Water zuiveren

Heb je vaccinaties of misschien malaria pillen nodig? Welke ziektes zijn er in een land? Maar ook alle andere vragen over je gezondheid zijn hier te vinden.
Plaats reactie
skylined

Water zuiveren

Bericht door skylined »

Welke methodes gebruiken jullie om water drinkbaar te maken (te zuiveren)? Ik ga een aantal maanden in Gambia verblijven en heb enkel water dat uit de waterput komt ter beschikking. Ik heb in de reiswinkel een pomp gekocht met een keramische filter, daar werd mij verteld dat dit genoeg zou moeten zijn.

(PS: daar ik een aantal maanden ga is het meenemen van zuiveringstabeletten nogal lastig, ook UV filters gebruiken is lastiger wegens hun groter verbruik en beperkte tot geen toegang to batterijen)
panky
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door panky »

Hey, een ander goede methode is om het water voor 10-12 minuten te koken en dan weet je zeker dat alle bacterien dood zijn. Ze zullen je wel aankijken omdat water daar schaars is en je met koken water verdamt en je daardoor water 'verliest'. MAar het is wel de veilige methode.
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

panky schreef:Hey, een ander goede methode is om het water voor 10-12 minuten te koken en dan weet je zeker dat alle bacterien dood zijn. Ze zullen je wel aankijken omdat water daar schaars is en je met koken water verdamt en je daardoor water 'verliest'. MAar het is wel de veilige methode.
en brandstof is daar ook niet bepaald ruim voor handen...

een deksel op de pan scheelt ten eerste veel verdamping en ten tweede veel brandstof.

Ik heb verder geen ervaring met filteren, dus ik kan je verder niet helpen. Neem gewoon genoeg suiker en zout mee voor je ORS oplossing en norit om de boel te verstoppen :P ;)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Wat doen de locals?

(Nu zeg ik niet dat je perse datgene moet doen wat zei doen, maar zij drinken ook...)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

hi

ik heb 2 maanden in Lesotho gezeten waar water ook schaars was en zeker niet zuiver. De locals drinken dat gewoon maar ik denk dat die al een weerstand hebben opgebouwd waar wij met onze westerse lijfjes nooit meer tegenop kunnen

We hebben daar een gasfles geregeld en kookte inderdaad al ons water zeker 10 minuten ( wij zaten ook nog eens hoog)
Wij hebben er verder nooit last van gehad.
We kookte vrij veel water, namen er een kopje thee van, lieten het wat afkoelen en gebruikte een beetje lauw water om ons te wassen met een washandje en lieten de rest afkoelen tot drink water. en dat proces herhaal je 2 a 3 keer per dag

veel succes en plezier!!!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Backpackgek
Reiziger
Contacteer:

Re: Water zuiveren

Bericht door Backpackgek »

Wij gebruikten tijdens de Annapurna Trekking in Nepal een flesje iodine (chloor). Per liter waren drie druppels, half uurtje wachten en heerlijk (zwembad)water.. :-)
Wij gaan op wereldreis! http://www.backpackgek.nl
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Niemand bekend met de Lifestraw?
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Nee helaas niet.
Plaats reactie