Tips voor wandelschoenen

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Plaats reactie
Lineke5

Tips voor wandelschoenen

Bericht door Lineke5 »

Ik ben me aan het voorbereiden op mijn reis naar Zuid Oost Azie / Australie / Nieuw Zeeland / Chili en Peru en ik ben heel erg aan het twijfelen of ik nu wel of geen 'echte' bergschoenen / wandelschoenen mee moet nemen. Ik heb alle meningen hierover op deze site al gelezen, maar kan nog steeds geen keuze maken.

Ik neig er nu naar om geen wandelschoenen mee te nemen, omdat ze veel ruimte in beslag nemen, het is toch weer een investering en het is zwaar. Daarbij zie en hoor ik ook veel verhalen van andere backpackers die met 'gewone' gympen veel trekkings doen. Mijn ideale situatie is nu dat ik teva's meeneem, gewone gympen en ter plekke slippers koop.

Ik ben wel van plan om in Peru de Inca Trail te lopen (of een variant ervan). Ik snap wel dat dat niet op normale gympen kan, maar om nu ruim 6 maanden met bergschoenen rond te sjouwen om ze pas na 6 maanden écht nodig te hebben lijkt me ook niet erg praktisch. Misschien is het een idee om ze tijdens de reis te kopen? Heeft iemand daar ervaring mee? Bijvoorbeeld in Nieuw Zeeland?

Wat is jullie advies? Wel of geen wandelschoenen meenemen? En zo ja, nu al of kan het ook later tijdens de reis ter plaatse?
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Re: Tips voor wandelschoenen

Bericht door Globeskater »

Voordeel van nu al kopen is dat je ze op je reis niet meer hoeft in te lopen.. Ik zelf heb soms mijn bergschoenen voor niets mee gesleept andere momenten was ik dolblij dat ik ze bij mij had en heb in Noorwegen ronduit gebaald dat ik ze per ongeluk thuis heb laten staan..

Het ligt er gewoon heel erg aan wat je op je reis wilt doen. Als ik actief de heuvels/bergen in ga en ga wandelen dan ben ik altijd blij dat ik ze bij mij heb om zo ook mijn enkels te sparen.. afgelopen zomer mocht ik ze vanwege een blessure niet dragen en toen merkte ik dat gewone sportschoenen ook wel redelijk ging had alleen wat minder grip..

Ik denk dat het echt een afweging is die je zelf moet maken, wil je al ingelopen schoenen hebben en ze zo aan kunnen doen dan zou ik ze hier kopen.. maar ga je alleen de incha trail doen en verder niet echt de bergen in dan kan je ze neem ik aan ook wel onderweg kopen.;. als je tenminste geen afwijkende voet hebt..( ik heb hele smalle voeten dus schoenen kopen is voor mij een ramp en zou op reis niet dagen kwijt willen zijn om passende schoenen te vinden)
merc
Wereldreiziger

Bericht door merc »

Als ik dat lijstje landen zie zou ik niet zonder weg willen...of loop je met een grote touristisch comfortabele boog om al het moois heen ?
Ik heb lage wandelschoenen, B categorie, licht, lekker, netjes en geen centje pijn.
Ik zie juist bij aankomst wel wat ik in NZ er nog bij wil kopen. (het is nu 0-15 graden daar, teva's en slippers kunnen mij gestolen worden ;))
Ik zou zelf niet zonder weg willen, maar dat komt meer omdat ik nooit gympen draag, altijd platvoet instappers of nette schoenen.
Lineke5

Bericht door Lineke5 »

Haha uiteraard wil ik al het moois zien wat deze landen te bieden hebben, ik ga er niet voor niets naar toe! :)

Maar ik begrijp uit de reacties dat er eigenlijk geen tegenstanders zijn van wandelschoenen, maar dat het toch echt grote voordelen heeft. En dat de mogelijke nadelen te overzien zijn...

Hmmm misschien toch maar eens langs de Bever gaan dan!
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

Ik zou ook zeggen meenemen!
De evt. nadelen wegen niet op tegen de voordelen van de comfort wanneer je ze draagt tijdens wandelingen.
Revolucion
Wereldreiziger

Bericht door Revolucion »

Lineke5 schreef:Haha uiteraard wil ik al het moois zien wat deze landen te bieden hebben, ik ga er niet voor niets naar toe! :)

Maar ik begrijp uit de reacties dat er eigenlijk geen tegenstanders zijn van wandelschoenen, maar dat het toch echt grote voordelen heeft. En dat de mogelijke nadelen te overzien zijn...

Hmmm misschien toch maar eens langs de Bever gaan dan!
Inderdaad, nooit weg wandelschoenen!

naast bever biedt ook perrysport wandelschoenen, wellicht qua prijs interessanter.
Margot Bendijk

Bericht door Margot Bendijk »

NEEM ZE MEE! Al gebruik je ze maar 2x en sleep je ze de overige maanden mee, dan nog zul je blij zijn dat je ze bij je hebt, In de praktijk loop je 95% van de tijd op je slippers of gympies, maar als je trekkingen of jungle tochten gaat doen, zul je toch wel heel erg blij zijn met je bergschoenen! Ik heb menige tocht meegemaakt (in de regen en modder), met vloekende backpackers die op hun gympies om de 3 meter op hun plaat gingen.

Tuurlijk, je moet ze meeslepen en ze wegen een hoop. Maar kwak ze onderin je backpack en je hebt ze op een gegeven moment niet eens meer in de gaten. Tijdens vluchten deed ik ze altijd aan (en in het vliegtuig snel weer uit), zodat het gewicht niet meetelt bij het inchecken.

Let daarnaast nog even op goretex of leer. Beide hebben voordelen. Ik heb Goretex schoenen (halfhoog). Nadeel = warme voeten (vaak niet blij mee geweest), voordeel = waterdicht (vaak blij mee geweest). Voor leer geldt het tegenovergestelde: nadeel = niet waterdicht (droogt langzaam en bij slecht weer sneller natte pootjes), voordeel = beter ademend.

Geniet van je reis!
Lineke5

Bericht door Lineke5 »

Gootje, thanks voor je reactie!
Jullie hebben me echt overgehaald...echt fijn om even die bevestiging te krijgen.
Plaats reactie