tips voor (trein)route zuid-oost europa

Wil jij meer weten over hoe je kunt Interrailen in Europa of hoe je gemakkelijk met de trein rond kunt reizen, dan is dit forum voor jou. Lees alles vragen en antwoorden van anderen door en deel ook zeker je eigen tips.
Plaats reactie
bolletjeom
Reisexpert

tips voor (trein)route zuid-oost europa

Bericht door bolletjeom »

ik zit nu een beetje te denken om te vliegen naar bratislava en dan de trein te nemen naar wenen.
Waarom? omdat het een goedkope manier is om in wenen te komen en ik mezelf wil trakteren op een spaanserijschool show. Dat staat al mijn hele leven op mijn lijstje en ik ga toch niemand vinden die daar ook zin in heeft. Kan ik het beter in mijn solo vakantie doen....
volgende vraag....en dan?? stel dat ik daar met een dag of 5 klaar mee ben en nog een dag of 10 over heb. waar zal ik dan eens heen?
Treinen lijkt me wel leuk in die regio
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Re: waar zal ik eens heen?

Bericht door Jenny »

Wat ik gisteren al suggereerde: neem een trein van Wenen naar Budapest. Deze doet er 3 uur over. In Budapest kun je je best een paar dagen vermaken. Vanuit Budapest kun je per trein naar Belgrado, deze doet er 10 uur over. Belgrado is best leuk voor 1-2 dagen. Vanuit Belgrado kun je per nachttrein naar Sofia.

Kosten voor de treinen op dit traject zijn maximaal 150 euro. Maar dat is als je superlastminute boekt en heel Europa met de trein wilt omdat er geen vliegverkeer is door een aswolk. Normaal moet het goedkoper kunnen. Met Wizz Air kun je uit Sofia naar Nederland vliegen.

Zie m'n site voor reisverslagen van de desbetreffende steden. Foto's van de treinreis staan op FB.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Uiteraard kun je ook via Roemenie naar Sofia reizen. De reis duurt echter iets langer.

Voordeel voor deze route is dat je geen paspoort nodig hebt (is verplicht voor Servisch visum) maar met een ID kaart kan reizen :)
bolletjeom
Reisexpert

ik geloof...na snel zoeken...dat ik sowieso in boedapest moet beginnen. wizzair vliegt voor 17 euro. Naar bratislava is nog niet zo makkelijk. Dus vanuit daar met de trein naar wenen en dan eventueel even naar bratislava....
ik ga eens verder kijken wat er dan allemaal nog meer kan.

ik zou ook wel iets anders willen dan alleen grote steden. kent iemand een leuk dorpje of national park met een treinstation in die regio?
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik vond Sopron in Hongarije erg mooi, verder ben ik vanuit Praag naar Cesky Krumlov gereisd met de bus en van Cesky Krumlov naar Wenen, Cesky Krumlov is ook een leuk klein plaatsje met best wat natuur er om heen! Verder is er natuurlijk ook genoeg moois in Oostenrijk zelf te zien!
Bramm

Re: tips voor (trein)route zuid-oost europa

Bericht door Bramm »

Slovenië meepakken? Lesce bled is heel mooi om een dagje te vertoeven, en ook Ljubljana is de moeite waard!
bolletjeom
Reisexpert

heb zonet iemand gevonden (een oud ATG'er) die ook gek is op paarden en vandeweek bij mij thuis zich zat op te vreten omdat haar vriend in Wenen was en zij niet. Pas dagen later viel bij mij het kwartje dat we samen konden gaan.

Budapest en Wenen. Dat krijgt nu dus een steeds vastere vorm. Of ik daarna mee terug vlieg of nog even alleen doorga moet ik nog bedenken. En ook wanneer.
Is eind april echt veel beter dan bijvoorbeeld eind maart?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik was dit jaar in april in Wenen (iets met een aswolk :@ ) en toen was het daar best lekker. Blauwe lucht, zonnetje, weer om in een T-shirt te zitten. Ik heb Oostenrijk nooit in maart bezocht, dus geen idee hoe warm het daar dan precies is.

Aan de andere kant: kijk naar Nederland. Je hebt soms goede dagen in maart, maar in april is het gemiddeld net wat beter.

Houd er trouwens wel rekening mee dat sommige mensen paasvakantie hebben in april, en dat het daar dan mss net wat drukker en duurder is.
bolletjeom
Reisexpert

eigenlijk stel ik een domme vraag, Ik wil gewoon liever niet wachten tot eind april maar waarschijnlijk is het dan natuurlijk wel mooier weer.
Bedankt voor de tip van de vakantie. Daar had ik even niet aan gedacht
Plaats reactie