Vliegervaringen Finnair

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
zus

Finnair

Bericht door zus »

al iemand met deze luchtvaartmaatschappij een langeafstandsvlucht gedaan? wij vliegen er volgende week mee naar Bangkok (eerst tussenstop Helsinki) en ik ben een beetje benieuwd! :+
bolletjeom
Reisexpert

Re: Finnair

Bericht door bolletjeom »

persoonlijk geen ervaring mee maar wel positieve dingen over gehoord.
Was het een goedkoop ticket? want ze staan oa bekend om hun goede aanbiedingen naar bangkok!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Ik ben er vorig jaar mee naar Japan geweest, vanaf Schiphol via Helsinki naar Kansai voor slechts € 500 inclusief alle belastingen, zeker toen (vliegtax!) spotgoedkoop. En dat is me prima bevallen, op één maaltijd na prima eten, zeer vriendelijke en attente bediening (wel strenge leren handschoenen...) en relatief ruime stoelen. Dat laatste heeft ook een oorzaak, er zitten namelijk nergens kastjes in de weg van het inflight entertainment. Dat bestond namelijk nog wel uit ouderwetse centrale schermen. Maar dat is eigenlijk het enige minpuntje wat ik zo kan bedenken.

Overigens is Helsinki ook een aangename luchthaven voor een overstap, lekker compact en met nog redelijk geprijsde horeca (daar kan Schiphol nog heel veel van leren met hun debiel hoge prijzen) en een geweldig winkeltje met lokale producten. Ik heb daar o.a. nog blikjes rendier- en berenpaté en een zakje rendierjerky aan overgehouden...

En ook een meevaller, onze vlucht van Helsinki naar Schiphol vloog stipt op tijd. Dit in tegenstelling tot de KLM-vlucht, die die dag vier uur vertraging had. Er liepen me toch een hoop chagrijnige Nederlanders rond >:)
zus

Bericht door zus »

denk niet dat het een goedkoop ticket was: 899€ per persoon
wel al geboekt september vorig jaar
ben blij te horen dat de zetels vrij ruim zijn! we zijn allebei nogal groot en op zo'n lange vlucht kan dat nogal een
storende factor zijn!
zus

Bericht door zus »

reis is intussen achter de rug ;( en de vluchten zijn heel goed meegevallen
zeer goede verbindingen tussen beide vluchten en veel been- en zitruimte
wel enkel schermpjes in de lucht en slechts 2 films op een vlucht van 9u30', eten was ook niet zo lekker
gelukkig was het een nachtvlucht!
L-a-u-r-a
Reiziger

Bericht door L-a-u-r-a »

Vorig jaar november met finnair van Amsterdam naar Delhi en terug vanaf Mumbai naar Amsterdam gevlogen. Prima vluchten gehad. Genoeg beenruimte (ik ben 1.78), eten was ok en de heenreis had ik mazzel door businessclass te mogen vliegen, superrelaxed!! :-D
Entertainment viel erg tegen, maar dat is voor mij geen reden om voor een bepaalde maatschappij te kiezen.

Vlucht was 600 retour, dit was verreweg de goedkoopste voor deze vlucht op deze specifieke data (moest op die data vliegen ivm werk).
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Vliegervaringen Finnair

Bericht door Ingritaaa »

Gevlogen met Finnair Amsterdam-Helsinki Helsinki-Bangkok. Het was een prima vliegtuig met prima eten. Het enige minpunt is dat er geen videoscherm of iets anders qua entertainment aanwezig was wat je wel mag verwachten op een lange vlucht.

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Re: Vliegervaringen Finnair

Bericht door WizardOfOss »

Tijdens mijn recente trip naar Japan hadden we op de heenweg wel een prachtig entertainmentsysteem, met veel (recente) films en TV-series die je naar wens kon starten en onderbreken, en ook de nodige spelletjes. Slechts één nadeeltje: geen Tetris, nog altijd de beste manier om een lange vlucht door te komen.

Op de terugvlucht was een ander toestel ingezet dan gepland, met als gevolg dat mijn zorgvuldig uitgekozen plaats (geen stoel direct voor me, dus heel veel ruimte) ineens geen voordelen meer bood, al was de ruimte nog altijd voldoende, met m'n 1,85 kon m'n benen prima kwijt. Maar helaas in dat toestel ook een simpeler systeem met wel een eigen (klein) schermpje, maar afgezien van de kanalen geen mogelijkheid zelf iets te bedienen, gewoon kijken wat er toevallig langskomt dus.

Maar ook verder is Finnair me wederom zeer goed bevallen. Zeer attent en vriendelijk personeel, meestal echt lekker eten, en zowel op de lange vlucht als het korte stukje naar Helsinki relatief veel ruimte. Daarnaast is Helsinki een prettige transferluchthaven, lekker compact en met een goed aanbod aan winkeltjes (Stockmann!), die in ieder geval voor vluchten naar Japan ook mooi op de route ligt, waardoor de extra vliegtijd t.o.v. een nonstop vlucht zeer beperkt is.
DennisR
Reiziger
Contacteer:

Vliegervaringen Finnair

Bericht door DennisR »

Met Finnair gevlogen van Amsterdam - Helsinki - Beijing en terug vanaf Shanghai. Goede maatschappij met goed eten en fijn personeel. 3 keer eten gehad op de heen reis. Echter in hun MD11 toestellen heb je gezamelijk entertainment door schermen die in de gangpaden hangen.
menasil
Reisexpert

Vliegervaringen Finnair

Bericht door menasil »

Afgelopen week voor het eerst gevlogen met Finnair van amsterdam - helsinki en weer terug. Wat mij allereerst positief heeft verrast is de nette vliegtuigen en de fijne indeling. Het leek allemaal net wat ruimte dan een KLM vliegtuig en ook had ik meer beenruimte (niet alleen omdat Finnair dat sowieso heeft, maar ook omdat er geen boxen onder de stoelen zitten). Het personeel is ontzettend vriendelijk.

Op de heenweg was het vliegtuig half leeg en bleef de middenstoel leeg. We kregen op de vlucht van 18:50 een broodje geserveerd. Helaas voor mij was de ene met vis en de andere met een of andere vage roomkaas iets. Broodje zelf was ok maar beleg niet ;) We kregen ook wat te drinken en nog koffie/thee na afloop. Vlucht ging soepel.

Op de terugweg was het vliegtuig bomvol. We hebben gekozen voor de mobile checkin en we zouden een sms en email krijgen met boardingpass maar dat was dus niet zo. Heel onhandig maar gelukkig hadden we screenshot gemaakt. Vlucht vertrok ruim 25 minuten later dan gepland maar waarom, dat werd ons niet echt duidelijk. Boarding begon wel op tijd. Dit keer kregen we om 16:15 een noodlesalade met kip. Erg lekker! Ook nu weer drinken en koffie/thee na afloop van de maaltijd. Vlucht ging vlot.

Enige waar ik van baal, maar dat ligt aan de bagageafhandeling, is een koffer met kapot slot dat ik terug kreeg. Nu aan het bekijken hoe Finnair mij hierin tegemoet kan komen. Vooralsnog is het zo dat de koffer op moet worden gehaald en dan gerepareerd wordt of ik een vervangend exemplaar krijg. To be continued :)
Erik
Site Admin

Re: Vliegervaringen Finnair

Bericht door Erik »

Afgelopen week ook gevlogen met FinnAir en bij vertrek netjes op tijd vertrokken. Ook iets eerder aangekomen dan gepland. Mensen waren erg aardig en behulpzaam. Tijdens de heen en terugreis ook een lege stoel gehad in de toch al ruime stoelen.

Vond het vliegveld in Helsinki een beetje onduidelijk maar had ruim te tijd om te verdwalen en was nog ruim op tijd voordat de koffers op de band kwamen. Tijdens de heen en terugreis een lekker (vers) broodje gekregen, keuze uit kalkoen of zalm. Ook de terugvlucht was netjes op tijd vertrokken en aangekomen.

Via Twitter nog wat contact gehad met @Finnair met wisselend succes. Maar dat zal voor de meeste minder belangrijk zijn :)

Tijdens de terugweg ook weer een tijdje moeten wachten op de koffer.
menasil
Reisexpert

Vliegervaringen Finnair

Bericht door menasil »

Afgelopen week retour gevlogen met Finnair Amsterdam - Helsinki, mede omdat het zo goed was bevallen vorig jaar én omdat ze iets goedkoper waren dan KLM. Helaas is ook Finnair aan het bezuinigen op service.

Op de heenweg hadden we de overvolle avondvlucht om 18:50 vanaf Schiphol. We hadden circa 25 minuten vertraging. Zowel via de email, als bij de online check in als op de luchthaven zelf werd gevraagd of wij ons vrijwillig op een andere vlucht lieten zetten. Los van het feit dat we op doorreis waren, bleek ook niet duidelijk te zijn of je nog diezelfde avond naar Helsinki zou kunnen vliegen. Wij hebben dit niet gedaan. Sinds dit jaar is blijkbaar het eten/snack/broodje op de kortere vluchten bij Finnair afgeschaft. We kregen alleen wat te drinken aangeboden (2x dat dan weer wel) en voor een snack of broodje moest je fors bij betalen. Al werd er in het inflight magazine gesuggereerd dat het voor 'a little price' was. We mochten ook nog een krant kopen voor 3 euro (o.a. Telegraaf). Landing ging niet echt van harte, we kwamen nogal hard op aan.

Op de terugvlucht gebruik gemaakt van het aanbod dat ik week voor de vlucht kreeg, om voor een leuke prijs te upgraden naar businessclass. Nog nooit gedaan en dacht, dit is een mooie kans om het eens te doen. Wat is dat een verademing zeg! De lounge op Helsinki Airport is heerlijk, ook al zitten er veel mensen, het is een oase van rust en natuurlijk gratis eten en drinken. En erg gezonde maaltijden. De service in het vliegtuig was top. Een snack (zoutjes), een maaltijd (salade, kip met groenten en aardappelpuree, tiramisu en broodje) en continu mogelijkheid voor het bestellen van drinken. Grappige was dat ik vroeg om cider, ze geen cider hadden, maar ze als alternatief champagne aanboden :) De landing was echt superzacht, we gingen dalen en reden zo rustig de polderbaan op. Leuke ervaring zo en ook fijn om je bagage als eerste op de band te zien aankomen en zo nog nipt de trein te halen waardoor je half uur eerder thuis bent dan gepland! Overigens zie ik er blijkbaar niet uit als business class passagier, er was een man die het nodig vond om tijdens de business class boarding mij te blokkeren want hij dacht dat ik voor kroop voor de economy boarding ;)
Erik
Site Admin

Vliegervaringen Finnair

Bericht door Erik »

Met FinnAir van Amsterdam naar Helsinki gevlogen en weer terug. Vluchttijden zijn erg fijn en de stoelen in het vliegtuig erg ruim. Ik heb al vaker dit traject gevlogen en het lijkt een goed gevulde route. Tijdig inchecken helpt dus om een mooi plekje aan het raam te krijgen en het mooie landschap in Finland te zien wanneer je aankomt.

Tijdens de vlucht krijg je (kosteloos) water, thee koffie of een sapje. Wil je wat anders dan kan dit tegen betaling. Er werd geen eten/snack (meer?) geserveerd, maar was wel tegen betaling beschikbaar.

In een van mijn eerdere reviews gaf ik al aan dat de stoelen erg ruim waren en ook nu viel dat weer positief op :) .
Mensen zijn vriendelijk en service is goed. Op de terugweg ook een aanbod gekregen om in de FinnAir Lounge te mogen wachten op de vlucht. Wat mij betreft altijd hier op ingaan want het eten is zoals Menasil al schrijft erg lekker, gezond en er is zeer ruime keuze. Ook de Finse chocolade is onweerstaanbaar en aanwezig :)
Op het vliegveld is overal gratis Wifi beschikbaar welke supersnel is en al direct overal in de terminal werkt.

Bij thuiskomst van de terugvlucht bleek mijn koffer het niet overleefd te hebben. Een wieltje was dusdanig ingedeukt dat de koffer vervangen moet worden. Ik weet niet of het mis is gegaan in Finland of pas in Nederland, vervelend blijft het wel.

De vlucht naar Amsterdam was ook iets later dan gepland vertrokken en is uiteindelijk 20 minuten later aangekomen. Gelukkig zijn dit soort vertragingen niet zo'n groot probleem.
Plaats reactie