jou leven en je maakt je eigen keuzes. Je komt na zo een reis als een heel ander mens terug. Ik zou zeggen, wees eigenwijs, kies voor jezelf en je ouders zullen in de loop der tijd ook vanzelf wel gaan inzien dat het allemaal wel meevalt.
RMxtreme

Mijn ouders verbieden me te reizen

Bericht door RMxtreme »

Hallo,

Ik heb een meisje leren kennen in de Filipijnen. Alleen heb ik haar via internet leren kennen, en heb haar dus nog niet in het echt gezien. We hebben dagelijks contact met webcam, microfoon en messenger. We kennen elkaar erg goed, en ik ben ook echt verliefd op haar. Nu wil ik haar graag ontmoeten, en vliegen naar de Filipijnen.

Het probleem is dat mijn ouders dit niet goed vinden. Ik ben 18 jaar, en heb laatst een paspoort aangevraagd. Die is inmiddels binnen. Mijn ouders zijn alleen maar negatief, ze zeggen: je kan niet verliefd zijn als je haar nog nooit hebt gezien. En dat is gewoon niet waar, want ik hou echt van haar, maar ik kan mijn gevoelens niet aan ze uitleggen. Ook zeggen ze: misschien is het gewoon een 'val', en zit er een kerel achter die je lokt. En nog veel meer van dat soort verhalen. Ik ben er echter zeer van overtuigd dat dit niet het geval is. Daar ben ik zo langzamerhand zeker van geworden na al onze gesprekken. Ook heb ik met haar ouders gepraat, en bovendien heb ik voor het eerst contact met haar gezocht, niet zij met mij, en ook niet via een chatsite of soortgelijke websites.

Ik snap de zorgen van mijn ouders, maar ik wil toch heel graag naar de Filipijnen om haar te ontmoeten. Nu proberen ze er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat ik daar niet heen kan. Ze zeggen dat ze ervoor kunnen zorgen dat ik wordt tegengehouden op de luchthaven. Omdat ik nog bij mijn ouders woon, en mijn inkomsten verdien door een bijbaantje in een supermarkt, kunnen ze daarvoor zorgen, zeggen ze.
Hoe zit dat? Kunnen ze me echt tegenhouden om naar de Filipijnen te reizen?

Ik hoop dat er hier mensen zijn die me begrijpen, en ook een aantal tips en informatie kunnen geven.

In ieder geval ontzettend bedankt!

Groeten,
Remco
Michiel..
Reiziger

Re: Mijn ouders verbieden me te reizen

Bericht door Michiel.. »

Hoe heb je dr leren kennen dan? Filipijnen is wel 13 uur vliegen en ticket ben je zeker rond 8 a 900 euro aan kwijt.
Maar als je er zeker van ben is het wel een mooie trip. Zou niet alleen voor het meisje gaan maar ook voor het land zelf.
Of misschien nog een paar jaar wachten haha.. :P
Ron
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ron »

misschien een optie om je ouders mee te vragen naar daar op vakantie,
zijn ze in de buurt en kunnen ze zelfs mee om haar te ontmoeten mochten ze dat willen.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
RMxtreme

Bericht door RMxtreme »

Ik heb haar leren kennen via een vriend van mij. Ik weet dat het ver is, maar het ticket kan ik in ieder geval betalen. En natuurlijk ga ik ook voor het land! Maar wachten dus niet. Ik wacht al bijna 10 maanden en dan wil je elkaar gewoon echt zien ;)
RMxtreme

Bericht door RMxtreme »

Ron schreef:misschien een optie om je ouders mee te vragen naar daar op vakantie,
zijn ze in de buurt en kunnen ze zelfs mee om haar te ontmoeten mochten ze dat willen.
Ja dat zou ik inderdaad kunnen doen, maar op dit moment willen ze dat nog niet. Ze proberen ervoor te zorgen dat ik juist niet ga. Dus ik wil weten of ze me kunnen tegenhouden, aangezien ik nog bij mijn ouders woon...
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Probeer met je ouders te praten. Waar zijn ze bang voor? Vinden ze het eng dat hun zoon zo ver op reis gaat? Zijn ze bang dat je liefde echt is en dat je op den duur wilt emigreren? Of zijn ze gewoon bang dat de liefde tegenvalt, en willen ze je daarom gewoon beschermen?

Stel dat de liefde tegen zou vallen, UITERAARD heb jij dan liefdesverdriet, maar zou je dan toch nog een leuke vakantie kunnen hebben. Zo ja, vertel je ouders dan dat je ook voor het land gaat. Voor het reizen en de ervaring. Maak hen duidelijk dat je liefde niet blind maakt, maar dat je toch in staat bent een weloverwogen beslissing te nemen. Wellicht denken ze er dan anders over.

Ze kunnen je hoe dan ook niet zomaar tegenhouden op Schiphol.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
RMxtreme

Bericht door RMxtreme »

Jenny, bedankt voor de reactie!

Ik denk dat ze bang zijn voor meerdere dingen. Dat ik zou emigreren, dat ik alleen ver weg ga, maar ook vooral dat de liefde tegenvalt. Ze geloven er niet in, ze kunnen niet begrijpen hoe ik van haar kan houden.

Maar bedankt voor de tips, het geeft me weer moed! :) Ik zal inderdaad proberen hen te laten zien dat de liefde niet blind maakt, en dat ik goed nadenk voordat ik er heen ga.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

we horen je probleem en situatie niet voor het eerst. Misschien is dat een geruststelling. Ik begrijp de zorgen van je ouders en ik begrijp dat jij gewoon wilt gaan.
Aangezien ik nog geen succesverhaal heb gehoord zou ik er voor zorgen dat ik een plan b klaar zou hebben liggen.

Je ouders kunnen je niet tegenhouden maar je moet wel voldoen aan de visumvereiste voor het land. Een bepaald geld bedrag op een eigen bankrekening kan een eis zijn.
Denk goed na over je verblijf daar. Waar ga je slapen? Je mag er niet vanuit gaan dat je bij haar of haar familie terecht kunt. Ook niet als ze dat aanbieden. Wat als het niets word of als het toch niet safe voelt?

Wanneer jij een gewone reis daarheen voorbereid en je ouders laat zien dat je alles regelt qua visa, vaccinaties verzekeringen etc. Dat je een route hebt dus misschien ook meer van het land wil zien en dat je voldoende geld hebt om voor jezelf alles te betalen en eventueel vanalles voor haar enhaar ouders te betalen....dan gaan ze misschien wel om. Zo niet, dan moet je gewoon maar gaan.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

bolletjeom schreef:we horen je probleem en situatie niet voor het eerst. Misschien is dat een geruststelling. Ik begrijp de zorgen van je ouders en ik begrijp dat jij gewoon wilt gaan.
Aangezien ik nog geen succesverhaal heb gehoord zou ik er voor zorgen dat ik een plan b klaar zou hebben liggen.
Dat is ook het eerste waar ik aan dacht.

Iemand via de webcam leren kennen die ook nog in Azie woont is op zijn minst dubieus, en in het ergste geval zijn de angsten van je ouders correct. Jij mag dan verliefd zijn, dat is daar een hele business. Wellicht is jou meisje de uitzondering maar denk goed na voordat je helemaal naar de Filipijnen gaat alleen voor haar, wat zijn jou verwachtingen en wat zijn die van haar. Heeft ze zelf een baan, opleiding etc of verwacht ze dat jij alles voor haar betaald.

Zoals rudi zegt zorg voor een plan B, een mooie reis door het land met een paar dagen in de plek waar ze woont is helemaal niet verkeerd. Als het dan toch goed uitpakt kan je altijd daar langer blijven.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Plaats reactie