Beurzen voor buitenlandse studie

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
menasil
Reisexpert

Beurzen voor buitenlandse studie

Bericht door menasil »

Waarschijnlijk (kans is zeer groot) ben ik in de zomer van 2011 werkloos. Helaas werk ik in een sector waar alle lagen gaan bezuinigen (overheid) en zijn er in de afgelopen 5 maanden maar liefst 2 vacatures vrijgekomen in mijn werkgebied _O- Nu ben ik de mogelijkheden aan het verkennen en zo kwam ik dus op de volgende gedachte: Kan ik misschien in het buitenland tijdelijk studeren om dan bij terugkomst (dan is de grote grijze uittocht) weer proberen werk te zoeken? Nu en ik nog 23 en heb ik nog de kans/de tijd. Ik heb mijn oog laten vallen op een land dat ik beter wil leren kennen en een studie die net een iets andere invalshoek heeft dan de mijne.

Maar ik ben dus alvast op zoek gegaan naar wat achtergrondinformatie voordat ik uberhaupt een keuze wil maken en ik zit even met de volgende vraag:
Ik heb rondgekeken naar beurzen maar daarvoor moet ik of nog studerende zijn of ik moet hem aanvragen tijdens de laatste fase van mijn master en ja dat is allemaal niet mogelijk want ik ben al afgestudeerd.

Weten jullie misschien nog beurzen of andere creatieve ideeën?

Dan kan ik kijken of het überhaupt financieel haalbaar is en daarna ga ik pas nadenken over allerlei andere regelzaken en of ik deze keuze echt wil maken. Als ik het financieel niet rondkrijg, hoef ik daar niet eens over na te denken!

Het liefst hou ik gewoon mijn baan maar omdat ie behoorlijk op de tocht staat, wil ik eerst eens even mogelijkheden verkennen want ja het verliezen van een baan is niet leuk maar biedt wel kansen!

Edit: hmmm... Ik lees nu net in de krant dat daar waar overheidslagen fors gaan bezuinigen, er geen vacaturestop komt want ze willen jonkies omdat gem. Leeftijd 45 jaar is. vergroot ook mijn kansen op de arbeidsmarkt weer :)
Jenny
Reisexpert

Re: Beurzen voor buitenlandse studie

Bericht door Jenny »

Het is al heel lastig om een beurs te krijgen wanneer je nog studeert, laat staan wanneer je al klaar bent. De beurzen die er zijn voor afgestudeerden zijn er meestal voor onderzoekers, maar dan moet je wel een aanstelling hebben als PhD. En ook voor hen is de kans dat het hem lukt om een beurs voor een paar maanden te krijgen zeer minimaal.

Nederland promoot het doen van een kopstudie (studie na het behalen van een master) niet langer. Met ingang van volgend jaar moeten mensen voor een tweede master bedragen betalen die vele malen hoger liggen dan de normale EUR 1692. In Utrecht mag je rekenen op bedragen vanaf EUR 6000, maar dat verschilt dus.

(Uitzondering voor mensen die een educatieve master willen doen of eentje in de gezondheidszorg, zij zijn 'slechts' EUR 1692 kwijt...)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

En dat is dus de reden waarom ik niet in Nederland verder wil kijken naar een studie.

Ik weet dat het lastig gaat worden, heb mijn oude universiteit gemaild en heb een mogelijke beurs gevonden en kijken of dat kan/lukt en ook daar advies gevraagd. Weet dat de kans heel klein is maar wil toch proberen te kijken naar de mogelijkheden.

Het is een stom moment om werkloos te worden: Er is te weinig werk in mijn sector én de studies worden onbetaalbaar ;)

Maar ja heb nog de tijd dus hoop dat dat voldoende is om een goede keuze te maken in wat ik verder wil doen in het leven :)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

in mijn sector is nog wel werk 8-)
je weet me te vinden als je intresse hebt (stuur een pb)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
LadyHeather
Reisexpert

Bericht door LadyHeather »

Ik begrijp uit je bericht dat je al een specifiek idee hebt over een land en een studie, dus dan is dit misschien niet zo nuttig..

maar misschien leuk voor iemand anders die dit leest en ook zoiets overweegt: je zou kunnen overwegen een Darmasiswa beurs aan te vragen voor een creatieve/cultuur studie in Indonesie. een vriendin van mij doet dit nu voor het 2e jaar. (Als je in Nederland veel vaste lasten hebt is het misschien niet echt een optie) Ik zag dat hun eigen website het op dit moment niet doet: http://www.darmasiswa.diknas.go.id/ maar hier kun je misschien wat info vinden http://www.indonesianembassy.org.uk/dar ... ogram.html
Selalu mencari...
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Misschien is het voor andere mensen wel handig die dit topic lezen dus dank voor het delen :D

Ik dacht zelf aan Polen en dan Warsaw University :) Ik heb inmiddels contact met het NIFFUC die beurzen beheert en ook contact gehad met een fonds, die helaas mij niet kan helpen omdat ik 3 maanden te vroeg ben afgestudeerd voor de ronde van 2011 ;) maar ze gaven nog een andere tip :) En ja ik hoop dat ze op m'n werk snel weten wat de plannen zijn want als ik geen contractverlenging krijgt, is dit mooie gelegenheid om eens naar het buitenland te gaan...
Plaats reactie