Natuur, flora en fauna Bali

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Natuur, flora en fauna Bali

Bericht door estelle »

Hallo allemaal!
Ik doe een studie eco en wildlife en binnenkort ga ik voor de 4e keer naar Bali waar mijn zus woont. Momenteel ben ik bezig met een stage in Nederland. Deze wilde ik eigenlijk op Bali doen, maar daar vond ik niet veel informatie over, behalve de dierentuin, birds park, olifanten park en botanic gardens en een aantal projecten.
Ik weet dat er in noord-westen een national park is, dat er aan de noord-kust gewerkt wordt met het herstellen van koraal en beschermen en opvangen van schildpadden, dat er op nusa penida een herintroductie project is met bali sterling's en dat er bij sanur in de buurt een mangrove project is.
Tijdens mijn bezoek aan Bali zou ik graag wat meer willen zien van de flora en fauna en dit soort projecten in natuurbehoud en bescherming. Heeft iemand van jullie meer informatie over de bovenstaande projecten en plekken. Of kennen jullie meer projecten, organisaties, mooie natuur of wandelingen op Bali? Zijn jullie wel eens in het Nationaal Park (taman nasional bali barat).
Bedankt voor de reacties!
LadyHeather
Reisexpert

Re: Natuur, flora en fauna Bali

Bericht door LadyHeather »

Ik heb niet echt specifieke info over de projecten die je noemt maar ik ben 2.5 jaar geleden wel in het taman nasional bali barat geweest. Ik weet niet wat je precies wil weten, maaar dit is wat ik heb gedaan.

Ik kwam in Gilimanuk van de ferry en wilde niet (zoals de 2 andere bussen met touristen) direct door naar Den Pasar of Lovina. Ik ben daarom in Gilimanuk gebleven en heb daar in de buurt een hotel gezocht. Had vrij snel een simpele (en vrij goedkope) kamer in een verder uitgestorven hotel met een vriendelijke receptioniste. Die vertelde ik dat ik de volgende dag graag het park in wilde met een gids en vroeg of zij me in contact kon brengen met een (officiele) gids. Ook al was het al aan de late kant, binnen een half uur was er een gids. Hele vriendelijke man/jongen (ik kan ff niet op zn naam komen, als je dat wil weten ga ik nog even heel diep nadenken). De volgende ochtend heeft ie me eerst heel vroeg meegenomen voor een zonsopgang bij het water (was idd mooi), daarna hebben we een hele tijd gevaren langs oa langs (en stukjes door) het mangrove bos. Daarna zijn we met de motor ergens anders heen gereden en hebben daar nog een flink stuk gelopen door het bos. Bij beide onderdelen praatte mijn gids veel over alles wat we tegen kwamen. Ik vond dat hij veel wist (maar daar moet ik wel bijzeggen dat ik het allemaal interessant vind maar er niet super veel van af weet, ik ben overduidelijk geen groene bioloog ;) ) en hij was erg vriendelijk.

De volgende dag heb ik een snorkeltrip gemaakt via een duik/snorkel bedrijf daar in de buurt (stukje met de bemo) die die gids me had laten zien. Was vrij prijzig omdat ik in mn eentje was en er na lang genoeg wachten nog geen andere touristen waren waar ik me bij aan kon sluiten. Heb het toch maar gedaan al moest ik in mn eentje een boot en een gids huren. Was voor mij de eerste keer snorkelen en vond t daarom eigenlijk wel prima (achteraf). Mijn gids (nono heette hij volgens mij) kon me heel veel vertellen over alles wat we onder water zagen (steeds tussendoor) en we hebben op verschillende plekken rond het eiland gesnorkeld.

In Gilimanuk is niet veel maar slapen ging er prima. Net als beltegoed kopen (bij de 2e poging ;) ) en eten kon prima in een restaurantje/bushalte/postkantoor vlak bij mijn hotel (waar ze ook allemaal verouderde reisboekjes en tijdschriften over Bali en Indonesie hebben). Ik was zo dom de jongen die daar werkt mn Indonesische nummer te geven en heb nog een aantal keer uitgebreide liefdesverklaringen ontvangen (tot groot vermaak van mn Indonesishce vrienden die moesten helpen met vertalen omdat ik lang niet alles begreep) haha.
Selalu mencari...
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Rondom Ubud kun je fantastisch wandelen. Er zijn daar geen grote wildlife projecten, maar in de sawa's vind je vele prachtige bloemen en wilde planten, en vele vlinders. Rondom de Gn Batukaru heb je inderdaad een botanische tuin, maar daarbuiten is een jungle-achtige begroeiing. Geen grote beesten.

In het zuiden bij Sanur is ook een schildpadden project. Verder is bijna elke duikschool in Bali wel geïnteresseerd in het koraal en het onderwaterleven, aangezien dit een belangrijke bron van inkomsten is. Voor de kust van Tulambem is bv met metalen buizen een soort van artificieel rif gebouwd. Ook het US liberty wrak is een prachtig kunstmatig rif.

Ik zou me zeker niet alleen beperken tot de terrestrische ecosystemen, aangezien de aquatische systemen minstens net zo interessant zijn!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

Bedankt voor jullie reacties! Daar kan ik zeker wat mee.
Helaas heb ik een niet zo leuke eerste duik-ervaring en zal het nog even duren voor ik het weer zal proberen. Ik snorkel wel, maar ben al meer zeeslangen dan me lief is tegen gekomen waardoor ik weer snel op de boot zat. Op het land zijn sommige bijna net zo giftig maar wil ik ze juist graag zien. Oftewel ik ben een beetje een schijterd als t aankomt op de wonderen van de onderwater wereld.

Ik ga zeker dan naar de botanische tuin en daaromheen en heb al wat wandelroutes rond ubud gevonden dus bedankt voor de tips. Tripje naar NP klinkt inderdaad ook leuk!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

olifanten park
Ik hoorde daar laatst voor het eerst van....mijn mond viel open 0_0
Wat moeten ze in godsnaam met een olifantenpark op Bali?!?!?
in een land waar olifanten niet voor komen (ok, op een pygmeevariant na in borneo) en dus ook zeker geen plaats hebben in de cultuur. Leuk zodat toeristen op olifantjes kunnen zitten en denken dat ze in heel azie voorkomen?!?
In thailand leven die dieren en zijn ze ontslagen uit de bosbouw dus moeten ze op de eenofandere manier hun brood verdienen.....maar nu gaan we voor touristsake olifanten verschepen?!?!? het moet niet gekker worden :N

@topicstarter, niets persoonlijk hoor dat je het noemde. was een onderwerp dat me toevallig onlangs nog bezighield. WIl je topic verder niet te veel vervuilen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
estelle
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door estelle »

Nee ben het helemaal met je eens rudi, bizar vind ik t, daarom ben ik dr ook geen stage gaan lopen. Als ik het me goed heriner heeft Steve Irwin dat gedoe bedacht of opgericht. Ben ook niet van plan erheen te gaan. Maar veel toeristen doen dat idd wel, je kan een urrtje of twee tours op olifanten doen ofzo. T zal wel veel geld in het laatje brengen.

Ik hoorde trouwens ook van een rehab-centrum voor onder anderen orang utans wat op bali zou komen, ergens bij de meren. Dat is er niet gekomen vanwege rabies op bali en financiele tekorten. Past ook niet echt, maarja dierentuinen hebben ze ook.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

dierentuinen zijn vaak ook niet charmant voor de de dieren zelf maar dienen vaak nog als educatief middel voor de lokale bevolking. Ook als er eigen diersoorten zitten. Het kan natuurlijk nooit kwaad als de locale bevolking meer waardering krijgt voor de eigen wildlife.
Op het vaste land van Maleisië zit ook een orang Utan "rehab" terwijl je ze alleen op Borneo voorkomen. Op Bali komen ze niet voor maar wel op Kalimantan en Sumatra...dus voor educatieve doeleinden kan ik er misschien nog wel wat in zien.
Maar olifanten presenteren aan toeristen alsof ze onderdeel zijn van de natuur/cultuur van een land.... :{
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jan van Rijn

Qreply

Bericht door Jan van Rijn »

Er is een hele belangrijke en supermooie vlindertuin op Bali.
FF opzoeken op internet.
Het is een enorme aanrader.
Veel plezier erme

Jan
Plaats reactie