Backpacken en de leerplichtwet

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
SlmShdy

Backpacken en de leerplichtwet

Bericht door SlmShdy »

Hallo mensen,

ik ben van plan om na mijn HAVO een paar maanden te gaan backpacken, maar als ik geslaagd ben voor de HAVO (waar ik wel vanuit ga) ben ik 17 jaar. En ik heb gehoord dat je pas mag backpacken als je 18 bent. Nu had ik het plan om na mijn HAVO te gaan werken en op die manier te sparen voor de reis en mij niet inschrijven voor een studie, en dan in maart ofzo te gaan backpacken want in die maand word ik dan 18.

Dus is het mogelijk om dan na het examen tot in maart te gaan werken en daarna backpacken, of zit ik dan met de leerplichtwet?

Groeten SlmShdy :)
menasil
Reisexpert

Re: Backpacken en de leerplichtwet

Bericht door menasil »

Sinds wanneer mag je backpacken vanaf je 18e? Ik dacht dat daar geen regel voor is gemaakt? :?

Ik heb daarnet even het eea gelezen over de leerplicht.

Leerplicht geldt voor kinderen van 5 tot en met 16 jaar, vanaf de eerste dag van de maand nadat een kind 5 jaar wordt tot het einde van het schooljaar waarin het 16 jaar is geworden, of aan het einde van het twaalfde schooljaar. De basisschoolperiode telt mee voor acht jaar, ook als de leerling hier in werkelijkheid korter over gedaan heeft.

In principe kan je hieruit opmaken dat je dus niet meer leerplichtig bent. En als je je kwalificatie hebt, je ook niet meer aan de regels hoeft te houden.

Na het laatste schooljaar van de leerplicht begint de kwalificatieplicht voor jongeren die nog geen startkwalificatie hebben gehaald. Door de kwalificatieplicht moeten meer jongeren een startkwalificatie halen. Een startkwalificatie is een havo-, vwo- of mbo- diploma (niet niveau 1.) De overheid ziet dit niveau als minimumvereiste voor een goede participatie in de maatschappij.

Met de kwalificatieplicht wordt de leerplicht verlengd tot de dag dat de jongere een startkwalificatie heeft gehaald, of tot de dag dat de jongere 18 jaar wordt.

Maar....hoe zit dit dan?

De wet zorgt ervoor dat ieder kind tot zijn 18e verjaardag naar school gaat en op een school staat ingeschreven. Verplicht.

Dan krijg ik weer de indruk dat, ook al heb je je startkwalificatie, je dus alsnog naar school moet. En dan hebben ze het over verzuimregels maar een HBO instelling of een WO instelling kent geen leerplichtambtenaar :? Zal dus wel puur om middelbare school gaan en daar ga je vanaf als je je kwalificatie hebt.

Het staat er wel heel onhandig. Ik zou eigenlijk het zo interpreteren: Je hebt leerplicht tot je 16e, maar indien je nog geen startkwalificatie hebt dan tot deze gehaald is of dat tot de dag dat je 18 jaar wordt.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

De kids bij mij op school (een MBO) worden tot hun 18de als leerplichtig beschouwd. Allen hebben een VMBO diploma, en alleen moeten minstens 1 dag per week (afhankelijk van de gekozen richting) naar school.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Jenny schreef:De kids bij mij op school (een MBO) worden tot hun 18de als leerplichtig beschouwd. Allen hebben een VMBO diploma, en alleen moeten minstens 1 dag per week (afhankelijk van de gekozen richting) naar school.
Ik ben weer even gaan zoeken en heb het gevonden:
Een startkwalificatie is een havo-, vwo- of mbo- diploma (niet niveau 1.)

VMBO wordt niet als startkwalificatie gezien.

Voor iedereen die meer wil weten over leerplichtigheid: http://www.leerplicht.net
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Wij hebben ook HAVO mensen die moeten blijven komen als ze nog geen 18 zijn. >:) Kan zijn dat de school strenger is dan de wet ~O>
SlmShdy

Bericht door SlmShdy »

dus het mag niet, en ik moet tot m'n 18'de naar school :'(?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Neem even contact op met een leerplichtbeambte, dat is een betrouwbaardere bron dan het internet.
Plaats reactie