Rondreis Scandinavië

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
Allardo

Rondreis Scandinavië

Bericht door Allardo »

Hallo,

Ik ben Joost, 17 jaar en woon in Groningen. Mijn droom is altijd al geweest om een rondreis te maken in Scandinavië.. Ik wil deze reis als het kan uitvoeren in mijn eentje in de zomer van 2011 of 2012. Dan spreken we over de maanden Juni -> Augustus. Ik wil graag alle hoofdsteden een bezoek brengen en daarbij zoveel mogelijk muziekfestivals meepikken.. Als je kijkt op mijn google maps kaart (ik hoop dat hij goed opent, zo niet graag zeggen)http://maps.google.nl/maps/ms?hl=nl&ie= ... 73dd36&z=5

Wie heeft ervaring met 1 van deze steden? Ik wou eigenlijk eerst vanaf stockholm naar het noorden reizen en dan via Tornio naar Helsinka reizen. Dit is een hele lange weg en ik denk het niet waard om te nemen al wil ik eigenlijk wel kennis maken met de cultuur en afwijken van de touristische routes. Natuur en bergen wil ik eigenlijk ook niet missen. Denken jullie dat het die weg om waard is of het beter is om van stockholm rechtstreeks met de boot naar Helsinki te gaan?

Verder, weet iemand of er een trein bestaat tussen Oslo en Stockholm? Ik kan hier eigenlijk geen informatie over vinden. zo ja, hoe hoog zijn de kosten dan?

Ik wil eigenlijk de grootste afstanden zoveel mogelijk met de trein overbruggen..

Ik ben zeer onervaren met backpacking dus aan jullie de vraag: Hoeveel geld gaat dit ongeveer kosten? als je natuurlijk wel zo goedkoop mogelijk probeert te leven en veel aardige mensen tegenkomt waar ik wel eens kan slapen.

Alvast bedankt! Ik hoop dat mensen al een soortgelijke reis hebben gemaakt ik ben erg benieuwd naar verhalen en foto's.

Joost
goedkoopvliegenclub
Reisexpert
Contacteer:

Re: Rondreis Scandinavië

Bericht door goedkoopvliegenclub »

Scandinavie is mooi, maar wel heel duur. €5 betalen voor een bakje koffie is in Noorwegen heel normaal. 50 euro voor een maaltijd in Oslo is ook niet echt luxe. Ik was verleden jaar voor een week Noorwegen €1200 kwijt. Ik geef toe, niet in hostels, maar in 1 en 2 sterren hotels. Maar ik had wel de hoofdprijs met Ryanair tickets!! €96 voor 2 Ryanair vluchten + een binnenlandse vlucht met Wideroe, De Baltische staten zijn wel zeer betaalbaar en erg leuk is het uitproberen van alle Sovjet keukens die je daar kan vinden.

Ik raad je aan om met Norwegian of Cimber naar Kopenhagen te vliegen en interrail landpassen te kopen ,van Denemarken over land verder. Kan je vanuit de Baltische staten met Ryanair terug. De treinreis vanuit de Balten duurt erg lang hoor!! kan natuurlijk ook anderom). Wil je vanuit Nederland per trein dan is waarschijnlijk een algemene interrail pas voor heel europa goedkoper. kijk op http://nederlands.interrailnet.com/ennl ... ail-passes voor trein passen in Scandinavie. IK weet het niet zeker, maar volgens mij krijg je met een interrail pass ook korting op de ferry tussen Stockholm en Finland en Finland en Tallinn.

Misschien werkt dit om de kosten te druken
http://www.couchsurfing.org/
http://www.goedkoopvliegenclub.nl
Met al het laatste nieuws over low cost vliegen
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik ben met mijn ouders veel in scandinavie geweest. die betaalde dus dat was prima.
Later ben ik een keer zelf geweest. een rondje gemaakt door Denemarken, Noorwegen en zweden in 3 weken.
met een gehuurde omgebouwde bus die diende als camper. veel wildkamperen en veel zelf kopen. Het was een loeidure vakantie. We hebben in een wegrestaurant in noorwegen €35 betaald voor een hamburgermenu.

kamperen en couchsurfen zijn manieren om de kosten te drukken
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Allardo

Bericht door Allardo »

Ik begrijp dat eten, drinken en een slaapplaats redelijk prijzig zijn, vooral voor een low-budget vakantie. Een idee is, omdat ik dus in de zomer ga, dat ik veel ga wildkamperen, is dit niet te koud? omdat de gemiddelde temperaturen toch relatief laag zijn. Zijn trouwens die hoge prijzen vooral in Noorwegen of kan ik dat ook verwachten in Zweden en Finland?
goedkoopvliegenclub
Reisexpert
Contacteer:

Deze index blijkt verbazend betrouwbaar. Je ziet het 3 scandinavische landen in de top 5 en Finland is niet in de index opgenomen http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Mac_Index
http://wallstcheatsheet.com/breaking-ne ... /?p=15364/

Zelfs met wildkamperen ( waarvan ik niet weet of dat overal mag?) Moet je toch de supermarkt in om 3 euro voor een appel te betalen. IK denk dat ze er in stedelijke gebieden wel moeite hebben met wild kamperen
bolletjeom
Reisexpert

in scandinavie heb je "allemansrecht". dat wil zeggen dat je wild mag kamperen in niet stedelijke gebieden en een bepaalde afstand moet bewaren tot bewoning. Ook moet je toestemming vragen aan de eigenaar van land als je kunt zien bij wie het hoort.
Over het algemeen zijn mensen daar gastvrij en mag je overal staan. Maar dus niet in de steden.
Denemarken kent dit gebruik overigens niet.

Koud, ja dat kan het zijn. Net zoals het in nederland in de zomer niet altijd grappig is om in een tent te liggen.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

qua temperatuur kan het in die regio heel erg verschillen, heb zelf ooit een maand met de auto door Noorwegen getrokken, toen niet gek veel geld kwijt geweest omdat wij veel eten zelf al mee hadden en op goedkope campings gekampeerd hebben.. die zomer hebben we een paar koude nachten gehad maar meestal was het goed te doen met kamperen..

afgelopen zomer in de baltische staten was het ronduit warm en de laatste week toen ik ging kamperen echt koud maar toen lekker warm geworden bij kampvuur en daarna snel de tent in om te slapen!

het scheelt qua budget dat de baltische staten echt stukken goedkoper is dan Noorwegen, Zweden, Finland heb trouwens tijdens reizen in Noorwegen ook mensen ontmoet die uitweken naar Zweden omdat het daar iets goedkoper is..

couchsurfen is een leuk alternatief voor hostels als je er van houdt mensen te ontmoeten. Je slaapt dan bij mensen thuis en leert zo veel meer over de lokale cultuur!
Allardo

Bericht door Allardo »

Klinkt goed! Ik denk dat couchsurfen zeker leuk is en dat ik dat ook ga gebruiken maar paar avondjes kamperen is natuurlijk ook erg leuk. Als ik een interrailkaart koop van 300 euro, is 500 euro dan genoeg voor een verdere vakantie? Ik heb zelf echt geen kijk erop hoeveel zo iets gaat kosten en een begroting maken is toch wel belangrijk dus ben wel benieuwd wat jullie meningen zijn.
goedkoopvliegenclub
Reisexpert
Contacteer:

Antwoord lijkt mij duidelijk.
NEE dat is niet genoeg..

Volgens mij kan je je beter richten op Oost Europa.
Daar kan dit budget met zuinig zijn wel voldoende zijn.
.
bolletjeom
Reisexpert

als je 5 dagen weg wilt is het genoeg :)
Even alle gekheid op een stokje maar reken er op dat je €30 per dag kwijt bent aan eten en drinken per dag en ook een camping kost zoiets. Dan heb je nog geen entree betaald en lokaal vervoer genomen.
€30 voor eten klinkt misschien veel maar het zijn je ontbijt, je lunch, je diner, al je kopjes koffie, al je flesjes water, al je biertjes...en alles tegen de hoofdprijs omdat je ze in café's en kioskjes enzo koopt.
Plaats reactie