Ohra/SOS International 'helpt' met volledig verkeerde diagno

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Buddyrich40

Ohra/SOS International 'helpt' met volledig verkeerde diagno

Bericht door Buddyrich40 »

Wij hebben uiterst slechte ervaring met de reisverzekering van Ohra, die bij nood en/of hulp wordt vervangen cq bijgestaan door SOS Alarmcentrale in A´dam.

Wij zullen het niet te lang maken om e.e.a. uit te leggen, maar zowel wijzelf als de kinderen (onze dochter met vriend)hebben dagen lang doodsangsten (letterlijk !) door de zeer gebrekkige, onzorgvuldige en zelfs onmenselijke wijze waarop SOS Int. met haar klanten omgaat en de wijze waarop absoluut geen enkele vorm van adequate hulp wordt geleverd bij mensen die in zowel emotionele als fysieke toestand uiterst kwetsbaar en hulpbehoevend waren op hun reis door Peru.

Onze dochter en vriend zijn na 1 wk prima vakantie heel erg ziek in het ziekenhuis opgenomen (nadat zij reeds 2 dg ziek in hun hostel hadden gelegen en zij een arts lieten komen die deze accute maatregel moest nemen) van Puno in het uiterlijke zuiden van Peru met uitdrogingsverschijnselen (fase II) door zeer hevige en aanhoudende diaree en spugen.

Omdat zijzelf bijna niet meer in staat waren e.e.a. te regelen hebben wij als ouders contact opgenomen met, eerst Ohra en werden daarna doorverwezen naar SOS International. Wat wij in die dagen daarna hebben meegemaakt met SOS en Ohra grenst aan het ongelofelijke en behelst o.a.;
- volledig onjuiste diagnose bij SOS International (te weten een eenvoudige buikgriep, terwijl het ging om een zeer agressief virus te weten Salmonella Tyfi (buiktyfus), beiden overigens vallend onder de groepsnaam gastro-enteritus) op 5/6 oktober had de behandelend arts in Clinico Puno al aangegeven dat het om Salmonella Typhi ging
- onacceptabele vorm van ondersteuning, assistentie en bereidwilligheid de patienten in Peru op hun gemak te stellen dan wel verder te helpen.
- het baseren van een diagnose op het spreken met een verpleegkundige uit het ziekenhuis in Peru; dit terwijl er in de voorwaarden staat dat dit door de behandelend arts moet worden aangegeven
- niet aan de afspraken houden van terugbellen, etc
- foute en onmogelijke beweringen in het dossier cq rapport
- omdat wij in NL duizenden km ver weg zaten en onze dochter iedere dag helemaal overstuur en huilend aan de telefoon kregen door hun beider zeer uitputtende gesteldheid zowel mentaal als fysiek (dachten dood te gaan en nooit meer uit het ziekenhuis te komen) hebben wij veel contact gehad met SOS maar uiteindelijk werd ons gewoon meegedeeld dat zij maar een eenvoudige buikgriep hadden en wij ons niet druk moeten maken !!!!
- wij hebben zelf het contact met de behandelend arts en SOS moeten leggen en hebben dat gedaan via de Ambassade in Lima die deze arts binnen een uur te pakken had terwijl SOS dit nog niet binnen 3/4 dagen was gelukt.
- Ondanks dat zij zeer, zeer ziek waren en tijdens het verblijf in het ziekenhuis sterk verzwakt waren door de zeer ernstige buiktyfus, bleef SOS International hen behandelen als gewone buikgriep patienten en dus weigeren hen eerder naar huis te vliegen en vond SOS International dat zij hun reis (die nog 2 weken zou moeten duren) gewoon voort konden zetten. Zij hebben absoluut in een onmogelijke lichamelijke en vooral psychische toestand zitten/liggen wachten tot zij pas 10 dagen later naar huis konden vliegen via de reeds voorgeboekte terugreis.
- en zo zijn er nog 10-tal punten die onacceptabel zijn bij een dergelijke (nood)hulpvraag die binnen de afgesloten reisverzekering zouden moeten worden gedekt.

Wat dacht u van een gesprek richting Ohra om te vragen of zij wel wisten hoe SOS Int. met de klanten van Ohra omging als hulpdienst en uitleggende wat er aan de hand was werd door de Manager beantwoord met: "Ja, dat heb je ervan als je zulke verre reizen maakt".........

Kortom wij zijn zeer diep geschokt over de wijze waarop wij zijn behandeld en hebben hiervan zeer veel last (slecht slapen, zwetend wakker worden, nachtmerries, moeilijkheden met concentreren, e.d.)
Er zijn aantoonbaar grove fouten en/of onvolkomendheden voorbijgekomen waarvan we er een paar hebben aangegeven, maar bij het vragen om opheldering bij zowel Ohra als SOS wordt ons nog altijd te kennen gegeven "dat alles zo is gelopen als het zou moeten.........."

Kunt u ons aangeven of SOS International inderdaad sterk in gebreke is gebleven, bij het stellen van de diagnose 'eenvoudige' buikgriep i.p.v. de levensgevaarlijke en uitputtende Salmonella Typhi infectie = Buiktyfus.
Daarnaast vinden wij dat men met het hebben doorstaan van deze zware ziekte (volledig verzwakt zowel lichamelijk als zeker psychisch) niet meer aan het lot kon worden overgelaten in Peru, zoals SOS wel heeft gedaan.
Laatst gewijzigd door Buddyrich40 op 04 mar 2011 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Jenny
Reisexpert

Re: Ohra/SOS International 'helpt' met volledig verkeerde di

Bericht door Jenny »

Vervelend zeg!!!
Buddyrich40 schreef: - volledig onjuiste diagnose van de arts bij SOS Int. (hij sprak van een buikgriep, terwijl het ging om een zeer agressief virus te weten Salmonella Tyfi, beiden overigens vallend onder de groepsnaam gastro-enteritus.
Ik snap het niet helemaal. Om een diagnose te stellen moet je de patient zien, dus waarom geloof je Ohra en niet de arts in Peru? Je laat je toch niet zomaar afschepen?

Dat je als je heel erg ziek bent niet vervoerd kan worden lijkt me niet meer dan logisch, dat kun je Ohra niet kwalijk nemen. Dat je als je beter bent niet meer op kosten van een verzekering niet vervoerd kan worden vind ik eigenlijk ook logisch - je bent toch niet ziek meer? Ik heb wel een een beetje ziektjes in een vliegtuig gezeten, of gevlogen met een zieke reisgenoot, en dat moet je echt niet willen! Nee, dan kun je beter ter plekke uitzieken en dan terug naar Nederland gaan.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Buddyrich40

Qreply

Beste Jenny,
Bedankt voor je reactie op ons artikel. Bergijp dat je het niet helemaal snapt maar hierbij kleine verduidelijking;
- SOS international heeft in het ziekenhuis in Puno een verpleegster gecontact en van haar vernomen dat de zij gastro-enteritus (groepsnaam voor een infectie aan het maag/darm stelsel, maar met 10-tallen verschillende veroorzakers via bacteriën, virussen e.d. van mild naar levensbedreigend)hadden opgelopen. Hierna heeft SOS Iternational geconcludeerd, zonder verder onderzoek, dat het hier ging om een eenvoudige buikgriep en hieraan haar benodigde hulpprogramma gekoppeld dat dus totaal niet paste bij de werkelijk opgelopen ziekte)
- De behandelend arts in Clinico Puno heeft op 5/6 oktober, na enige testen e.d., vastgesteld dat zij waren besmet met de Salmonella Typhi bacterie = buiktyfus !!
- SOS international heeft altijd blijven vasthouden qua hulp, assistentie en ondersteuning aan buikgriep. Zowel buikgriep als buiktyfus valt onder de groep gastro-enteritus, maar heeft natuurlijk een enorm verschil in ernst van de aandoening en zo kan buiktyfus in dergelijke landen zeer ernstig zijn en zelfs levensbedrijgende complicaties veroorzaken.
- Zij waren na ontslag uit het ziekenhuis zo enorm slecht eraan toe en dus absoluut ongeschikt voor nog 15 dagen vakantie vieren. Sterk vermagerd, kompleet 'de weg kwijt' en volledig gedesoriënteerd. Vandaar de aangevraagde terugreis naar Nederland.......beter waren zij dus absoluut niet na ontslag uit het ziekenhuis in Puno (dat zij mogelijk wel waren geweest bij het herstellen van een buikgriep)
Hoop dat ik je zo hiermee wat duidelijkheid heb verschaft in dit hele flinke dossier.
Groet, Ben
Buddyrich40

Beste Jenny,

Bedankt voor je reactie en ik begrijp dat het binnen dit uitgebeide dossier niet makkelijk te snappen is, maar hierbij nog een extra uitleg;
- Arts in Clinico Puno stelt vast dat het om Salmonella Typhi gaat die de gastro-enteritus veroorzaakt = buiktyfus
- SOS International 'vertaalt' de gastro-enteritus als zijnde een eenvoudige buikgriep en gaat hier richting de patienten in Puno ook naar handelen = zeer laag ingedeeld qua contacten, assistentie en ondersteuning, etc, etc, totaal dus niet passend bij de uiteindelijke ziekte van buiktyfus, dat zeer ernstig cq levensbedreigend en uitputtend is in tegenstelling natuurlijk tot een gewone buikgriep.

Daarom konden zij ook absoluut niet meer verder met hun vakantie, omdat zij echt zo zwak, psychisch zeer aangeslagen en sterk vermagerd waren door hun gevecht met deze ziekte.

Hoop dat het wat duidelijker is met deze extra uitleg.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Wat een miscommunicatie zeg!

Zowel buikgriep als buiktyphus zijn vormen van gatro-entritus (=ontsteking van het maag/darmstelsel). De ernst van de situatie kan echter nogal verschillen.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

het lastige van die "hulp"organisaties is dat ze de patient niet zien, en dat soms ook de plaatselijke arts hele andere adviezen geeft dan de arts van de organisatie.. vrienden van mij moesten van de plaatselijke arts zsm naar NL om geopereerd te worden en de Nederlandse arts vond het niet verantwoord, dit getouwtrek heeft dagen geduurd totdat ze uiteindelijk naar NL mocht..

Wat ik hiermee wil zeggen is dat er zeker fouten gemaakt kunnen worden, door verkeerde conclusies of miscommunicatie.. Ik weet niet of je hier verder wat mee kan, maar zo ben je als reiziger weer even gewaarschuwd.. De opmerking van moet je maar niet zo ver op reis gaan is onzin natuurlijk je kan altijd en overal wat krijgen..

Ik hoop dat jullie dit snel een plekje kunnen geven en dat er toch nog een bevredigend gesprek met de Ohra/SOS international gaat komen!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

even een rare vraag die niet als lomp bedoeld is...

Je kunt je toch vaccineren tegen buiktyfus???
Of is die vaccinatie niet waterdicht?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

bolletjeom schreef:Je kunt je toch vaccineren tegen buiktyfus???
Of is die vaccinatie niet waterdicht?
Geen enkele vaccinatie is 100% waterdicht. Ik lees op onderstaande link dat de buiktyphus vaccinatie in 70% van de gevallen bescherming biedt.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Heel vervelend! Miscommunicatie wil je zeker niet als je doodziek bent....

Maar ik vraag me wel af of OHRA hier wel iets mee te maken heeft. Zij schakelen SOS International dus in als hulpinstantie? Hoe groot is dat SOS I? Als bijna alle NL reisverzekeringen hierbij aangesloten zijn, heeft een andere reisverzekering weinig zin lijkt me :? .
bolletjeom
Reisexpert

SOS is GROOT! ik ben er toevallig laatst op de alarmcentrale geweest. Veel nederlandse verzekeraars werken met hen. Ik heb ook het kantoor deel gezien waar de medici zitten die dag en nacht ter beschikking staan.
Op mij maakte het een zeer professionele indruk.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Dat dacht ik al. Dan heeft het volgens mij ook geen zin om OHRA zwart te maken. Ok, misschien heeft een of andere manager een ongelukkige opmerking gemaakt, maar fout ligt toch echt bij SOS International lijkt me....
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

El Niño schreef:Dat dacht ik al. Dan heeft het volgens mij ook geen zin om OHRA zwart te maken. Ok, misschien heeft een of andere manager een ongelukkige opmerking gemaakt, maar fout ligt toch echt bij SOS International lijkt me....
Ik vraag me af of ze alle dosier in kunnen zien, en of je in dat opzicht van een fout kan spreken??? Het is ook maar de vraag hoe goed ze voorgelicht zijn door de locale artsen.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ja, dat ook. Zoals de vraagsteller al aangeeft was het voornaamste probleem een verkeerde diagnose. En die is uiteraard door een locals arts gesteld. Vind het moeilijk om hier iets van te vinden hoor. Als ouder baal je natuurlijk ontzettend van zoiets, maar als verzekeraar ga je natuurlijk niet iemand repatieren als de diagnose buikgriep is....

Het lijkt me ook moeilijk om in te schatten of je met overbezorgde ouders te maken hebt, of dat er echt iets mis is (zoals hier).....
bolletjeom
Reisexpert

ik geloof niet dat de diagnose verkeerd was maar dat het een gevalletje "lost in translation" is geweest.
1 benaming die op meerdere manieren uit te leggen is. En waar gecomminuceerd word kunnen fouten gemaakt worden zeker wanneer beide partijen niet in hun moedertaal spreken met elkaar...

heel vervelend, begrijp me niet verkeerd....maar ik begrijp wel hoe zoiets kan ontstaan.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

El Niño schreef:Ja, dat ook. Zoals de vraagsteller al aangeeft was het voornaamste probleem een verkeerde diagnose. En die is uiteraard door een locals arts gesteld.
Jenny schreef:Zowel buikgriep als buiktyphus zijn vormen van gatro-entritus (=ontsteking van het maag/darmstelsel). De ernst van de situatie kan echter nogal verschillen.
Geen foute diagnose....
Plaats reactie