Bus naar Chiang Mai, sneller via Vientiane of Luang Prabang?
Bus naar Chiang Mai, sneller via Vientiane of Luang Prabang?
Wij gaan half februari naar Laos en willen vanuit Laos naar Chiang Mai, Thailand. We willen met de bus gaan en niet met de boot (hebben al eens een soortgelijke boottocht gemaakt, vandaar). Is het met de bus sneller om vanuit Luang Prabang of vanuit Vientiane naar Chiang Mai te gaan? En gaat er eigenlijk wel een bus vanuit Luang Prabang naar Chiang Mai of is het dan alleen mogelijk per boot? Alvast bedankt voor jullie hulp en tips!
Re: Bus naar Chiang Mai, sneller via Vientiane of Luang Prab
Jullie hebben al eens een boottocht gemaakt? Nou en! Je bent vast ook wel een keer met de bus geweest 
Bussen vanuit Luang Prabang zullen sneller zijn, die afstand is nl korter. Ik heb echter geen idee of er ook 'comfortabele' minibussen zijn, ik denk dat het gewoon een lokale bus wordt. En die kunnen nogal traag zijn.... Misschien kun je de fastboat overwegen als je niet al te lang onderweg wilt zijn?

Bussen vanuit Luang Prabang zullen sneller zijn, die afstand is nl korter. Ik heb echter geen idee of er ook 'comfortabele' minibussen zijn, ik denk dat het gewoon een lokale bus wordt. En die kunnen nogal traag zijn.... Misschien kun je de fastboat overwegen als je niet al te lang onderweg wilt zijn?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
- bolletjeom
- Reisexpert
Vanaf Vientiane naar Chiang Mai is topogrfisch nogal vreemd/zinloos dus ik verwacht niet dat je daar een busje kan regelen voor die route
ik heb net een artikel gelezen in een magazine over de busrit van Luang Prabang naar de grens....vanwaar het nog 4 uur is met de bus naar Chiang Mai. Iets wat in 1 dag niet te halen is.
Kort samengevat zegt dat artikel: om 7.00 opstaan en om middernacht aankomen. Enige pauze om te plassen en eten, sliger weg, krappe bus. Oftewel: ja, het kan, en het is flink pittig. Je redt het niet om die dag de grens nog over te gaan. tegen de tijd dat je aankomt is de douane dicht.
Je zult dan de volgende ochtend alsnog in 4 uur naar Chiang Mai moeten.
Je kunt deze route wel leuk doen maar dan moet je onderweg een stop van minstens een dag in lassen
De boot is érg leuk....vind ik! Ik heb hem nu 3 keer gedaan. ja, hij doet er 3 dagen over en ja, soms zijn de bankjes hard maar de uitzichten zijn geweldig en het zeer ontspannen onder weg zijn. Ok, je doet er 2 dagen over maar voor mij blijft de boot altijd veel aantrekkelijker dat dit stuk met de bus.
De horror verhalen over hele volle boten zijn lang niet altijd waar. Het hangt van het seizoen af en bij wie je boekt.
ik heb net een artikel gelezen in een magazine over de busrit van Luang Prabang naar de grens....vanwaar het nog 4 uur is met de bus naar Chiang Mai. Iets wat in 1 dag niet te halen is.
Kort samengevat zegt dat artikel: om 7.00 opstaan en om middernacht aankomen. Enige pauze om te plassen en eten, sliger weg, krappe bus. Oftewel: ja, het kan, en het is flink pittig. Je redt het niet om die dag de grens nog over te gaan. tegen de tijd dat je aankomt is de douane dicht.
Je zult dan de volgende ochtend alsnog in 4 uur naar Chiang Mai moeten.
Je kunt deze route wel leuk doen maar dan moet je onderweg een stop van minstens een dag in lassen
De boot is érg leuk....vind ik! Ik heb hem nu 3 keer gedaan. ja, hij doet er 3 dagen over en ja, soms zijn de bankjes hard maar de uitzichten zijn geweldig en het zeer ontspannen onder weg zijn. Ok, je doet er 2 dagen over maar voor mij blijft de boot altijd veel aantrekkelijker dat dit stuk met de bus.
De horror verhalen over hele volle boten zijn lang niet altijd waar. Het hangt van het seizoen af en bij wie je boekt.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Dat is dan een oud artikel geweest.
De chinezen hebben namelijk 2 of 3 jaar terug een hele mooie nieuwe weg aangelegd.
Je gaat eerst van Luang Prabang naar Luang Namtha en dan vanaf daar over de mooie supergoede snelweg naar de grens. Je komt hebt dan geen tijd genoeg meer om ook nog door de gaan naar Chiang Mai.
De chinezen hebben namelijk 2 of 3 jaar terug een hele mooie nieuwe weg aangelegd.
Je gaat eerst van Luang Prabang naar Luang Namtha en dan vanaf daar over de mooie supergoede snelweg naar de grens. Je komt hebt dan geen tijd genoeg meer om ook nog door de gaan naar Chiang Mai.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
- bolletjeom
- Reisexpert
Reiz& Magazine van december 2010. Titel Laos op de bonnefooi (ala Backpacker)Dat is dan een oud artikel geweest.
http://www.anwb.nl/vakantie/reizen-maga ... -Laos.html
Na ruim 150 kilometer stofhappen vindt om onverklaarbare redenen een buswissel plaats. Onze minibus wordt vervangen door een vehikel van hetzelfde merk. Zonder airco, maar met versplinterde buitenspiegel en een radio waaruit luid gekraak of Laotiaans gejodel klinkt
Dan is het donker. We stoppen in Udom Xai voor enkele spiesen met gekruid kippenvlees. Peuk staat te smoezen met twee patserig ogende Chinezen, die hem vervolgens wat geld toestoppen, waarna we dichter op elkaar moeten gaan zitten, zodat er naast mij nog twee plaatsen vrij komen.
‘Keshous!’, gilt Peuk, de bus parkerend. Na dertien uur busreis worden we kwart over een ’s nachts gedropt in een straatje vol gesloten guesthouses
Via Google kwam ik op een ander forum, daar las ik dat je vanuit Vientiane eventueel makkelijk naar Udon Thani kunt met de bus, vanuit Udon Thani kun je een rechtstreekse bus pakken naar Chiang Mai (ca. 12 uur in de bus in totaal) of eventueel een binnenlandse vlucht. Dus maakt wat tijd betreft niet veel uit of je dan via Luang Prabang of via Vientiane gaat. Ook al lijkt het topografisch een beetje vreemd, het heeft hier vaak ook met de kwaliteit van de wegen te maken hoelang je erover doet. We denken er nog even na hoe we precies gaan reizen.
Overdrijven is ook een vak. Snap niet waarom ze met een minibus zijn gegaan. De betere optie is de rechtstreekse VIP bus van het bustation, je kunt de ochtend bus of de nachtbus nemen. 13 uur in de bus is toch helemaal niet zoveel. Als ze gewoon om 8 uur de bus hadden gepakt waren ze om 21:00 in Huay Xai geweest. Prima toch!
Je bent ook wel een beetje dom als je voor een rit die een hele dag duurt pas om 12 uur de bus pakt.
Road 13 van Luang Prabang naar Luang Namtha kan slecht zijn maar die route van Luang Namtha naar de grens is betaald en wordt onderhouden door china. Dat is hun hoofweg voor producten bestemd voor thailand en verder.
Hier nog een quote van een reiziger over deze weg.
The road from Luang Nam Tha to Huayxai has extreamly changed to a good road today as a part of Asian Highway.
At that times, before dry season, the road was awfully dusty, bumpy and muddy at many points and we passengers used to push our pick up bus (even a 4-WD car) many times and when we arrived hotels or guesthouses in Huayxai, we were covered all over with mud (it's good memory for me now) . It took about 10~11 hours in the past but now it takes about 3~3.5 hours only (in any season).
Pak daarbij nog een keer 8 a 9 uur voor de route naar Luang Namtha en dan kom je op een uurtje of 11 tot 13 uit.
De weg en het uizicht is ook echt de moeite waard.
Je kunt uiteraard ook gewoon 1 of 2 daagjes stoppen in Luang Namtha en dan de route opbreken.

Je bent ook wel een beetje dom als je voor een rit die een hele dag duurt pas om 12 uur de bus pakt.
Road 13 van Luang Prabang naar Luang Namtha kan slecht zijn maar die route van Luang Namtha naar de grens is betaald en wordt onderhouden door china. Dat is hun hoofweg voor producten bestemd voor thailand en verder.
Hier nog een quote van een reiziger over deze weg.
The road from Luang Nam Tha to Huayxai has extreamly changed to a good road today as a part of Asian Highway.
At that times, before dry season, the road was awfully dusty, bumpy and muddy at many points and we passengers used to push our pick up bus (even a 4-WD car) many times and when we arrived hotels or guesthouses in Huayxai, we were covered all over with mud (it's good memory for me now) . It took about 10~11 hours in the past but now it takes about 3~3.5 hours only (in any season).
Pak daarbij nog een keer 8 a 9 uur voor de route naar Luang Namtha en dan kom je op een uurtje of 11 tot 13 uit.
De weg en het uizicht is ook echt de moeite waard.
Je kunt uiteraard ook gewoon 1 of 2 daagjes stoppen in Luang Namtha en dan de route opbreken.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
- bolletjeom
- Reisexpert
om de schrijver van dat artikel dom te noemen vind ik een nogal voorbarige conclusie.
Wanneer je aan de thaise kant van de grens slaapt kan je een ticket kopen naar Luang Prabang. Die mensen gaan, met een sticker op, om 7.00 bij de grens staan, maken de oversteek en wachten dan op hun busje. Ik heb die oversteek een paar keer gedaan en zat ook niet voor 11.00 in mijn vervolg vervoersmiddel.
Zelf zou ik deze rit niet graag maken zonder stop. Gewoon ook omdat de omgeving dat ook waard is.
Wanneer je aan de thaise kant van de grens slaapt kan je een ticket kopen naar Luang Prabang. Die mensen gaan, met een sticker op, om 7.00 bij de grens staan, maken de oversteek en wachten dan op hun busje. Ik heb die oversteek een paar keer gedaan en zat ook niet voor 11.00 in mijn vervolg vervoersmiddel.
Zelf zou ik deze rit niet graag maken zonder stop. Gewoon ook omdat de omgeving dat ook waard is.
Oke dat was me niet duidelijk, ik ging ervanuit dat de persoon uit Luang Prabang kwam en juist naar thailand toe ging.bolletjeom schreef:om de schrijver van dat artikel dom te noemen vind ik een nogal voorbarige conclusie.
Wanneer je aan de thaise kant van de grens slaapt kan je een ticket kopen naar LP. Die mensen gaan, met een sticker op, om 7.00 bij de grens staan, maken de oversteek en wachten dan op hun busje. Ik heb die oversteek een paar keer gedaan en zat ook niet voor 11.00 in mijn vervolg vervoersmiddel.
Hallo.
Wij zijn gisteren thuis gekomen van een 4 maanden durende reis door azie.
Wij zaten met een soort gelijk dilemma alleen wij wilden van Chiang mai naar Luang Prabang.
Het was of, 2 dagen op een slowboat of 18 uur in een bus naar vientiane of 1 uur vliegen.
Wij hebben de laatste optie gekozen.
Dus voor zo ver ik weet gaat er geen bus naar Luang Prabang en andersom.
groeten Marco
Wij zijn gisteren thuis gekomen van een 4 maanden durende reis door azie.
Wij zaten met een soort gelijk dilemma alleen wij wilden van Chiang mai naar Luang Prabang.
Het was of, 2 dagen op een slowboat of 18 uur in een bus naar vientiane of 1 uur vliegen.
Wij hebben de laatste optie gekozen.
Dus voor zo ver ik weet gaat er geen bus naar Luang Prabang en andersom.
groeten Marco
- bolletjeom
- Reisexpert
Niet een directe. Maar je kunt wel een serie bussen aan elkaar plakken en op die manier over land in Luang Prabang komenDus voor zo ver ik weet gaat er geen bus naar Luang Prabang en andersom.
@mfl, hebben jullie het leuk gehad? en valt het niet tegen om thuis te komen in de kou?