Waarschuwing variabele kosten bij verhuur huis

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Waarschuwing variabele kosten bij verhuur huis

Bericht door Nanneke »

Graag wil ik iedereen op het volgende wijzen in de hoop dat jullie hiermee een financiele strop kunnen voorkomen. Wanneer je je huis verhuurt en er in het contract staat dat energie-, verwarmingskosten e.d. op basis van daadwerkelijk verbruik afgerekend worden, maak dit dan altijd duidelijk bij een afrekening. Ik heb mijn huis acht maanden verhuurd en na terugkomst een afrekening gedaan met een aanname van de verwarmingskosten voor het lopende jaar (op basis van de afrekening van het jaar daarvoor en het gebruik door de huurder in dat jaar). Omdat ik hierin geen duidelijk voorbehoud heb gemaakt, zit ik nu met een enorme energierekening (huurder heeft in vier maanden tijd het dubbele verstookt van wat ik normaal in 1 jaar verstook!) die de huurder niet meer wil betalen, omdat volgens hem de eindafrekening al plaats heeft gevonden. Maak dus altijd, schriftelijk een voorbehoud dat het een tussentijdse afrekening is en dat de eindafrekening volgt nadat het daadwerkelijke verbruik inzichtelijk is. Had ik dit eerder geweten, had me dat een echt een enorm bedrag gescheeld. Hoop dat anderen hiermee hun voordeel kunnen doen!
Robin
Reisexpert

Re: Waarschuwing variabele kosten bij verhuur huis

Bericht door Robin »

Wij hebben bij ons vertrek de meterstanden opgenomen en die ook door de huurders laten bevestigen en bij terugkomst hetzelfde. Op basis van het verbruik en de energieprijzen over de periode die ik opgevraagd heb bij de energie maatschappij heb ik een afrekening opgesteld. Je hoeft dus niet te wachten. Het lastige is een beetje als de prijzen tussentijds wijzigen, want in de zomer verbruik je minder dan in de winter maar hoeveel bereken je dan tegen welke prijs? Ik heb hiervoor een redelijke aanname gedaan. Onze huurders schrokken wel van de rekening, het was duidelijk meer dan wat wij verbruikten en waar het voorschot op was gebaseerd, maar ze konden er niets tegenin brengen. Ik heb het bedrag verrekend met de borg.
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

hmm, is wel kut voor jou natuurlijk...goed dat je die tip meegeeft.
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

@Robin: in mijn geval ging het niet om de meterstanden in de meterkast. Dat is allemaal verrekend en afgehandeld via de borg. Het ging hier om meters die op de verwarming zitten en specifiek dat verbruik registereren. Ik had nooit kunnen vermoeden dat de huurders er zo'n ander stookgedrag op na zouden houden dan ik. Volgens mij hebben zij vier maanden lang alle verwarmingen 24 uur per dag aan laten staan. Dus maak overal een voorbehoud op, dan kun je er altijd nog op terug komen...
Plaats reactie