Hoe veel pas jij je aan?

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
Erik
Site Admin

Hoe veel pas jij je aan?

Bericht door Erik »

Wanneer je het forum leest of de reisinformatie op de site dan raden we altijd aan om je aan te passen aan het land en de cultuur waar je verblijft. Maar ik vraag me af of je jezelf ook teveel kunt aanpassen zodat het alsnog beledigend kan zijn?

Hoeveel pas jij je aan wanneer je op reis gaat?
  • Kleding
    • Draag gepaste kleding, dus schouders bedekt en niet te bloot
    • Draag dezelfde kleding als de locals
    • Draag gewoon wat ik zelf prettig vind
  • Eten
    • Eet net als de locals op straat en overal
    • In in restaurants waar andere toeristen eten
    • Eet alleen in mijn eigen hotel
  • Geloof
    • Doe mee aan iedere ceremonie en bid ook tot de goden
    • Kijk van een afstandje eerbiedig toe
    • Maak veel foto's van het voorval en liefst zo dichtbij mogelijk.
Bovenstaande voorbeelden bijna allemaal gezien en me meerdere keren afgevraagd wat nu de beste manier is.
bolletjeom
Reisexpert

Re: Hoe veel pas jij je aan?

Bericht door bolletjeom »

ik draag altijd gepaste kleding. liever te veel bedekt en niemand voor het hoofd gestoten dan andersom.

Ik eet voornamelijk wat de locals eten en waar de locals eten en af en toe eet ik bij een tentje dat zich richt op toeristen met eten dat westers is. Ik zit (prive) zelden in een hotel dat een eigen restaurant heeft.
Ik probeer mijn geld wel altjd zoveel mogelijk te spreiden dus ben geneigd juist niet in mijn eigen hotel te eten.

Geloof. Ik neem vaak geen foto's of van een flinke afstand omdat ik me opgelaten voel.
Ik doeniet echt mee aan aan een ceremonie maar ik bid ook nog wel eens tot een locale god. Soms heb ik het gevoel dat het raar is om te doen maar aan de andere kant vind ik het zelf vaak prettig om te doen.
Het is niet om de rest te laten zien hoe tollerant in ben ofzo. Zeker wanneer ik met een local ben zal ik even respect betonen aan een afbeelding van Boedha.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Will
Reisexpert

Bericht door Will »

Bij mij is dat optie 1, optie 1 en optie 2 :-)
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

Ik pas me meestal redelijk aan. vaak lange broek en blouse, met alle parasieten en brandende zon vind ik dat sowieso prettig.; maar soms ook gewoon in korte broek en mouwloos shirt; als de lokale bevolking daar zelf ook in loopt. Het kan ook te ver gaan; in marokko weleens een djelabba aangedaan; zit goddelijk (de wind tussen je benen bij 50 graden is niet verkeerd :P ) maar je staat asl westerling natuurlijk ook wel een beetje voor paal.

eten het liefst op straat net als de locals natuurlijk; is niet alleen leuker, je leert ook wat over de gebruiken en het eten is uiteraard veel lekkerder dan in toeristenrestaurantjes.

met ceremonies meedoen, altijd leuk als de mogelijkheid zich voordoet. meestal kijk ik van een afstandje toe; maak hier zelden foto's van; voelt toch vaak ongepast.

door je respectvol te kleden, respectvol om te gaan met gebruiken en ceremonies, tussen de locals eten, wat van de taal te spreken en vooral gewoon door een open houding te hebben heb je zoveel leuker contact met de locals en dus een leukere vakantie, imho.
amassakoul
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Hangt er helemaal vanaf hoe lang ik ergens ben en waar ik precies ben....

Ik zal hoe dan ook bedekkende kleren dragen in landen waar dat gewenst is. Al moet ik eerlijk bekennen dat de mate van bedekking afhangt van het land: in Dubai zal ik een lange broek dragen en minstens driekwart mouwen, in een moslimland als Indonesie loop ik ook wel eens in een T-shirt (maar zonder V-hals en met redelijke mouwtjes). Een hoofddoek draag ik meestal niet om religieuze redenen, wel tegen de zon. Im Bangladesh droeg ik vaak een hoofddoek om mijn blonde haar te bedekken, ik kreeg gewoon teveel aandacht! Ui

Uiteraard draag ik wel een djelabba en hoofddoek als ik een tempel binnen wil, dit is bv een eis in Syrie,

Toen ik op Bali woonde wat ik daar deel van de 'Banjar'. Mijn familie vroeg me mee naar de tempel, en ik kleedde me daarvoor ook in de lokale tempelkledij. Uiteraard bad ik gewoon mee, en ook alle andere rituele heb ik gewoon uitgevoerd. Ik voel en voelde me verbonden met hen, en niet deelnemen aan deze gebruiken voelde gewoon niet goed! Ik weet dat ik me bij de bruiloft van een vriend best schuldig voelde dat ik de priester niet volgens de lokale beleefdheidsvormen aan kon spreken. Maar ik spreek geen Bali Hal.... de taal die je tegen geestelijke hoort te spreken. Gelukkig snapte de beste man dat.

Bij ceremonies op andere plekken blijf ik redelijk op een afstand. Als mensen naar voren wenken, dan doe ik dat echter wel. Foto's maak ik soms ook, dat hangt van de situatie af. Dit doe ik wel zo discreet mogelijk, dus van een afstandje (zoomlens) en zonder flits.

Eten van de straat: tuurlijk!!!!! :9 Maar dat heeft toch niks met aanpassen te maken?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Kleding:
Ik doe aan wat ik wil maar met respect voor de plaatselijke gewoonten. Schoenen uit in een tempel, lange broek als ik alleen maar lange broeken in het openbaar zie, ...
Ik vind het eerder ongepast als je je kleed als de locals en de betekenis van de kleding, of hun kleuren en motieven, voor de plaatselijke bevolkingsgroepen niet kent.
Als het ongepast zou zijn om westers gekleed te gaan, zou ik me wel aanpassen. Maar dat ben ik nog niet tegen gekomen op mijn reizen. Wel bij een bepaalde gelegenheid mijn baard eens af gedaan omdat ik toen niemand voor het hoofd wilde stoten.

Eten:
Plaatselijk. Maar dan niet als een kwestie van aanpassen maar omdat het het goedkoopste is.

Geloof:
Ik ga mijn eigen geloof niet verraden door met dat van een ander mee te doen. Dit heeft dus niets te maken met je aanpassings vermogen. Als me wordt gevraagd wierook te branden voor een god, me te laten zegenen waarvoor ik dan een armbandje krijg, bloemen aan te nemen om te offeren of liederen mee te zingen, dan bedankt ik vriendelijk. Ik heb bij elk van deze situatie's nog nooit problemen ondervonden als ik zei dat ik een andere religie had.
De gebedsplaatsen en bijhorende rituelen interesseren me wel, maar enkel als toeschouwer en niet als participant.
Leuk weetje: vroeger was de legerdienst verplicht in België. Wegens mijn geloofsovertuiging vond ik het verkeerd om te leren hoe ik andere mensen moest doden. Ik wilde ook geen compromis sluiten, alsof ik een deal sloot met de staat. Daarvoor heb ik 3,5 maanden effectieve celstraf gehad en nog eens 8,5 maanden op halve vrijheid en ben ik 5 jaar mijn burgerrechten kwijt geweest. Ik ben geen anarchist of opzettelijk tegendraads persoon maar ik doe ook niet mee met de plaatselijk gangbare normen/wetten/waarden als deze tegen mijn eigen overtuiging in gaan. Om maar even te laten weten dat ik me ook niet laat intimideren als het hier op aan komt.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Kleding: nu hebben mannen het daarin over het algemeen makkelijk, maar waar nodig pas ik me aan. Dus bij een bezoek aan de Noord-Koreaanse president (die al 16 jaar dood is) overhemd en stropdas, en in Dubai ondanks de helse temperatuur een lange broek. Voor de rest heb ik er nog nooit echt rekening mee hoeven houden.

Eten: meestal lokale keuken, hooguit een enkele keer een hamburger (maar dan ofwel een lokale keten, ofwel bij de McD of BK een burger die in Nederland niet te krijgen is), pizza of wellicht een andere exotische keuken tussendoor. Het soort gelegenheid verschilt van geval tot geval, maar bij voorkeur wel iets waar vooral locals eten, geen pure toeristentoko's. Zolang ik maar enigszins een idee heb wat ik bestel, ook al is het maar een fotootje wat achteraf vaak nogal misleidend blijkt. En streetfood op markten is bijna altijd wel goed, als het er maar niet te ranzig uitziet.

Geloof: zo dichtbij als mogelijk is zonder de gelovigen te hinderen. Ook als fotograferen is toegestaan zal ik niet middenin een groep biddende mensen gaan staan alleen maar om een mooi plaatje te schieten, dan maar de telelens z'n werk laten doen. Is het een puur toeristische tempel waar iedereen staat te dringen voor het mooiste plekje dan dring ik net zo hard mee. En op zich vind ik het dan wel leuk om bepaalde rituelen op te pikken, als iemand me dat wil uitleggen dan doe ik graag mee. Maar ik zal het dan niet bij elke volgende tempel weer toepassen, het is en blijft voor mij persoonlijk een betekenisloze handeling, dan zou het niet meer dan een toneelstukje zijn.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Kleding: Wat betreft kleding pas ik me wel aan. Dus netjes niet te bloot en schouders bedekt. Wanneer het nodig is volledig bedekt. In warme landen is een loszittende tuniek ook gewoon veel fijner dan een strak shirtje. Een sjaal als hoofddoek draag ik wel naar moskeeen etc maar niet zo snel gewoon op straat.
Ik ga me ook niet verkleden als een local.

Eten, in principe eet ik gewoon wat de lokale bevolking ook eet. Op een busrit koop je wat van de mannetjes langs de kant van de weg etc. Vind het vaak ook wel fijn om een maaltijd per dag soms is dat de lunch of soms avondeten gewoon even lekker te zitten, relaxen en een beetje mensen kijken. Dit kan ook best in een op toeristen gericht restaurantje zijn hangt af van de keuze mogelijkheden.

Ik heb nog nooit een geloof "overgenomen", vind het wel altijd erg intressant om er meer van te leren. Maar echt meedoen is voor mij dan toch nep, tenzij om je gastheer niet te beledigen. Soms kan je wel foto's maken en dan doe ik dit ook wel, maar netjes van opzij (bijvoorbeeld een processie zoals Samana Santa) en soms is het niet gepast. Beetje inschatten.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

Ik pas me over het algemeen aan.

Ik kom nog wel eens in de problemen als ik het lokale welkoms drankje van circa 80 % alcohol dwingend doch beleeft weiger. Maar alcohol komt er bij mij echt niet in.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Qua kleding pas ik me aan maar eigenlijk ook niet aangezien ik me altijd wel bedekkend kleed. Als man is dat dus niet zo'n probleem.

Ik eet soms in restaurantjes waar andere toeristen ook zijn maar zoek daar niet naar meestal. Ik eet vaak ook wat de locals eten en doe dat graag. In het eigen hotel eet ik nauwelijks. Al komt het ook niet vaak voor dat er een restaurant is in het hotel waar ik verblijf (als ik al eens in een hotel verblijf).

M.b.t. geloof kijk ik het liefst van een afstandje toe of loop ik door. Ik ben niet religieus en sta niet meer ingeschreven bij de RK Kerk zoals tot vorig jaar toe wel het geval was. Ik bid hier ook niet mee als ik in een kerk ben voor een bruiloft of uitvaart en doe dat op andere plaatsen ook niet. Geloof doet me ook niet veel en ik heb er vaak een lichtelijke afkeer van om eerlijk te zijn.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

Ik pas me nooit aan, local zijn slaven toch?!
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

hariejak schreef:Ik pas me over het algemeen aan.

Ik kom nog wel eens in de problemen als ik het lokale welkoms drankje van circa 80 % alcohol dwingend doch beleeft weiger. Maar alcohol komt er bij mij echt niet in.
Huh!? Volgens mij heb ik jou toch echt wel bier zien drinken. Waarom ineens zo anti :?
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

jaydee schreef:Ik pas me nooit aan, local zijn slaven toch?!
Ja, schreeuwen naar ze. Boos worden om alles, proberen ze af te zetten en het liefst zo ongepast mogelijk gekleed gaan. Sommige Israeliërs die ik tegen kwam kwamen nog wel in de buurt van die omschrijving overigens ;)
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Qua kleding pas ik me zeker aan, als het not done is om er te bloot bij te lopen doe ik dat ook niet.. Ik heb er zelf ook een giga hekel aan als ik toeristen in bikini of iets dergelijks naar een tempel of kerk zie gaan en zou dit zelf nooit doen.. gelukkig zijn mijn favo reiskleren vaak degelijk genoeg om te dragen en hoef ik bij bezoek aan tempel of wat dan ook zelden iets extra's aan te doen..

Qua eten is het echt maar net waar ik zin in heb, dit kan lokaal zijn maar ook een toeristentent of internationaal fastfood iets zijn.. ik lust veel dus eet dan ook van alles ;)

laatst was ik in Londen en toen liet een jongen die ik ken zijn sikh tempel zien, daar was wel de bedoeling dat je een beetje meedeed, een deel van de groep zag dit niet zitten, maar ik vond het juist interessant om zo zijn geloof en gebruiken ook beter te leren kennen.. het ligt bij mij dus heel erg aan de situatie. Ik kan niet zeggen dat ik gelovig ben maar ben ook niet niet-gelovig. Ik probeer dus uit verschillende geloven en overtuigingen de dingen aan te nemen waarbij ik denk dat goed voor mij is in dit leven, sta open voor verschillende dingen maar wil mij (nog) niet vastleggen op 1 geloof. Vandaar dat ik ook rustig een kerkdienst of dienst in een tempel kan bijwonen omdat ik dat vooral in drukke steden ook erg rustgevend vind. Meestal ga ik dan wel beetje achterin zitten.
LadyHeather
Reisexpert

Bericht door LadyHeather »

Kleding: Draag gepaste kleding, dus schouders bedekt en niet te bloot.
Eten : Eet net als de locals op straat en overal. Al eet is soms ook wel eens in een restaurantje als het zo uit komt of ik er zin in ehb)
Geloof : Kijk van een afstandje eerbiedig toe. Ik voel me altijd al zo'n pottenkijker dat ik meestal geen foto's durf te maken en toekijken ligt er ook aan hoe, wat, waar het is... probeer iig altijd beleefd te zijn. (Mocht beleefd inhouden dat ik mee doe dan zou ik dat dus doen)
Selalu mencari...
Plaats reactie