Unesco World Heritage Sites

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
PeTeR!
Vakantieganger
Contacteer:

Unesco World Heritage Sites

Bericht door PeTeR! »

Ik ben zelf pas een paar weken echt actief op het forum en het viel mij op dat onder veel usernames het aantal bezochte landen/plaatsen wordt weergegeven. Twee jaar geleden wilde ik ook eens zo’n lijstje samenstellen…….alleen stelde ik mijzelf gelijk de vraag wanneer is een land bezocht ? Als ik een tussenlanding maak in een bepaald land dan vind ik een land niet echt bezocht. Een plaats is iets makkelijker als bezocht te bestempelen. Echter wat is nu echt bezocht ?

Een kleine twee jaar geleden vond ik het een leuk idee om alle Unesco Werelderfgoederen in Nederland te bezoeken tijdens het drie-weekse rondje Nederland. Kinderdijk heb ik echt bezocht. Ik heb daar gewandeld en ik ben binnen geweest in de bezoekersmolen. Het Woudegemaal te Lemmer, daar heb ik een rondleiding gehad. Deze plaatsen heb ik dus echt bezocht !

Ik heb alle World Heritage Sites gezien binnen Nederland en later ook België en nog wat meer. Later ging ik mij meer verdiepen in het begrip World Heritage Site en ik vond het steeds leuker om als het mogelijk was tijdens mijn reizen op zekers de World Heritage Sites te bezoeken. Door deze sites gericht te bezoeken had ik al snel de bekende bezienswaardigheden van een land te pakken. Maar er zijn ook genoeg sites waar ik helemaal alleen liep, daar was ik echt van de gebaande paden af. Een derde reden om deze sites te bezoeken is dat ik dan ook echt iets had bezocht. Bijvoorbeeld de dom van Keulen, ik ben beneden in de dom geweest, in de schatkamer en ik ben helemaal naar boven geweest. Deze site heb ik dus voor 100% gezien.

Ook ging ik bijhouden hoeveel en welke (zie mijn website) ik er had bezocht. Later kwam ik er achter (op internet) dat ik niet de enige ben die Unesco Sites bezoekt en dat ik ook niet de enige ben die een lijstje bijhoudt met welke sites er al bezocht zijn.

Op ATG heb ik gezocht naar reizigers met een passie voor Unesco sites. Het viel me op dat er maar weinig bewust over geschreven wordt. Zijn er meer reizigers met een passie voor Unesco Sites ? Sommige sites zijn zeer moeilijk te bezoeken, misschien is het leuk om een apart sub-forum te openen waar gesproken wordt over ervaringen van een bepaalde site. Hiermee bedoel ik…hoe kom je er, openingstijden, ervaringen tijdens de bezichtiging, entreegelden, links naar de officiële website van de bezienswaardigheid, enz…Omdat er op dit moment 911 sites zijn kan zo’n sub-forum wel eens heel uitgebreid worden, ook omdat de meeste reizigers (onbewust) al vele sites hebben bezocht.

Misschien kan er naast bezochte landen en plaatsen ook wel een regeltje bijkomen met de bezochte Unesco Sites ?

OK…..ik dacht… ik gooi even een balletje op…

Peter
goedkoopvliegenclub
Reisexpert
Contacteer:

Re: Unesco World Heritage Sites

Bericht door goedkoopvliegenclub »

Als ik op reis ga is het zeker een plek waar ik op kijk op internet.

Mijn reis naar Sibiu in Roemenië is zelfs dankzij deze lijst als bestemming in mij opgekomen.
ik ga daar ik mei weer unesco sites bezoeken
http://whc.unesco.org/en/statesparties/ro

Horezu,en Sigishoara zijn op dagtocht reis afstand (met ov) en Sibiu zelf staat op de voorlopige list
http://www.goedkoopvliegenclub.nl
Met al het laatste nieuws over low cost vliegen
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik gebruik de lijst van UNESCO als inspiratiebron maar moet bekennen dat het niet leidend is. Ik ga van de zomer naar Polen en Torun is er opgekomen nadat ik de UNESCO lijst bekeek en ontdekte dat het mogelijk was binnen de route die ik zou willen doen maar er staan ook parken op of 'verspreide' UNESCO sites op, die wat lastiger te doen zijn met OV en waar de tijd mij voor ontbreekt of ze liggen totaal uit de richting. Dan ga ik ze (nog?) niet bezoeken.

Ik denk dat je op verschillende manieren kan bepalen waar je heen wil, de UNESCO list is een mooi hulpmiddel daarbij. Je ziet in een oogopslag wat interessant kan zijn in een land en/of stad.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik kijk wel regelmatig op de Unesco site en vind het wel leuk om te kijken waar ik ben geweest.

Als ik toch naar een land toe ga is het handig als een soort hoogtepunten lijstje. Alleen klopt dat echt niet altijd voor Peru bijvoorbeeld zijn wel een aantal plekken te noemen die meer hoogtepunt waren als een Chan Chan, en Mexico Morelia was echt niet anders dan een andere Mexicaanse stad en ga zo maar door.

Daarom zou ik nooit een trip rondom Unesco sites plannen, als ze binnen je route liggen leuk maar als ik ga omreizen doe ik niet vanwege de naam Unesco world heritage site maar omdat ik vanwege info uit andere bronnen iets heel graag wil zieb.

Een aantal Unesco sites zijn naar mijn mening echt overrated zijn. Helemaal als je tussen landen gaat vergelijken, veel van de europese sites zijn echt van een veel lager "niveau" dan buiten europa.

Wat betreft je andere vraag wanneer je een land bezocht hebt? ik hou altijd aan als je van het vliegveld af bent geweest. Bezocht hebben is wel iets anders dan gezien hebben, wat weer iets anders is dan het gevoel hebben dat je een land kent.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Tikva schreef:
Wat betreft je andere vraag wanneer je een land bezocht hebt? ik hou altijd aan als je van het vliegveld af bent geweest. Bezocht hebben is wel iets anders dan gezien hebben, wat weer iets anders is dan het gevoel hebben dat je een land kent.
Ben het hier wel mee eens.

Ik ken iemand die zegt dat ze wat landen heeft bezocht maar eerder omdat ze op doorreis was en dan door het land heenkwam en uit de bus is geweest voor een wctop. Ik vind dat ook nog een twijfelachtig iets. Op zich, je doorkruist wel het land maar of je echt iets hebt gezien?
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Tikva schreef:

Ben het hier wel mee eens.

Ik ken iemand die zegt dat ze wat landen heeft bezocht maar eerder omdat ze op doorreis was en dan door het land heenkwam en uit de bus is geweest voor een wctop. Ik vind dat ook nog een twijfelachtig iets. Op zich, je doorkruist wel het land maar of je echt iets hebt gezien?
die discussie is hier al eens gehouden. ik zal eens kijken of ik dat topic nog kan vinden. Overall kwam er uit dat je er minstens moet overnachten of een zeer uitgebreide dag trip gedaan hebben.
voorbeeld: in vaticaanstad of luxemburg hoef je niet te overnachten om er een goede dag rond te kijken en er "geweest" te zijn. Of bijvoorbeeld een dag Dubai tussen vluchten in. Maar om te zeggen dat je in china bent geweest omdat je hongkong 6 uur bekeken hebt....dat gaat dan weer wat te ver.

Over Unesco. Ik heb nog nooit op de site of lijst gekeken maar als ik ergens lees dat iets een unesco site is dan heeft het wel mijn intressen. Ik zou ze zeker ook in Nederland eens meer aandacht moeten geven. Ik meen dat middenBeemster er op staat, toch? Nou dat heb ik wel uitgebreid bezocht.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
goedkoopvliegenclub
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door goedkoopvliegenclub »

wel leuk om te melden. ik woon nog geen kilometer van een werelderfgoed site. namelijk de Amsterdamse grachtengordel
http://www.goedkoopvliegenclub.nl
Met al het laatste nieuws over low cost vliegen
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik heb jaren geleden eens de world heritage list uitgeprint om te markeren waar ik geweest ben.. Als ik ergens heen ga kijk ik ook zeker of ik mijn lijst van bezochte world heritage sites kan uitbreiden. Nadeel is alleen dat er elk jaar nieuwe sites bij komen dus mijn lijstje is niet meer up to date.

ik voeg een land pas aan mijn lijstje toe als ik er overnacht heb en wat meer gezien heb of als overnachten niet mogelijk is dat ik het uitgebreid bezocht heb..
PeTeR!
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door PeTeR! »

Wat leuk om te lezen hoe sommige reizigers de Unesco lijst gebruiken. Bij mij was het eerst een inspiratiebron en ik moet eerlijk toegeven dat de lijst steeds meer leidend wordt als ik een bestemming bezoek. Echter ook ik heb wel eens sites bezocht waarvan ik dacht mmm wat doe ik hier….zoals Berlin Modernism Housing Estates of de Abbey and Altenmünster of Lorsch, beiden in Duitsland. Maar er zaten ook verrassingen bij, zoals de Etruscan Necropolis of Cerveteri welke zich net buiten Rome bevindt. Afhankelijk van mijn hoeveelheid vrije tijd wil ik mij de komende maanden richten op Noord-Frankrijk en ook zal ik nog één site bezoeken in België. De site in België (Le Grand Hornu) is één van de vier locaties die valt onder de Major Mining Sites of Wallonia. Deze site staat op dit moment in de voorlopige lijst (tentative) van Unesco. Vorig jaar is de beslissing uitgesteld om toegelaten te worden tot de World Heritage List. Misschien dat deze site in 2011 wel wordt toegelaten…

Zonder de Unesco lijst (inscribed en tentative) had ik van het bestaan van dit soort locaties totaal geen weet gehad. En het is ook nog een keer echt van het gebaande pad af !

Mocht ik in de toekomst verrassende locaties tegenkomen dan zal ik er zeker een stukje over schrijven op ATG.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Wat ik me alleen afvraag hoe ga je om met heritage sites als the belfries of belgium and france.. bezoek je ze echt alle 23 of teken je hem af na een bepaald aantal, en wat is dan de grens?

http://whc.unesco.org/en/list/943
PeTeR!
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door PeTeR! »

Het blijft inderdaad lastig om te bepalen wanneer een site met multiple locations nu echt is bezocht. De Belfries of Belgium (33) and France (23) zijn er alleen al 56. In België heb ik er 2 gericht bezocht en nog een stuk of 8 bij “toeval”. In Frankrijk heb ik er ook een stuk of 5 gezien en er zullen er nog wel wat bijkomen door “toeval”….het zijn er zoveel dat ze niet te missen zijn. Als ik tevreden ben met wat ik gezien heb dan “teken” ik de site pas af.

Nog een voorbeeld is de Frontiers of the Roman Empire (Limes in Duitsland). Deze site beslaat volgens het Duitsverkeersbureau 91 locaties. Om deze nu allemaal te bezoeken gaat mij wat te ver. Ik had al een stuk of 5 kleine locaties gezien vele jaren geleden toen mijn ouders in die regio vaak kampeerden. Nadat ik Regensburg bezocht had vond ik dat ik wel genoeg had gezien van die site.

Eén locatie bezoeken van een multiple site zoals hierboven beschreven vind ik dus niet genoeg. Een goede mix is om een paar belangrijke/bekende gericht te bezoeken en als er bij “toeval” nog een paar locaties bijkomen dan ben ik wel klaar met zo’n site.
Plaats reactie