Rondreis 3 weken: realistisch schema?
Rondreis 3 weken: realistisch schema?
Hallo,
In september gaan mijn vriend en ik drie weken naar Indonesië (en daarna door naar Australië).
In Indonesië gaan we eerst op bezoek bij familie in Jakarta en daarna door richting Bali en de Gili-eilanden.
Ik had zo ongeveer het volgende schema in gedachten:
dag 1: vertrek vanuit Amsterdam naar Jakarta
dag 2: Jakarta
15.15 aankomst Jakarta: familiebezoek
dag 3: Jakarta
dag 4: Jakarta
dag 5: Jakarta - Bogur - Puncak Pas - Bandung
dag 6: Bandung
dag 7: Bandung - Kutoarjo - Wonosobo
dag 8: Wonosobu – Borobodur - Yogyakarta
dag 9: Yogyakarta
dag 10: Yogyakarta - Solo - Malang
dag 11: Malang - Bromo
dag 12: Bromo - Kalibaru
dag 13: Kalibaru - Lovina
dag 14: Lovina
dag 15: Ubud
dag 16: Ubud
dag 17: Ubud – Pandang Bai
dag 18: Padang Bai – Gili eilanden
dag 19: Gili eilanden
dag 20: Gili eilanden
dag 21: Gili eilanden
dag 22: Terugreizen van Gili eilanden naar Sanur/Kuta Beach
dag 23: Denpassar – Australië
Is dit een beetje realistisch? Verder lijkt het me het leukst en goedkoopst om ter plekke de slaapplekken, de excursies en het vervoer te regelen. Of is het gezien ons wellicht ietwat krappe schema beter om alles vantevoren te regelen? We hebben eventueel wel familie in Indonesië die zaken voor ons uit kunnen zoeken. Hoop op jullie advies! Het wordt onze eerste 'grote' reis samen en ik heb er erg veel zin in!
In september gaan mijn vriend en ik drie weken naar Indonesië (en daarna door naar Australië).
In Indonesië gaan we eerst op bezoek bij familie in Jakarta en daarna door richting Bali en de Gili-eilanden.
Ik had zo ongeveer het volgende schema in gedachten:
dag 1: vertrek vanuit Amsterdam naar Jakarta
dag 2: Jakarta
15.15 aankomst Jakarta: familiebezoek
dag 3: Jakarta
dag 4: Jakarta
dag 5: Jakarta - Bogur - Puncak Pas - Bandung
dag 6: Bandung
dag 7: Bandung - Kutoarjo - Wonosobo
dag 8: Wonosobu – Borobodur - Yogyakarta
dag 9: Yogyakarta
dag 10: Yogyakarta - Solo - Malang
dag 11: Malang - Bromo
dag 12: Bromo - Kalibaru
dag 13: Kalibaru - Lovina
dag 14: Lovina
dag 15: Ubud
dag 16: Ubud
dag 17: Ubud – Pandang Bai
dag 18: Padang Bai – Gili eilanden
dag 19: Gili eilanden
dag 20: Gili eilanden
dag 21: Gili eilanden
dag 22: Terugreizen van Gili eilanden naar Sanur/Kuta Beach
dag 23: Denpassar – Australië
Is dit een beetje realistisch? Verder lijkt het me het leukst en goedkoopst om ter plekke de slaapplekken, de excursies en het vervoer te regelen. Of is het gezien ons wellicht ietwat krappe schema beter om alles vantevoren te regelen? We hebben eventueel wel familie in Indonesië die zaken voor ons uit kunnen zoeken. Hoop op jullie advies! Het wordt onze eerste 'grote' reis samen en ik heb er erg veel zin in!
Re: Rondreis 3 weken: realistisch schema?
Over het eerste stukje kan ik niet zeggen maar wel vanaf dag 9, hoewel het theoretisch wel kan is het allemaal nogal krap hoor yogja een dagje is wel kort, kalibaru kan je nu niets zien, lovina is wel erg kort, net als ubud.
Waarom wil je naar de gili eilanden dat is ook nog wel een eind reizen voor die paar dagen. Ik zou er zelf eerder voor kiezen naar Nusa Lembognan ofzo te gaan, ook een mooi strand en mooi duiken en veel dichterbij. Die 2 dagen die je kwijt bent aan reizen zou je dan elders kunnen gebruiken, als je nog een paar dagen meer hebt zou het beter zijn.
Waarom wil je naar de gili eilanden dat is ook nog wel een eind reizen voor die paar dagen. Ik zou er zelf eerder voor kiezen naar Nusa Lembognan ofzo te gaan, ook een mooi strand en mooi duiken en veel dichterbij. Die 2 dagen die je kwijt bent aan reizen zou je dan elders kunnen gebruiken, als je nog een paar dagen meer hebt zou het beter zijn.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Hoe wil je deze route afleggen? Als je een privechauffeur hebt zou het NET te doen zijn, maar zelfs dan vind ik het heel erg veel voor drie weken. Zie mijn verslag om een idee te krijgen: http://ikreis.net/main.php?cid=16.
Wat wil je in Bogor doen? Voor de Botanische tuin moet je toch wel een paar uur uittrekken, en er is ook een aantal interessante koloniale gebouwen. Dieng kun je beter doen op weg tussen Yogya en Malang. De weg tussen Yogya en Malang is heel lang en best slecht, dus je hebt weinig tijd om Solo te bezoeken.
Ik vind twee weken voor Java erg krap. Ik sluit me verder aan bij Tikva om de Gili's over te slaan. Je hele programma bestaat al uit lange reisdagen, en ik zou derhalve voor een strand dichterbij kiezen.
Wat wil je in Bogor doen? Voor de Botanische tuin moet je toch wel een paar uur uittrekken, en er is ook een aantal interessante koloniale gebouwen. Dieng kun je beter doen op weg tussen Yogya en Malang. De weg tussen Yogya en Malang is heel lang en best slecht, dus je hebt weinig tijd om Solo te bezoeken.
Ik vind twee weken voor Java erg krap. Ik sluit me verder aan bij Tikva om de Gili's over te slaan. Je hele programma bestaat al uit lange reisdagen, en ik zou derhalve voor een strand dichterbij kiezen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
-
- Reisexpert
op zich vind ik het ook niet de moeite de verplaatsing te maken als je maar 3 dagen op Gili Air,meno of trawangan blijft.
In de omgeving van ubud en in ubud zelf zijn er ook leuke dingen te doen...dus hier kan je best wat meer tijd voor uittrekken.
De verplaatsing van yogya naar de buurt van de bromo is best wel een gans eind...voorzij hier voldoende tijd voor.
wij hebben dit met een excursie gedaan vanuit yogja waar we best wel tevreden over waren maar we zouden er voor kiezen om het volgende keer zelf te doen...maar je kan er tijd mee winnen.
Als je toch de bromo gaat bekijken + de plek waar je een mooi uitzicht hebt op de zonsopgang zou het zonde zijn om niet verder te gaan en de kawah ijen vulkaan te gaan zien.
Dit vonden wij een van de hoogtepunten van onze java reis.
groeten ellen
In de omgeving van ubud en in ubud zelf zijn er ook leuke dingen te doen...dus hier kan je best wat meer tijd voor uittrekken.
De verplaatsing van yogya naar de buurt van de bromo is best wel een gans eind...voorzij hier voldoende tijd voor.
wij hebben dit met een excursie gedaan vanuit yogja waar we best wel tevreden over waren maar we zouden er voor kiezen om het volgende keer zelf te doen...maar je kan er tijd mee winnen.
Als je toch de bromo gaat bekijken + de plek waar je een mooi uitzicht hebt op de zonsopgang zou het zonde zijn om niet verder te gaan en de kawah ijen vulkaan te gaan zien.
Dit vonden wij een van de hoogtepunten van onze java reis.
groeten ellen
- bolletjeom
- Reisexpert
ik vind de planning er niet zo heel raar uit zien al zou je in principe wel wat mogen skippen waardoor je niet iedere dag in beweging bent. ik vind de Gili eilanden overrated en zou na 3 dagen het helemaal gehad hebben
zo zie je maar weer hoe persoonlijk het allemaal is.
Ook op mijn site kan je een route terug lezen en zien hoeveel tijd er in dingen ging zitten. We regelde alles ter plekke. vervoer en acco. Geen probleem.
zo zie je maar weer hoe persoonlijk het allemaal is.
Ook op mijn site kan je een route terug lezen en zien hoeveel tijd er in dingen ging zitten. We regelde alles ter plekke. vervoer en acco. Geen probleem.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Bedankt voor jullie reacties! Het wordt er alleen niet makkelijker op
Misschien inderdaad toch maar de Gili-eilanden overslaan en een mooi strand iets dichter in de buurt zoeken. Hebben jullie daar tips over? Naast Nusa Lembongnan dan natuurlijk? Ik weet niet of ook niet al te drukke, Bounty-achtige stranden op Bali te vinden zijn? Dat lijkt me heerlijk om de laatste dagen op bij te komen.
Verder lijkt het me toch wel heel mooi om de botanische tuin in Bogor te bezoeken en vanuit daar wellicht door te reizen naar Yogya, weet iemand of er een treinverbinding tussen de twee steden bestaat? Met de LP kom ik er niet helemaal uit. Bedankt alvast!

Verder lijkt het me toch wel heel mooi om de botanische tuin in Bogor te bezoeken en vanuit daar wellicht door te reizen naar Yogya, weet iemand of er een treinverbinding tussen de twee steden bestaat? Met de LP kom ik er niet helemaal uit. Bedankt alvast!
Er is geen trein tussen Bogor en Yogya. Althans niet direct.... Als je perse met de trein wilt, moet je eerst naar Jakarta. Het is uiteraard handiger om per bus naar Bandung te gaan en daarna per trein naar Yogya, of gewoon vanuit Bogor per bus naar Yogya. (Ik weet niet zeker of en een rechtstreekse bus is, het is best ver.)
Wat noem jij een bounty-strand? Moet het wit zijn zonder mensen maar met palmbomen? Dat heb je op de Gili's ook niet! Moet het wit zijn? Dan kun je het beste in het zuiden van Bali zijn. Moet het zonder mensen zijn, maar mag het zwart zijn? Dan is Lovina een optie. Wil je bijna wit en geen touristen? Dan kun je Yeh Ganga overwegen, vlakbij Tanah Lot. Het is overigens een leuke wandeling van het vissersdorp Yeh Gangga naar de tempel toe. Wil je kunnen snorkelen, en mag het een kiezelstrand zijn (wel met zitjes)? Dan is Padangbai of Tulamben een optie.
Er is echt genoeg keus qua strand op Bali!
Wat noem jij een bounty-strand? Moet het wit zijn zonder mensen maar met palmbomen? Dat heb je op de Gili's ook niet! Moet het wit zijn? Dan kun je het beste in het zuiden van Bali zijn. Moet het zonder mensen zijn, maar mag het zwart zijn? Dan is Lovina een optie. Wil je bijna wit en geen touristen? Dan kun je Yeh Ganga overwegen, vlakbij Tanah Lot. Het is overigens een leuke wandeling van het vissersdorp Yeh Gangga naar de tempel toe. Wil je kunnen snorkelen, en mag het een kiezelstrand zijn (wel met zitjes)? Dan is Padangbai of Tulamben een optie.
Er is echt genoeg keus qua strand op Bali!
Leuk om vanalles te lezen over indonesie. Zelf ben ik nu ook aant uitzoeken wat we willen en hoe we dat moeten gaan regelen. Wat in ieder geval zeker is, is dat ik van 5 juni tot 5 juli in indonesie zit. We vliegen naar Jakarta en terug vanaf Bali. In de tussentijd weten we t allemaal nog niet, waarschijnlijk java-eiland afreizen en dan vanaf bali een binnenlandse vlucht naar of sumatra (oerang-oetangs opzoeken) of flores (komodovaranen), en dan de laatste dagen op bali een beetje chillen. En wat is een redelijke prijs om te betalen voor een vlucht? Maar wat ik me afvraag is wat het handigst is, alvast een binnenlandse vlucht boeken of dat daar ter plekke doen, iemand tips? En iemand goede tips om de keuze sumatra of flores te maken? Fijne reis allemaal en alvast bedankt voor de reacties!
Groetjes, Renate
Groetjes, Renate
Als de topicstarter wordt aangeraden haar reisschema in te korten omdat ze teveel hooi op haar vork wil nemen tijdens 3 weken reizen, moet je niet denken dat 4 weken je de vrijheid geeft nóg een eiland extra te bezoeken.
Ik begrijp niet dat sommigen willen racen ipv reizen ...
Zelf deed ik er 4 weken over om Java en Bali te bezoeken. De botanische tuin van Bogor vond ik hierbij een grote teleurstelling. Bandung is ok om je traject te onderbreken en als eerste impressie van het land met enkele leuke bezienswaardigheden. Pangandaran laat je weer een ander stukje Java zien; strand, dieren in een nationaal park en een leuke tocht door de 'green canyon'. Het verdere traject naar Yogya deed ik met een 'short cut' boottocht en een op voorhand gereserveerde privé taxi. De Bromo is een must see (waar je gerust een dagje extra kan blijven als je de streek helemaal voor jou alleen wil hebben), maar Kawah Ijen is toch één van de meest bijzondere plaatsen die ik ooit heb 'ervaren'. Dit omdat het niet alleen gaat om een mooie vulkaan, maar vooral de sfeer die bepaald wordt door de werkomstandigheden van de sulferarbeiders. Vreemd dat dit bij zo weinigen in de reisplanning staat.
Bali heeft ook enorm veel te bieden, voor elk wat wils. Ik was al 2x eerder op Bali geweest en heb me bij deze reis dus op andere dingen geconcentreerd. Het bounty-gevoel heb ik er echter nergens gekregen. Tenzij een héél klein beetje op Lembongan. De Gili's zijn enkel leuk als je tijd over hebt, en dat heb je jammer genoeg niet op 3 weken tijd ...
Natuurlijk is 'mooi' een persoonlijk iets en kunnen anderen er een andere mening op na houden. Maar hoe meer meningen, des te makkelijker je keuze's kan maken. Of ook weer niet ...
Ik begrijp niet dat sommigen willen racen ipv reizen ...

Zelf deed ik er 4 weken over om Java en Bali te bezoeken. De botanische tuin van Bogor vond ik hierbij een grote teleurstelling. Bandung is ok om je traject te onderbreken en als eerste impressie van het land met enkele leuke bezienswaardigheden. Pangandaran laat je weer een ander stukje Java zien; strand, dieren in een nationaal park en een leuke tocht door de 'green canyon'. Het verdere traject naar Yogya deed ik met een 'short cut' boottocht en een op voorhand gereserveerde privé taxi. De Bromo is een must see (waar je gerust een dagje extra kan blijven als je de streek helemaal voor jou alleen wil hebben), maar Kawah Ijen is toch één van de meest bijzondere plaatsen die ik ooit heb 'ervaren'. Dit omdat het niet alleen gaat om een mooie vulkaan, maar vooral de sfeer die bepaald wordt door de werkomstandigheden van de sulferarbeiders. Vreemd dat dit bij zo weinigen in de reisplanning staat.
Bali heeft ook enorm veel te bieden, voor elk wat wils. Ik was al 2x eerder op Bali geweest en heb me bij deze reis dus op andere dingen geconcentreerd. Het bounty-gevoel heb ik er echter nergens gekregen. Tenzij een héél klein beetje op Lembongan. De Gili's zijn enkel leuk als je tijd over hebt, en dat heb je jammer genoeg niet op 3 weken tijd ...
Natuurlijk is 'mooi' een persoonlijk iets en kunnen anderen er een andere mening op na houden. Maar hoe meer meningen, des te makkelijker je keuze's kan maken. Of ook weer niet ...

Ik sluit me aan bij bovenstaande post. Vlieg niet teveel tijdens een eerste bezoek aan Indonesie, zowel letterlijk als figuurlijk. Hoe langzamer je reist, hoe meer van het land je kan ervaren en hoe meer je zal genieten.
Hallo,
Ik heb nog eens goed over ons schema nagedacht. In een eerdere planning (die achteraf gezien, misschien toch de beste was) had ik de Ijen krater wél opgenomen, inderdaad omdat ik bij veel mensen las dat dat - met name vanwege de mensen die daar aan het werk zijn - een heel bijzondere ervaring is.
Ik heb er nu een aantal plaatsen uitgehaald om een iets rustiger reisschema over te houden.
Daarnaast ben ik van plan om de planning los te laten, zodra we op Bali zijn aangekomen. Ik vind het van een afstand heel moeilijk inschatten hoe lang we overal willen blijven en ik vind het fijn om niet aan de vooraf geboekte accomodaties 'vast' te zitten. Ik neem aan dat er ter plekke nog genoeg overnachtingsmogelijkheden te vinden zijn. We vertrekken namelijk op 18 september uit NL, dus zo tegen het einde van het hoogseizoen.
De planning is nu als volgt:
Dag 1: aankomst Jakarta (familie)
Dag 2: Jakarta (familie)
Dag 3: Jakarta (familie)
Dag 4: Treinreis van Jakarta naar Yogyakarta
Dag 5: Yogyakarta
Dag 6: Yogyakarta
Dag 7: Borobodur en Prambanan
Dag 8: Reis naar Bromo vulkaan
Dag 9: Bromo + doorreizen naar de Ijen krater
Dag 10: Ijen krater
Dag 11: Ijen krater
Dag 12: Ijen krater - Lovina
Dag 13 t/m 23 Bali (Lavina, Bali etc.) en eventueel Gili-eilanden
Misschien dat we ergens ook nog een bezoekje aan het Dieng plateau kunnen inlassen, ook Pangandaran lijkt me heel erg leuk, maar waarschijnlijk wordt het dan al snel weer te veel. Wat denken jullie?
Ik heb nog eens goed over ons schema nagedacht. In een eerdere planning (die achteraf gezien, misschien toch de beste was) had ik de Ijen krater wél opgenomen, inderdaad omdat ik bij veel mensen las dat dat - met name vanwege de mensen die daar aan het werk zijn - een heel bijzondere ervaring is.
Ik heb er nu een aantal plaatsen uitgehaald om een iets rustiger reisschema over te houden.
Daarnaast ben ik van plan om de planning los te laten, zodra we op Bali zijn aangekomen. Ik vind het van een afstand heel moeilijk inschatten hoe lang we overal willen blijven en ik vind het fijn om niet aan de vooraf geboekte accomodaties 'vast' te zitten. Ik neem aan dat er ter plekke nog genoeg overnachtingsmogelijkheden te vinden zijn. We vertrekken namelijk op 18 september uit NL, dus zo tegen het einde van het hoogseizoen.
De planning is nu als volgt:
Dag 1: aankomst Jakarta (familie)
Dag 2: Jakarta (familie)
Dag 3: Jakarta (familie)
Dag 4: Treinreis van Jakarta naar Yogyakarta
Dag 5: Yogyakarta
Dag 6: Yogyakarta
Dag 7: Borobodur en Prambanan
Dag 8: Reis naar Bromo vulkaan
Dag 9: Bromo + doorreizen naar de Ijen krater
Dag 10: Ijen krater
Dag 11: Ijen krater
Dag 12: Ijen krater - Lovina
Dag 13 t/m 23 Bali (Lavina, Bali etc.) en eventueel Gili-eilanden
Misschien dat we ergens ook nog een bezoekje aan het Dieng plateau kunnen inlassen, ook Pangandaran lijkt me heel erg leuk, maar waarschijnlijk wordt het dan al snel weer te veel. Wat denken jullie?
- bolletjeom
- Reisexpert
ziet er een stuk beter uit!
Ik weet niet wat voor accomodatie je wilt maar als je lowbudget reist hoef je van te voren niets vast te leggen.
Ik weet niet wat voor accomodatie je wilt maar als je lowbudget reist hoef je van te voren niets vast te leggen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Bolletjeom,
heb jij nog goede tips voor accomodaties op bali?
heb jij nog goede tips voor accomodaties op bali?
Je hebt (wat mij betreft) de 3 toppers van Java in je lijstje staan. Je kan ter plekke nog altijd zien of je iets extra doet.
Maar op deze manier ziet je tijdsindeling er prima uit. Bali heeft ook erg veel te bieden voor zo'n klein eiland. Je gaat je tijd dus makkelijk vol krijgen.
Op Bali zal je ook mooiere accomodatie vinden dan op Java. Gewoon even rondkijken of de Lonely Planet als leidraad gebruiken. Ik denk dat Ubud wel de plaats is met de mooiste accomodatie, doch een beetje duurder dan elders. Als je dat er voor over hebt, is Ubud een leuke en centraal gelegen uitvalbasis.
Maar op deze manier ziet je tijdsindeling er prima uit. Bali heeft ook erg veel te bieden voor zo'n klein eiland. Je gaat je tijd dus makkelijk vol krijgen.
Op Bali zal je ook mooiere accomodatie vinden dan op Java. Gewoon even rondkijken of de Lonely Planet als leidraad gebruiken. Ik denk dat Ubud wel de plaats is met de mooiste accomodatie, doch een beetje duurder dan elders. Als je dat er voor over hebt, is Ubud een leuke en centraal gelegen uitvalbasis.