couchsurfing

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
Liza!
Wereldreiziger

couchsurfing

Bericht door Liza! »

Hee,
ik heb binnenkort een weekje vrij, dus ik dacht ik koop een lastminute. Maar aangezien het niemand lukt om met me mee te gaan vroeg ik me af of couchsurfing misschien leuker is....
Iemand ervaring? En hoe zit het met de veiligheid?
Ik denk een beetje aan Spanje i.v.m. m'n cursus Spaans:P
Ben benieuwd!
Groetjes Liza
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Re: couchsurfing

Bericht door Globeskater »

Hey Liza,

Ik ben een vrij actieve couchsurfer en vind het erg leuk om te doen! Tijdens reizen bij mensen slapen, mensen die bij mij thuis komen en ik ga naar meetings in Nederland maar ook tijdens reizen of ik spreek met iemand op reis af om wat leuks te gaan doen!

Couchsurfen is veilig zolang men gewoon eerlijke referenties over elkaar geeft.. de eerste indruk krijg je al van een profiel, is die leuk ingevuld, denk je dat er een klik is met de mensen die je hosten of die bij jouw komen surfen en daarnaast lees ik de referenties wat vinden andere mensen van deze persoon.. Naast de referenties is er ook nog een vouch systeem als je 3 vouches heb kan je mensen vouchen die je vertrouwd en goed kent!

Het leuke van couchsurfen is dat ik meer over een land te weten kom als ik bij lokale mensen slaap dan als ik in een hostel zit. Door couchsurfen kom je soms ook op plaatsen waar je anders niet zou komen, zij het doordat ze in een grote stad buiten de toeristische wijken wonen en je dus echt in een woonwijk zit of doordat je gewoon een dagje samen op stap gaat.

Het nadeel kan zijn als je net begint dat je nog geen referenties hebt.. soms helpt het om dan naar een meeting te gaan en zo alvast wat mensen te leren kennen die je ook meteen naar hun ervaringen kunt vragen..

Bij het zoeken van een couch probeer ik meestal bij gezinnen of bij jonge vrouwen en stellen te slapen.. Zo af en toe als ik alleen reis ook wel bij een jongen alleen maar dan moet die wel een goed profiel met goede referenties hebben.. dit doe ik gewoon als een extra ingebouwde veiligheid.

als je nog meer vragen hebt stel ze maar!

edit: nog even een link toevoegen die ik net tegen kom:
http://wiki.couchsurfing.com/en/Solo_women
Jarina

Bericht door Jarina »

Hi Liza, ik heb positieve ervaring met couchsurfing. Het is heel leuk om met iemand af te spreken voor een kopje koffie, rondleiding door de stad oid. Vooral als je alleen gaat reizen. Als je besluit om bij iemand te slapen op the couch is het wel verstandig om in het begin mailcontact te hebben. Zo weet je wat je aan elkaar hebt en je kan ook kijken of het wel/niet klikt. Da's belangrijk!! Het leuke van couchsurfing is dat je veel internationale vrienden/kennissen eraan overhoudt. Mijn voorkeur gaat trouwens te couchsurfen bij een vrouw. Ze zijn veel netter en schoner. Sorry mannen...no offence.:)))
Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag van je!

Ciao, J.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik heb bij 2 mensen mogen slapen en dat waren dan ook al mijn ervaringen met couchsurfing. Het was leuk om te doen en het is weer eens wat anders dan hostels. Van mijn aanbod heeft nog nooit iemand gebruik gemaakt maar dat komt misschien ook wel dat Noord-Brabant in de Lonely Planet behoorlijk negatief wordt afgeschilderd en dat plaatsjes zoals waar ik woon met honderden momumenten niet in het boek staan en dus ook niet bezocht worden.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Revolucion
Wereldreiziger

Bericht door Revolucion »

Ook van mij louter positieve reacties.

Zelf een keer gebruik gemaakt van een couch in Sevilla bij een gezin met 2 jonge kinderen, was fantastisch!

Ook eenmaal mensen gehost, mensen uit Nieuw Zeeland, ook erg leuk, voor zover ik ze meegemaakt heb. Ik was namelijk ziek. Ze deden boodschappen, kookten en poetsten de keuken zonder dat wij daar om gevraagd hadden. Zij zorgden gewoon dat het eten klaar stond als mijn vriendin thuis kwam, ik lag echt ziek op bed, dus kookten zij maar.

Eigenlijk ook wel een beetje een ongeschreven regel om op een dergelijke wijze iets terug te doen: koken, iets meenemen van huis uit (bijv. iets typisch Nederlands), mojito's maken (heb ik bijv. gedaan in Sevilla) etc.

Denk er ook aan: het is niet alleen een gratis slaapplaats; het is de ideale manier om op unieke wijze steden, culturen etc te leren kennen.

bang zijn voor 'rare fratsen' waren wij ook wel een klein beetje, maar is gewoon nergens voor nodig. het is zelfs zo dat wanneer er een oplichter ofzo actief is, krijgt ieder lid meteen een waarschuwingsemail met alle bekende gegevens van die persoon incl foto's etc.

maar belangrijkst is dat men eerlijjk over elkaar referenties geeft
Liza!
Wereldreiziger

Bericht door Liza! »

Thanx voor alle info. Ik was helaas te laat voor een lastminute, maar zal het zeker meenemen voor later!
Groetjes
misterx

Bericht door misterx »

Couchsurfing is leuk. En qua veiligheid, ja als je een vrouw van 20 bent moet je misschien oppassen als je bij een man van 40 blijft overnachten, denk ik. Maar daar kan je naar zoeken. Misschien is het als vrouw veiliger om alleen bij vrouwen te overnachten. Maar verder is hetw el heel leuk, want ze kunnen je een goed beeld geven van de stad.
Plaats reactie