Hypotheekrente aftrek bij verhuur woning

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Lot77

Hypotheekrente aftrek bij verhuur woning

Bericht door Lot77 »

Omdat wij 1 jaar op wereldreis gaan, zullen we ons koophuis verhuren.
Ons huis valt in de vrije sector in Amsterdam (gecheckt met het woningwaardesysteem/puntentelling).
Wij zullen ons huis via Rots-vast groep gaan verhuren.

Navraag bij de gemeente gaf geen eenduidig antwoord of we ons moeten uitschrijven of niet. De ene medewerker zegt van wel, omdat we langer dan 8 maanden weggaan, een andere collega zegt van niet omdat we een eigen woning hebben. We willen ons liever niet uitschrijven, want onze zorgverzekering kunnen we toch niet opzeggen omdat we niet langer dan 12 maanden weggaan.

Nu is mijn vraag: kan ik de hypotheekrente blijven aftrekken?Gewoon niets zeggen en hopen dat de belastingdienst er niet achterkomt?
Grote kans dat de huurders zich ook op ons adres zullen inschrijven, kan dat problemen geven?
En wat als de belastingdienst er wel achter komt, zit hier dan een boete aan verbonden?

Ik ben benieuwd naar ervaringen en tips hoe we hier het beste mee om kunnen gaan en wat eventuele ‘valkuilen’ zijn.
Alvast bedankt!
bolletjeom
Reisexpert

Re: Hypotheekrente aftrek bij verhuur woning

Bericht door bolletjeom »

ik zou ingeschreven blijven staan bij de gemeente
Je huis verhuren zonder toestemming (wat je verplicht bent om te vragen en waarschijnlijk niet krijgt) kan problemen geven.
Hypotheekrente aftrekken als huurders zich ook inschrijven op je adres kan tricky zijn. Ik zou eisen van de huurders dat ze zich niet inschrijven op jou adres.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Revolucion
Wereldreiziger

Bericht door Revolucion »

Als je je koophuis wilt verhuren zul je toestemming moeten hebben van de hypotheekverstrekker. Heb je dit niet en je wordt betrapt dan kun je een flinke boete verwachten.

Als je toestemming hebt en je gaat het verhuren kun je volgens mij ook je hypotheekrente niet meer aftrekken.

Uiteraard kun je de gok wagen om het 'zwart' te verhuren, maar vergeet niet wat de risico's en bijbehorende consequenties kunnen zijn.

*edit* ik zie nu dat je het via RotsVast groep zou willen verhuren, maar ik betwijfel of zij dit doen als jij geen toestemming hebt van de hypotheekverstrekker, want je hebt kans dat de huurder wellicht direct op straat staat als het uitkomt. Iets waar RotsVast waarschijnlijk zijn vingers niet aan wil branden.
Echter, vorig jaar is RotsVast uitgeroepen tot 'Huisjesmelker van het jaar', dus wellicht durven ze het wel aan.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

edit* ik zie nu dat je het via RotsVast groep zou willen verhuren, maar ik betwijfel of zij dit doen als jij geen toestemming hebt van de hypotheekverstrekker, want je hebt kans dat de huurder wellicht direct op straat staat als het uitkomt. Iets waar RotsVast waarschijnlijk zijn vingers niet aan wil branden.
Echter, vorig jaar is RotsVast uitgeroepen tot 'Huisjesmelker van het jaar', dus wellicht durven ze het wel aan.
En hun vrienden van dierct wonen zijn in amsterdam flink op hun vingers getikt omdat ze huizen verhuurde waarvan de wisten dat het ging om woningen van de sociale woningbouwvereniging die illegaal onderverhuurd werden.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
karla

Qreply

Bericht door karla »

Ik zie nu erg veel verschillende informatie over verhuur eigen woning. ik verhuur mijn tweede woning als vakantie object, dat betekend dat er maar ca. 8 tot 12 dagen per maand toeristen in zitten (daar ik prive 2 koopwoningen heb daar er een te koop staat)
Is dit nou belast of niet? ik zie verschillende tarieven van 6 % toeristen belasting tot 19% BTW en 15 % van de opbrengst afdragen..wat is nou de juiste berekening?
Een gedeelte van die tweede verhuur woning gebruik ik als atelier om het nog moeilijker te maken:)is dat gedeelte dan weer kosten?
En ik las iets over afschrijving van je meubelen van 19% van de nieuwwaarde.. kortom..ik heb geen geen zin om straks door de belastingdienst gepakt te worden denkende dat ik het netjes heb opgelost

graag jullie advies!!
grts Karla
Plaats reactie