Jassen - Watercolumn & Breathability

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Plaats reactie
dresa
Vakantieganger

Jassen - Watercolumn & Breathability

Bericht door dresa »

In mijn zoek tocht naar een jas tegen de Siberische kou, loop ik tegen de termen aan Watercolumn & Breathability ?
Nu heb ik hier en daar wat informatie gevonden over deze termen en maten, maar graag zou ik jullie mening willen.

Ik heb een jas met Watercolumn & Breathability 3000 mm, is dit te laag voor de Siberische kou?
Jenny
Reisexpert

Re: Jassen - Watercolumn & Breathability

Bericht door Jenny »

Geheel offtopic: heb je gisteren 3 op reis gezien? Zo nee, dan moet je even kijken op uitzending gemist! In de uitzending ging Floortje Dessing naar het noorden van Siberie, en er zaten een aantal tips en waarschuwingen over reizen in de koude in het programma.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
dresa
Vakantieganger

Bericht door dresa »

Nee heb ik niet gezien.. Ga hem nu bekijken! Bedankt

Gelukkig ga ik niet zo ver het noorden in.. Wij blijven in de buurt van de Trans Siberië line.. We stoppen voor 3 dagen in Ulan Bataar.. Daar zal het waarschijnlijk het koudst zijn...

waarschijnlijk is dat ook gelijk het antwoord op mijn andere vraag. Ga kijken voor een grotere en langere jas met een hogere Watercolumn & Breathability waarden..

Als er nog idee van andere zijn dan hoor ik deze graag!
dresa
Vakantieganger

Bericht door dresa »

Een kennis / collega van vrijwilligerswerk bleek 10 jaar in een outdoorstore te hebben gewerkt..

Dit was zijn uitleg:
‎10.000 mm betekent dat je jas pas gaat doorlekken als er de waterdruk van een denkbeeldige waterkolom van 10.000x1x1mm hoog op staat. Dat staat gelijk aan 1 bar of 98kpa waterdruk, wat veel is. Hoger lijkt dus beter, maar je moet je afvrag...en of je die waterdruk ooit tegen gaat komen. Het gaat bijna altijd ten koste van de breathability, behalve bij membranen als gore-tex of sympatex (die waterdamp wel doorlaten maar water in vloeibare vorm niet). Ook slijt dit, dus een oude jas zal minder waterdicht worden, met name op de naden. Check daarom altijd of de naden netjes afgetaped zijn.
Breathability het aantal gram of liter (verschilt wel eens) lucht met waterdamp dat er per uur (of 24 uur) door 1 vierkante meter stof kan. Hoger is dus beter. Slijt ook over tijd, door vuil en stof neemt dit af.
Over het algemeen zijn de wat goedkopere jassen (anwb) voorzien van een waterdichte buitenstof, en duurdere jassen van een waterdichte voering zoals goretex, soms in meerdere lagen. Het nadeel van een waterdichte buitenstof is dat je die sneller beschadigd of scheurt, en dan is 'ie lek.
Meerlaags goretexjassen gaan een stuk minder snel lek, zijn beter waterdicht, ademen even goed of beter en zijn minimaal 3 keer zo duur.
Het goedkoopste is trouwens om naar Bever te gaan en een paar te passen en je te laten adviseren, dan de beste man te bedanken en lekker online die jas bestellen.
Plaats reactie